Elementy oceniania kształtującego na lekcjach historii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Jak oceniać, by wspierać rozwój ucznia
Demokracja w szkole.
Ocenianie kształtujące
Ocenianie i jego wpływ na efekty kształcenia
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Praca domowa w procesie dydaktycznym
JAK OCENIAĆ, BY WSPIERAĆ ROZWÓJ UCZNIA
Ocenianie kształtujące
ocenianie, które pomaga się uczyć
ocenianie, które pomaga się uczyć
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocenianie kształtujące
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Ocenianie Kształtujące
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
„Sześcioletni uczeń – motywacja do działania”
10 LAT Z OK SZKOŁA UCZĄCA SIĘ 10 LAT PO PIERWSZEJ EDYCJI KURSU INTERNETOWEGO Z OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO BADANIE JAKOŚCIOWE PRZEPROWADZONE WŚRÓD UCZESTNIKÓW.
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie Kształtujące
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Ekonomicznych w Lubsku Spotkanie otwierające.
Jakie zmiany reforma przynosi w zakresie oceniania bieżącego?
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Motywacja do nauki. na początek nowego roku szkolnego.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Ocenianie Kształtujące
EDUKACJA I KLASA OCENA WSPIERAJĄCA - cele, kryteria
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE
Materiały dla nauczyciela Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Zapis prezentacji:

Elementy oceniania kształtującego na lekcjach historii Wiosenne Spotkania Metodyczne, Wodzisław Śl. 7 kwietnia 2014 r. Marcin Kopczyński, doradca metodyczny historii i wos

Elementy oceniania kształtującego Cel szkolenia: charakterystyka oceniania kształtującego usprawnienie oceniania poprzez stosowanie elementów oceniania kształtującego w procesie dydaktycznym

Elementy oceniania kształtującego Ocenianie kształtujące: służy poprawie procesu kształcenia poprzez przekazanie informacji zwrotnej, która pomaga uczniowi uczyć się to nowa koncepcja, ale bazująca na elementach stosowanych w tradycyjnych modelach oceniania (ocenianie to proces, ocenianie to informacja zwrotna pomagająca uczniowi samodzielnie planować swój rozwój)

Różnice między ocenianiem kształtującym, a ocenianiem sumującym: Ustala poziom wiedzy – ndst Polega na stosowaniu ocen (ocena wyrażona stopniem) Służy podsumowaniu procesu Mówi o przeszłych osiągnięciach Wskazuje, czego uczeń nie umie Nie przewiduje ocen (jedynie informację zwrotną) Jest procesem ciągłym Informuje, gdzie aktualnie uczeń się znajduje

Elementy oceniania kształtującego Ocenianie kształtujące, a polski system oświaty: przepisy wymagają od nauczyciela wystawiania ocen O. K. rozmija się ze specyfiką egzaminów zewnętrznych, których celem jest podsumowanie procesu nauczania ocenianie kształtujące nie zakłada likwidacji oceny sumującej obowiązkiem nauczyciela jest szukanie optymalnych rozwiązań w zakresie oceniania wewnątrzszkolnego (prawo oświatowe daje możliwość wykorzystywania elementów oceniania kształtującego)

Elementy oceniania kształtującego Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem?

Elementy oceniania kształtującego Wybrane elementy oceniania kształtującego

Elementy oceniania kształtującego Atmosfera sprzyjająca uczeniu się, to taka, w której: docenia się starania ucznia, a nie rezultat jego pracy nauczyciel jest sojusznikiem, a nie wrogiem nie chodzi o przyłapanie ucznia na niewiedzy, lecz przekazaniu mu informacji o tym, co osiągnął i nad czym musi popracować - uczniowie nie rywalizują ze sobą

Elementy oceniania kształtującego Cele lekcji to nic innego jak pytania: dlaczego tego uczę, co chcę osiągnąć i po co? ustalenie celu lekcji i przekazanie go uczniowi podnosi efektywność nauczania (uczeń wie, co ważne, bierze współodpowiedzialność, wie, na czym się skupić) cel to nie charakterystyka danej partii materiału (temat), lecz określone wiadomości i umiejętności (efekt) warto wskazać związek danej wiedzy z rzeczywistością, jej praktyczne zastosowanie zaleca się formułować cel lekcji językiem ucznia

Elementy oceniania kształtującego Przykład: Temat: Kryzys demokracji w Europie Zachodniej. Cel: Uczeń charakteryzuje okoliczności dojścia do władzy Hitlera i Mussoliniego. Cel dla ucznia: Po lekcji będziesz wiedział, w jaki sposób Mussolini i Hitler przejęli rządy w swoich państwach. Temat: Polacy wobec zaborców w drugiej połowie XIX w. Cel: Uczeń ocenia polityczne koncepcje nurtu insurekcyjnego oraz nurtu realizmu politycznego w XIX w. Cel dla ucznia: Po lekcji będziesz potrafił wyrazić opinię, jaka taktyka mogła przynieść Polakom więcej korzyści: zbrojne powstania przeciwko zaborcom, czy współpraca z nimi

Elementy oceniania kształtującego Ćwiczenie 1 Do zaproponowanych tematów lekcji ustal cel lekcji oraz sformułuj go językiem ucznia

Elementy oceniania kształtującego Zasady oceniania: nauczyciel informuje uczniów, na co będzie zwracał uwagę, co będzie oceniał, czego uczniowie mają się nauczyć nauczyciel ustala zakres wiadomości i umiejętności: zna (powtórzy), rozumie (omówi samodzielnie), stosuje (posługuje się) nauczyciel ocenia tylko to, co zostało zapowiedziane nie należy łączyć oceny sumującej, z oceną kształtującą w tym samym czasie

Elementy oceniania kształtującego Przykład: Cel: uczeń charakteryzuje specyfikę działań wojennych podczas I wojny światowej Na co zwracam uwagę: uczeń zna pojęcie wojna pozycyjna, wymienia trzy nowe rodzaje broni użyte podczas walk, ocenia wpływ nowych środków technicznych na przebieg walk, dowodzi, że I wojna światowa miała charakter „wojny totalnej” Nie: będę pytał o zjazd gnieźnieński Tak: data roczna zjazdu, oficjalny powód wizyty Ottona III, gdzie powstały biskupstwa, lokalizacja na mapie

Elementy oceniania kształtującego Pytania kluczowe: pokazują szerszą perspektywę są ściśle związane z celem lekcji mają spowodować zainteresowanie ucznia tematem pytanie kluczowe nie sprawdza wiedzy, tylko inspiruje, skłania do zaangażowania w lekcję

Elementy oceniania kształtującego Przykład: Cel: Uczeń charakteryzuje okoliczności dojścia do władzy Hitlera i Mussoliniego. Pytanie kluczowe: Czy Hitler musiał użyć siły, by przejąć władzę w Niemczech? Cel: charakteryzuje główne kierunki polskiej polityki zagranicznej w latach międzywojennych Pytanie kluczowe: Czy zastanawialiście się, co by było, gdyby Polska wspólnie z III Rzeszą zaatakowała Związek Radziecki?

Elementy oceniania kształtującego Jak robią to inni: Taka wojna jest możliwa. A Polska kupuje używane czołgi. Najpierw są, a później ich nie ma. Znikające piersi Marii Sadowskiej. 3200 emerytury miesięcznie. Emerycie, sprawdź, co musisz zrobić… Kiedy Polak był Putinem. Sanepid ostrzega: pozbądź się tych produktów.

Elementy oceniania kształtującego Ćwiczenie 2 Do zaproponowanych celów lekcji stwórz pytania kluczowe, które zaintrygują ucznia tematem zajęć

Elementy oceniania kształtującego Techniki zadawania pytań: wydłużenie czasu na odpowiedź – optymalnie 3 minuty (dzięki temu odpowiedzi są rozbudowane i bardziej treściwe, uczniowie śmielej odpowiadają, bo mieli czas się przygotować, każdy uczeń mobilizuje się) nie należy wyręczać uczniów w odpowiedzi i nie pozwalać na to innym uczniom (niech każdy się zastanowi) pytamy bez podnoszenia rąk (po upływie określonego czasu nauczyciel sam wyznacza ucznia) nie bać się niepoprawnych wypowiedzi (prawidłowo na nie reagować, wykorzystać je do wyjaśnienia) praca w parze jakość pytania: otwarte, zrozumiałe

Elementy oceniania kształtującego Przykłady: Czy Adolf Hitler był zbrodniarzem? Czy św. Augustyn zgodziłby się z twierdzeniem, że egzystencjalizm jest humanizmem? Czy naprawdę niemieccy żołnierze są niezwyciężeni, jak bezustannie trąbi dumna faszystowska propaganda?

Elementy oceniania kształtującego Informacja zwrotna od nauczyciela powinna zawierać: wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy (unikaj ogólników) wskazówki – w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę wskazówki – w jakim kierunku powinien pracować dalej

Elementy oceniania kształtującego Przykłady: Nie Ty Kowalski to chyba nawet zeszytu w domu nie otworzyłeś? Z Jagiellonów mocny nie jesteś! Zbyt mało szczegółów! Tak Dobrze zdefiniowałeś totalitaryzm, ale nie udało ci się wymienić wymaganych czterech cech wspólnych faszyzmu i nazizmu. Na przyszły tydzień przeczytaj rozdział 3 podręcznika, a we wtorek napiszesz poprawę. Następnym razem nie ograniczaj się do samych definicji. Pamiętaj, że przy porównaniach powinieneś znać oba elementy, aby znaleźć różnice i podobieństwa. To wymaga pogłębienia wiadomości.

Elementy oceniania kształtującego Dlaczego warto zainteresować się ocenianiem kształtującym: sprzyja podnoszeniu efektywności oceniania, odejściu od rutyny oraz krytycznemu spojrzeniu na dotychczasowe metody oceniania sprzyja współpracy z uczniem, poprawia relacje na linii nauczyciel – uczeń w tak drażliwej kwestii, jak ocenianie może usprawnić współpracę z rodzicami dzięki właściwej informacji zwrotnej i zmianie perspektywy: Czego się dziś nauczyłeś? zamiast Jaką ocenę dziś dostałeś?

Elementy oceniania kształtującego Dziękuję za uwagę