Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania statystyczne Wykłady 1-2 © Leszek Smolarek.
Advertisements

Statystyka w analizie rynku i wycenie nieruchomości (cz.1)
WIEDZA I NAWYKI ŻYWIENIOWE KOBIET AKTYWNYCH FIZYCZNIE
w szkole średniej Wykonały: Alicja Makowska i Beata Karwowska
Statystyczna kontrola jakości badań laboratoryjnych wg: W.Gernand Podstawy kontroli jakości badań laboratoryjnych.
W dalszej części zajęć wyróżniać będziemy następujące
Analiza współzależności zjawisk
Biostatystyka inż. Jacek Jamiołkowski Wykład 2 Statystyka opisowa.
Badania marketingowe na rynkach produktów sektora wysokich technologii Wybrane metody analizy danych.
Analiza związku liczby pracujących i przeciętnego miesięcznego
Podsumowanie wykładu 1. Najpełniejszą charakterystyką wybranej zmiennej jest jej rozkład.
Skale pomiarowe – BARDZO WAŻNE
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI ZE STATYSTYKI
Charakterystyki opisowe rozkładu jednej cechy
Jak mierzyć asymetrię zjawiska?
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska? Wykład 4. Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia) Miary asymetrii.
Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji Miary asymetrii (skośności)
Właściwości średniej arytmetycznej
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Miary położenia Miary położenia opisują umiejscowienie typowych wartości cechy statystycznej na osi liczbowej.
MIARY ZMIENNOŚCI Główne (wywołujące zmienność systematyczną)
Krzysztof Jurek Statystyka Spotkanie 4. Miary zmienności m ó wią na ile wyniki są rozproszone na konkretne jednostki, pokazują na ile wyniki odbiegają
(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek.
Podstawowe pojęcia prognozowania i symulacji na podstawie modeli ekonometrycznych Przewidywaniem nazywać będziemy wnioskowanie o zdarzeniach nieznanych.
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Niepewności przypadkowe
Jan Paradysz, Statystyka
Metody Symulacyjne w Telekomunikacji (MEST) Wykład 6/7: Analiza statystyczna wyników symulacyjnych  Dr inż. Halina Tarasiuk
Średnie i miary zmienności
Kurs specjalistyczny dla pielęgniarek, mgr Adam Dudek, PWSZ Nysa 2007
dr Dariusz Chojecki, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych US
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 5 w Szczecinku i Zespół Szkół w Opalenicy ID grupy: 97/41_mf_g2 i 97/71_mf_g1 Kompetencja:
dr Dariusz Chojecki, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych US
Statystyka ©M.
Statystyka i opracowanie wyników badań
1 Analiza wyników sprawdzianu ‘2014 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krowiarkach – XI 2014 – XI 2014 Opracował: J. Pierzchała.
Analiza struktury na podstawie parametrów klasycznych i pozycyjnych
Przedmiot: Ekonometria Temat: Szeregi czasowe. Dekompozycja szeregów
Wnioskowanie statystyczne
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Statystyka medyczna Piotr Kozłowski
Statystyczna analiza danych
Repetytorium z probabilistyki i statystyki
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Statystyczna analiza danych w praktyce
Jak mierzyć asymetrię zjawiska? Wykład 5. Miary jednej cechy  Miary poziomu  Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia)  Miary asymetrii.
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Szkoła Letnia, Zakopane 2006 WALIDACJA PODSTAWOWYCH METOD ANALIZY CUKRU BIAŁEGO Zakład Cukrownictwa Politechnika Łódzka Krystyna LISIK.
ze statystyki opisowej
WYKŁAD Teoria błędów Katedra Geodezji im. K. Weigla ul. Poznańska 2
Wprowadzenie do inwestycji. Inwestycja Inwestycja – zaangażowanie określonej kwoty kapitału na pewien okres czasu w celu osiągnięcia w przyszłości przychodu.
Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Modele nieliniowe sprowadzane do liniowych
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 2 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 11
Statystyka Wykłady dla II rok Geoinformacji rok akademicki 2012/2013
Wprowadzenie do inwestycji
Małgorzata Podogrodzka, SGH ISiD
Statystyka matematyczna
Regresja wieloraka – bada wpływ wielu zmiennych objaśniających (niezależnych) na jedną zmienną objaśnianą (zależą)
Jednorównaniowy model regresji liniowej
Statystyka Alfred Stach WYKŁAD rok akademicki 2013/2014
Estymacja i estymatory
MIARY STATYSTYCZNE Warunki egzaminu.
Korelacja i regresja liniowa
statystyka podstawowe pojęcia
Zapis prezentacji:

Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska? Wykład 4

Miary jednej cechy  Miary poziomu  Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia)  Miary asymetrii (skośności)

Rozstęp Odchylenie ćwiartkowe Typowy obszar zmienności

Absolutne pozycyjne miary zmienności rozstęp (obszar zmienności zmiennej) odchylenie ćwiartkowe (rozstęp międzykwartylowy, czyli różnica między trzecim a pierwszym kwartylem)

Absolutne pozycyjne miary zmienności Informacje dotyczące przeciętnęgo poziomu zmiennej oraz jej dyspersji pozwalają na wyznaczenie typowego obszaru zmienności jednostek w zbiorowości statystycznej:

Względne pozycyjne miary zmienności współczynnik zmienności (stosunek odchylenia ćwiartkowego do mediany):

Klasyczne miary zmienności Odchylenie przeciętne (średnia arytmetyczna bezwzględnych wartości odchyleń wariantów badanej cechy od jej średniej arytmetycznej): Zróżnicowanie w oparciu o szereg przedziałowy:

Klasyczne miary zmienności wariancja (średnia arytmetyczna kwadratów odchyleń poszczególnych wariantów zmiennej od jej średniej arytmetycznej): w oparciu o szereg przedziałowy:

Klasyczne miary zmienności Odchylenie standardowe:

Klasyczne miary zmienności Typowy obszar zmienności zmiennej:

Względne klasyczne miary zmienności współczynnik zmienności (stosunek odchylenia przeciętnego do średniej): współczynnik zmienności (stosunek odchylenia standardowego do średniej):