Obrazy raju w głównych tradycjach religijnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Advertisements

Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
ISLAM RELIGIĄ ŚWIATOWĄ
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
O zbędności podziału ekonomii na pozytywną i normatywną
Aniele Boży, Stróżu mój Ty zawsze przy mnie stój
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
FILOZOFIA DAMIAN HALABURDA KL.2D EPIKUREIZM.
O bezużyteczności filozofii?
Konferencje dla chcących wiedzieć więcej…
Fundamenty kultury europejskiej
Powtórzenie wiadomości z działu „Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię” [Klasa II LŚ] 13 października 2013.
Modele ze strukturą wieku
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Jan Paweł II.
JAN PAWEŁ II wychowawca młodzieży.
„Człowiek jest otwarty na Boga”
Człowiek uzależniony jest od losu..
MYŚLI O CIERPIENIU.
Jezus zachęca nas abyśmy pozostawili swoją grzeszność
Chińskie katechezy, D. Klejnowski-Różycki (red.), Warszawa-Zabrze 2012
Małgorzata Trzcielińska
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Każdy z nas jest jedyny i niepowtarzalny. Nikt nie widzi świata dokładnie takim, jakim my go widzimy.
"DA MIHI ANIMAS COETERA TOLLE"
INSTRUKCJA NA UDANE MAŁŻEŃSTWO.
TOTUS TUUS – „Cały twój”
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
SŁOWO ŻYCIA Czerwiec 2014.
Pragnieniem Boga jest wejście z darem zbawienia, z darem życia właśnie wszędzie tam, gdzie jest rana, ból, cierpienie, śmierć, zniewolenie,
Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne J 3,16.
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Rzeczywistość Obrazy użyte w tej prezentacji są tylko mizernym wyobrażeniem, które ma przybliżyć omawiane rzeczywistości.
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Demiurg Demiurg budowniczy świata, doskonała siła twórcza Na podstawie: Uniwersalna encyklopedia PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. (gr. δημιουργός dēmiourgós)
BENEDYKT XVI ODKRYJMY PIĘKNO NAWRÓCENIA 11 III 2007 – ROZWAŻANIE PRZED MODLITWĄ ANIOŁ PAŃSKI.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
27. Cztery prawdy ostateczne – wiara w życie bez końca
Agatolog z Łopusznej. Dobro nieskończone - boskie.
SESJA DRUGA Dlaczego Jezus umarł?.
9. Pod skrzydłami Bożej opatrzności
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Jak Poznać co jest dobre?
Koran Koran ksiega. Doktryna religijna Islamiści uważają Allaha za jedynego, doskonałego boga "On jest Bogiem jedynym Bogiem wiekuistym! Nie zrodził nikogo,
„ Czyż nie sprzedają dwóch wróbli za asa? A przecież żaden z nich bez woli Ojca waszego nie spadnie na ziemię. U was zaś nawet włosy na głowie wszystkie.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
„Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko.”
SPOTKANIE IV. CO OZNACZA, GDY NA DRZWIACH BIURA JEST UMIESZCZONY PRZED NAZWISKIEM SKRÓT:
Buddyzm.
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
Po co ewangelizować?.
DROGA DO WIARY Lekcja 7 na 12 sierpnia 2017.
HABEMUS PAPAM..!!.
POSTRZEGANIE RAJU WEDŁUG ISLAMU
Wizja raju w islamie W islamie raj nazywa się Dżannah. Według Koranu dostanie się tam po śmierci jest nagrodą za dobre czyny i wiarę. Koran szczegółowo.
POKONANIE GRZECHU Lekcja 7 na 18 listopada 2017.
Obraz raju w religii chrześcijańskiej
W drodze do EDENU czyli oblicza raju w różnych religiach
Kościół Jezusa Chrystusa
KARTEZJUSZ i PASCAL
Sukces i spokój umysłu - sekrety dwóch dróg do szczęścia
Odpowiedzialność za uczucia
Buddyzm.
Klasyfikacja światopoglądów
Zapis prezentacji:

Obrazy raju w głównych tradycjach religijnych Próba wyjaśnienia różnic

Kwestie podstawowe 1. Ogromna różnorodność i złożoność tradycji religijnych. 2. Obrazy (wyobrażenia, wierzenia) raju nie są czymś oddzielnym od doktryn tradycji religijnych, w których powstały i funkcjonują. Wiążą się więc ze sposobami na jakie tradycje te rozumieją i opisują Boga (lub bogów), świat i człowieka.

Raj a rozumienie Boga, świata i człowieka – podstawy różnic między tradycjami religijnymi Dwa podstawowe modele rozumienia i przeżywania czasu: cykliczny i linearny. Doświadczenie i opis zła oraz koncepcje wybawienia od niego (zbawienia, wyzwolenia itd.).

Czas cykliczny – na czym polega?

Co płynie z cyklicznej koncepcji czasu? Doświadczenie ciągłej zmienności, która jest jednocześnie iluzją (ułudą) – skoro wszystko się powtarza, zmiana nie oznacza czegoś rzeczywiście nowego; Sam świat jest bez początku i bez końca, ewentualne działania stwórcze oraz ingerencje istot nadludzkich mają miejsce w ramach tej wiecznej struktury i jej samej nie mogą zmienić; Świat jest strukturą zamkniętą i poddaną przeznaczeniu, rozumianemu jako sposób funkcjonowania samego świata – koncepcje przyczynowości; Bycie w świecie (istnienie) oznacza poddanie jego prawom (dotyczy to także istot nadludzkich); Samo istnienie w obrębie świata jest niekończące się, ale pozbawione celu; Cykliczność jest modelem dla rozumienia każdego istnienia – reinkarnacja.

Czas linearny – na czym polega? Początek (stworzenie) świata Koniec świata Czas trwania świata Po końcu świata nastaje nowy świat. ∞

Co płynie z linearnej koncepcji czasu? Zmienność, której doświadczamy ma charakter unikalny i realny; Świat ma początek i koniec, jest powoływany do istnienia i doprowadzany do końca przez kogoś Innego, kto jest też źródłem/dawcą praw, wg których stworzenie ma działać; Świat jest strukturą otwartą w znaczeniu wychylenia ku przyszłości, w której nasze decyzje mają realne skutki (i w tym świecie i w przyszłym) – koncepcje odpowiedzialności; Jeśli istnieje przeznaczenie, wynika ono z woli istot nadludzkich (a nie ze sposobu działania świata); Bycie w świecie oznacza aktywne przeżywanie danego sobie odcinka czasu; istoty nadludzkie są poza- i ponadświatowe i ingerują w świat „z zewnątrz” i mogą wprowadzać w nim zmiany; Istnienie w obrębie świata ma swój początek i koniec, a jego charakter jest celowy; Dotarcie do punktu końcowego oznacza zostawienie za sobą „tego świata” i przejście na inny poziom istnienia.

Zło… Tradycje „cykliczne”: Człowiek jest elementem świata, w obrębie którego on sam nie ma mocy sprawczej; Człowiek żyje w świecie iluzji, ale jest tego nieświadomy; Jest związany łańcuchami przyczynowości – jego czyny tworzą na zasadzie przyczyny i skutku (nie kary lub nagrody) pewne stany i doświadczenia, które mają wpływ na kolejne stany istnienia; brak świadomości na temat charakteru rzeczywistości wpływa na jego działania; Kolejne stany istnienia (wcielenia) mają charakter automatyczny, nie da się ich uniknąć ani rozwiązać bez specjalnego podejścia.

Zło… Tradycje „linearne”: Doświadczenie zmienności (upływu czasu, „terroru historii”) jest źródłem smutku i poczucia niestałości; Człowiek doświadcza własnej skończoności i przygodności (moje istnienie jest niekonieczne; dotyka mnie ból i cierpienie, które mogą zniszczyć to jedyne życie, które mam); Człowiek jest oddzielony od istot nadludzkich, po pierwsze, przez swoją własną skończoność (relacja stworzenia do Stwórcy), a po drugie przez złamanie nadanych przez nie praw (grzech); Człowiek ponosi odpowiedzialność za swoje realne złe czyny, zło, które go dotyka (również doświadczenia fizyczne) nie jest iluzoryczne.

…oraz koncepcje wybawienia od niego Zbawienie (wyzwolenie) wymaga przezwyciężenia mechanizmu przyczynowości = wydostania się poza system świata. Zbawienie wymaga usunięcia doświadczenia przemijalności, strachu przed cierpieniem i śmiercią, oddzielenia od istot nadludzkich oraz przemiany świata w taki, w którym nie byłoby zła.

Jak to się ma do obrazów raju w różnych tradycjach religijnych?

Tradycje „cykliczne” Tj. hinduizm i buddyzm mają koncepcje wielu rajów (nieb, miejsc przebywania bogów i błogosławionych ludzi, itp.), ale nie są one ostatecznym celem, do którego należy dążyć.

Opowieść o umarłym człowieku i Wisznu W ostatnim niebie nie było nic tylko koło istnienia, na którym obraca się świat.

Właściwe wybawienie to: Hinduizm: moksza (wyzwolenie), oznaczające osiągnięcie stanu umysłu wolnego od maya (iluzji), a po śmierci zjednoczenie jaźni (atman) z Absolutem (brahman) i uwolnienie od przymusu kolejnych egzystencji; Buddyzm: nirvana (zgaśnięcie), oznaczająca zanik wszelkich pragnień i namiętności, a przez to uwolnienie od istnienia rozumianego jako przywiązanie do koła wcieleń (samsara).

Tradycje „linearne” Tj. judaizm, chrześcijaństwo i islam mówią o raju jako o ostatecznym miejscu przebywania zbawionych.

Olam hab’a Rav (II/III w.): W Świecie Przyszłym nie będzie jedzenia, picia, prokreacji, negocjacji handlowych, żadnej zazdrości, nienawiści i konkurencji, lecz raczej sprawiedliwi będą siedzieć w swoich koronach na głowach, radując się chwałą Boskiej Obecności”.

Jannah

Raj – wizja uszczęśliwiająca

Dziękuję za uwagę