Brzuch, brzuszek, brzuszysko – utrwalenie wiadomości o kategoriach słowotwórczych wyrazów pochodnych.
Kolejne polecenia prezentowane na slajdach wykonasz bez trudu, Drogi Uczniu i Droga Uczennico, jeśli tylko zastosowałeś/-aś się do instrukcji podanej przed dzisiejszą lekcją. Wykonuj je w skupieniu, uzupełniając sukcesywnie kartę pracy.
Zadanie 1. Wyjaśnij, co to znaczy, że wyraz jest niepodzielny słowotwórczo. Podaj 3 przykłady takich wyrazów.
Zadanie 2. Uzupełnij luki w podanej definicji.
Znaczenie wyrazu pochodnego = znaczenie …………………………………………………………………………………… + ……………………………….. nadawane przez ……………………….. .
Zadanie 3. Pogrupuj podane wyrazy, kwalifikując je do odpowiedniej kategorii słowotwórczej. Nazwij kategorie.
tatunio, bladość, rasizm, wrzosowisko, łapka, bohaterstwo, poczekalnia, kawusia, ciasteczko, pilność, pieniążek, ciotula, łowisko, rączka
Zadanie 4. Utwórz parafrazy słowotwórcze podanych wyrazów pochodnych Zadanie 4. Utwórz parafrazy słowotwórcze podanych wyrazów pochodnych. Podkreśl formanty. ciemnieć, błyskać, pięknieć, sędziować, piłować
Zadanie 5. W jaki sposób utworzono podane wyrazy pochodne Zadanie 5. W jaki sposób utworzono podane wyrazy pochodne? przebić, donieść, pojechać, zrobić, ugotować
Zadanie 6. Zapisz wyrazy pochodne, od których prof Zadanie 6. Zapisz wyrazy pochodne, od których prof. Jerzy Bralczyk rozpoczyna omawianie zgrubień i zdrobnień oraz wyraz podstawowy, od którego zostały utworzone.
To już wszystko – nie mam więcej pytań z zakresu wiedzy, którą miałeś/-miałaś zdobyć na dzisiejszą lekcję. A Ty?