„Współczesne wyzwania prawa konsumenckiego” Kraków, r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Skuteczne wdrażanie prawa Unii Europejskiej prof. UŚ Maciej Szpunar
Advertisements

Rzecznik Praw Przedsiębiorcy – projekt ustawy
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Akt administracyjny.
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
dr Aleksandra Sołtysińska
Władza sądownicza w Polsce
Internet 2006: rozwój e-commerce
Maciej Syska Katedra Prawa Cywilnego WPiA UW
Źródła prawa podatkowego
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA.
Wiedza o państwie i prawie
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Zasady działania Unii Europejskiej
HIERARCHIA AKTÓW PRAWNYCH
Konferencja: System zabezpieczeń finansowych w turystyce - propozycje rozwiązań Organizator: Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki Sejmu.
System instytucjonalny Unii Europejskiej Opracował dr Radosław Potorski cz. III – charakterystyka instytucji c.d.
System aktów prawodawczych
Instytucje stojące na straży ochrony praw człowieka w Polsce
Ochrona wolności i praw człowieka mgr Piotr Kapusta
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Trybunał Konstytucyjny
SYSTEM OCHRONY PRAWNEJ W UNII EUROPEJSKIEJ
Dogmatyka prawa Zajmuje się badaniem prawa aktualnie obowiązującego (de lege lata) Jej zadaniem jest: Opis i systematyzacja norm prawnych Wykładnia prawa.
Poświadczanie dokumentów w KPA
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Odpowiedzialność administracji publicznej
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
Spadki EU. W dniu 16 sierpnia 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 650/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie.
Powództwo adhezyjne Barbara Tybura, Janina Tomczyk gr. 11 IIISSP.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
Sądy Administracyjne w Polsce
Skarga o stwierdzenie nieważności (art. 263 TL) mgr Magdalena Matusiak-Frącczak.
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Konstytucyjny system źródeł prawa
Skarga Konstytucyjna Mgr Przemysław Mazurek Rok Akademicki 2016/2017
Konkurencja a polityka konkurencji
Procesy decyzyjne i instytucje UE
Konstytucyjny system źródeł prawa
System aktów prawodawczych
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
RYNEK UBEZPIECZEŃ W POLSCE PODSTAWY PRAWNE
Krzysztof J. Jankowski LL.M.
Trybunał Konstytucyjny
Sądy Administracyjne w Polsce
Piotr Sadowski Warszawa, 12 kwietnia 2011 r.
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
,,RODO jako czynnik porządkujący granice jawności informacji o osobach pełniących funkcje publiczne” dr Piotr Sitniewski.
Pytania prawne do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu dr Jerzy Baehr, radca.
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Sądy Administracyjne w Polsce
Prawo unijne prawo międzynarodowe i prawo krajowe- relacja
POSTĘPOWANIE CYWILNE mgr Katarzyna Ociepka.
Pytanie prejudycjalne art. 267 TFUE
Ochrona prawna w UE.
System ochrony prawnej UE
Porozumienia procesowe
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jako sąd międzynarodowy
Stosowanie praw UE.
Odpowiedzialność organów administracji publicznej
Zapis prezentacji:

„Współczesne wyzwania prawa konsumenckiego” Kraków, 15-17.09.2015 r. dr Piotr Cybula, radca prawny AWF w Krakowie „Odpowiedzialność odszkodowawcza państwa członkowskiego UE za nieprawidłową implementację dyrektywy konsumenckiej a art. 4171 § 1 k.c.” „Współczesne wyzwania prawa konsumenckiego”  Kraków, 15-17.09.2015 r.

problem implementacji art. 7 dyrektywy 90/314 „Na wypadek swojej niewypłacalności organizator i/lub punkt sprzedaży detalicznej, będący stroną umowy, powinni zapewnić dostateczne zabezpieczenie umożliwiające zwrot nadpłaconych pieniędzy oraz powrót konsumenta z podróży”

implementacja w RP proces implementacji w ustawie o usługach turystycznych („uszczelnianie”) częste przypadki nieotrzymania pełnego zwrotu ceny, m.in. Sky Club, Aquamaris, Oriac (Summerelse), Alba Tour, Atena, Blue Rays poszkodowanych klientów jest około 35.000

czy RP może ponosić odpowiedzialność odszkodowawczą? MSiT MF RPO NIK UOKiK ECK Rzecznik Ubezpieczonych

norma prawa UE jest nakierowana na przyznanie praw jednostkom przesłanki odpowiedzialności odszkodowawczej za naruszenie prawa unijnego (orzecznictwo) norma prawa UE jest nakierowana na przyznanie praw jednostkom naruszenie jest wystarczająco poważne istnieje bezpośredni związek przyczynowy pomiędzy naruszeniem a szkodą

art. 4171 § 1 k.c. Jeżeli szkoda została wyrządzona przez wydanie aktu normatywnego, jej naprawienia można żądać po stwierdzeniu we właściwym postępowaniu niezgodności tego aktu a Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub ustawą.

dwa pytania czy w przypadku odpowiedzialności odszkodowawczej państwa członkowskiego UE za nieprawidłową implementację dyrektywy konsumenckiej potrzebny jest prejudykat? jaki teoretycznie prejudykat jest możliwy?

charakter wymogu przesłanka materialna? – niedopuszczalność w świetle prawa unijnego przesłanka proceduralna? – wymóg skuteczności i efektywności ochrony prawnej

cel/skutek zasada legalizmu (art. 7 Konstytucji) (+) zasada podziału władzy (art. 10 Konstytucji) (+) „trudna” przesłanka (-)

doktryna – argumenty przeciwko prejudykatowi - prof. Z doktryna – argumenty przeciwko prejudykatowi - prof. Z. Radwański i inni wykładnia językowa brak kompetencji sądów unijnych do badania kontroli legalności i interpretacji aktów prawa krajowego brak kompetencji TK zasada efektywnej i skutecznej ochrony prawnej art. 17 „nowego” prawa konsularnego: „Funkcjami konsularnymi jest ogół działań i czynności, do których konsul jest uprawniony zgodnie z przepisami prawa polskiego, prawa międzynarodowego, prawa Unii Europejskiej oraz zwyczajami międzynarodowymi”

doktryna – argumenty za prejudykatem - prof. Safjan i inni wykładnia językowa (naruszenie umowy międzynarodowej) uzasadnienie projektu KKPC argument systemowe argument ograniczania odpowiedzialności państwa

prof. Z. Banaszczyk („3xBeck”) Prejudykat ten będzie możliwy do uzyskania przez zwrócenie się sądu krajowego z wnioskiem do Trybunału Sprawiedliwości w trybie art. 267 TFUE i uzyskania wiążącej go odpowiedzi w zakresie wykładni prawa unijnego. Przy czym rolę prejudykatu będzie pełnić odmowa wydania przez Trybunał orzeczenia prejudycjalnego, z powołaniem się na argumentację, że określone uregulowanie nie wymaga wykładni Trybunału, bowiem jest jasne i nie budzi wątpliwości (doktryna acte clair), lub też wcześniej wydane orzeczenia Trybunału, które wyjaśniały wykładnię prawa wspólnotowego w materialnie identycznej kwestii prawnej (doktryna acte eclaire).

art. 267 Traktatu o funkcjonowaniu UE Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest właściwy do orzekania w trybie prejudycjalnym: (…) b) o ważności i wykładni aktów przyjętych przez instytucje, organy lub jednostki organizacyjne Unii; W przypadku gdy pytanie z tym związane jest podniesione przed sądem jednego z Państw Członkowskich, sąd ten może, jeśli uzna, że decyzja w tej kwestii jest niezbędna do wydania wyroku, zwrócić się do Trybunału z wnioskiem o rozpatrzenie tego pytania

orzecznictwo TS UE – postanowienie z 16.01.2014 r., C-430/13 SN – wyrok z 19.06.2013 r., I CSK 392/12 SO w Warszawie – wyrok z 28.11.2014 r., V Ca 594/14 SR dla Warszawy-Śródmieścia („11/3”)

pytanie o przyszłą regulację Czy potrzebna jest „wyraźna” regulacja?

dziękuję za uwagę