Etapy rozwoju dziecka z uwzględnieniem etapów rozwoju czytelniczego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Teoria rozwoju poznawczego J.Piageta
Podstawy metodyki nauczania upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
Kształtowanie kompetencji czytelniczych można podzielić na trzy fazy:
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Koncepcja rozwoju intelektualnego Jeana Piageta
Książki dla młodszych dzieci i nieco starszych
Biblioteka Zespołu Szkół nr 1 w Nidzicy
Dobra reklama, czyli coś między małpą a robotem
opracowały mgr Beata Augustynów mgr Dominika Terembuła
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
TURNIEJ WIEDZY O KSIĄŻCE dla klas II – III.
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
0-18 miesięcy istnienie budowa więzi 18 m – 3 lata stawanie się odkrywanie świata 3-4 lata bycie określanie własnej tożsamości 4-7 lat działanie kompetencja.
Beata Pachoł Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
KLOCKOMANIA.
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Nowe sposoby radzenia sobie z trudnymi zachowaniami uczniów,
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Między nami czytelnikami
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu /wtorek/ od godziny do W grupie: TYGRYSKI JEŻYKI.
Czytelnictwo klas IV – VI Szkoły Podstawowej Zespołu szkół im. St
Odkrywamy nasze lektury
Galeria Postaci Książkowych
JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA ?
Dlaczego warto czytać dzieciom?
„wychowanie przez czytanie”
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wspólne czytanie - - drogą do sukcesu.. Trochę historii. W XIX wieku przypisywano słowu drukowanemu wielką moc oddziaływania. W czasie zaborów to min.
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Książka Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce”
Piszemy i ilustrujemy ksi ąż k ę dla dzieci Autorzy : Klasa II G.
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
WYKAZ LEKTUR OBOWIAZUJĄCYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. WŁ. BRONIEWSKIEGO WE WŁODOWICACH.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
„Rola bajki w rozwoju i wychowaniu dzieci przedszkolnych”
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Dlaczego warto czytać książki?
Propozycja lektur do wspólnego i indywidualnego czytania
Wychowanie przez czytanie
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Dlaczego warto czytać? Informacja od biblioteki szkolnej dla rodziców,
Dlaczego warto czytać dziecku ?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Autorzy: Krzysztof Kapcia i Dominik Janik
Co warto czytać?.
Unia Europejska 27 państw 80 mln analfabetów. Jak zachęcić dzieci do czytania Elżbieta Olszewska Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”
Życie i twórczość Astrid Lindgren. Życie Astrid Lindgren Urodziła się14 listopada 1907 r.
Czytanie wspiera rozwój dziecka
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
WIELKI MARATON CZYTELNICZY 2018/2019
Zapis prezentacji:

Etapy rozwoju dziecka z uwzględnieniem etapów rozwoju czytelniczego Olsztyn, maj 2011

Etapy rozwoju dziecka z uwzględnieniem etapów rozwoju czytelniczego Olsztyn, maj 2011

Etapy rozwoju emocjonalnego

Budowanie więzi 0 – 18 miesięcy Cel: zbudowanie bezpiecznego stylu przywiązania gwarantującego przeżycie

Błędy rodziców Opieka niekonsekwentna, czasem dobra, czasem zła, opiekunowie nieprzewidywalni.

Dziecko klejące się Dorosły przyssany

2. Opieka zawsze zła – opiekunowie są niedostępni lub emocjonalnie zimni

Dziecko emocjonalnie odcięte Dorosły unikający

Odkrywanie świata (18 m-cy – 3 lata)

Błędów rodziców 1. Rodzice są zbyt opiekuńczy i kontrolujący

Dziecko dystansujące się Dorosły izolujący się

2. Rodzice chcą się uwolnić od potrzeb dziecka

Dziecko bojaźliwe, ambiwalentne Dorosły zachłanny

Budowanie tożsamości (3 – 4 lata) Cel: Dziecko chce wiedzieć, kim jest jako odrębna osoba w stosunku do reszty świata. Dwa zadania rozwojowe: zbudowanie ugruntowanego i stałego wewnętrznego obrazu siebie, zbudowanie ugruntowanego i stałego wewnętrznego obrazu bliskich.

1. Selektywne odzwierciedlanie

Dziecko spięte Dorosły: sztywny kontroler

2. Całkowity brak odzwierciedlenia

Dziecko niewidzialne Dorosły: uległy kameleon

Rozwijanie kompetencji (4 – 7 lat) Cel: aby sprawdzić własną siłę i jej ograniczenia oraz określić, co należy do niego, a co nie. Budowanie kompetencji to ostatnie z ważnych zadań rozwojowych wczesnego dzieciństwa.

Błędy rodziców 1. Rodzice boją się inicjatywy i kompetencji dziecka – selektywnie nagradzają lub karzą jego rodzącą się kompetencję.

Dziecko konkurujące Dorosły: kompulsywny współzawodnik

2. Rodzice są ciągle krytyczni i nigdy nie wspierają dziecka w jego staraniach o osiągnięcie kompetencji i siły.

Dziecko bezradne, manipulujące Dorosły: manipulant

Zaangażowanie, troska (7 – 13 lat) Cel: zaangażowanie w związki, fundament przyszłych relacji z innymi, równymi mu ludźmi.

Błędy rodziców 1. Utrudnione lub uniemożliwione kontakty społeczne z rówieśnikami

Dziecko samotne Dorosły: samotnik

2. Dziecko i jego potrzeby zdradzone przez rodziców

Dziecko służebne Dorosły: pełen poświęcenia opiekun

Etapy rozwoju poznawczego

Okres sensoryczno - motoryczny (inteligencji praktycznej) (0 – 2 lata) 1. Dziecko poznaje stosunki przestrzenne. 2. Schematy, które kształtują się w tym okresie: - schemat stałego przedmiotu, - schemat uniwersalnej przestrzeni, - schemat następstwa czasowego, - schemat przyczynowości. 3. Stopniowy wzrost świadomości sensorycznej i motorycznej. 4. Słabo rozwinięta pamięć. 5. Kształtujące się wyodrębnianie siebie od środowiska. 6. Kształtowanie się pojęcia istnienia.

Okres wyobrażeń przedoperacyjnych (inteligencji reprezentującej) – od 2 do 7 lat Cechy: - myślenie konkretno-wyobrażeniowe, - intensywny rozwój języka, - rozwój pojęć, - przyswajanie znaków i symboli, - rozumowanie oparte na zdarzeniach zewnętrznych, - egocentryzm, - centracja, - odroczone naśladownictwo, zabawa symboliczna, wyobrażanie sobie – wywoływanie obrazów umysłowych, mowa wewnętrzna, kształtująca się zdolność do antycypowania przyszłości.

Okres operacji konkretnych - od 7 do 12 lat Cechy: - myślenie słowno-logiczne, - wykształcone pojęcie stałości ilości, - odwracalność operacji umysłowych, - przyswojenie pojęć logicznych, - zdolność do klasyfikacji hierarchicznej, - brak myślenia abstrakcyjnego, - możliwość dokonywania kategoryzacji, - rozumienie relacji.

Okres operacji formalnych – od 12 roku życia Rozwija się: myślenie hipotetyczno-dedukcyjne, myślenie abstrakcyjne, dominacja inteligencji werbalnej.

Etapy rozwoju czytelniczego

Etap I to doprowadzenie dziecka do umiejętności odczytywania znaczeń ilustracji książkowych poprzez dowolne opowieści nawiązujące do obrazków, wyszukiwanie na nich znajomych elementów świata rzeczywistego.

Budowanie więzi oraz odkrywanie świata Okres sensoryczno motoryczny 1. Dziecko poznaje stosunki przestrzenne. 2. Schematy, które kształtują się w tym okresie: - schemat stałego przedmiotu, - schemat uniwersalnej przestrzeni, - schemat następstwa czasowego, - schemat przyczynowości. 3. Stopniowy wzrost świadomości sensorycznej i motorycznej. 4. Słabo rozwinięta pamięć. 5. Kształtujące się wyodrębnianie siebie od środowiska. 6. Kształtowanie się pojęcia istnienia.

Książka przedmiot - zabawka

Książka jako zbiór obrazków – desygnatów przedmiotów znanych dziecku

Etap II to wytworzenie zażyłości dziecka z tekstem literackim, budzenie wrażliwości na piękne słowo, rytm, rym, nastrój utworu.

Książka jako opowieść – rytm i rym. Słowa „ilustrują” obrazek

Książki Książki obrazkowe, Wiersze, rymowanki, wyliczanki, Realistyczne obrazki, Obrazek na jednej, tekst na drugiej stronie, Krótkie opowiadania.

Lektury Marta Bogdanowicz (opracowanie) - Rymowanki - przytulanki Paulette Bourgeois, Brenda Clark - seria o Franklinie Jan Brzechwa - Wiersze i bajki Gilbert Delahaye - seria o Martynce Janosch - Ach, jak cudowna jest Panama; Ja ciebie wyleczę, powiedział Miś Astrid Lindgren - Lotta z ulicy Awanturników; Sam McBratney - Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham Beata Ostrowicka - Lulaki, pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę Joanna Papuzińska - Śpiące wierszyki Renata Piątkowska - Opowiadania z piaskownicy Julian Tuwim - Wiersze dla dzieci Wojciech Widłak - seria o panu Kuleczce

Etap III jest to doprowadzenie do stanu, w którym dziecko będzie rozumiało utwory fabularne odznaczające się zmiennością sytuacji, następstwem zróżnicowanych wydarzeń. Na tym etapie następuje utrwalenie nawyków czytelniczych lub wykształcenie się niechęci do czytania.

Budowanie tożsamości oraz rozwijanie kompetencji Okres wyobrażeń przedoperacyjnych Cechy: - myślenie konkretno-wyobrażeniowe, - intensywny rozwój języka, - rozwój pojęć, - przyswajanie znaków i symboli, - rozumowanie oparte na zdarzeniach zewnętrznych, - egocentryzm, - centracja, - odroczone naśladownictwo, zabawa symboliczna, wyobrażanie sobie – wywoływanie obrazów umysłowych, mowa wewnętrzna, kształtująca się zdolność do antycypowania przyszłości.

Książka jako opowieść – ciekawa historia. Obrazki ilustrują treść.

Lektury Florence and Richard Atwater - Pan Popper i jego pingwiny Hans Christian Andersen - Baśnie Wanda Chotomska – Wiersze; Pięciopsiaczki Waclaw Ctvrtek - O gajowym Chrobotku; Bajki z mchu i paproci Grzegorz Janusz – Misiostwo swiata # Asa Lind – Piaskowy Wilk Astrid Lindgren - seria o Pippi Pończoszance; Emil ze Smalandii Kornel Makuszyński - Przygody Koziołka Matołka Alan A. Milne - Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka Renata Piątkowska - Na wszystko jest sposób #; Nie ma nudnych dni Małgorzata Strzałkowska – Leśne głupki; Wierszyki łamiące języki Jan Brzechwa - Pchła Szachrajka; Szelmostwa Lisa Witalisa Kamil Giżycki - Wielkie czyny szympansa Bajbuna Mądrego Tove Jansson - seria o Muminkach Ludwik Jerzy Kern - Wiersze dla dzieci; Ferdynand Wspaniały W. Markowska, A. Milska - Baśnie z dalekich wysp i lądów Grey Owl - Przygody Sajo i małych bobrów Anne Cath. Westly - 8+2 i cieżarówka Roksana Jędrzejewska – Wróbel - Kosmita

Zainteresowanie, zaangażowanie, troska Okres operacji konkretnych Cechy: - myślenie słowno-logiczne - wykształcone pojęcie stałości ilości - odwracalność operacji umysłowych - przyswojenie pojęć logicznych - zdolność do klasyfikacji hierarchicznej - brak myślenia abstrakcyjnego - możliwość dokonywania kategoryzacji - rozumienie relacji

Książka jako opowieść – ciekawa historia Książka jako opowieść – ciekawa historia. Obrazki nie są konieczne do skupienia uwagi.

Lektury Edmund de Amicis – Serce (w nowej wersji jez. z kolekcji „Cała Polska czyta dzieciom”) Frances Hodgson Burnett - Tajemniczy ogród Eric Knight - Lassie, wróć! Astrid Lindgren - Bracia Lwie Serce; Rasmus i włóczęga Clive Staples Lewis - Opowieści z Narnii Lucy M. Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza Sempe, Goscinny - seria o Mikołajku Mark Twain - Przygody Tomka Sawyera; Królewicz i żebrak Francesco d'Adamo - Iqbal Michael Ende - Momo Witold Makowiecki - Diossos; Przygody Meliklesa Greka Małgorzata Musierowicz - Wszystkie tomy Jeżycjady Ferdynand Ossendowski - Słoń Birara Michel Piquemal - Bajki filozoficzne Eric Emmanuel Schmitt - Oskar i pani Róża; Dziecko Noego Jerry Spinelli - Kraksa José Mauro de Vasconcelos - Moje drzewko pomarańczowe

Warunki wychowania czytelnika

Czytaj dziecku 20 minut dziennie. Codziennie!

Dziękuję za uwagę!