PODSTAWY GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ DLA RODZICÓW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ergonomia.
Advertisements

JAK ZADBAĆ O STANOWISKO PRACY UCZNIA
WADY POSTAWY.
Wady postawy profilaktyka i leczenie
GIMNASTYKA KOREKCYJNO KOMPENSACYJNA
Sposoby zapobiegania wadom postawy
Zespół bólowy kręgosłupa- leczenie według metody Brunkow.
W zdrowym ciele zdrowy duch,
GIMNASTYKA DOBRA NA WSZYSTKO.
SKOLIOZY.
PLECY WKLĘSŁE (Dorsum concavum).
GIMNASTYKA KOMPENSACYJNO - KOREKCYJNA
PLECY OKRĄGŁE (Dorsum rotundum).
WADY STATYCZNE KOŃCZYN DOLNYCH
Powiatowy program zdrowotny na rok 2011
ZASADY PRZEPROWADZANIA TESTU
GIMNASTYKA KOREKCYJNA
Gimnastyka korekcyjna dla dzieci i młodzieży
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
GIMNASTYKA KOREKCYJNA
WADY POSTAWY.
Wady postawy u dzieci w wieku szkolnym.
WADY POSTAWY - INFORMACJE DLA RODZICÓW
skolioza i wady kończyn dolnych u dzieci
Ćwiczenia rozluźniające (zalecane przy dłuższej pracy z komputerem
Opracował: Jarosław Nita
GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA
WADY POSTAWY U DZIECI. Czym jest prawidłowa postawa ciała? Postawą ciała nazywamy indywidualne ukształtowanie ciała i położenie poszczególnych jego odcinków,
PORADY DLA RODZICÓW Z GIMNASTYKI KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNEJ
ĆWICZENIA KOREKCYJNO- -KOMPENSACYJNE
NORDIC WALKING -ĆWICZENIA
Trzymaj Formę….
Gimnastyka korekcyjna dla dzieci i młodzieży
Zdrowy kręgosłup…… szczęśliwe dziecko !
Ćwiczenia prozdrowotne
Obszar nr 3 Edukacja Zdrowotna. Scenariusz zajęć nr 1
Reedukacja posturalna
FMS W SPORCIE I FIZJOTERAPII
Przykłady ćwiczeń korygujących wady postawy ciała.
Plecy okrągłe Iwona Śmietanka.
Ćwiczenia wzmacniające
Rodzaje wad postawy ciała
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej „Ćwiczyć każdy może”
ZESTAW ĆWICZEŃ.
Prowadząca zajęcia: mgr Katarzyna Unierzyska
Zestaw ćwiczeń.
GIMNASTYKA KOREKCYJNA W SZKOLE
UNOSZENIE BARKÓW Ręce swobodnie oprzyj na udach. Wyprostuj się, napnij brzuch i nie opieraj się o oparcie krzesła. Unieś ramiona do uszu robiąc wdech,
Styl grzbietowy.
PROBLEM SPOŁECZNY Informacje dla rodziców mgr Anna Furdzik
Ty też możesz mieć wadę – Nawet o tym nie wiesz
FMS (functional movement systems)
13 ćwiczeń na dobry początek dnia!.
Ergonomia pracy przy komputerze.
BHP PRZY KOMPUTERZE.
PŁYWANIE KOREKCYJNE JAKO ATRAKCYJNA FORMA KORYGOWANIA WAD POSTAWY.
WPŁYW OSIĄGNIĘĆ TECHNICZNYCH
Wady w Gimnastyce Korekcyjnej
AUTOR – NAUCZYCIEL GDAŃSKIEGO OŚRODKA KULTURY FIZYCZNEJ
TRYB ŻYCIA DZIECI Z WADAMI POSTAWY
WADY POSTAWY.
STANOWISKO PRACY UCZNIA
Żyj zdrowo! Zdrowie to filar życia. Dbaj o nie każdego dnia. Dostarczaj swojemu organizmowi odpowiedniego paliwa, aby mógł pracować na najwyższych obrotach.
NORDIC WALKING MARSZ PO ZDROWIE
REHABILITACJA OSÓB PO UDARZE
Co rodzic wiedzieć powinien !
DR BEST RADZI: PRZYGOTOWANIA DO SEZONU NARCIARSKIEGO 2018.
Przedmiot programu Założeniem programu jest realizacja 3-letniego programu profilaktyki wad postawy i schorzeń narządu ruchu w grupie dzieci uczęszczających.
TRÓJWYMIAROWY MODEL SYLWETKI CZŁOWIEKA
ĆWICZENIA KOORDYNACJI RUCHOWEJ NA PIŁCE GIMNASTYCZNEJ
Zapis prezentacji:

PODSTAWY GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ DLA RODZICÓW PREZENTACJA WYKONANA PRZEZ RENATĘ PODOLSKĄ - KOMIŃCZYK

Jeżeli założymy, że najważniejszą wartością dla matki, ojca jest dziecko, to zaraz na drugim miejscu będzie zdrowie. Tylko zdrowie daje wszystkie szanse do właściwego wzrostu i rozwoju organizmu.

Niestety często trudno jest dostrzec symptomy pojawiających się nieprawidłowości. Szczególnie dotyczy to powstających wad postawy. Gimnastyka korekcyjna zajmuje się przeciwdziałaniem zaistniałym odchyleniom w postawie ciała.

Niestety statystyka jest alarmująca. Wyniki badań potwierdzają tendencję wzrostową liczby dzieci z wadami postawy (patrz wykresy).

Jakie elementy postawy oceniamy? Kręgosłup jest najważniejszym elementem narządu ruchu, trzonem postawy ciała. Jakie elementy postawy oceniamy? 1. linię pionową pośrodkową przechodzącą przez: środek czoła, nosa, brody, wcięcie szyjne, pępek, styk kolan, styk kostek wewnętrznych. 2. podczas obserwacji z przodu - linie poziome prostopadłe do pośrodkowej – przechodzące przez uszy, barki, miednicę, palce luźno opuszczonych rąk i kolana. 3. podczas obserwacji z tyłu – linie poziome przebiegające na wysokości uszu, barków, dolnych kątów łopatek, fałd pośladkowych, dołów podkolanowych i stóp. 4. podczas obserwacji z boku – linię przechodzącą przez ucho, bark, łokieć, kolano (w okolicy strzałkowej), kostkę zewnętrzną stopy. Jeżeli linia, którą poprowadzimy od środka czoła do stóp nie pokrywa się z linią pośrodkową ciała, wskazuje to na występowanie wady. Dodatkowym sygnałem o nieprawidłowej postawie jest niesymetryczne ustawienie barków czy bioder.

WADY POSTAWY występujące najczęściej to: plecy okrągłe plecy okrągłe – to nadmierne uwypuklenie fizjologicznej krzywizny piersiowej (hiperkifoza piersiowa). Charakterystyczne dla tej wady jest garbienie się, wysuwanie głowy i barków do przodu, co powoduje odstawanie łopatek, klatka piersiowa jest spłaszczona, zapadnięta.

plecy wklęsłe plecy wklęsłe – to nadmierne uwypuklenie fizjologicznej krzywizny lędźwiowej (hiperlordoza lędźwiowa). Charakterystyczne dla tej wady jest znaczne wygięcie lordozy lędźwiowej do przodu, brzuch wypięty, przykurczone nadmiernie mięśnie: biodrowo – lędźwiowy, prostownik grzbietu odcinka lędźwiowego i towarzyszące, a rozciągnięte i osłabione mięśnie brzucha i pośladkowe.

plecy okrągło – wklęsłe plecy okrągło – wklęsłe – to połączenie obu wyżej omówionych wad. Obie krzywizny kręgosłupa, zarówno kifoza piersiowa jak i lordoza lędźwiowa, są nadmiernie uwypuklone. Objawy zewnętrzne to okrągłe plecy i wypięty brzuch; plecy płaskie – charakteryzują się spłaszczeniem obu krzywizn – kifozy piersiowej i lordozy lędźwiowej. Wadę tę spotyka się najczęściej u dzieci astenicznych, wątłych, słabo umięśnionych. Rys. 6 Wady postawy w płaszczyźnie strzałkowej: a-plecy okrągłe, b-plecy wklęsłe, c-plecy wklęsło-okrągłe, d-plecy płaskie.

skoliozy skoliozy (boczne skrzywienia kręgosłupa) – charakteryzują się odchyleniami osi anatomicznej (wyrostki kolczyste) od osi mechanicznej w trzech płaszczyznach: czołowej, strzałkowej i poprzecznej. Skoliozy są chorobą ogólnoustrojową, powodują szereg zmian wtórnych w układzie narządów ruchu, oddychania oraz krążenia.

wady kończyn dolnych wady kończyn dolnych: kolana koślawe (wyraźne jest wygięcie kończyn w stawie kolanowym do wewnątrz), kolana szpotawe (wygięcie w stawie kolanowym na zewnątrz), stopa koślawa, stopa płaska, stopa wydrążona, stopa szpotawa, paluch koślawy (hallux).

DLACZEGO NALEŻY ĆWICZYĆ? Głównym celem GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ jest: § skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej, o ile jest to możliwe, do stanu prawidłowego, § niedopuszczenie do powstania wad postawy ciała, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu, § doprowadzenie sprawności fizycznej dziecka do stanu uznanego za prawidłowy. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez realizację następujących zadań: § wyrobienie u dziecka nawyku prawidłowej postawy ciała we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego, § wytworzenia silnej i wytrzymałej stabilizacji mięśniowo - więzadłowej kręgosłupa po uprzednim usunięciu dystonii mięśniowej, § wdrożenie do rekreacji ruchowej uwzględniającej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u dziecka. § opanowanie przez dziecko i jego środowisko opiekuńcze wiedzy i umiejętności dotyczących spraw jego zdrowia związanych z wadą.

Poniższe ćwiczenia wskazane są dla następujących wad: PRZYKŁADY ĆWICZEŃ Poniższe ćwiczenia wskazane są dla następujących wad: - skoliozy - plecy okrągłe - plecy wklęsło-okrągłe - plecy wklęsłe

Ćwiczenia elongacyjne 1. Pozycja wyjściowa: stanie przodem na 2,3 szczeblu drabinki, dłonie trzymają szczebel na wysokości barków Ruch: maksymalny przysiad i maksymalne obniżenie bioder

2. pozycja wyjściowa: leżenie przodem, kocyk zrolowany pod brzuchem, w dłoniach woreczki, przed głową kręgiel

2a. Ruch: przeniesienie rąk nad podłogą w przód, złączenie rąk za kręglem

3. Pozycja wyjściowa: siad skrzyżny, ręce w pozycji "skrzydełek"

3a. Ruch: ręce wyciągane energicznie w górę, ręce jak najdłużej w górze

ćwiczenia wzmacniające mięśnie prostownika grzbietu 1. Pozycja wyjściowa: leżenie przodem, nogi złączone, wyprostowane, ręce wyciągnięte jak najdalej w przód, pod brzuchem zrolowany kocyk

1a. Ruch: wznoszenie i opuszczanie wyprostowanych rąk i nóg

1b. Ruch: równoczesne unoszenie prawej ręki i lewej nogi nad podłogę

1c. Ruch: równoczesne unoszenie lewej ręki i prawej nogi nad podłogę

2. Pozycja wyjściowa: leżenie przodem, nogi złączone, wyprostowane, kocyk zrolowany pod brzuchem, dłonie trzymają piłkę przed głową

2a. Ruch: wypchnięcie piłki w przód

3. Pozycja wyjściowa: pierwszy ćwiczący - siad skrzyżny, ręce wyciągnięte w górę w dłoniach laska drugi ćwiczący - stoi za partnerem trzymając ręce wyciągnięte w przód i dłonie nad laską Ruch: próba położenia laski na dłoniach partnera (maksymalne wyciąganie rąk w gorę)

4. Pozycja wyjściowa: podpór przodem na drążku

4a. Ruch: przenoszenie rąk do pozycji "skrzydełek", utrzymanie tułowia w przedłużeniu linii nóg

ćwiczenia antygrawitacyjne 1. Pozycja wyjściowa: siad na krześle, tyłem do ściany, woreczek na głowie Ruch: maksymalna elongacja ("wyciąganie") kręgosłupa

2. Pozycja wyjściowa: stanie tyłem do ściany, woreczek na głowie Ruch: maksymalna elongacja ("wyciąganie") kręgosłupa

UWAGA! Nie można poprzestać na zajęciach gimnastyki korekcyjnej, które odbywają się w szkole. Tam dziecko zapoznaje się z ćwiczeniami i uczy się jak je prawidłowo wykonywać. Ale, aby wadę skorygować, trzeba ćwiczyć i to bezwzględnie codziennie.

ZESTAW ĆWICZEŃ DOMOWYCH DLA DZIECI

PŁASKOSTOPIE 1. Pozycja wyjściowa-siad prosty ruch-naprzemienne lub jednoczesne zginanie grzbietowe i podeszwowe stóp z równoczesnym zginaniem palców. 2.Pw. -leżenie tyłem , stopy oderwane od podłoża ruch-krążenia stóp do wewnątrz i na zewnątrz. Pisanie , rysowanie stopami w powietrzu. 3.Pw. -siad ugięty ruch-chwytanie podeszwami stóp piłki lub dowolnego przedmiotu i przenoszenie go poprzez leżenie przewrotne stopami za głowę do wyciągniętych rąk. 4.Pw. -siad ugięty ruch-chwytanie i podnoszenie palcami stóp z podłogi różnych drobnych przedmiotów. 5.Pw.-siad ugięty ruch-chwytanie palcami stóp drobnych przedmiotów i wrzucanie ich do koszyczka, koła, miski czy wiaderka.

BOCZNE SKRZYWIENIE KRĘGOSŁUPA (SKOLIOZA) 1.Pozycja wyjściowa-leżenie przodem ręce pod brodą czoło oparte o podłogę ruch-odrywanie prostych rąk od podłogi z wytrzymaniem do trzech. 2.Pw.-leżenie przodem, ręce wyprostowane w przód, czoło oparte o podłogę ruch-zataczanie rękoma nad podłogą lub na podłodze obszernych kół, z zaakcentowaniem wyprostu ramion w przodzie. Należy zwrócić uwagę aby ręce wykonywały ruch w jednakowy sposób. 3.Pw.-leżenie przodem naprzeciwko ściany z piłką trzymaną w rękach ruch-obijanie piłki o ścianę wyrzucanej spod brody z łokciami w górze. 4.Pw.-jw. ruch-jw. wyrzut piłki znad głowy. 5.Pw.-siad klęczny na złączonych piętach z ramionami w górze ruch-ukłon japoński skłon w dół z mocnym wyciągnięciem rąk w przód i jak najdalszym sięgnięciem. Głowa podczas skłonu schowana jest między ręce.

KOŚLAWOŚĆ KOLAN 1. Pozycja wyjściowa- siad prosty ruch-napinanie mięśni czworogłowych ud (korekcja osi kończyn). 2.Pw. -leżenie przodem , ręce pod czołem ruch-nożyce pionowe z maksymalnym wyprostem kończyn dolnych. 3.Pw. -leżenie przodem , nogi ugięte w stawach kolanowych ruch-rotacja wewnętrzna w stawie kolanowym. 4.Pw. -siad głęboki na krześle, podudzia zbliżone do siebie , między kolanami poduszeczka ruch-pełny wyprost nóg ze zgięciem grzbietowym stóp 5.Pw. -siad niski , podudzia zbliżone do siebie, poduszeczka między kolanami ruch-przejścia z takiej pozycji do stania. Poduszka nie może wypaść z kolan.

Konieczność intensywnej pracy nad samym sobą stanowią dla dziecka, a często i dla całej rodziny, trwały dorobek nie tylko o charakterze zdrowotnym, ale i wychowawczym. POWODZENIA !