Dodatni i co dalej? – co pomaga a co przeszkadza?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
SAMODZIELENIE W PRZYSZŁOŚĆ projekt realizowany w ramach działania 1.5 SPO RZL Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego.
materiał specjalny Kwartalnika Edukacja Biologiczna i Środowiskowa
Psychologia Zarządzania
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Kompleksowy model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w.
Kierowanie twórczością w organizacji
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
Niepełnosprawni w dobie informacji elektronicznej Nauka, terapia, poradnictwo zawodowe ! Jak z nich umiejętnie korzystać? Prof. Bassam Aouil (Ph.D) Instytut.
O aktywności dorosłych i seniorów
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Materiały z warsztatów
Napięcie emocjonalne i stres
Uzależnienia a rozwój dziecka
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
„Zrób test na HIV ”.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
“Jakość życia seniorów w XXI wieku”
Indywidualny plan resocjalizacji
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
Zadawanie pytań.
w praktyce pedagogicznej
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Filozofia Metoda Praktyka IDEA HARM REDUCTION.  Ok 100 % populacji inicjuje kontakt ze środkiem chemicznym zmieniającym samopoczucie / lub doświadcza.
DIAGNOZA … I CO DALEJ ? Hanna Wiśniewska-Śliwińska.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Witam! Mam nadzieję, że spodoba wam się moja prezentacja.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Opiekunowie rodzinni osób starszych - jak zbudować skuteczny system wsparcia? - rekomendacje z doświadczeń międzynarodowych dr Jolanta Perek-Białas Szkoła.
Kurs e-learningowy Ekspert Wellness Wprowadzenie do wszystkich naszych kursów Interpretacja Filozofii Wellness Niezbędny do zaliczenia każdego egzaminu.
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
Studenckie Koło Naukowe SEKSUOLOGII. Przewodniczący koła: Wojciech Małuszek Opiekun naukowy koła: Dr Sonia Kędziora z Katedry Psychologii Klinicznej i.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
TEMAT: Wzorce osobowe dowódcy, etyka i psychologia w dowodzeniu.
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli
& PO WER nowe podejście do zdrowia psychicznego
m.st. Warszawa | Działania m.st. Warszawy na rzecz społeczności LGBT+
Moje pomysły na przyszłość
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Ogólnopolska Konferencja Naukowa
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
„Praca z osobami po traumie”
Dr Ewa Dziewońska.
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Stres informacyjny użytkowników Internetu
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem sobota 10
Patologie w kierowaniu
Zapis prezentacji:

Dodatni i co dalej? – co pomaga a co przeszkadza? dr Maria Brodzikowska Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie Stowarzyszenie Profilaktyki i Wsparcia w zakresie HIV/AIDS „Jeden Świat”

Elementy układanki System Doradca Klient

Co wnosimy do relacji? Doradca Klient Wiedza o zakażeniu HIV; Doświadczenia związane z zakażeniem HIV; Światopogląd i kultura; Motywy, potrzeby, indywidualne kwestie osobowościowe; Przekonania. Wiedza o zakażeniu HIV; Doświadczenia związane z zakażeniem HIV; Światopogląd i kultura; Motywy, potrzeby, indywidualne kwestie osobowościowe; Przekonania.

Motywy, konflikty i potrzeby - doradca Pieniądze, rozwój osobisty, prestiż, osiągnięcie celu, pomoc innym, zadowolenie, poczucie sprawstwa (A. Walendzik-Ostrowska, 2015); Pokusa omnipotencji „pomagaczy” (Freud), „wiedzieć lepiej” między pomocą a przemocą (B. de Barbaro); Potrzeba kontroli (M. Musiał, 2002); Obawa przed bezradnością – skoncentrowanie na wyniku porady (M. Musiał, 2002); Uczucia związane z niepodjęciem leczenia przez klienta – co powoduje dyskomfort?

Motywy, konflikty i potrzeby – klient Faza szoku, brak zaangażowania w rozwiązanie problemu (H. Sęk i I. Heszen, 2008); Potrzeba posiadania pozytywnego obrazu siebie; Stosowane mechanizmy obronne (A. Gałuszka, 2003); Style radzenia sobie ze stresem, kwestie osobowościowe („osobowość przedchorobowa”, J. Kirenko, 1982); Poczucie koherencji klienta (A. Antonovsky, 1995); Zjawiska psychologiczne w kryzysie (J. Piątek, 2010). Poczucie koherencji – I faza reakcji – Self-Esteem - Mechanizmy obronne -

Kryzys – pozytywne i negatywne radzenie sobie z kryzysem (J Kryzys – pozytywne i negatywne radzenie sobie z kryzysem (J. Piątek, 2010) Proces nadawania znaczenia; Zjawisko fiksacji na kryzysie. Proces nadawania znaczenia – proces „dlaczego ja?” Istnieje zawsze i w każdym kryzysie, nie ustaje do czasu znalezienia odpowiedzi (jej racjonalność nie ma znaczenia), przedłużanie się może utrudnić radzenie sobie; Zjawisko fiksacji na kryzysie – bardzo mocna potrzeba o zakorzenieniu neurofizjologicznym, niepoddająca się hamowaniu rozumowemu. Doświadczenie niezrozumienia opowieści pokryzysowych może mieć wiele negatywnych konsekwencji, włącznie z objawami psychotycznymi. Tutaj zaś problem stygmy HIV.

Wcześniejsze doświadczenia doradcy Doświadczenia zawodowe; Sytuacja rodzinna (np. dzieci); Doświadczenie zakażenia HIV (pośrednio/bezpośrednio/wcale);

Wcześniejsze doświadczenia klienta Doświadczenie stygmy (np. wielokrotna stygmatyzacja a „wypadanie z opieki” osób biseksualnych) – (M. Ankiersztejn-Bartczak, E. Firląg-Burkacka, H. Czeszko-Paprocka, J. Kubicka, A. Cybula, A. Horban, J.D. Kowalska, 2015); Pośrednie doświadczenie życia z HIV (np. łatwiejszy dostęp do opieki u osób z partnerem HIV+) – (M. Ankiersztejn-Bartczak, E. Firląg-Burkacka, H. Czeszko-Paprocka, J. Kubicka, A. Cybula, A. Horban, J.D. Kowalska, 2015); Doświadczenie radzenia sobie w sytuacjach stresowych i kryzysowych; Trening na wypadek kryzysu (J. Piątek); Wcześniejsze doświadczenia wsparcia.

Wsparcie społeczne (J. Piątek, 2010) Mobilizacja wsparcia vs deterioracja wsparcia – im dłużej, tym trudniej radzić sobie pozytywnie; Waga wsparcia spostrzeganego.

Przekonania – doradcy i klienta O zakażeniu HIV, O systemie opieki medycznej, O chorobach, chorowaniu, O roli doradcy, O celach poradnictwa, O wyznacznikach skuteczności leczenia, O kliencie.

Przekonania o chorowaniu i chorobie w kulturze, przekonania o zakażeniu HIV Chorowanie jako słabość vs kultura siły i witalności HiV i stygma HIV i postrzeganie kontrolowalności HIV i bilans

Przekonania doradcy o kliencie i własnej roli Rodzaj relacji (równa vs pochyła); Kontinuum poMOC-przeMOC wg de Barbaro; Poziom dyrektywności; Upełnomocnienie klienta – kto bierze odpowiedzialność i za kogo? Respektowanie prawa do decyzji; Miejsce na refleksję i trudne uczucia.

Przekonania o celu poradnictwa w sytuacji dodatniego wyniku DOBROSTAN ??????????????? Dobrostan klienta wg klienta Dobrostan klienta wg doradcy =?=

Kiedy zaczyna się wydawanie dodatniego wyniku? Przed testem? Po reaktywnym teście przesiewowym? Po dodatni teście potwierdzenia?

Co wnosimy do relacji? Doradca Klient Na co mamy wpływ? Na co nie mamy wpływu? Na co mamy wpływ? Na co nie mamy wpływu?

Elementy układanki System Doradca Klient

Bibliografia Ankiersztejn-Bartczak M., Firląg-Burkacka E., Czeszko-Paprocka K., Kubicka J., Cybula A., Horban A., Kowalska J. D., (2015). Factors responsible for incomplete linkage to care after HIV diagnosis: preliminary results from the Test and Keep in Care (TAK) project, HIV Medicine 16, 88-94. Antonovsky A., (1995). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować, PWN, Warszawa. Gałuszka A., (2003). Człowiek przewlekle chory. Aspekty psychoegzystencjalne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. Kirenko J., (1982). Człowiek niepełnosprawny i jego psychospołeczne funkcjonowanie – pytania wciąż otwarte, [w:] Nie ma ludzi nieuleczalnie chorych. W: Aleksandrowicz J., Warszawa: Wydawnictwo ISKRY. Musiał M., (2002). Rola terapeuty, trudności terapeuty, pozyskano z: http://psychoanaliza.gda.pl/rola-trudnosci-terapeuty/ (dostęp: 17.11.2016). Piątek J., (2010). Interwencja po traumie – wybrane aspekty praktyczne. W: B. Zadumińska (red.), Interwencja w kryzysie – kryzys w interwencji. Kraków: Towarzystwo Interwencji Kryzysowej. Sęk H., Heszen I., (2008). Psychologia zdrowia, Warszawa: PWN. Walendzik-Ostrowska A., (2015). Specyfika poradnictwa okołotestowego, Kontra 3/2015.

Dziękuję za uwagę