Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

MYDŁA I INNE ŚRODKI PIORĄCE.
KWASY I WODOROTLENKI.
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Chlorek wapnia Chlorek wapnia – nieorganiczny związek chemiczny, sól kwasu solnego (chlorowodoru) i wapnia. Chlorek wapnia dostarczany jest w postaci białych.
Badanie rzeki Mienia Grupa chemiczna.
Co o wodzie warto wiedzieć ?
Sole w rolnictwie.
Jak wygrać z twardą wodą
Temat: Reakcje strąceniowe
Budowa, otrzymywanie Zastosowanie, właściwości
MYDŁO Michał Misiak I W.
BUDOWA, OTRZYMYWANIE, WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
OTRZYMYWANIE CUKRU Z BURAKA CUKROWEGO
Środki czystości.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
DLACZEGO MYDŁO SIĘ PIENI?
Jak oszczędzać wodę.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
ZASTOWANIE I WŁAŚCIWOŚCI
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Prezentacja semestralna – semestr trzeci
Różnobarwny świat chemii
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Co dzieje się z solą kuchenną po wsypaniu do wody?
Mydła, środki czystości, kosmetyki oraz preparaty kosmetyczne.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
DLACZEGO MYDŁA MYJĄ A PROSZKI PIORĄ?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
FOSFORAN (V).
CHEMIA PREZENATCJA FOSFORANY.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Węglany to sole, związki chemiczne kwasu węglowego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
Sole w życiu człowieka.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SKŁADNIKI MINERALNE. Opracowano na podstawie:
Zastosowanie soli.
Praktyczne zastosowanie soli w lecznictwie i gospodarstwie domowym do Projektu pt „sole w Życiu Codziennym” uczniowie klasy II D gimnazjum w Zespole Szkół.
Przedstawia: opisy i badania dotyczące wody. Zespół badawczy - uczniowie klasy I a i b Patryk Orman Justyna Nowak Dominik Malicki Joanna Ł uczy ń ska.
Szkoła Letnia STC — Zakopane 2006 Wpływ zawartości wapnia na mętność roztworów cukru dr inż. Krystyna Lisik, dr inż. Maciej Wojtczak.
Mateusz Gędłek klasa IIA. Co to jest mydło?  Mydło jest mieszaniną soli sodowych i długo łańcuchowych kwasów tłuszczowych (o atomach węgla w cząsteczce)
Twardość wody Twardość węglanowa (przemijająca)
Do 250 cm 3 15% roztworu soli kuchennej (chlorek sodu, NaCl) dodano 200 g 15% roztworu chlorku potasu, KCl (substytut soli kuchennej w diecie bezsodowej).
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Woda – jedno słowo, tyle znaczeń.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zapis prezentacji:

Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

IV etap edukacyjny CHEMIA 2

W powyższych probówkach znajduje się: 1) woda z kranu, 2) woda destylowana, 3) woda morska, 4) wodny roztwór CaCl2. 1 2 3 4 3

Do każdej z probówek dodajemy trochę wiórów mydła toaletowego (płatków mydlanych). 1 2 3 4 4

W probówce z wodą z kranu pojawia się osad i trochę piany. 5

W probówce z wodą destylowaną pojawia się obfita piana. 6

W probówkach z wodą morską oraz z roztworem CaCl2 wytrącają się białe kłaczkowate osady, a na powierzchni pojawia się niewielką ilość piany. 7

2C17H35COONa + MgCl2 → (C17H35COO)2Mg↓ + 2NaCl Płatki mydła w kontakcie z jonami soli zawartymi w wodzie z kranu, wodzie morskiej oraz z roztworami CaCl2 lub MgCl2 strącają nierozpuszczalne osady mydeł wapniowych lub magnezowych: 2C17H35COONa + MgCl2 → (C17H35COO)2Mg↓ + 2NaCl 8

Woda destylowana to woda miękka, tak jak np Woda destylowana to woda miękka, tak jak np. woda deszczowa, kiedyś używana do prania. Woda zawierająca jony soli – głównie wapnia lub magnezu (ale także żelaza, manganu czy cynku) – to woda twarda. Mydło pieni się bardzo obficie w wodzie miękkiej, w twardej zaś pieni się źle. 9

Mycie i pranie w wodzie twardej jest utrudnione, ponieważ mydło zostaje najpierw zużyte na usunięcie jonów odpowiedzialnych za twardość – na dnie naczynia pojawiają się nierozpuszczalne osady. Część jonów można usunąć przez gotowanie, częściej jednak proszki i płyny do prania oraz płyny do zmywania naczyń zawierają fosforany oraz sodę (węglan sodu). Substancje te powodują wytrącenie nierozpuszczalnych soli wapnia i magnezu, czyli zmiękczenie wody. 10

Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.