Kwiecień 2014 r. Debata
SAMODZIELNOŚĆ Czym jest dla was samodzielność? Czy samodzielność jest ważna w życiu człowieka? Dlaczego?
W jaki sposób szkoła uczy samodzielności? argumenty Szkoła jest jednym za najważniejszych miejsc, które mają wpływ na kształtowanie samodzielności młodych ludzi. Samodzielność kształtowana jest w bardzo różny sposób – zarówno na lekcjach jak i w czasie innych działań w szkole. Uczniowie uczą się samodzielności i odpowiedzialności poprzez codzienne przygotowywanie się do lekcji i innych zajęć, a także poprzez uczestnictwo w nich. Najważniejsze jednak, że szkoła daje młodzieży możliwość wykazania się inicjatywą, realizowania własnych pomysłów i samodzielnego decydowania o własnych działaniach. Uczniowie mogą podejmować inicjatywę poprzez czynne uczestniczenie w działaniach SU ale także na inne sposoby – jak np. angażowanie się w akcje wolontariacie. Jeśli szkoła pozostawi uczniom wystarczającą swobodę to będą oni potrafili być samodzielni, a samodzielność będzie dla nich jedną z najważniejszych wartości w szkole.
kontrargumenty Szkoła pozostawia bardzo mało miejsca na samodzielność młodzieży, a często nie pozostawia go wcale. Wszystkie zajęcia przygotowywane są przez nauczycieli lub pod ich ścisłym nadzorem. W wielu szkołach uczniowie nie mają szansy na wykazanie się jakąkolwiek inicjatywą. To dorośli decydują o tym, czego uczy się młodzież, gdzie pojechać na wycieczkę, jaki film zobaczyć w kinie, czy jaki scenariusz ma mieć akademia szkolna. Nawet jeśli młodzi ludzie są dopuszczani do własnej inicjatywy – często jest ona kierowana przez dorosłych, którzy przekształcają pomysły uczniów wg własnych upodobań. Przejawy samodzielności uczniowskiej traktowane są często jako próby łamania szkolnych zasad i wprowadzania na siłę nowych rozwiązań przez uczniów. W szkole prawie wszystkie działania planowane są przez dorosłych, a uczniowie bardzo często są przedmiotem, a nie podmiotem działania
Pytania Dlaczego uważacie, że szkoła uczy/ nie uczy samodzielności? W jaki sposób w szkole rozwijamy w sobie samodzielność?(Co temu sprzyja?, obowiązki, zajęcia) Jakie działania, sytuacje ograniczają samodzielność uczniów?
Samodzielność to odpowiedzialność wiem działam odpowiedzialność rozumiem toleruję aktywność pracuję bawię się
Wybory parlamentarne Dlaczego ten temat jest ważny? Każdy obywatel ma prawo do uczestniczenia w życiu demokratycznym swojego kraju. To prawo daje nam możliwość wpływu na otaczającą nas rzeczywistość nie tylko poprzez nasz głos oddany podczas wyborów, czyli co 4-5 lat. To prawo do włączania się w życie społeczności lokalnej – informowania radnych i burmistrza o kolejnej dziurze na drodze i zgłaszania własnych pomysłów na lokalne przedsięwzięcia, jak budowa lodowiska czy placu zabaw. Frekwencja wyborcza w grupie 18-25 lat jest najniższa w kraju i należy do najniższych w Europie. To problem nie tylko w Polsce – w poprzednich wyborach do Parlamentu Europejskiego zagłosowało tylko 29% Europejczyków poniżej 25. roku życia wobec 43% średniej dla całego elektoratu. To niepokojące dane, ponieważ to właśnie młodzież może wiele zmienić i to od jej aktywności wyborczej i społecznej będzie zależał przyszły kształt polskiego społeczeństwa – czy będzie ono bierne i nieaktywne, czy stanie się prawdziwym społeczeństwem obywatelskim. Zachęcamy Was do zastanowienia się, co możecie zrobić w Waszej szkole lub miejscowości, żeby poprawić to zainteresowanie!
wybory Dlaczego młodzi ludzie nie chcą brać udziału w wyborach? Czy ufają politykom? Czy politycy zwracają się do młodych ludzi i biorą pod uwagę ich zdanie? Co daje nam aktywny udział w wyborach i życiu społecznym?
wybory Co skłoniłoby Polaków do udziału w wyborach parlamentarnych? Czy UE jest dla nas ważna? Jak młody może wpływać na rządzących?
Na koniec szybka burza mózgów. Jak można zachęcić młodych obywateli do aktywnego udziału w życiu społecznym? Jakie działania możecie podjąć sami – w waszej szkole i miejscowości, żeby zwrócić uwagę Waszych kolegów i koleżanek na ten temat? Zastanówmy się nad konkretnymi działaniami.