Styl działania a temperament

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYNIKI EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Z JĘZYKA NOWOŻYTNEGO ROK SZKOLNY 2009/2010.
Advertisements

Rola diagnozy klinicznej jako głównego wskazania do psychoterapii
Krzywe kalibracyjne Anna Kolczyk gr. B2.
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Analiza ryzyka projektu
Inteligencja wykład.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Matematyka w testach IQ
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Cykle życia oprogramowania
Co oznacza BMI ? Body Mass Index (ang. wskaźnik masy ciała, w skrócie BMI; inaczej wskaźnik Queteleta II) – współczynnik powstały przez podzielenie masy.
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Uniwersytet Warszawski
Inteligencja – problemy definicyjne
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Dojrzałość szkolna dziecka
Edukacyjna Wartość Dodana
W-III. (27/28. II. 03) Tajemnice mózgu: zróżnicowanie PRAWA - LEWA
Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego
Wyzwania przedsiębiorczości
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Reprodukcyjne i nie-reprodukcyjne aspekty postrzegania atrakcyjności twarzy (Wpływ wieku i stanu fizjologicznego kobiet na postrzeganie przez nie atrakcyjności.
TRÓJTOROWOŚĆ METOD WYRÓWNYWANIA ODCHYLEŃ
Teoria społecznego uczenia się
Praca z dzieckiem agresywnym
Psychologia w zarządzaniu
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Zarządzanie zespołami ludzkimi
ELEMENTY OTOCZENIA SPOŁECZNO- DEMOGRAFICZNEGO
Dydaktyka ogólna.
Konsekwencje nadwagi i otyłości?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
AUTOMOTYWACJA.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Trening metodą Warnkego
Wczesna stymulacja rozwoju małego dziecka
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
PSYCHOLOGIA STRESU I KREATYWNE PODEJŚCIE DO KONFLIKTÓW
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
DOWN JESTEM PRZECIW.
1. 2 Wynagrodzenia w sektorze energetycznym - uwarunkowania kulturowe Adam Cichocki Zbigniew Dudziński Warszawa
PSYCHOSPOŁECZNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
Teoria perspektywy Daniela Kahnemana i Amosa Tversky`ego
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
Zdrowie i edukacja a poziom szczęścia FLOW - Mihaly Csikszentmihalyi Wymęczone przez Katarzynę.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Badanie stresowe i profilaktyka
Proces produkcyjny i technologiczny
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
O potrzebie dziecka bycia zauważanym
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Zrozumieć, przeanalizować i rozwiązać
Wykład VII Temperament Jolanta Babiak
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Zapis prezentacji:

Styl działania a temperament Styl działania – typowy dla danej jednostki sposób wykonywania czynności, zgodnie z RTT jeden z regulatorów zapotrzebowania na stymulację Rodzaj czynności: zasadnicze – niezbędne do wykonania zadania, prowadzące bezpośrednio do celu pomocnicze – czynności orientacyjne, przygotowawcze, korekcyjne, ochronne zmniejszają ryzyko porażki w warunkach silnie stymulujących (stresogennych)

Styl działania a temperament Osoby poszukujące stymulacji (niskoreaktywne) – STYL PROSTOLINIJNY zadanie czynności zasadnicze osiągnięcie celu Osoby unikające stymulacji (wysokoreaktywne) – STYL WSPOMAGAJĄCY zadanie czynności zasadnicze osiągnięcie celu sprawdzanie powtarzanie przygotowanie korekcja

Styl działania a temperament Gdy jednostka ma możliwość regulacji wartości stymulacyjnej sytuacji i własnych działań – nie ma różnic w poziomie wykonania pomiędzy WR a NR; Niska efektywność działania: u osób WR w sytuacjach o wysokiej wartości stymulacyjnej, jeżeli nie mają możliwości obniżenia poziomu stymulacji; odwrotnie u osób NR; W sytuacji wyboru – WR wybierają sytuacje o niskiej wartości stymulacyjnej; NR odwrotnie W sytuacjach wyjątkowych (silna motywacja lub szczególna presja społeczna) różnice w poziomie efektywności działania w zależności od poziomu reaktywności mogą się nie ujawnić – koszty psychofizjologiczne lub psychiczne!

Interakcyjna teoria temperamentu dziecka wg. Thomasa i Chess podłużne badania nad temperamentem w grupie 133 dzieci: od wczesnego dzieciństwa (3 miesiące) do pełnej dojrzałości (ponad 30 lat) (projekt NYLS); założenia projektu NYLS: temperament jako styl zachowania – obserwacja jak dziecko się zachowuje dzieci przejawiają różnice indywidualne w zakresie temperamentu temperament odgrywa ważną rolę w rozwoju, zarówno normalnym, jak i zaburzonym

Kategorie temperamentu wg. Thomasa i Chess 1. Aktywność - aspekt motoryczny zachowania dziecka oraz proporcja okresów aktywności i braku aktywności w ciągu doby 2. Rytmiczność (regularność)- regularność bądź brak regularności funkcji biologicznych (np. cyklu snu i czuwania) 3. Zbliżanie się- wycofywanie- rodzaj pierwotnej reakcji na nowy bodziec (np. pokarm, zabawkę, osobę). Zbliżanie się ma miejsce wtedy, gdy reakcja jest pozytywna, wycofywanie zaś wtedy, gdy dziecko reaguje negatywnie, na poziomie emocji i/lub aktywności motorycznej 4. Łatwość przystosowania- łatwość, z jaką zachowanie dziecka można zmienić w pożądanym kierunku, wyrażająca się w sposobie reagowania na nowe bodźce. 5. Próg reagowania - siła bodźca potrzebna do wywołania zauważalnej reakcji. 6. Siła reakcji- poziom energetyczny reakcji niezależni od jej jakości lub kierunku. 7. Jakość nastroju- proporcja emocji (nastrojów) pozytywnych do negatywnych. 8. Podatność na roztargnienie- skuteczność, z jaką bodźce zewnętrzne odwracają uwagę dziecka od tego, co robi w danym momencie. 9. Zasięg uwagi i wytrwałość- najdłuższy czas poświęcony bez przerwy danemu rodzajowi aktywności (zasięg uwagi) oraz zdolność kontynuowania aktywności mimo działania bodźców rozpraszających (wytrwałość).

Rozkład inteligencji – krzywa normalna

Skala Inteligencji Wechslera składa się z 11 testów: 6 słownych: wiadomości, rozumienie, arytmetyka, powtarzanie liczb, podobieństwa i słownik 5 wykonaniowych: porządkowanie obrazków, braki w obrazkach, układanki, klocki, symbole cyfr otrzymuje się 3 wyniki: globalny IQ, IQ werbalnych zdolności IQ niewerbalnych zdolności

Skala Matryc Progresywnych Ravena Składa się z 60 wzorów (matryc) przedstawiających pojedyncze układy figuralne bądź serie 4 do 9 elementów o różnym układzie występujących w logicznej kolejności test kulturowo neutralny

Czy inteligencję dziedziczymy? (źródło: Zimbardo, 1999, s. 568) Korelacje ilorazu inteligencji Bliźnięta jednojajowe wychowywane razem wychowywane osobno 0,86 0,72 Bliźnięta dwujajowe - wychowywane razem 0,60 Rodzeństwo 0,47 0,24 Rodzic/dziecko 0,40 Przybrany rodzic/dziecko 0,31 Kuzyni 0,15