Woda – jedno słowo, tyle znaczeń.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

KWASY Kwas chlorowodorowy , kwas siarkowodorowy , kwas siarkowy ( IV ), kwas siarkowy ( VI ), kwas azotowy ( V ), kwas fosforowy ( V ), kwas węglowy.
Sodu, potasu, magnezu, wapnia, glinu, żelaza i miedzi.
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Chlorek sodu. (sól kuchenna lub kamienna)
Mangan (Mn).
DYSOCJACJA JONOWA KWASÓW I ZASAD
Metale i stopy metali.
Badanie rzeki Mienia Grupa chemiczna.
Kwasy nieorganiczne Opracowanie: Bożena S..
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Co o wodzie warto wiedzieć ?
Wodorotlenki i kwasy.
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Woda – Najpopularniejszy związek chemiczny
Doświadczenie: Wpływ kreta , sody oczyszczonej , octu , wody i soli kuchennej na proces utleniania żelaza Żelazo jest bardzo rozpowszechnionym pierwiastkiem.
otrzymywanie i zastosowanie
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
I ICH ZASToSOWANIA WYK. NATALIA HOANG KL. 3B
FIZYKOCHEMICZNE WŁAŚCIWOŚCI GLEB
Właściwości soli mineralnych, wody oraz ich rola w organizmie.
Sitem wody nie nabierzesz
Budowa, otrzymywanie Zastosowanie, właściwości
BUDOWA, OTRZYMYWANIE, WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE
Wykonał Piotr woźnicki
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Prezentacja semestralna – semestr trzeci
Projekt edukacyjny: „ZASADY W KAŻDYM DOMU”
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
KWASY NIEORGANICZNE POZIOM PONADPODSTAWOWY Opracowanie
Wędrówka jonów w roztworach wodnych
DLACZEGO MYDŁA MYJĄ A PROSZKI PIORĄ?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Sole w Medycynie.
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
Poznajemy wodorotlenki na przykładzie Wodorotlenku Sodu
Szkola im. Wł. Syrokomli. Klasa 9c Rajmonda Maleckiego 2015 r.
Berylowce - Ogólna charakterystyka berylowców Właściwości berylowców
Węglan wapnia CaCO 3. Otrzymywanie Reakcja metalu i kwasu węglowego. Ca + H 2 CO 3  CaCO 3 + H 2 Reakcja wodorotlenku wapnia i kwasu węglowego. Ca(OH)
Mateusz Gędłek klasa IIA. Co to jest mydło?  Mydło jest mieszaniną soli sodowych i długo łańcuchowych kwasów tłuszczowych (o atomach węgla w cząsteczce)
Twardość wody Twardość węglanowa (przemijająca)
Wodorotlenki.
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Do 250 cm 3 15% roztworu soli kuchennej (chlorek sodu, NaCl) dodano 200 g 15% roztworu chlorku potasu, KCl (substytut soli kuchennej w diecie bezsodowej).
Dlaczego bez tlenu nie byłoby życia na Ziemi?
Wodorotlenki i zasady -budowa i nazewnictwo,
węgliki, budowa -podział węglików i właściwości, - azotki
 Sole –związki chemiczne wywodzące się od kwasów, których roztwory wodne zawierają kationy metali i aniony reszty kwasowej. Sole są ciałami stałymi.
Woda wodzie nierówna ‹#›.
(Mg, łac. magnesium) po raz pierwszy został uznany za pierwiastek przez Josepha Blacka, zaś wyodrębniony w formie czystej w 1808 roku przez Humphry’a.
Węglowce – cyna i ołów Cyna i jej właściwości oraz związki
Żelazo i jego związki.
Michał Sosiński kl. 3c Zwana monotlenkiem diwodoru Aspekt chemiczny Aspekt chemiczny.
Magnez i jego związki Właściwości fizyczne magnezu
Węglowce – cyna i ołów Cyna i jej właściwości oraz związki
Kwasy i zasady - Kwasy i zasady wg Arrheniusa
Zestawienie wiadomości wodorotlenkach
Który gaz ma najmniejszą gęstość?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Znaczenie wody w przyrodzie i gospodarce
związki wodoru z metalami - wodorki, związki wodoru z niemetalami
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Sole w życiu codziennym.
POWTÓRZENIE CHEMIA.
1 Sole Mineralne  P.
Zapis prezentacji:

Woda – jedno słowo, tyle znaczeń. Kamila Pabian i Klara Popielarska

Woda – jedno słowo tyle znaczeń Najbardziej rozpowszechniony  związek chemiczny Znajduje się w stałym obiegu Występuje także w stanie związanym np. W uwodnionych minerałach Stanowi jeden z podstawowych składników organizmów żywych  Jest najpopularniejszym rozpuszczalnikiem

Woda – budowa cząsteczki i jej konsekwencje Wzór sumaryczny                H2O –> tlenek wodoru Wzór strukturalny              Wzór sumaryczny wody ciężkiej          D2O -> tlenek wodoru ciężkiego (deuter)

Woda – związek chemiczny Występuje w cząsteczkach zasocjowanych - (H2O)n  [n zwykle = 6] Reaguje z tlenkami metali tworząc zasady (wodorotlenki) Reaguje z tlenkami niemetali tworząc kwasy W niewielkim stopniu dysocjuje na H+ i OH-

Woda – jedno słowo tyle znaczeń Ze względu na skład i właściwości można wyróżnić: Wody morskie  Wody mineralne  Wody ciężkie Wody twarde Wody chlorowe  Wody królewskie  Wody wapienne

Nowe pojęcie – twardość wody Twardość wody – cecha wody, będąca funkcją stężenia kationów wapnia (Ca2+) i magnezu (Mg2+) [oraz opcjonalnie żelaza (II) (Fe2+) i manganu (II) (Mn2+)] Twardość wody ma wpływ na jej napięcie powierzchniowe. Warto dodać, że twarda woda bardziej się pieni.

Doświadczenie - badanie wpływu jonów zawartych w wodzie na pienienie się - twardość wody. Ca2+ + 2C15H31COONa  (C15H31COO)2Ca + 2Na+ [kation wapnia + palmitynian sodu  palmitynian wapnia (osad) + 2 kationy sodu] Mg2+ + 2C15H31COONa  (C15H31COO)2Mg + 2Na+ [kation magnezu + palmitynian sodu  palmitynian magnezu (osad) + 2 kationy sodu]

Dziękujemy za uwagę! Szczególne podziękowania należą się Pani mgr A. Rygielskiej za pomoc dydaktyczną i udostępnienie potrzebnych materiałów. Źródła: - Encyklopedia Powszechna PWN 1973r. - http://pbc.up.krakow.pl/Content/1191/Doswiadczenia08druk.pdf https://pl.wikipedia.org/wiki/Twardo%C5%9B%C4%87_wody