Polska bez smogu. Propozycja ustawy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Advertisements

Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
EFEKTYWNOŚĆ WYTWARZANIA ENERGII I Międzynarodowe Forum Efektywności Energetycznej Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 27 października 2009.
Marian Babiuch Prezes PTEZ
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
Ochrona środowiska, w tym środowiska ludzkiego poprzez m.in. redukcję zanieczyszczeń i promowanie odnawialnych źródeł energii Ochrona środowiska, ze szczególnym.
Dr inż. Marek Mielczarek Prezes Zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POLSKA AGENCJA INFORMACJI I INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH SA
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
1 Konferencja Czysta energia – zdrowe powietrze. Zrównoważony Rozwój Energetyczny Miasta Częstochowa. Częstochowa 12 czerwiec 2007 Sławomir Pasierb Fundacja.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA Katowice, 28 listopada 2008 Krystyna Kubica, Anna Bogusz, Bernard Bednorz, Jan Drużyński, Robert Kubica, Sławomir Pasierb, Andrzej.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Serwis komunikacji miasta ze społeczeństwem Poznać się lepiej mgr inż. Mariusz Bogacki Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii ul. Wierzbowa.
Energetyka rozproszona i prosumencka
Tomasz Sanecki Wiceprezes Zarządu CERTUS PARTNERZY sp. z o.o.
W w w. n f o s i g w. g o v. p l Wspieranie rozproszonych, odnawialnych źródeł energii Część 4) Prosument – linia dofinansowania z przeznaczeniem na zakup.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Wsparcie finansowe WFOŚiGW projektów związanych z odnawialnymi źródłami energii Pawłowice, r Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
L I S T A PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W KIELCACH w 2015 ROKU.
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
USTAWA ANTYSMOGOWA Tadeusz Arkit Poseł na Sejm RP.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Mechanizmy finansowania mikroinstalacji OZE w Polsce Paweł Bartoszewski Główny Specjalista Departament.
Likwidacja niskiej emisji wspierająca wzrost efektywności energetycznej i rozwój rozproszonych odnawialnych źródeł energii Miasto Grybów.
Czy mamy prawo do czystego powietrza?
Stłucz Pan termometr czyli jak (nie)informuje się w Polsce o smogu Marek Józefiak, Polska Zielona Sieć Webinarium
GMINA CZERWIŃSK NAD WISŁĄ PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA GMINY CZERWIŃSK NAD WISŁĄ inż. Bartosz Palka IGO Sp. z o.o. Instytut Gospodarowania Odpadami.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko 2.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Monika Jamróz – Koordynator Zespołu ds. Komunikacji, Promocji i Funduszy Europejskich Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Katowice, r.. Podział powierzchni miasta Katowice Emisja zanieczyszczeń powietrza z zakładów szczególnie uciążliwych w latach Emisja.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach nie.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach należących.
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Zespół Szkół Technicznych w Mielcu Przed realizacją Po realizacji.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla gminy Olecko
FINANASOWANIE i REALIZACJA PROGRAMU KOMPLEKSOWEJ LIKWIDACJI NISKIEJ EMISJI NA TERENIE KONURBACJI ŚLĄSKO-DĄBROWSKIEJ ze środków UE
Bałtycka Agencja Poszanowania Energii
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Stan powietrza w woj. małopolskim – pył zaw. PM10
BEZPIECZNA ORAZ SPRAWNA REALIZACJA INWESTYCJI BUDOWLANYCH
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Diagnoza. Diagnoza Informowanie I alarmowanie.
Kraków, Potencjał zmniejszenia niskiej emisji w Polsce dzięki modernizacji budynków jednorodzinnych dr inż. Konrad Witczak Politechnika Łódzka.
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
„Dolny Śląsk I Przedsiębiorczość”
Program Priorytetowy „OGRANICZENIE NISKIEJ EMISJI
Krajowy Pakiet Antysmogowy NFOŚiGW i WFOŚiGW
Źródła finansowania inwestycji w zakresie ochrony powietrza
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Program „Czyste Powietrze”
Program „Czyste Powietrze”
PROBLEMY JAKOŚCI POWIETRZA W ŚWIETLE BADAŃ MONITORINGOWYCH
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi
„Rozwój miast a wyzwania środowiskowe” (odpady, smog, klimat)
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Wdrożenie systemu zarządzania jakością powietrza
Zapis prezentacji:

Polska bez smogu. Propozycja ustawy

Dlaczego potrzebujemy zmiany prawa? Mamy najgorszą jakość powietrza w Europie. W całym kraju występują znaczne przekroczenia norm pyłów PM 2,5 i PM10 oraz benzo(a)pirenu. Smog negatywnie wpływa na zdrowie Polaków. 25 - 35 tys. Polaków rocznie umiera na skutek chorób i powikłań wywołanych zanieczyszczonym powietrzem. Za bezpieczeństwo obywateli, także zdrowotne odpowiedzialne jest państwo

Głównym źródłem zanieczyszczeń powietrza jest ogrzewanie budynków mieszkalnych. Samorządy województw i gmin mają zbyt małe uprawnienia i za mało pieniędzy, by skutecznie walczyć ze smogiem Polacy obawiają się przerzucenia odpowiedzialności na ich barki a „ekologiczne” ciepło to wyższe koszty dla rodzin

Co zrobimy: 0,5% PKB rocznie. Zapewnimy finansowanie walki ze smogiem ze środków publicznych na poziomie 0,5% PKB rocznie. Walka o czyste powietrze stanie się zadaniem ustawowym. Krajowy Program Ochrony Powietrza (KPOP) będzie aktem wykonawczym. Wprowadzimy minimalne normy dla paliw i urządzeń grzewczych (kotłów) dopuszczonych do sprzedaży dla sektora komunalnego. Obniżymy dopuszczalny poziom zanieczyszczeń powietrza, od którego Polacy są informowani i alarmowani o jego stanie.

Co chcemy finansować z pieniędzy publicznych Ustawa zapewni finansowanie zadań KPOP: wymianę źródeł ciepła na ekologiczne, w tym podłączenie i budowę sieci ciepłowniczych, zwiększenie efektywności energetycznej, w tym termomodernizacji budynków, wykorzystanie OZE, zwłaszcza w zakresie energetyki prosumenckiej, edukację ekologiczną i zdrowotną

Polaków musi być stać na czystą energię Polaków musi być stać na czystą energię. Wsparcie będzie dotyczyć nie tylko inwestycji ale też ew. wyższych kosztów ekologicznego ogrzewania; będzie miało charakter socjalny (skierowany do najuboższych), jak i ulg podatkowych. wkład własny w termomodernizację oraz nowe źródła ciepła będą mogli odliczyć od podstawy opodatkowania w ramach PIT, prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w PIT zwiększonych kosztów ogrzewania w okresie 5 lat od przeprowadzenia inwestycji, jeśli opłaty za nowe paliwo będą wyższe niż przed remontem, prawo do pomocy socjalnej na pokrycie kosztów wkładu własnego remontu i wymiany źródła ciepła oraz do dofinansowania zwiększonych wydatków na ogrzewanie.

Co zyskają obywatele dzięki Ustawie prawo do pomocy inwestycyjnej na poziomie określonym w Programie, wkład własny w termomodernizację oraz nowe źródła ciepła będą mogli odliczyć od podstawy opodatkowania w ramach PIT, prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w PIT zwiększonych kosztów ogrzewania w okresie 5 lat od przeprowadzenia inwestycji, jeśli opłaty za nowe paliwo będą wyższe niż przed remontem, prawo do pomocy socjalnej na pokrycie kosztów wkładu własnego remontu i wymiany źródła ciepła oraz do dofinansowania zwiększonych wydatków na ogrzewanie.

Obywatel nie zostaje sam Jaka jest rola państwa: zapewnienie finansowania zapewnienie systemu dystrybucji środków publicznych uregulowanie prawne ulgi podatkowe i pomoc socjalna określenie poziomu pomocy publicznej jaka jest rola samorządu: utworzenie gminnego planu zaopatrzenia w energię jako aktu prawa miejscowego. prowadzenie naboru wniosków o finansowanie wymiany źródeł ciepła, poprzedzonej termomodernizacją budynku; kontrola i rozliczanie przedsięwzięcia w ramach PZE

Co daje plan zaopatrzenia w energię? inwentaryzuje wszystkie obecne źródła ciepła i systemy zaopatrzenia w energię określa docelowy model zaopatrzenia w energię wraz z docelowymi standardami termicznymi budynków i dopuszczalną emisję źródeł ciepła uwzględnia uwarunkowania lokalne, w tym zastosowanie odnawialnych i alternatywnych źródeł energii. uwzględnia ograniczenia dotyczące stosowania paliw i urządzeń energetycznych, określone ustawami bądź prawem miejscowym – regulacjami przyjętymi przez właściwy Sejmik.

Źródło: System finansowania Roczny plan finansowy, załącznik do KPOP przygotowywany przez Ministra Środowiska, obejmujący środki publiczne w wys.0,5% PKB, w tym: budżet państwa, w tym wpływy z handlu emisjami (ETS), środki Narodowego i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska, środki z funduszy europejskich i innych zagranicznych

System dystrybucji: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej projekty ponadlokalne: z zakresu edukacji ekologicznej i zdrowotnej sieci ciepłownicze i źródła zasilania tych sieci, w tym kogeneracja i OZE Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – projekty lokalne kompleksowe termomodernizacje z wymianą źródeł ciepła, inwestycje w indywidualne i gminne źródła energii odnawialnej i prosumenckiej doradztwo energetyczne Pomoc socjalna i ulgi podatkowe – zgodnie z właściwymi ustawowymi regulacjami

Czyste powietrze to nie koszt. To inwestycja! 200 mld złotych. Szacuje się, że tyle środków należy przeznaczyć na podniesienie efektywności energetycznej budynków w Polsce. Koszty infrastruktury i wymiany źródeł ciepła na niskoemisyjne to kolejne 100 mld zł. 15 - 20 lat – tyle potrzeba czasu, by usunąć źródła problemów i zapewnić czyste powietrze w Polsce na poziomie oczekiwanym przez WHO.

Nie tylko czyste powietrze. Co jeszcze zyskamy? Lepszą jakość życia Impuls dla gospodarki Bezpieczeństwo energetyczne. Energetykę obywatelską i prosumencką Aktywizację lokalnych społeczności i organizacji pozarządowych

Szef Gabinetu Środowiska Gabriela Lenartowicz Szef Gabinetu Środowiska kontakt: Gabriela.Lenartowicz@sejm.pl