Ewaluacja projektów kluczowych realizowanych w ramach RPO WK-P na lata 2007-2013 i ich wpływ na efektywność zarządzania rozwojem XLVI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Advertisements

Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata wersja druga Wstępnego projektu.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
1. Kryteria wyboru operacji finansowanych w ramach RPO WD – kryteria oceny merytorycznej Priorytet V Energetyka Działanie 5.4 Zwiększanie efektywności.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Spotkanie Grupy Sterującej Ewaluacją RPO Toruń, r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycja zmiany systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFRR.
Spotkanie ROT 29 kwietnia 2016r.. Monitoring inteligentnych specjalizacji województwa śląskiego Uwarunkowania: w Regionalnej Strategii Województwa Śląskiego.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Departament Polityki Regionalnej Wyniki badania ewaluacyjnego: „Ocena systemu kryteri ó w wyboru projekt ó w zastosowanych w Regionalnym Programie Operacyjnym.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Propozycje systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFS Posiedzenie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwiecień 2016 r. Kryteria wyboru projektów Działanie 4.2 Infrastruktura.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za I półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Departament Polityki Regionalnej, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Informacja odnośnie stanu wdrażania rekomendacji z przeprowadzonych badań.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Departament Wdrażania RPO00 Departament Wdrażania RPO Toruń Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
System oceny projektów w ramach RPO WP
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Europejskiego Funduszu Społecznego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 7 kwietnia 2017 r.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w 2017 roku
PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA
Zapis prezentacji:

Ewaluacja projektów kluczowych realizowanych w ramach RPO WK-P na lata 2007-2013 i ich wpływ na efektywność zarządzania rozwojem XLVI Posiedzenie Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 Toruń, 26 marca 2015 Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013

PROBLEMATYKA I METODOLOGIA BADANIA

PROBLEMATYKA BADANIA

METODOLOGIA BADANIA

CHARAKTERYSTYKA PROJEKTÓW KLUCZOWYCH REALIZOWANYCH W RAMACH RPO WK-P 2007-2013

CHARAKTERYSTYKA PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Suma dofinansowania projektów kluczowych ze środków UE (wykres z lewej strony) oraz ze środków krajowych (wykres ze strony prawej) w latach 2008-2014 (dane w mln zł) W ramach RPO WK-P 2007-2013 objęto wsparciem 88 projektów kluczowych (107 wniosków o dofinansowanie). Z największą dynamiką przyrostu liczby przedsięwzięć realizowanych w ramach trybu pozakonkursowego mamy do czynienia w latach 2009-2010. Realizacja 56 projektów została zakończona, a 51 przedsięwzięć znajduje się w fazie realizacji.

Liczba projektów kluczowych w poszczególnych powiatach CHARAKTERYSTYKA PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Liczba projektów kluczowych w poszczególnych powiatach W ponad ¾ projektów kluczowych zasięg działań projektowych nie wykroczył poza obszar jednej gminy. Wśród realizatorów projektów kluczowych wyraźnie dominują jednostki samorządu terytorialnego, stanowiące aż 70,1% wszystkich beneficjentów.

CHARAKTERYSTYKA PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Mając na uwadze wskaźniki produktu, należy stwierdzić, iż relatywnie największa skala efektów dotyczy długości przebudowanych dróg wojewódzkich. Wskaźnik ten odnosi się aż do 11 projektów, w ramach których łącznie dokonano przebudowy 228,94 km dróg wojewódzkich. W zdecydowanej większości zakończonych przedsięwzięć kluczowych mamy do czynienia ze zrealizowaniem założonych wartości wskaźników projektowych na poziomie 100%. Najliczniejsze efekty mierzone za pomocą wskaźników rezultatu to oszczędność czasu w przewozach pasażerskich.

OCENA POZAKONKURSOWEGO TRYBU SELEKCJI I REALIZACJI PROJEKTÓW W RAMACH RPO WK-P 2007-2013

Posiadanie doświadczenia w realizacji projektów konkursowych PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Ocena relacji pomiędzy poziomem trudności przygotowania projektu w trybie projektów kluczowych i konkursowych Posiadanie doświadczenia w realizacji projektów konkursowych Zdecydowana większość beneficjentów (90,4%) poza realizacją projektu kluczowego posiada także doświadczenie w prowadzeniu projektów konkursowych. Badani nie dostrzegają znaczących różnic w poziomie trudności przygotowania projektu w trybie indywidualnym i trybie konkursowym.

Możliwość samodzielnego opracowania dokumentacji projektu kluczowego PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Możliwość samodzielnego opracowania dokumentacji projektu kluczowego

PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Wpływ czynników na zakres projektu Konsultacje założeń projektów kluczowych

PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Ocena złożonych propozycji projektów Modyfikacje założeń projektów kluczowych Większość projektów kluczowych (71,3%) nie wymagała zmian przyjętych na początkowym etapie założeń. Jeśli już takie zmiany okazywały się niezbędne, to dotyczyły przede wszystkim zmian zakresu rzeczowego.

PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Tryb selekcji projektów kluczowych w RPO WK-P 2007-2013 przewiduje stosowanie trzech rodzajów kryteriów wyboru projektów: Kryteria formalne Kryteria merytoryczne horyzontalne Kryteria merytoryczne sektorowe

Średnia liczba miesięcy od podpisania pre-umowy do podpisania umowy PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Średnia liczba miesięcy od podpisania pre-umowy do podpisania umowy W trakcie analizy wskazano trzy główne problemy systemu selekcji: (1) brak pełnej skuteczności kryteriów w identyfikacji i selekcji projektów o rzeczywiście strategicznym znaczeniu dla województwa; (2) trudność powiązania kryteriów wyboru projektów, wskaźników realizacji projektów, wskaźników realizacji Strategii Rozwoju Województwa oraz (3) problem zdefiniowania „strategiczności” projektu (problem nie tylko projektów kluczowych, ale także samych dokumentów strategicznych). Szacowanie skali projektu kluczowego, gdyby był on realizowany w trybie konkursowym

PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Problemy wynikające z trybu kluczowego projektów Ułatwienia specyficzne dla projektów kluczowych Podejmowane przez beneficjentów działania zaradcze odnoszące się do wskazywanych problemów, to najczęściej dostosowanie się do obowiązujących wymogów i rygorów oraz takie prowadzenie prac przygotowawczych, które uwzględniało istniejące obiektywnie uwarunkowania całego procesu.

Problemy w realizacji projektów kluczowych oraz ich konsekwencje PROCES REALIZACJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Problemy w realizacji projektów kluczowych oraz ich konsekwencje Środki zaradcze stosowane przy problemach realizacyjnych oraz ocena ich skuteczności Blisko jedna czwarta badanych (24,2%) nie ma sprecyzowanego pomysłu działań zorientowanych na zniwelowanie problemów w realizacji projektów kluczowych. Z kolei spośród pojawiających się konkretnych propozycji najwięcej wskazań uzyskały takie warianty zmian jak: ułatwienie procedur rozliczania (17,7%) oraz uproszczenie procedur / zmniejszenie biurokracji na etapach aplikowania i realizacji (14,5%).

PROCES REALIZACJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Ocena trybu projektów kluczowych pod względem użyteczności dla wyboru i realizacji przedsięwzięć dopasowanych do potrzeb województwa oraz propozycje zmian w trybie dla zwiększenia użyteczności

OCENA EFEKTYWNOŚCI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH

OCENA EFEKTYWNOŚCI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Udział projektów kluczowych charakteryzujących się wyższą efektywnością kosztową niż średnia dla projektów konkursowych Większość projektów kluczowych charakteryzuje się niższą efektywnością kosztową w osiąganiu produktów i rezultatów niż ma to miejsce w przypadku przedsięwzięć trybu konkursowego. W przypadku większości analizowanych Działań RPO WK-P projekty konkursowe charakteryzują się wyższą efektywnością kosztową w zakresie osiągania wskaźników produktuów, aniżeli projekty kluczowe.

OCENA WPŁYWU PROJEKTÓW KLUCZOWYCH NA EFEKTYWNOŚĆ ZARZĄDZANIA ROZWOJEM

Spójność problemowa projektów kluczowych z SRW 2007-2020 87,6% projektów kluczowych spójnych z przynajmniej 1 problemem Spójność problemowa projektów kluczowych z SRW 2007-2020

Spójność obszarowa projektów kluczowych z SRW 2007-2020 100,0% projektów kluczowych spójnych z przynajmniej 1 obszarem Spójność obszarowa projektów kluczowych z SRW 2007-2020

Spójność problemowa projektów kluczowych z Planem Modernizacji 2020+ 84,8% projektów kluczowych spójnych z przynajmniej 1 problemem Spójność problemowa projektów kluczowych z Planem Modernizacji 2020+

Spójność obszarowa projektów kluczowych z Planem Modernizacji 2020+ 99,9% projektów kluczowych spójnych z przynajmniej 1 celem Spójność obszarowa projektów kluczowych z Planem Modernizacji 2020+

EFEKTYWNOŚĆ ZARZĄDZANIA ROZWOJEM Realizacja dodatkowych przedsięwzięć Poziom zainteresowania realizacją projektów Projekty kluczowe w zróżnicowanym stopniu przyczyniają się do realizacji szacunkowych wartości docelowych wskaźników założonych w RPO WK-P na lata 2007-2013. Wynika to ze specyfiki wdrażanych projektów kluczowych, stanowiących pewien typ projektu. Jego efektem jest zamknięty katalog produktów i rezultatów, stanowiący główny trzon oddziaływania projektów – stąd wysoki udział w realizacji wartości docelowych może występować tylko dla wybranych wskaźników.

REKOMENDACJE

REKOMENDACJE W celu zapewnienia odpowiedniego potencjału instytucjonalnego do przygotowania projektów strategicznych i ich późniejszej realizacji należy w odniesieniu do beneficjentów tego typu przedsięwzięć wprowadzić określone warunki brzegowe o charakterze podmiotowym, które zapewnią odpowiedni poziom realizacji zadań merytorycznych stanowiących istotę dofinansowania przedsięwzięć oraz zmniejszą ryzyko problemów beneficjenta w zapewnianiu odpowiedniej sprawności realizacji projektu w wymiarze zarządzania i procedur. Należy poszerzyć zakres informacji zawartych w Indykatywnym Wykazie Projektów Kluczowych. Ponadto, w przypadku projektów strategicznych powinien obowiązywać odrębny i zindywidualizowany mechanizm wprowadzania zmian w realizowanych projektach. Nie należy podejmować działań zorientowanych na zapewnienie partnerskiego charakteru projektów kluczowych. Należy przede wszystkim podjąć działania zorientowane na wyeliminowanie głównych problemów związanych ze stosowaniem kryteriów identyfikacji i selekcji projektów w trybie pozakonkursowym.

REKOMENDACJE Należy dążyć do znaczącego skrócenia okresu pomiędzy terminami podpisania pre-umowy i umowy o dofinansowanie. Celowe byłoby podjęcie w ramach wdrażania RPO WK-P 2014-2020 działań zorientowanych zarówno na zaoferowanie realizatorom przedsięwzięć w trybie pozakonkursowym odpowiedniego wsparcia merytorycznego, jak i wyciąganie konsekwencji wobec tych projektodawców, którzy na każdym etapie procedury projektowej nie wypełniają przyjętych zobowiązań. Zarówno na etapie selekcji, jak i monitoringu projektów strategicznych należy uwzględniać specyfikę projektów kluczowych w zakresie pomiaru efektów, jak i uwzględniania wymiaru efektywnościowego dofinansowanych przedsięwzięć. Na etapie weryfikacji strategicznego charakteru projektów realizowanych w trybie pozakonkursowym większy nacisk winien być położony na odnoszenie się projektów kluczowych do problemów wskazywanych w dokumentach strategicznych, niż na wpisywanie się w obszary tematyczne wyróżnione w dokumentach strategicznych.

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ