Zarządzanie projektem w czasie restrukturyzacji Dariusz Samól SAP Polska Sp. z o.o.
Zarządzanie procesem wdrożenia systemu informacyjnego w organizacji w czasie jej restrukturyzacji
Agenda Dlaczego zajmujemy się tym tematem? Na czym polega restrukturyzacja – w kontekście zastosowań Technologii Informacji (TI)? Przykłady restrukturyzacji Czym jest przedsięwzięcie wdrożenia zintegrowanego systemu informacyjnego dla potrzeb zarządzania organizacją? Ile jest metod prowadzenia przedsięwzięcia wdrożeniowego? Na jakich potrzebach organizacji warto się skoncentrować? Do czego służy mySAP Business Suite? Podsumowanie
Agenda Dlaczego zajmujemy się tym tematem? Na czym polega restrukturyzacja – w kontekście zastosowań Technologii Informacji (TI)? Przykłady restrukturyzacji Czym jest przedsięwzięcie wdrożenia zintegrowanego systemu informacyjnego dla potrzeb zarządzania organizacją? Ile jest metod prowadzenia przedsięwzięcia wdrożeniowego? Na jakich potrzebach organizacji warto się skoncentrować? Do czego służy mySAP Business Suite? Podsumowanie
Dlaczego zajmujemy się tym tematem? Misja Zasoby organizacji (firmy) Zasoby ludzkie Cele i zadania System wartości Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Struktura formalna Sieć kompute-rowa Zasoby materialne
Dlaczego zajmujemy się tym tematem? Misja Zasoby ludzkie Cele i zadania System wartości Warunek istnienia organizacji (firmy) Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Struktura formalna Sieć kompute-rowa Zasoby materialne
Dlaczego zajmujemy się tym tematem? Misja Zasoby ludzkie Cele i zadania System wartości Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Struktura formalna Sieć kompute-rowa Zasoby materialne
Dlaczego zajmujemy się tym tematem? Misja Zasoby ludzkie Cele i zadania System wartości ? Relacje Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Zastosowania (System Informacyjny) Struktura formalna Sieć kompute-rowa Zasoby materialne
Dlaczego zajmujemy się tym tematem? Misja Jaką rolę powinna spełnić Technologia Informacji? Zasoby ludzkie Cele i zadania System wartości Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Struktura formalna Sieć kompute-rowa Zasoby materialne
Dlaczego zajmujemy się tym tematem? Zasoby ludzkie Cele i zadania Misja System wartości Procesy gospodarcze Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Struktura formalna Sieć kompute-rowa Zasoby materialne
Dlaczego zajmujemy się tym tematem? Zasoby ludzkie Cele i zadania Misja System wartości Wyjście Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Infrastruktura Informacyjna (System Informacyjny) Struktura formalna Sieć kompute-rowa Zasoby materialne Procesy podstawowe, jako zbiór wzajemnie powiązanych zadań i działań Wejście
Dlaczego zajmujemy się tym tematem? Zasoby ludzkie Cele i zadania Misja System wartości Produkt Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Infrastruktura Informacyjna (System Informacyjny) Struktura formalna Sieć kompute-rowa Zasoby materialne Procesy podstawowe, jako zbiór wzajemnie powiązanych zadań i działań Wejście
Dlaczego zajmujemy się tym tematem? Zasoby ludzkie Misja System wartości Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Struktura formalna Sieć kompute-rowa ? Zasoby materialne
Dlaczego zajmujemy się tym tematem? Zasoby ludzkie Cele i zadania Misja System wartości Procesy gospodarcze Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Struktura formalna Sieć kompute-rowa Zasoby materialne
Poszukujemy skutecznych metod zastosowań Technologii Informacji w biznesie
Agenda Dlaczego zajmujemy się tym tematem? Na czym polega restrukturyzacja – w kontekście zastosowań Technologii Informacji (TI)? Przykłady restrukturyzacji Czym jest przedsięwzięcie wdrożenia zintegrowanego systemu informacyjnego dla potrzeb zarządzania organizacją? Ile jest metod prowadzenia przedsięwzięcia wdrożeniowego? Na jakich potrzebach organizacji warto się skoncentrować? Do czego służy mySAP Business Suite? Podsumowanie
Na czym polega restrukturyzacja w kontekście TI? Zasoby ludzkie Cele i zadania Misja System wartości Produkt Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Infrastruktura Informacyjna (System Informacyjny) Struktura formalna Sieć kompute-rowa Zasoby materialne Procesy podstawowe, jako zbiór wzajemnie powiązanych zadań i działań Wejście
Na czym polega restrukturyzacja w kontekście TI? Reorganizacja zasobów Zasoby ludzkie Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Struktura formalna Sieć kompute-rowa Zasoby materialne
Na czym polega restrukturyzacja w kontekście TI? Reorganizacja Procesów (Business Process Reengineering) Zasoby ludzkie Praktyka Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Procedury Infrastruktura informacyjna Struktura formalna Sieć kompute-rowa Zasoby materialne Zasoby materialne
Na czym polega restrukturyzacja w kontekście TI? Reformowanie strategii organizacji (Business Reengineering) Zasoby ludzkie Cele i zadania Misja’ Misja’’ System wartości Produkt Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Infrastruktura Informacyjna (System Informacyjny) Struktura formalna Sieć kompute-rowa Zasoby materialne
Agenda Dlaczego zajmujemy się tym tematem? Na czym polega restrukturyzacja – w kontekście zastosowań Technologii Informacji (TI)? Przykłady restrukturyzacji Czym jest przedsięwzięcie wdrożenia zintegrowanego systemu informacyjnego dla potrzeb zarządzania organizacją? Ile jest metod prowadzenia przedsięwzięcia wdrożeniowego? Na jakich potrzebach organizacji warto się skoncentrować? Do czego służy mySAP Business Suite? Podsumowanie
Źródło: Grażyna Dłutowska, Dyrektor Departamentu Kontrolingu PSE Przykład zaprezentowano podczas VII Kongresu SAP, w Warszawie, w roku 2003. Źródło: Grażyna Dłutowska, Dyrektor Departamentu Kontrolingu PSE
Źródło: Grażyna Dłutowska, Dyrektor Departamentu Kontrolingu PSE Przykład zaprezentowano podczas VII Kongresu SAP, w Warszawie, w roku 2003. Źródło: Grażyna Dłutowska, Dyrektor Departamentu Kontrolingu PSE
Źródło: Grażyna Dłutowska, Dyrektor Departamentu Kontrolingu PSE Przykład zaprezentowano podczas VII Kongresu SAP, w Warszawie, w roku 2003. Źródło: Grażyna Dłutowska, Dyrektor Departamentu Kontrolingu PSE
Przykłady restrukturyzacji: KGHM Polska Miedź S.A.
Przykład zaprezentowano podczas VII Kongresu SAP, w Warszawie, w roku 2003. Źródło: Marek Bestrzyński, Dyrektor Departamentu Projektów Finansowych, KGHM Polska Miedź S.A.Biuro Zarządu
Przykład zaprezentowano podczas VII Kongresu SAP, w Warszawie, w roku 2003. Źródło: Marek Bestrzyński, Dyrektor Departamentu Projektów Finansowych, KGHM Polska Miedź S.A.Biuro Zarządu
Przykłady restrukturyzacji: Podsumowanie
Przykład zaprezentowano podczas VII Kongresu SAP, w Warszawie, w roku 2003.
Przykład zaprezentowano podczas VII Kongresu SAP, w Warszawie, w roku 2003. Dyskusja panelowa
Przykład zaprezentowano podczas VII Kongresu SAP, w Warszawie, w roku 2003.
Przykład zaprezentowano podczas VII Kongresu SAP, w Warszawie, w roku 2003.
Agenda Dlaczego zajmujemy się tym tematem? Na czym polega restrukturyzacja – w kontekście zastosowań Technologii Informacji (TI)? Przykłady restrukturyzacji Czym jest przedsięwzięcie wdrożenia zintegrowanego systemu informacyjnego dla potrzeb zarządzania organizacją? Ile jest metod prowadzenia przedsięwzięcia wdrożeniowego? Na jakich potrzebach organizacji warto się skoncentrować? Do czego służy mySAP Business Suite? Podsumowanie
Czym jest przedsięwzięcie wdrożeniowe ? Zasoby ludzkie Misja Cele i zadania System wartości Wymagania strategiczne Wymagania użytkowników Procesy gospodarcze Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Konfiguracja Systemu Informatycz- nego Struktura formalna Wymagania formalne Zasoby materialne
Agenda Dlaczego zajmujemy się tym tematem? Na czym polega restrukturyzacja – w kontekście zastosowań Technologii Informacji (TI)? Przykłady restrukturyzacji Czym jest przedsięwzięcie wdrożenia zintegrowanego systemu informacyjnego dla potrzeb zarządzania organizacją? Ile jest metod prowadzenia przedsięwzięcia wdrożeniowego? Na jakich potrzebach organizacji warto się skoncentrować? Do czego służy mySAP Business Suite? Podsumowanie
Ile jest metod prowadzenia przedsięwzięcia wdrożeniowego ? Zasoby ludzkie Misja Cele i zadania System wartości Wymagania strategiczne Wymagania użytkowników Procesy gospodarcze Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Konfiguracja Systemu Informatycz- nego Struktura formalna Wymagania formalne Zasoby materialne
Ile jest metod prowadzenia przedsięwzięcia wdrożeniowego ? Zasoby ludzkie Misja Cele i zadania START System wartości Wymagania strategiczne Wymagania użytkowników Procesy gospodarcze Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Konfiguracja Systemu Informatycz- nego Struktura formalna Wymagania formalne Zasoby materialne
Ile jest metod prowadzenia przedsięwzięcia wdrożeniowego ? Zasoby ludzkie Misja Cele i zadania START System wartości Wymagania strategiczne Wymagania użytkowników Procesy gospodarcze Procedury Praktyka Konfiguracja Systemu Informatycz- nego Struktura formalna Wymagania formalne Zasoby materialne
Ile jest metod prowadzenia przedsięwzięcia wdrożeniowego ? Zasoby ludzkie Misja Cele i zadania START System wartości Wymagania strategiczne Wymagania użytkowników Procesy gospodarcze Procedury Praktyka Konfiguracja Systemu Informatycz- nego Struktura formalna Wymagania formalne Zasoby materialne
Ile jest metod prowadzenia przedsięwzięcia wdrożeniowego ? Zasoby ludzkie START Misja Cele i zadania System wartości Wymagania strategiczne Wymagania użytkowników Procesy gospodarcze Procedury Praktyka Konfiguracja Systemu Informatycz- nego Struktura formalna Wymagania formalne Zasoby materialne
Ile jest metod prowadzenia przedsięwzięcia wdrożeniowego ? Zasoby ludzkie Misja Cele i zadania System wartości Wymagania strategiczne Wymagania użytkowników Procesy gospodarcze Procedury Praktyka START Konfiguracja Systemu Informatycz- nego Struktura formalna Wymagania formalne Zasoby materialne
Agenda Dlaczego zajmujemy się tym tematem? Na czym polega restrukturyzacja – w kontekście zastosowań Technologii Informacji (TI)? Przykłady restrukturyzacji Czym jest przedsięwzięcie wdrożenia zintegrowanego systemu informacyjnego dla potrzeb zarządzania organizacją? Ile jest metod prowadzenia przedsięwzięcia wdrożeniowego? Na jakich potrzebach organizacji warto się skoncentrować? Do czego służy mySAP Business Suite? Podsumowanie
Na jakich potrzebach organizacji warto się skoncentrować ? Zasoby ludzkie Misja Cele i zadania System wartości Wymagania strategiczne Wymagania użytkowników Procesy gospodarcze Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Technologia Informacji Konfiguracja Systemu Informatycz- nego Struktura formalna Wymagania formalne Zasoby materialne
Na jakich potrzebach organizacji warto się skoncentrować ? Zasoby ludzkie Misja Cele i zadania System wartości Wymagania użytkowników Procesy gospodarcze Podejście „z dołu w górę” Czy system informacyjny spełnia potrzeby użytkowników i wymagania formalne? (Audyt) Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Technologia Informacji Konfiguracja Systemu Informatycz- nego Struktura formalna Wymagania formalne Zasoby materialne
Na jakich potrzebach organizacji warto się skoncentrować ? Podejście „z góry w dół” Jakiego systemu informacyjnego potrzebujemy, by efektywnie wspomagać strategię organizacji? (Analiza potrzeb biznesu) Zasoby ludzkie Misja Cele i zadania Misja System wartości Wymagania strategiczne Procesy gospodarcze Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Technologia Informacji Konfiguracja Systemu Informatycz- nego Struktura formalna Zasoby materialne
Na jakich potrzebach organizacji warto się skoncentrować ? Czy misja organizacji i procesy podlegają zmianom? Zasoby ludzkie Misja Cele i zadania System wartości Wymagania strategiczne Wymagania użytkowników Procesy gospodarcze Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Technologia Informacji Konfiguracja Systemu Informatycz- nego Struktura formalna Wymagania formalne Zasoby materialne
Na jakich potrzebach organizacji warto się skoncentrować ? Podejście kreatywne „z wewnątrz na zewnątrz” Jak system informacyjny w sposób innowacyjny zapewni organizacji przewagę konkurencyjną? (Innowacyjne zastosowanie Technologii Informacji) Zasoby ludzkie Misja Cele i zadania Misja System wartości Procesy gospodarcze Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Konfiguracja Systemu Informatycz- nego Technologia Informacji Struktura formalna Zasoby materialne
Na czym polega restrukturyzacja w kontekście TI? Zasoby ludzkie Cele i zadania Misja System wartości Produkt Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Infrastruktura Informacyjna (System Informacyjny) Struktura formalna Sieć kompute-rowa Zasoby materialne Procesy podstawowe, jako zbiór wzajemnie powiązanych zadań i działań Wejście
(System Informacyjny) Multimetoda formułowania strategii organizacji, Systemu Informacyjnego i Technologii Informacji Infrastruktura Informacyjna (System Informacyjny) Misja (Strategia Organizacji) Technologia Informacji (możliwości) Analityczna Rozwojowa Kreatywna Podejście „z góry w dół” Jakiego systemu informacyjnego potrzebujemy, by efektywnie wspomagać strategię organizacji? (Analiza potrzeb biznesu) Podejście „z dołu w górę” Czy system informacyjny spełnia potrzeby użytkowników i wymagania formalne? (Audyt) Podejście kreatywne „z wewnątrz na zewnątrz” Jak system informacyjny w sposób innowacyjny zapewni organizacji przewagę konkurencyjną? (Innowacyjne zastosowanie Technologii Informacji) PLAN STRATEGICZNY APLIKACJI Źródło: Opracowanie własne na podstawie:Bernard F.Kubiak, Strategia Informatyzacji Współczesnej Organizacji, Teoria i Praktyka, wyd.UG WZ 2003
Agenda Dlaczego zajmujemy się tym tematem? Na czym polega restrukturyzacja – w kontekście zastosowań Technologii Informacji (TI)? Przykłady restrukturyzacji Czym jest przedsięwzięcie wdrożenia zintegrowanego systemu informacyjnego dla potrzeb zarządzania organizacją? Ile jest metod prowadzenia przedsięwzięcia wdrożeniowego? Na jakich potrzebach organizacji warto się skoncentrować? Do czego służy mySAP Business Suite? Podsumowanie
Ścieżka „z wewnątrz na zewnątrz”
W czym może pomóc zaawansowana Technologia Informacji? Zarządzanie dokumentami elektronicznymi Zarządzanie podstawowymi danymi firmy Obsługa podstawowych funkcji informacyjnych firmy Obsługa podstawowych procesów firmy Zarządzanie informacją Zarządzanie wiedzą Integracja procesów biznesowych firmy Wielokanałowy dostęp pracowników do zasobów informacyjnych Bezpośrednia współpraca pracowników w przestrzeni informacyjnej Spersonalizowane zarządzanie informacją – portal
Integracja Informacji W czym może pomóc zaawansowana Technologia Informacji? Integracja Informacji Spersonalizowane zarządzanie informacją – portal Bezpośrednia współpraca pracowników w przestrzeni informacyjnej Wielokanałowy dostęp pracowników do zasobów informacyjnych Integracja procesów biznesowych firmy Zarządzanie wiedzą Zarządzanie informacją Obsługa podstawowych procesów firmy Obsługa podstawowych funkcji informacyjnych firmy Zarządzanie podstawowymi danymi firmy Zarządzanie dokumentami elektronicznymi
Integracja procesów gospodarczych W czym może pomóc zaawansowana Technologia Informacji? Integracja procesów gospodarczych Spersonalizowane zarządzanie informacją – portal Bezpośrednia współpraca pracowników w przestrzeni informacyjnej Wielokanałowy dostęp pracowników do zasobów informacyjnych Integracja procesów biznesowych firmy Zarządzanie wiedzą Zarządzanie informacją Obsługa podstawowych procesów firmy Obsługa podstawowych funkcji informacyjnych firmy Zarządzanie podstawowymi danymi firmy Zarządzanie dokumentami elektronicznymi
W czym może pomóc zaawansowana Technologia Informacji? Integracja ludzi Spersonalizowane zarządzanie informacją – portal Bezpośrednia współpraca pracowników w przestrzeni informacyjnej Wielokanałowy dostęp pracowników do zasobów informacyjnych Integracja procesów biznesowych firmy Zarządzanie wiedzą Zarządzanie informacją Obsługa podstawowych procesów firmy Obsługa podstawowych funkcji informacyjnych firmy Zarządzanie podstawowymi danymi firmy Zarządzanie dokumentami elektronicznymi
Technologia Informacji W czym może pomóc zaawansowana Technologia Informacji? Technologia Informacji
Zaawansowana Technologia Informacji tworzy warunki do integracji informacji, procesów gospodarczych i ludzi. Zaawansowana Technologia Informacji jest podstawą infrastruktury nowoczesnej firmy działającej w gospodarce opartej na wiedzy - niezależnie od jej wielkości.
Technologia Informacji mySAP Business Suite mySAP PLM mySAP SCM mySAP SRM mySAP ERP (mySAP FIN + mySAP HR) mySAP CRM Technologia Informacji
Informacyjne wspomaganie procesów gospodarczych, oparte na mySAP Business Suite mySAP PLM mySAP SCM mySAP SRM mySAP ERP (mySAP FIN + mySAP HR) mySAP CRM Informacyjne wspomaganie procesów gospodarczych, oparte na zastosowaniu zaawansowanej Technologii Informacji. INNOWACYJNOŚĆ ZDOLNOŚĆ DO ADAPTACJI
mySAP Business Suite mySAP PLM mySAP SCM mySAP SRM mySAP ERP (mySAP FIN + mySAP HR) mySAP CRM
mySAP Business Suite
mySAP Business Suite Zarządzanie Dokumentacją Logistyka Zakupy Finanse Sprzedaż i Serwis Kadry Zapasy
Propozycja SAP i Partnerów – WSZYSTKO W JEDNYM
Propozycja SAP i Partnerów – WSZYSTKO W JEDNYM Budownictwo Handel Branża spożywcza Dobra konsumpcyjne - trwałe Media
Agenda Dlaczego zajmujemy się tym tematem? Na czym polega restrukturyzacja – w kontekście zastosowań Technologii Informacji (TI)? Przykłady restrukturyzacji Czym jest przedsięwzięcie wdrożenia zintegrowanego systemu informacyjnego dla potrzeb zarządzania organizacją? Ile jest metod prowadzenia przedsięwzięcia wdrożeniowego? Na jakich potrzebach organizacji warto się skoncentrować? Do czego służy mySAP Business Suite? Podsumowanie
O T O C Z E N I E Podsumowanie Technologia Informacji wspomaga procesy gospodarcze – po to, by w sposób innowacyjny tworzyć wartość dla klienta. Zasoby ludzkie Cele i zadania Misja System wartości Procesy gospodarcze Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Technologia Informacji Struktura formalna Zasoby materialne
Przykład: łańcuch wartości Łańcuch wartości obrazuje kluczowe czynności dodające wartość dla klienta i wykonywane przez firmę podczas wytwarzania towarów i usług (produktów). Każdy element łańcucha wartości powinien dodać swoją porcję wartości do finalnego produktu. Wartość tworzona przez firmę jest mierzona kwotą, jaką kupujący skłonni są zapłacić za oferowany produkt. Łańcuch wartości Element #1 Łańcuch wartości Element #2 Łańcuch wartości Element #3 Łańcuch wartości Element #4 Łańcuch wartości Element #5 Łańcuch wartości Element #6 Łańcuch wartości Element #7 Łańcuch wartości Element #8
Przykład: łańcuch wartości w branży dóbr konsumpcyjnych Dostawca usług Dostawca surowców, opakowań Firma wytwarzająca dobra konsumpcyjne Dystrybutor Konsument Hurtownik Detalista Siły rynkowe Możliwość: optymalizacja całego łańcucha wartości lub sieci wartości Analiza rynku Planowanie Nabywanie i wytwarzanie Dostarczanie Działania marketingowe Sprzedaż Wie bereits gesagt Trendy rynkowe
Organizacja ze zdolnością do adaptacji Nieustanna ewolucja Zasoby ludzkie Cele i zadania Misja’ Misja’’ System wartości Innowacyjność Produkt Procedury O T O C Z E N I E Praktyka Ciągłe usprawnianie Struktura formalna Sieć kompute-rowa Zasoby materialne Kreatywne zastosowanie
Podsumowanie W latach dziewięćdziesiątych nasi Klienci prowadzili przedsięwzięcia wdrożeniowe w ramach istniejących organizacji – wprowadzając do nich elementarne struktury nowoczesnej Technologii Informacji. Niedługo potem nastąpił czas restrukturyzacji obejmującej wszystkie poziomy (strategia, procesy, zasoby). Równolegle prowadzono prace wdrożeniowe. Oba przedsięwzięcia zaczęły przebiegać w sposób sprzężony. Teraz nadchodzi era organizacji ze zdolnością do adaptacji. Istotną rolę odgrywają w nich innowacje procesów, produktów i strategii wspomagane możliwościami Technologii Informacji.
Konferencja dotycząca innowacyjnych zastosowań Technologii Informacji
http://www.sap.com/excellence2004
Zarządzanie procesem wdrożenia systemu informacyjnego w organizacji w czasie jej restrukturyzacji Dziękuję za uwagę
Zarządzanie projektem w czasie restrukturyzacji Dariusz Samól SAP Polska Sp. z o.o. dariusz.samol@sap.com