Rzeźba klasycystyczna i romantyczna
Rzeźba klasycystyczna Wzorowana na antycznych dziełach, wiernie je przypominają Klasyczne zasady kompozycji Dążenie do doskonałości formy Idealizacja kształtów Stroje i fryzury wzorowane na modzie antycznej Uniwersalna koncepcja piękna stworzona przez Greków Rzeźby nie oddają uczuć i emocji artysty materiał: biały marmur carrara Powierzchnia starannie wygładzona Przewaga pionów i poziomów, unikanie wyraźnych gestów
François Rude Marsylianka, 1836, Łuk Triumfalny w Paryżu Rzeźba romantyczna Krzyżujące się kierunki, mocno zaakcentowane skosy Zawiła, splątana grupa, zbudowana piętrowa Dynamizm Wyraźne gesty Alegoria zwycięskiej walki o wolność Postacie: herosi ubrani w antyczne zbroje François Rude Marsylianka, 1836, Łuk Triumfalny w Paryżu
Rzeźba romantyczna Zaduma nad czasem i przemijaniem Alegoryczny gest pełen bólu i rozpaczy, rezygnacji Kompozycja rozluźniona, Swobodne zestawienie form, jakby przypadkowe Melancholijny, liryczny nastrój Chęć przemówienia do widza, wyrażenie uczuć Stefano Ricci, Nagrobek Michała Bogorii Skotnickiego, po1808, Katedra na Wawelu, krajów
Antonio Canova Amor i Psyche, 1787, Luwr, marmur Dążenie do osiągnięcia idealnej harmonii Oparcie kompozycji na schemacie równoważących się linii diagonalnych Finezyjny modelunek ciała Pełnie wdzięku upozowanie figur
Antonio Canowa Posąg siostry Napoleona I, Pauliny Borgheze, tzw Antonio Canowa Posąg siostry Napoleona I, Pauliny Borgheze, tzw. Wenus Zwycięska 1804-1808, marmur, Galeria Borgheze, Rzym Idealizacja portretu typowa dla klasycyzmu Połączenie portretu współczesnej kobiety z antycznym ciałem bogini
Canova ANTONIO, Nagrobek Marii Krystyny Austriackiej, kościół Augustianów, Wiedeń, 1805
Antonio Canova, Trzy Gracje, 1814-1817, Ermitaż
Antonio Canova Henryk Lubomirski jako Amor, 1786-1788, Galeria Rzeźb zamku w Łańcucie
Bertel Thorvaldsen, Mikołaj Kopernik, 1825, Warszawa
Bertel Thorvaldsen, Książe Józef Poniatowski, 1827, Warszawa
Bertel Thorvaldsen, Grobowiec Włodzimierza Potockiego, po 1820, Katedra na Wawelu
Bertel Thorvaldsen, Ganymedes, 1817, Thorvaldsens Museum, Dania
Bertel Thorwaldsen, Trzy Gracje i Amor, 1817-1819, Thorvaldsens Museum
Psyche omdlewająca, 1830, Jakub Tatarkiewicz, Kraków