WYZNACZANIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasada zachowania energii
Advertisements

Próba rozciągania metali Wg normy: PN-EN ISO :2010 Metale Próba rozciągania Część 1: Metoda badania w temperaturze pokojowej Politechnika Rzeszowska.
Niepewności pomiarowe. Pomiary fizyczne. Pomiar fizyczny polega na porównywaniu wielkości mierzonej z przyjętym wzorcem, czyli jednostką. Rodzaje pomiarów.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Opracowała grupa uczniów koła fizycznego „Fizykomania” z Gimnazjum nr 8 w Łodzi WYZNACZANIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO SWOBODNIE SPADAJĄCEJ PIŁECZKI.
Pomiar przyspieszenia ziemskiego za pomocą piłeczki tenisowej.
Doświadczenie Michelsona i Morleya Monika Wojciechowska II stopnień ZiIP Grupa 3.
Geodezyjny monitoring elementów środowiska
© Prof. Antoni Kozioł, Wydział Chemiczny Politechniki Wrocławskiej MATEMATYCZNE MODELOWANIE PROCESÓW BIOTECHNOLOGICZNYCH Prezentacja – 4 Matematyczne opracowywanie.
 Elektrownia wiatrowa to zespół urządzeń produkujących energię elektryczną, wykorzystujących do tego turbiny wiatrowe. Energia elektryczna uzyskana.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Zjawisko fotoelektryczne zewnętrzne i wewnętrzne
2016. Najczęściej popełniane błędy podczas e-Naboru Wybranie jedynie jednego oddziału w danej szkole – w przypadku gdy zabraknie punktów aby system przydzielił.
TWIERDZENIE TALESA. Tales z Miletu to jeden z najwybitniejszych mędrców starożytności. Zasłynął nie tylko jako filozof ale także jako matematyk i astronom.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Dokładność pomiarówDokładność pomiarów Wiadomości wstępneWiadomości wstępne.
W KRAINIE CZWOROKĄTÓW.
Ruch jest wszechobecnym zjawiskiem w otaczającym nas świecie. Poruszają się miedzy innymi: ludzie, samochody, wskazówki zegara oraz maleńkie atomy.
Transformacja Lorentza i jej konsekwencje
KOLEJNO ŚĆ CZYNNO ŚĆ zawieszamy ci ęż arek na sznurku mocujemy sznurek do statywu mierzymy d ł ugo ść wahad ł a od punktu mocowania ś rodka ci ęż arka.
Dorota Kwaśniewska OBRAZY OTRZYMYWA NE W SOCZEWKAC H.
Doświadczenie Michelsona-Morleya Katarzyna Mamala Górnictwo i Geologia grupa 1 Górnictwo i Geoinżynieria Kraków,
Oferta Orange dla NSZZ FSG w Chełmie Marcin Kolano Doradca Klienta Biznesowego Tel. Kom
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
WYNIKI ZMIANY TWARDOŚCI ZIARNA PSZENICY W TRAKCIE PROCESU NAWILŻANIA
Sylwetka Absolwenta Publicznego Gimnazjum w Piątnicy
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Okrąg i koło Rafał Świdziński.
W kręgu matematycznych pojęć
Opracowanie wyników pomiaru
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
terminologia, skale pomiarowe, przykłady
116. Ciało o masie m=3kg spadło z wysokości h=20m
RUCH KULISTY I RUCH OGÓLNY BRYŁY
Fizyka da się lubić Ważę pierzę.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego Matematyka Rok szkolny 2016/1017
Modele oscylatora harmonicznego Oscylator harmoniczny – układ fizyczny, który może wykonywać samoistne drgania o okresie niezależnym od amplitudy.
Fizyka da się lubić 2016 Część eksperymentalna 1.
POTENCJAŁ OBRÓBKOWY FOLII ŚCIERNYCH
FIGURY.
Podsumowanie wsparcia PO KL w województwie warmińsko-mazurskim
Metody energetyczne w rekonstrukcji zderzeń z jednośladami
NOŚ Odblaski !.
„Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest; nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi.” ~Jan Paweł II.
KOSZYKÓWKA Podstawowe zasady gry Opracowała: Maria Kanczewska.
Jacek Kłeczek Instruktor NPR
Jak zważyć piórko?.
1.
Dodawanie liczb całkowitych
Egzamin gimnazjalny w roku szkolnym 2017/2018
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
Nowy rok szkolny rozpoczął się wyjątkowo ciekawie
Nasza szkoła w liczbach
101. Ciało o masie m znajduje się w windzie
System Mobility Tool+ Projekt „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” Konkurs 2016.
To naprawdę bardzo proste!
Szybkość-zdolność do wykonywania ruchów w najkrótszych odcinkach czasu
Implementacja rekurencji w języku Haskell
Wyniki projektu naukowego
Współrzędne Stosowanie procedur (pomocników)
Prezentacja przygotowana na zajęcia z dziećmi w ramach
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Siła Funkcjonalna zajmuje się prowadzeniem treningów z wykorzystaniem masy własnego ciała. Za główny cel stawiamy sobie poprawę kondycji fizycznej naszych.
OPIS PROCESU. ĆWICZENIA
To naprawdę bardzo proste!
Zapis prezentacji:

WYZNACZANIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO SWOBODNIE SPADAJĄCEJ PIŁECZKI TENISOWEJ KONKURS PTF 2016 Opracowała grupa uczniów koła fizycznego „Fizykomania” z Gimnazjum nr 8 w Łodzi Emilia Agajew, Daria Domasat, Karolina Wachta, Antoni Boryna, Michał Malarski, Janek Szadkowski 1

Miejscem pomiaru jest boisko szkolne. METODA POMIAROWA Polega na wyznaczeniu przyspieszenia spadającej z określonej wysokości piłeczki tenisowej poprzez wyznaczenie wysokości spadku i czasu spadania tego przedmiotu. g=2h/t2 Miejscem pomiaru jest boisko szkolne. Pomiaru czasu dokonuje obserwator w pozycji leżącej oddalonej o kilkadziesiąt metrów od osoby wyrzucającej piłkę pionowo do góry (około 20m). Między obserwatorem a osobą wyrzucającą piłkę znajduje się w odległości kilku metrów (około 3m), trzecia osoba zasłaniająca pole widzenia. Pomiar czasu (start) spadania piłki rozpoczyna się w momencie pojawienia się obiektu tuż nad głową osoby zasłaniającej. Koniec pomiaru czasu spadania (stop) następuje na odgłos uderzenia piłki o podłoże. 2

UŻYTE PRZYRZĄDY - piłeczka do tenisa ziemnego - stoper w telefonie komórkowym wyzwalany ręcznie - miarka o długości 5m 3

POMIAR WYSOKOŚCI SPADANIA Miejscem pomiarów było boisko szkolne. Wysokość z której spadała podrzucona w górę piłka była wyznaczona z twierdzenia Talesa. Poniższy rysunek przedstawia układ geometryczny pomiarów. Odległości a,h,l były mierzone miarką o długości 5m. Oszacowane niepewności pomiarów długości podane są na rysunku. Wysokość H była wyznaczona z twierdzenia Talesa H - wysokość spadku piłki l – odległość osoby rzucającej piłkę od obserwatora h - wysokość osoby zasłaniającej a - odległość obserwatora od osoby zasłaniającej H=h*l/a Hśr=1,87m*20,4m/3,5m=10,9m 4

Niepewność względna pomiaru wysokości POMIAR WYSOKOŚCI SPADANIA Hśr=1,87m*20,4m/3,5m=10,9m Hmax=1,92m*20,5m/3,45m=11,4m Hmin=1,82m*20,3m/3,55m=10,4m ΔH1= Hmax – Hśr= 11,4m-10,9m=0,5m ΔH2= Hśr-Hmin= 10,9m-10,4m=0,5m H= 10,61m± 0,5m Niepewność względna pomiaru wysokości ΔH/ Hśr * 100%= 0,5m/10,4*100%= 4,8% H= 10,61m± 4,8% 5

POMIAR CZASU SPADANIA PIŁKI Pomiar czasu spadku piłki z wysokości H wykonywał obserwator w pozycji leżącej w odległości 20,4m od osoby podrzucającej piłkę pionowo do góry. Między obserwatorem a osobą wyrzucającą piłkę znajdowała się w odległości 3,5m trzecia osoba zasłaniająca pole widzenia obserwatora. Pomiar czasu (start) spadania piłki rozpoczynał się w momencie pojawienia się obiektu tuż nad głową osoby zasłaniającej. Koniec pomiaru czasu spadania (stop) następował na odgłos uderzenia piłki o podłoże. Z pośród kilkuset prób wyrzutów piłki, wybrano tylko te przypadki , w których piłka wzniosła się tuż nad głowę osoby zasłaniającej pole widzenia. Wyniki pomiarów umieszczono w tabeli na następnym slajdzie. Uwzględniono poprawkę na skończoną prędkość dźwięku w powietrzu 20m/330m/s=0,06s. Czas reakcji mierzącego został pominięty ze względu na to, że trzeba byłoby go dodać przy rozpoczęciu pomiaru czasu, ale z kolei odjąć przy zakończeniu pomiaru. 6

WYNIKI POMIARU CZASU SPADANIA PIŁKI Lp. t sp [s] t sp-0,06s 1. 1,91 1,85 11. 1,39 1,33 21. 1,68 1,62 2. 1,80 1,74 12. 1,72 1,66 22. 1,71 1,65 3. 1,48 1,42 13. 1,50 1,44 23. 1,56 4. 14. 1,73 1,67 24. 1,70 1,64 5. 15. 1,90 1,84 25. 1,61 1,55 6. 1,58 16. 26. 7. 1,60 1,54 17. 27. 1,59 1,53 8. 18. 28. 1,69 1,63 9. 19. 29. 10. 20. 30. 1,81 1,75 t śr = 1,61

t=1,61s±17,4% POMIAR CZASU SPADANIA PIŁKI t=1,61s±0,28s Δt1=t max-tśr=1,85s – 1,61s= 0,24s Δt2=tśr -tmin = 1,61s – 1,33s = 0,28s Δt= 0,28s t=1,61s±0,28s Niepewność względna pomiaru czasu Δt/tśr*100%= 0,28/1,61*100%= 17,39% t=1,61s±17,4% 8

gśr= 2h/tśr2 = 2*10,9m/(1,61s)2 = 21,8m/2,59s2 = 8,42 m/s2 WYZNACZENIE PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO g=2h/t2 gśr= 2h/tśr2 = 2*10,9m/(1,61s)2 = 21,8m/2,59s2 = 8,42 m/s2 Niepewność względna pomiaru przyspieszenia Δg/gśr = ΔH/Hśr + Δt/tśr = 4,8% + 17,4% = 22,2% Ostateczny wynik naszych zmagań gśr = 8,42 m/s2 ± 22% 9

WYZNACZENIE PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO Osiągnięty przez naszą grupę wynik nie jest zbyt dokładny ze względu na dość prymitywne metody pomiaru czasu i wysokości. Nie mieliśmy innego pomysłu, ale tak naprawdę to nie wynik się liczy lecz dużo zabawy i przyjemności jaką mieliśmy w trakcie realizowania tego eksperymentu. Dziękujemy za uwagę. Grupa fizykomaniaków z G8. 10