TYPY OSOBOWOŚCI – IDENTYFIKACJA ORAZ CHARAKTERYSTYKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Warsztaty psychologiczne
Psychologia Zarządzania
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Autor pakietu : Nina Włodarczyk
TEMPERAMENT.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
TYPY TEMPERAMENTALNE - CHARAKTERYSTYKA
DANE INFORMACYJNE Nazwy szkoły: Zespół Szkół Technicznych im. T. Kościuszki Świebodzin ID grupy: 97_76_ P_ G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość.
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Człowiek w społeczeństwie autor: Bartosz Wardęga
Teorie osobowości Wykład 3.
TEMPERAMENT.
Malwina Śniadała Anna Przydatek Monika Gorzkowicz
TEORIE OSOBOWOŚCI.
Osobowość Osobowość stanowią te cechy osoby bądź ludzi w ogóle, które umożliwiają wyjaśnienie spójnych wzorców zachowań. Zachowanie uwarunkowane osobowością.
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
lekcja wychowawcza dla uczniów III klasy gimnazjum Katarzyna Janczura
Rozwój zawodowy człowieka
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Liceum Ogólnokształcące nr 1. im. Noblistów.
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
MINI WYKŁADY Z PSYCHOLOGII DLA GIMNZJALISTÓW
Psychologiczne podstawy przedsiębiorczości
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Psychologia w zarządzaniu
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Osobowość a rozwój człowieka
Kompetencja: Przedsiębiorczość
KURSANCI: Patrycja Pocheć Krystyna Grenda Anna Grygorcewicz
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
IMAGE PRACOWNIKA BIUROWEGO I FIRMY
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa I.
Styl działania a temperament
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Osobowość.
Temperament – czyli trudny świat emocji
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
PSYCHOSPOŁECZNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Temperament i charakter
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Zapraszam, Zygmunt Korzeniewski
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Raz jeszcze, może trochę inaczej
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
TEMAT: Wzorce osobowe dowódcy, etyka i psychologia w dowodzeniu.
Arkadiusz Król Grupa II a
TEMPERAMENT.
Stres w pracy nauczyciela
  Wykonanie: Paulina Muzyka, Katarzyna Mihułka
Określenie typu temperamentu z wykorzystaniem testu Bergera.
Raz jeszcze, może trochę inaczej
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Inteligencja Marta Riess.
Raz jeszcze, może trochę inaczej
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

TYPY OSOBOWOŚCI – IDENTYFIKACJA ORAZ CHARAKTERYSTYKA Autor: Ewelina Boroń

CELE LEKCJI Uczeń: rozumie pojęcie osobowości, wyjaśnia i definiuje znaczenie temperamentu, zna podstawowe założenia teorii osobowości, wymienia cechy osobowości, wymienia i charakteryzuje typy osobowości, rozwiązuje test osobowościowy.

DEFINICJA OSOBOWOŚCI Rysunek 1. Osobowość kształtowana jest przez całe Osobowość to zbiór względnie stałych, charakterystycznych dla danej jednostki cech i właściwości Osobowość kształtowana jest przez całe życie, szczególnie w okresie dzieciństwa oraz młodości poprzez wpływ bodźców zewnętrznych, a także własnej aktywności jednostki.

Rysunek 2. CECHY OSOBOWOŚCI

TEORIE OSOBOWOŚCI Rysunek 3. Teorie pola Teoria freudowska Teorie uczenia się Teorie czynnikowe Teoria uczenia się społecznego Teorie neofreudowskie

TEORIE OSOBOWOŚCI Teoria freudowska – w procesie kształtowania osobowości kładzie nacisk na doświadczenie zdobyte w dzieciństwie, popędy biologiczne oraz stosunki z rodzicami. Teorie neofreudowskie – podkreślają znaczenie podstawowych popędów oraz interakcji społecznych w kształtowaniu osobowości jednostki. Przedstawiciele: Carl Jung, Alfred Adler, Erik Erikson, Harry Stack Sullivan. Teorie pola – traktują organizm jako całość, kładąc nacisk na dążenie jednostki do zaspokojenia podstawowego popędu jakim jest popęd samorealizacji. Przedstawiciele: Kurt Goldstein, Abraham Maslow, Carl Rogers.

TEORIE OSOBOWOŚCI Teorie czynnikowe – przedstawiają osobowość jako zbiór cech lub charakterystycznych sposobów zachowania, odczuwania, reagowania. Przedstawiciele: Joy Paul Guilford, Raymond Bernard Cattell, Hans Eysenck. Teorie uczenia się – podkreślają czynniki sytuacyjne wywołujące określone zachowania oraz warunki wzmacniające owe zachowania. Przedstawiciele: John Dollard, Neal Miller. Teoria uczenia się społecznego – zwraca uwagę na społeczny aspekt kształtowania się osobowości, tj. bodźce i wzmocnienia społeczne. Przedstawiciel: Albert Bandura.

POŁĄCZENIA TYPÓW OSOBOWOŚCI Rysunek 4. POŁĄCZENIA TYPÓW OSOBOWOŚCI Źródło: http://sprzedaz.nf.pl/artykuly/artykul_6088.htm

POJĘCIE TEMPERAMENTU Rysunek 5. Temperament to ogół biologicznych i psychicznych czynników współtworzących osobowość, określających formalne cechy zachowania, takie jak siła, dynamika reagowania. Temperament przejawia się we wszystkich czynnościach człowieka niezależnie od ich rodzaju, treści i ukierunkowania. Temperament jest podłożem biotypologicznym, służącym za podstawę charakteru.

TOWARZYSKI SANGWINIK Dar przyciągania do siebie ludzi Gadatliwy, narrator, dusza towarzystwa Ma poczucie humoru, wesoły i spontaniczny Pamięć do kolorów Umacnia kontakt ze słuchaczami przez dotyk, ciekawy Urodzony aktor Prostoduszny Żyje dniem dzisiejszym Zmienność usposobienia Szczerość serca Ciągle jak dziecko Emocjonalny i wylewny, entuzjastyczny i ekspresywny, ekstrawertyk, rozmowny, optymista.

TOWARZYSKI SANGWINIK Rysunek 6. Urodzony aktor Ma poczucie Gadatliwy humoru Gadatliwy TOWARZYSKI SANGWINIK Ciągle jak dziecko Prostoduszny

PERFEKCYJNY MELANCHOLIK Głęboki i skłonny do rozmyślań Analityczny Poważny i zdeterminowany Ma zadatki na geniusza Utalentowany i twórczy Muzykalny, przejawia zdolności artystyczne Filozofujący i poetyczny Wyczulony na piękno Wrażliwy na potrzeby innych Skłonny do poświęceń Sumienny Idealista Introwertyk, myśliciel, pesymista.

PERFEKCYJNY MELANCHOLIK Wrażliwy Rysunek 7. Analityczny PERFEKCYJNY MELANCHOLIK Muzykalny Sumienny Utalentowany

ENERGETYCZNY CHOLERYK Urodzony przywódca Dynamiczny i aktywny Nieodparta potrzeba zmian Musi korygować błędy Silna wola i zdecydowanie Nie ulega wzruszeniom Trudno go zniechęcić Niezależny i samowystarczalny Wzbudza zaufanie Wszystkim pokieruje Ekstrawertyk, człowiek czynu, optymista.

ENERGETYCZNY CHOLERYK Dynamiczny Ekstrawertyk Rysunek 8. Urodzony przywódca ENERGETYCZNY CHOLERYK Silna wola Optymista

SPOKOJNY FLEGMATYK Powściągliwy Niewymagający i beztroski Spokojny, chłodny, opanowany Cierpliwy, zrównoważony Cichy, a przy tym dowcipny Życzliwy i uprzejmy Emocje skrywa głęboko Pogodzony z życiem Uniwersalny Introwertyk, obserwator, pesymista.

SPOKOJNY FLEGMATYK Rysunek 9. Introwertyk Cierpliwy Pesymista Spokojny Uniwersalny

TEST OSOBOWOŚCIOWY http://www.sobolewski.biz/osobowosc.html

PODSUMOWANIE Osobowość czy temperament to składniki typowo psychologiczne natury ludzkiej. Jednak coraz częściej w pracy zawodowej wykorzystuje się o nich wiedzę w procesie skutecznego motywowania pracowników czy kształtowania odpowiednich stosunków interpersonalnych. Opracowano na podstawie: Sarna P., Kultura zawodu dla ekonomistów, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 1995, s. 13. Sowińska A., Wybrane zagadnienia psychologii ekonomicznej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2003, s. 142. Solski R, Solski M., Standtmuller E., Słownik encyklopedyczny. Edukacja obywatelska”, Wydawnictwo Europa, 1999. http://portalwiedzy.onet.pl/126899,,,,osobowosc,haslo.html http://www.psychologia.edu.pl/index.php?dz=slownik&op=spis&id=2113 http://sprzedaz.nf.pl/artykuly/artykul_6088.htm http://www.sobolewski.biz/osobowosc.html