Projektowanie systemów informacyjnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Programowanie obiektowe
Advertisements

Projektowanie systemów informacyjnych
Zaawansowane metody programowania – Wykład V
Projektowanie systemów informacyjnych
© K.Subieta. Konstrukcja systemów obiektowych i rozproszonych 3, Folia 1 październik 2004 Konstrukcja systemów obiektowych i rozproszonych Wykładowca:
Implementacja ekstensji klasy
Tomasz Pieciukiewicz Rafał Hryniów
Implementacja asocjacji
Elementarne struktury danych Piotr Prokopowicz
© K.Subieta. Obiektowe języki zapytań 06, Folia 1 kwiecień 2004 Obiektowe języki zapytań Wykładowca: Kazimierz Subieta Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik.
Projektowanie systemów informacyjnych
Projektowanie systemów informacyjnych
Podejście stosowe do obiektowych języków programowania baz danych
© K.Subieta. Podejście stosowe 05, Folia 1 Podejście stosowe do obiektowych języków programowania baz danych Wykład 05 Abstrakcyjne modele składu obiektów.
Co UML może zrobić dla Twojego projektu?
08: ERD – podencje, łuki i pułapki
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Mapowanie różnych typów dziedziczenia do Javy
Zasady zaliczenia Warunki uzyskania zaliczenia:
Projektowanie systemów informacyjnych
Projektowanie systemów informacyjnych
Projektowanie systemów informacyjnych
E. Stemposz, Analiza i Projektowanie Systemów Informatycznych, Wykład 8, Slajd 1 Projektowanie systemów informacyjnych Ewa Stemposz, Kazimierz Subieta.
Wstęp do programowania obiektowego
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład II
Modele baz danych - spojrzenie na poziom fizyczny
Projektowanie - wprowadzenie
Systemy plików ( ISAM i VSAM ) systemy hierarchicznych baz danych ( ISM, System 2000 ) systemy baz danych CODASYL ( m.in. IDS, IDMS ) relacyjne bazy danych.
Diagramy ER (Entity-relationship diagrams)
Podstawy programowania II
Zbiór do posortowania mieści się w pamięci
Źródła: podręcznikopracował: A. Jędryczkowski.
OMT - Model obiektów, cz.3.
Programowanie obiektowe Wykład 7 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/20 Dariusz Wardowski.
Programowanie obiektowe Wykład 6 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/14 Dariusz Wardowski.
Języki i środowiska programowania systemów rozproszonych, Wykład 03, Slajd Języki i środowiska programowania systemów rozproszonych Wykładowca:
Rozwiązanie zadań do zaliczenia I0G1S4 // indeks
Wybrane zagadnienia relacyjnych baz danych
Programowanie obiektowe – język C++
OMT - Model obiektów, cz.2.
Notacja w UML Klasy.
Programowanie obiektowe 2013/2014
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
2 Odizolowanie danych od kodu może prowadzić do przypadkowych zmian danych przez funkcje, które nie są z nimi logicznie związane. Ponadto modyfikacja.
Modelowanie obiektowe Diagramy klas
Programowanie w języku C++
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Model obiektowy bazy danych
E. Stemposz, Analiza i Projektowanie Systemów Informatycznych, Wykład 8, Slajd 1 Projektowanie systemów informacyjnych Ewa Stemposz, Kazimierz Subieta.
Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.
Projektowanie bazy danych z użyciem diagramów UML Obiektowe projektowanie relacyjnej bazy danych Paweł Jarecki.
Geneza obiektowości Obiektowość jest stosunkowo nową ideologią, która wynika z zaobserwowanych wad istniejącego świata i podaje jakąś receptę, jak te wady.
Programowanie Zaawansowane
Modelowanie model związków encji
Wstęp do systemów informatycznych Diagramy klas. Odbiór świata  Myślenie o dziedzinie problemu powinno być możliwie zbliżone do myślenia o systemie 
Wykład 5 Model obiektowy (3)
E. Stemposz. UML i Analiza Obiektowa, Wykład 4, Slajd 1/20 Wykład 4 Model obiektowy (2) dr inż. Ewa Stemposz
E. Stemposz. UML i Analiza Obiektowa, Wykład 3, Slajd 1/18 Wykład 3 Model obiektowy (1) dr inż. Ewa Stemposz
Projektowanie systemów informacyjnych
Projektowanie wspomagane komputerem
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
MAS – Referat 1 Mapowanie różnych typów dziedziczenia z UML do Javy
Obiektowe języki zapytań
Projektowanie systemów informacyjnych
Wprowadzenie do programowania obiektowego
PGO - Projektowanie i implementacja pierwszych klas
PGO Dziedziczenie Michail Mokkas.
Modele baz danych - spojrzenie na poziom fizyczny
Zapis prezentacji:

Projektowanie systemów informacyjnych Wykład 8 Model obiektowy (5) Ewa Stemposz, Kazimierz Subieta Instytut Podstaw Informatyki PAN, Warszawa Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych, Warszawa

Zagadnienia ADT Delegacja Protytypy Role Transformacje diagramu klas: Podział poziomy klasy Podział pionowy klasy Realizacja struktur generalizacji/specjalizacji typu: disjoint overlapping dynamic Generalizacja wieloaspektowa

Abstrakcyjny typ danych Abstrakcyjny typ danych (ADT) – pojęcie udostępniane w niektórych językach programowania oparte na założeniu, że typ struktury danych jest skojarzony z operacjami działającymi na elementach tego typu. Nie istnieje potrzeba i możliwość używania operacji nie należących do oferowanego zestawu; operacje są kompletne i wyłączne. Bezpośredni dostęp do składowych takiej struktury danych nie jest możliwy. Abstrakcyjny typ danych jest bardzo bliski pojęciu klasy, której wystąpienia eksportują (niektóre) operacje, zaś ich struktura nie jest dostępna bezpośrednio dla operacji z zewnątrz. ADT ogranicza kontekst, w którym odwołanie do obiektu może być użyte w programie. ADT może odnosić się nie tylko do obiektów, ale również do wartości. Z drugiej strony, ADT może być uważane za pojęcie znacznie węższe lub ortogonalne w stosunku do pojęcia klasa. W czystej postaci, (1) ADT nie uczestniczy w związkach dziedziczenia, (2) wystąpienia ADT nie posiadają tożsamości, (3) nie można ich wzajemnie łączyć (powiązaniami), ani (4) wykonywać operacji na zbiorze wystąpień ADT (brak odpowiednika ekstensji i metody klasowej). Przykłady ADT: stos (z operacjami: pop, push, top, empty), pakiety obsługujące: mysz, CD ROM, grafikę, heap

Delegacja – alternatywa dla dziedziczenia Lista zawartość push pop Stos Operacje na obiekcie są oddelegowane do innego obiektu. ... pierwszy następny ostatni dodaj pobierz Obiekt klasy Stos składa się z podobiektu zawartość, członka klasy Lista. Anomalia dziedziczenia jest usunięta. Obsługa obiektu Stos jest (częściowo) oddelegowana do obiektu Lista. «instanceOf» Lista ... pierwszy następny ostatni dodaj pobierz Delegacja to alternatywa dla dziedziczenia: w tym przypadku dziedziczenie, czyli importowanie inwariantów zachodzi dynamicznie (w czasie działania programu) w ramach wystąpień klas, czyli w ramach obiektów, a nie w ramach klas. Część własności obiektu danej klasy (np. metody) jest przechowywana w innej klasie. push pop Stos Klasa “Stos” dziedziczy niepotrzebne operacje z klasy “Lista”

Prototypy (1) Pojęcie prototypów jest ściśle powiązane z delegacją. Dowolny obiekt może stać się prototypem. Pod pojęciem prototypu rozumie się zarówno (1) obiekt jako wzorzec dla innego obiektu w momencie tworzeniu nowego obiektu), jak i to, że (2) informacje z obiektu-prototypu są dynamicznie (w czasie działania programu) dostępne dla obiektów potomnych. W ten sposób uzyskuje się jednorodność i zminimalizowanie środków: potrzebne są wyłącznie obiekty oraz powiązania od obiektów do ich prototypów. Powiązania między obiektami są przechodnie (obiekty mogą być w ten sposób połączone w hierarchię). Koncepcja prototypów jest dość uniwersalna i pozwala modelować klasy, dziedziczenie, dziedziczenie wielokrotne i role. Koncepcja wizjerów idzie dalej – powiązanie prowadzące do obiektu prototypu może być dodatkowo zaopatrzone w filtry, ustalające co ma być importowane.

Prototypy (2) Języki prototypowe (np. Self) nie wprowadzają pojęcia klasy. Obiekt może dziedziczyć cokolwiek z jakiegokolwiek innego obiektu. Prototyp Łapy: 4 Ogon: 1 Uszy:2 Oczy:2 Ulubieniec Szczepienie() Wabi_się: Rex Rasa: jamnik Płeć: M Pies Wabi_się: Mrusia Rasa: nieznana Płeć: Ż Kot Uszy:1 Podstawowym argumentem zwolenników prototypów jest zmniejszenie liczby pojęć. Koncepcja prototypów jest nieunikniona, jeżeli ktoś chciałby implementować dynamiczne role obiektów. Pojęcie klasy, jako przechowalni inwariantów, ma jednak ogromne znaczenie dla modelowania pojęciowego, stąd pojęcia prototypu i klasy uzupełniają się.

Role Osoba staje się Studentem Student jest Osobą Źle! Każdy obiekt w czasie swojego życia może nabywać i tracić wiele ról, nie zmieniając swojej tożsamości. Role zmieniają się dynamicznie. Osoba Kowalski Właściciel psa Członek klubu golfowego Kibic Legii Podatnik Pracownik Student Pacjent Rola importuje wartości atrybutów obiektu właściciela oraz inwarianty jego klasy Rola może mieć własne (dodatkowe) atrybuty i metody Rola może należeć do własnej klasy

Role – przykład NAZWISKO ROK_UR Wiek() OSOBA Kowalska: pracownik Nowak: pracownik+student Abacka: Nowacki: student {overlapping} NAZWISKO = Kowalska ROK_UR = 1975 :OSOBA NAZWISKO = Nowak ROK_UR = 1951 :OSOBA NAZWISKO = Abacka ROK_UR = 1948 :OSOBA NAZWISKO = Nowacki ROK_UR = 1940 :OSOBA ZAROBEK DZIAŁ ZarobekNetto() ZmieńZarobek(...) PRACOWNIK NR_INDEKSU INDEKS WpiszOcenę(...) ObliczŚredniąOcen() STUDENT rola «instanceOf» «instanceOf» «instanceOf» «instanceOf» :PRACOWNIK ZAROBEK = 2000 DZIAŁ = zabawki :PRACOWNIK ZAROBEK = 2500 DZIAŁ = zabawki NR_INDEKSU = 223344 INDEKS = ... :STUDENT NR_INDEKSU = 556677 INDEKS = ... :STUDENT Rola importuje nie tylko inwarianty swojej klasy, lecz także wartości atrybutów swojego obiektu właściciela oraz inwarianty jego klasy.

Podział poziomy klasy (podział ekstensji klasy) Osoba imię nazwisko nazwa szkoły wysokość emerytury pensja podaj nazwisko podaj szkołę zmień emeryturę zmień pensję Firma nazwa 0..1 zatrudnia * Przykład: Osoba imię nazwisko podaj nazwisko Firma 1 zatrudnia nazwa Uczeń imię nazwisko nazwa szkoły podaj nazwisko podaj szkołę Emeryt imię nazwisko wysokość emerytury podaj nazwisko zmień emeryturę Pracownik imię nazwisko pensja podaj nazwisko zmień pensję *

Podział pionowy klasy (podział inwariantów klasy) np. a1 a2 a3 a K1 K21 K22 a1 a2 a3 m1 m2 m3 m2 m3 m1 Przykład: Klient * zlecił * Klient zlecił Firma nazwa adres firmy telefon firmy [1..*] imię dyrektora nazwisko dyrektora adres dyrektora telefon dyrektora Osoba imię nazwisko adres telefon podaj telefon Firma nazwa adres telefon [1..*] zmień adres 1..* 1 0..1 dyrektor 1..* zmień adres firmy podaj telefon dyrektora

Realizacja struktur generalizacji/specjalizacji (1) perspektywa pojęciowa: generalizacja/specjalizacja (1) perspektywa projektowa: dziedziczenie (2) perspektywa projektowa: kompozycja Klasa Osoba przestaje być klasą abstrakcyjną. Osoba {abstract} Nowak Kowalski Osoba Student Pracownik 0..1 {xor} 0..1 Student Pracownik Klasa Osoba jest klasą abstrakcyjną. Nowak:Osoba Kowalski:Osoba Nowak:Student Kowalski:Pracownik Nowak:Student Kowalski:Pracownik

Realizacja struktur generalizacji/specjalizacji (2) Osoba {abstract} perspektywa pojęciowa perspektywa pojęciowa czy projektowa ? Nowak Kowalski {overlapping} Osoba {abstract} Student Pracownik Abacki Student Pracownik Student/Pracownik Sytuację, gdy klasa będąca efektem wielokrotnej specjalizacji (termin?) (tu: Student/Pracownik) sama nie posiada klas specjalizowanych, lepiej jest modelować poprzez wykorzystanie ograniczenia {overlapping}, nie wywołując dzięki temu zbyt mocnego skojarzenia z dziedziczeniem wielokrotnym, czyli perspektywą projektową. Student/Pracownik na zlecenie

Realizacja struktur generalizacji/specjalizacji (2) Osoba {abstract} Realizacja {overlapping}: perspektywa projektowa 1 Osoba 2 Student Pracownik Student/Pracownik 0..1 0..1 Student Pracownik Abacki:Osoba Nowak:Osoba Kowalski:Osoba Abacki:Student Nowak:Student Kowalski:Pracownik Abacki:Pracownik

Realizacja struktur generalizacji/specjalizacji (4) Osoba {abstract} perspektywa pojęciowa Zachowując realizację z wykorzystaniem dziedziczenia, przy każdej zmianie specjalizacji Osoby powstaje nowy obiekt jednej z trzech podklas: Menażer, Analityk czy Projektant. Własności odziedziczone z klasy Osoba są każdorazowo przepisywane. «dynamic» Menażer Analityk Projektant W przypadku realizacji z wykorzystaniem kompozycji, usuwany jest obiekt związany ze starą specjalizacją, tworzony jest obiekt przechowywujący własności związane z nową specjalizacją oraz tworzone jest powiązanie między nowym obiektem a obiektem klasy Osoba, przechowującym dane osobowe. Klasa Osoba nie może być klasą abstrakcyjną. perspektywa projektowa Osoba {xor} 0..1 0..1 0..1 Menażer Analityk Projektant

Generalizacja wieloaspektowa Użyteczna dla modelowania pojęciowego, ale utrudnia pielęgnację oprogramowania. Przykład: Pracownik {abstract} Osoba {abstract} Emeryt {abstract} status płacowy stosunek do emerytury Pracownik godzinowy Pracownik etatowy Pracownik na zlecenie Osoba nie emerytowana Osoba emerytowana Pracownik godzinowy nie emerytowany Osoba specjalizacje wg płac specjalizacje wg emerytury perspektywa pojęciowa

Delegacja z użyciem ról Pracownik {abstract} Osoba Emeryt {abstract} Pracownik godzinowy Pracownik etatowy Pracownik na zlecenie Osoba nie emerytowana Osoba emerytowana Osoba Pracownik Emeryt Specjalizacje wg płac Specjalizacje wg emerytury perspektywa projektowa

Użycie dziedziczenia i delegacji Dziedziczenie Delegacja Pracownik {abstract} Osoba {abstract} Emeryt {abstract} Pracownik godzinowy Pracownik etatowy Pracownik na zlecenie Osoba nie emerytowana Osoba emerytowana Osoba Emeryt Specjalizacje wg emerytury Specjalizacje wg płac perspektywa projektowa

Zagnieżdżona generalizacja (1) Pracownik {abstract} status płacowy Pracownik godzinowy {abstract} Pracownik etatowy {abstract} Pracownik na zlecenie {abstract} stosunek do emerytury stosunek do emerytury stosunek do emerytury Pracownik godzinowy nie emerytowany Pracownik godzinowy emerytowany Pracownik etatowy nie emerytowany Pracownik etatowy emerytowany Pracownik na zlecenie nie emerytowany Pracownik na zlecenie emerytowany perspektywa projektowa

Zagnieżdżona generalizacja (2) Pracownik {abstract} stosunek do emerytury Pracownik emerytowany {abstract} Pracownik nie emerytowany {abstract} status płacowy status płacowy Pracownik emerytowany godzinowy Pracownik emerytowany etatowy Pracownik emerytowany na zlecenie Pracownik nie emerytowany godzinowy Pracownik nie emerytowany etatowy Pracownik nie emerytowany na zlecenie perspektywa projektowa

Zalecenia Jeżeli klasa ma kilka nadklas, wszystkie jednakowo ważne, najlepiej użyć delegacji, która zachowuje symetrię modelu. Jeżeli jedna gałąź wyraźnie dominuje, ma zdecydowanie więcej cech niż pozostałe (inne wydają się być mniej ważne) lub może powodować wąskie gardło w wydajności, tę gałąź najlepiej zaimplementować poprzez dziedziczenie, zaś pozostałe przez delegację. Jeżeli liczba kombinacji klas jest mała, można rozpatrywać zagnieżdżoną generalizację. Przy zagnieżdżonej generalizacji, najważniejszy czynnik – o czym może zaświadczać np. zdecydowanie większa liczba własności – powinien być pierwszym kryterium podziału; pozostałe dalej, w hierarchii ważności. Unikać zagnieżdżonych generalizacji, jeżeli zbyt duża ilość kodu będzie musiała być powtórzona.