Zarządzanie sklepem internetowym Grzegorz Chodak
Plan wykładu Klienci Dostawcy Asortyment Parametry sklepu Analityka sklepu Zarządzanie oprogramowaniem Otoczenie sklepu
Klienci zarządzanie zamówieniami od klientów zarządzanie pakowaniem i wysyłką zarządzanie należnościami od klientów zarządzanie relacjami z klientami
Zamówienia od klientów przeglądanie i filtrowanie zamówień zmiana stanu zamówienia (przygotowane, wysłane, doręczone) wybór zamówień danego klienta wybór zamówień z danym towarem konfekcjonowanie i pakowanie generowanie dokumentów generowanie faktury/paragonu generowanie listu przewozowego
Konfekcjonowanie i pakowanie Odpowiednia gospodarka magazynowa Układ magazynu Materiały pakowe Pudełka dopasowane do asortymentu Koperty bąbelkowe Wypełniacze Taśma z dyspenserem Nie należy oszczędzać na materiałach pakowych, ponieważ one obniżają koszty pracy.
Należności od klientów Szybkie płatności elektroniczne Przyspieszenie wysyłki Obniżenie kosztów pracy Konieczność płacenia prowizji pośrednikowi Zwykłe płatności Problemy z identyfikacją płatności Oczekiwanie na zaksięgowanie wpłaty Konieczność przypominania o płatności Płatność za pobraniem Zwiększają wiarygodność sklepu Kosztowne w przypadku rezygnacji klienta z zamówienia Czas zaksięgowania wpłaty zależny od umowy z firmą kurierską
Relacje z klientami Pozyskiwanie klientów Utrzymanie klientów Reklama, pozycjonowanie Utrzymanie klientów Gratisy Kupony rabatowe Programy partnerskie Newsletter Celem e-sklepu jest zbudowanie lojalnej bazy klientów.
Dostawcy zarządzanie asortymentem zarządzanie zamówieniami do dostawców zarządzanie zobowiązaniami wobec dostawców
Zarządzanie asortymentem aktualizacja asortymentu dodawanie towarów – dobór asortymentu aktualizację stanów magazynowych kasowanie towarów aktualizację informacji o towarze Metody aktualizacji: „ręcznie” – duże koszty pracy automatycznie przez elektroniczną wymianę danych
Zamówienia do dostawców Dobór dostawców Hurtownie Producenci Dropshipping Metoda zarządzania zapasami Generowanie zamówień do dostawców Przez handlowca Elektronicznie przez sklep B2B Elektronicznie przez EDI Elektronicznie przez e-mail Narzędzia wspomagające generowanie zamówień Negocjacje z dostawcami
Zobowiązania wobec dostawców Ewidencja zobowiązań Negocjacje terminów płatności Corporate banking – połączenie programu GM z bankowością elektroniczną
Ustawianie parametrów e-sklepu Ustawienia wyglądu Dobór szablonu Ustawienie elementów front-endu ustawienie parametrów prezentacji towaru w sklepie (opis, zdjęcie, cena, producent, kod produktu, waga itp.) określenie grup towarowych – kategoryzacja towarów określenie parametrów opłat za przesłanie towaru, określenie parametrów płatności za towar, ustawienie parametrów związanych z gospodarką magazynową tj. wysokość minimalnego zapasu ustawienie wyglądu i zawartości wydruków generowanych przez program zdefiniowanie ustawień międzynarodowych, przeliczników walutowych itd. wybranie rodzaju urządzeń zewnętrznych (np.: typ skanera kodów kreskowych). ustawienie parametrów związanych z archiwizacją danych, ustawienie parametrów rejestracji klienta, czyli obligatoryjnych oraz opcjonalnych informacji, które system pobiera od klienta.
Generowanie raportów i statystyk Rejestr zakupów w dowolnym okresie, Remanent – zestawienie towarów na dowolny dzień, Sprzedaż w danym okresie, w podziale na: Grupy asortymentowe Źródła ruchu Formy wysyłki i płatności Analiza odbiorców danego towaru, Obroty magazynowe, Zyski, Naliczenie podatku
Analityka sklepu Google Analytics Analiza konwersji z poszczególnych źródeł Analiza ruchu w sklepie Porównania statystyk w czasie Oglądanie ruchu w sklepie w czasie rzeczywistym Źródła wejść Odwiedzane strony
Zarządzanie oprogramowaniem Zakup oprogramowania Aktualizacja oprogramowania Zmiana oprogramowania
Wybrane elementy otoczenia e-sklepu Analiza konkurencji Katalogi sklepów internetowych Analiza cen Otoczenie prawne Zmiany prawne Cykle koniunkturalne Zmiany technologiczne Mobilny e-commerce