Konkurencyjność czasowa i kosztowa transportu wodnego – śródlądowego w stosunku do alternatywnych form obsługi zaplecza portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu (studia przypadków) Dariusz Karkos
Wariant I - przewóz nawozu granulowanego na trasie Kędzierzyn-Koźle - Szczecin transport samochodowy transport kolejowy żegluga śródlądowa stan obecny - zanurzenie do120 cm stan obecny - zanurzenie do 130 cm modernizacja do III klasy drogi wodnej - zanurzenie do 160 cm modernizacja do IV klasy drogi wodnej - zanurzenie do 260 cm ładowność (tony) 24 t 1400 t 600 t 670 t 950 t 1 250 t koszt transportu do/z portu śródlądowego (stacji kolejowej) - koszt przeładunku odległość przewozowa 520 km 485 km 650 km 650 km koszt transportu 65 PLN/t 198,40 PLN/t 96 PLN/t 86 PLN/t 33 PLN/t 25 PLN/t upust 60% koszt po upuście 80 PLN/t RAZEM 1 560 PLN 112 000 PLN 57 600 PLN 31 600 PLN szacunkowy czas transportu [doba] 0,4 doby 2 doby 15 dób 7 dób
WARIANT I - Porównanie kosztu transportu w przeliczeniu na 1 t
Wariant II - przewóz węgla na trasie Gliwice-Szczecin transport samochodowy transport kolejowy żegluga śródlądowa stan obecny zanurzenie do120 cm stan obecny zanurzenie do 130 cm modernizacja do III klasy drogi wodnej - zanurzenie do 160 cm modernizacja do IV klasy drogi wodnej - zanurzenie do 260 cm ładowność (tony) 24 t 2200 t 600 t 670 t 950 t 1 250 t koszt transportu do/z portu śródlądowego (stacji kolejowej) - 11,0 PLN/t koszt przeładunku 5,0 PLN/t odległość przewozowa 550 km 512 km 680 km koszt transportu 68,75 PLN/t 198,40 PLN/t 111 PLN/t 98 PLN/t 42 PLN/t 33 PLN/t upust 75% koszt po upuście 52 PLN/t RAZEM 1 650 PLN 114 400 PLN 76 200 PLN 76 380PLN 55 100 PLN 61 250 PLN Szacunkowy czas transportu [doby] 0,3 doby 2 doby 17 dób 9 dób
WARIANT II - Porównanie kosztu transportu w przeliczeniu na 1 t
Wariant III - przewóz węgla na trasie Szczecin - Wrocław transport samochodowy transport kolejowy żegluga śródlądowa stan obecny zanurzenie do120 cm stan obecny zanurzenie do 130 cm modernizacja do III klasy drogi wodnej zanurzenie do 160 cm modernizacja do IV klasy drogi wodnej zanurzenie do 260 cm ładowność (tony) 24 t 2200 t 600 t 670 t 950 t 1 250 t koszt transportu do/z portu śródlądowego (stacji kolejowej) - koszt przeładunku 7 PLN/t odległość przewozowa 400 km 512 km 490 km koszt transportu 48,75 PLN/t 198,40 PLN/t 72 PLN/t 63 PLN/t 34 PLN/t 25 PLN/t upust 75% koszt po upuście 52 PLN/t RAZEM 1 170 PLN 114 400 PLN 47 400 PLN 47 400PLN 39 000 PLN Szacunkowy czas transportu [doby] 0,3 doby 2 doby 9 dób 8 dób
WARIANT III - Porównanie kosztu transportu w przeliczeniu na 1 t
Wariant IV- przewóz papieru na trasie Kostrzyn - Szczecin transport samochodowy transport kolejowy żegluga śródlądowa stan obecny zanurzenie do 120 cm stan obecny zanurzenie do 130 cm modernizacja do III klasy drogi wodnej zanurzenie do 160 cm modernizacja do IV klasy drogi wodnej zanurzenie do 260 cm ładowność (tony) 24 t 1000 t 680 t 800 t 1 100 t 1 600 t koszt transportu do/z portu śródlądowego (stacji kolejowej) - koszt przeładunku 7 PLN/t odległość przewozowa 120 km 100 km 125 km koszt transportu 27,70 PLN/t 64,04 PLN/t 27,5 PLN/t 23 PLN/t 10PLN/t 6,8 PLN/t upust 45% koszt po upuście 30 PLN/t RAZEM 500 PLN 30 000 PLN 23 460 PLN 24 000 PLN 18 700 PLN 22 080 PLN Szacunkowy czas transportu [doby] 0,2 doby 1 doba 0,8 doby
WARIANT IV - Porównanie kosztu transportu w przeliczeniu na 1 t
Wariant V- kontenerów na trasie Świnoujście - Wrocław transport samochodowy transport kolejowy żegluga śródlądowa stan obecny zanurzenie do120 cm stan obecny zanurzenie do 130 cm modernizacja do III klasy drogi wodnej zanurzenie do 160 cm modernizacja do IV klasy drogi wodnej zanurzenie do 260 cm ładowność (kontenery) 2 x 20' 60 x 20' 26 x 20' 38 x 20' 72 x 20' koszt transportu do/z portu śródlądowego /stacji kolejowej - 400 PLN x szt koszt przeładunku 290 PLN 290 PLN x szt odległość przewozowa 500 km 455 km 555 km koszt transportu 750 PLN/20' 3040 PLN/20' 2 080 PLN/20' 900 PLN/20' 470 PLN/20' upust 75% koszt po upuście 950 PLN/20' RAZEM 1 790 PLN 98 400 PLN 71 900 PLN 60 200 PLN 83 600 PLN Szacunkowy czas transportu [doby] 0,4 doby 2 doby 12 dób 7,5 dób
Dziękuję za uwagę