ŚLEDZTWO MULTIMEDIALNE Beata Biel
ŚLEDZTWO MULTIMEDIALNE Specyfika publikacji rezultatów śledztwa dla różnych platform. Crowd-sharing – wykorzystywanie źródeł i możliwości Internetu dla rozpowszechniania materiałów ze śledztwa.
www wysoki stopień multimedialności, możliwość umieszczania zdjęć, filmów, wykresów, interaktywnych timeline'ów, itp. Bazy dokumentów, przepisów, raportów (np. OCCRP)
Darmowe narzędzia do infografik, np. www.infogr.am easel.ly
multimedialny storytelling: meograph.com
darmowe narzędzia, np. do tworzenia interaktywnych timeline'ów (http://timeline.verite.co/, timeglider.com)
platformy blogowe dla redakcji i indywidualnych dziennikarzy, zwłaszcza freelancerów możliwość umieszczania tekstów, wideo, foto, nagrań dźwiękowych podstawowe darmowe funkcje tak naprawdę są bogate
online portfolio - świetne rozwiązanie dla freelancerów - darmowe narzędzia i strony, np. carbonmade.com - prosty, ale atrakcyjny interface
Facebook Facebook Subscribe lub Facebook page właściwie brak ograniczenia w ilości znaków buduj timeline w oparciu o ważne zawodowo wydarzenia (np. ze śledztw, nagrody, itp)
Media społecznościowe darmowa reklama linkuj do tekstów kilka razy dziennie – sprawdź kiedy Twoi czytelnicy są najaktywniejsi nie wstydź się pochwalić jeśli masz materiały audiowizualne, wykorzystuj wchodź w interakcję z czytelnikami/widzami itd. po publikacji – daj im możliwość komentowania, odpowiadaj na ich pytania używaj prostego języka, języka sieci
telefony / tablety = mobile journalism - narzędzie dziennikarskie: możliwość nagrywania dźwięku, robienia zdjęć i wideo – często jakości emisyjnej - dzięki licznym aplikacjom, możliwość przygotowywania ostatecznego produktu (edytowanie, montowanie, przesyłanie, nadawanie live) - możliwość szybkiego dzielenia się w mediach społecznościowych - stworzenie aplikacji, która pozwoli na dzielenie się treścią
Pamiętaj w Internecie też występuje ochrona własności intelektualnej. Obowiązuje i Ciebie, i Twoich czytelników! (jeśli nie licencja Creative Commons – informuj; zapisz obowiązek powoływania się) umieszczając materiały w sieci – nie zapomnij o namiarach na siebie :)
Za 5 lat... co przetrwa: telewizja bez Twittera czy Twitter bez telewizji? dziennikarz dziś obrażony na Facebooka czy dziennikarz, który funkcjonuje na kilku platformach 2.0? redakcjom tv będzie się bardziej opłacało zatrudniać 3- osobowe teamy realizacyjne czy 1-osobowe, składające się z max. z reportera i operatora, iPhone'a + aplikacji redakcje będą wolały inwestować dziennikarstwo śledcze czy kupować gotowe projekty?