Jak uwrażliwić na nie rodziców?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
O ZAGROŻENIACH DZIECI W INTERNECIE
Advertisements

Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
opracowała Justyna Tokarz
BEZPIECZEŃSTWO W INTERNECIE
Dziecko w sieci zagrożenia i profilaktyka.
WYKONAŁ:-MATEUSZ KOSZAŁKA
Jak bezpiecznie korzystać
– dobrodziejstwo czy przekleństwo dla naszych dzieci?
Opracowała: mgr A. Gałęzewska-Grysak
INTERNET 10 PORAD DLA RODZICA.
Powiedz STOP cyberprzemocy !
KLASOWY KODEKS 2.0 KLASA V e ROK SZKOLNY 2013/2014
Gdzie szukać pomocy… tel – 100 – 100.
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI W INTERNECIE.
Bezpieczny Internet, czyli jak ochronić swoje dziecko …
BEZPIECZNI W KOMPUTEROWYM ŚWIECIE
„BEZPIECZNY INTERNET”
Bezpieczne korzystanie z środków przekazu medialnego.
Bezpieczny internet.
Dziecko w sieci.
BEZPIECZNY INTERNET.
Bezpieczny internet.
Bezpieczeństwo w sieci !!!
„Bezpieczeństwo w Internecie”
Autorzy: BEZPIECZEŃSTWO W SIECI Karolina Bielecka
Bezpieczeństwo w Internecie
Szkoła z klasą 2.0 czyli TIK wśród nas
Helpline.org.pl – pomoc w bezpiecznym surfowaniu
10 zasad bezpiecznego korzystania z Internetu
Bezpieczny internet.
Razem tworzymy bezpieczny Internet
KORZYŚCI I ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z KORZYSTANIA Z INTERNETU
BEZPIECZNY INTERNET.
Bezpieczeństwo dzieci w internecie: 4 rzeczy, które może zrobić rodzic MODUŁ 6 B PIOTRKÓW TRYBUNALSKI, KWIECIEŃ 2014 Przygotowano na podstawie informacji.
Bezpieczny Internet Prezentacja przygotowana z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu 10 lutego 2015 r. Przygotowanie we współpracy nauczycieli: Renata Majewska.
Bezpieczeństwo w sieci
CYBERPRZEMOCY !!!.
Bądź bezpieczny w internecie
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu
 Uczniowie przygotowują materiały na wybrane lekcje wykorzystując różne programy komputerowe, np. Power Point, Paint, Microsoft Word, Microsoft Excel,
Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Nowej Wsi DEBATA KLASY IIIc wych. Bożena Zawistowska.
-opis polskiej szkoły nowych czasów..  Podczas lekcji można korzystać z tablicy interaktywnej, komputerów i innych urządzeń elektronicznych tylko w celach.
U CZ I UCZ SIĘ Z TIK!!. 1. Z INFORMACJI KORZYSTAJ SAMODZIELNIE I KRYTYCZNIE. korzystamy z zasobów Internetu „z głową”: otwieramy tylko wiarygodne strony,
Czy to już uzależnienie?
Bądź bezpieczny w sieci
Autor: Paulina Janosz Klasa 6b. Internet – dobro czy zło ? Internet to wspaniały wynalazek. Korzystają z niego niemal wszyscy – dzieci i dorośli. Internet.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Zapewne Twoje dziecko rozpoczęło już przygodę z Internetem. Możliwe, że ma konto na jednym lub kilku serwisach społecznościowych. Samodzielnie:  komentuje.
SZKODLIWE TREŚCI ONLINE Szkodliwe treści to takie materiały, które mogą: wywoływać negatywne emocje u odbiorcy lub promować niebezpieczne zachowania. Można.
KLAUDIA MAZURKIEWICZ KL.1E BEZPIECZNY INTERNET. SPIS TREŚCI:  Co to bezpieczny Internet? Co to bezpieczny Internet?  Zasady bezpiecznego Internetu Zasady.
Dzień Bezpiecznego Internetu
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
Przygotował: Jakub Leńczowski
Internet oprócz wielu pozytywnych, praktycznych i użytecznych aspektów, niesie ze sobą wiele zagrożeń. Niestety, Internet to nie tylko praktycznie nieograniczone.
Będąc ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy, nie możesz tego ukrywać. Ukrywanie problemu nie sprawia, że go nie ma i udawanie, że on nie istnieje, wcale nie.
Aleksander Kuliński klasa II A
Bezpieczni w sieci CYBERPRZEMOC
SafeSurfing Moduł 3 Jak zachować bezpieczeństwo korzystając z internetu i aplikacji mobilnych.
BEZPIECZNY INTERNET.
Mama, tata, tablet….
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI W SIECI INTERNET
Opracowanie: Hanna Głos, Jolanta Jurkowska.
Daniel Trzeszczyński IIIB
Nie ufaj osobom poznanym w sieci
TIK w szkole.
Szkolny Kodeks 2.0  .
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Zapis prezentacji:

Jak uwrażliwić na nie rodziców? CYBER-ZAGROŻENIA Jak uwrażliwić na nie rodziców?

Uświadom sobie wagę problemu!

Żyjemy w świecie przepełnionym cyfrową technologią Nowoczesne urządzenia stwarzają dla nas nowy komfort życia i stają się realną pokusą do wtargnięcia w naszą codzienną rutynę Nasze dzieci należą do pierwszych pokoleń wychowywanych przy dostępie do nowoczesnych technologii typu: telefony komórkowe, Internet itp.

INTERNET Internet jest powszechnie dostępny dla każdego. Globalna sieć stwarza wiele pozytywnych możliwości, ale może mieć również negatywne skutki dla potencjalnych użytkowników.

Żródło: http://www.bitdefender.marken.com.pl/

Kiedy nasze dzieci korzystają z Internetu? Coraz więcej czasu spędzanego w wirtualnym świecie Coraz niższy wiek podopiecznych korzystających z Internetu bez nadzoru opiekuna Z 1000 rodziców posiadających dzieci w wieku 5-18 lat ponad połowa przyznała, iż nie kontroluje sposobu wykorzystywania urządzeń podłączonych do Sieci przez swoje pociechy! Rodzice Ci uważają również, że dziecko może korzystać z Internetu bez żadnego nadzoru już od….10 roku życia! ¼ ankietowanych rodziców nigdy nie rozmawiała ze swoim dzieckiem o zagrożeniach Internetu. Połowa rodziców przyznała, iż jest świadoma faktu, że dzieci ukrywają przed nimi to co naprawdę robią na Internecie. Źródło: http://www.eset.pl/

Globalne statystyki dotyczące stron, które były najczęściej odwiedzane przez dzieci w 2013 r. Źródło: http://www.egospodarka.pl/

Zastosowanie Internetu przez naszych podopiecznych: Socjalne interakcje poprzez liczne portale społecznościowe Rozmowy na wirtualnych czatach i forach dyskusyjnych Gry (często z użyciem technologii umożliwiającej równoległe granie i kontaktowanie się z innymi użytkownikami Sieci z całego Świata) Zakupy internetowe Dostęp do multimediów (muzyka, filmy, zdjęcia) Poszukiwanie informacji (słowniki, encyklopedie, wiadomości, nowe trendy)

Zagrożenia płynące z korzystania z Internetu przez dzieci i młodzież: Uzależnienie od dostępu do Sieci Utożsamianie się z widzianym w Internecie obrazie Świata Zatracenie się w wirtualnej rzeczywistości

Zagrożenia płynące z korzystania z Internetu przez dzieci i młodzież cd. Udostępnianie prywatnych informacji oraz danych osobowych poprzez portale internetowe Udostępnianie prywatnych zdjęć na publicznych profilach w portalach społecznościowych

Zagrożenia płynące z korzystania z Internetu przez dzieci i młodzież cd. Dostęp do zdjęć, filmów oraz innych treści o tematyce związanej z agresją lub pornografią Wg badań firmy Bitdefender przeprowadzonych wśród 1900 rodziców z całego świata >inauguracja dzieci do przeglądania pornografii rozpoczyna się już w wieku 6 lat! < Początek aktywności związanej z flirtem przez Internet przypada na wiek 8 lat! Źródło: http://www.bitdefender.marken.com.pl/

Zagrożenia płynące z korzystania z Internetu przez dzieci i młodzież cd. Tak może wyglądać przeciętna nowo poznana, nastoletnia koleżanka na stronie społecznościowej lub czacie.

Jak zapobiegać zagrożeniom płynącym ze strony osób obcych, które kontaktują się z Twoim dzieckiem za pomocą Internetu? Upewnij się, że Twoje dziecko jest świadome, że: Nie należy odpowiadać osobom obcym, Nie powinno otwierać żadnych linków przesyłanych przez obcych, Powinno Cię od razu powiadomić. Na wielu portalach można taką osobę zablokować. Jeśli to nie pomoże sprawę należy zgłosić policji.

Podszywanie się pod inną osobę Zagrożenia płynące z korzystania z Internetu przez dzieci i młodzież cd. Pobranie plików zawierających wirusy, które zaszyfrowują prywatne pliki na dysku komputera Nielegalne ściąganie lub udostępnianie materiałów znalezionych w Sieci oraz nadmierne wykorzystanie czyjejś własności intelektualnej Podszywanie się pod inną osobę

Zagrożenia płynące z korzystania z Internetu przez dzieci i młodzież cd. CYBERNĘKANIE

Statystyki badań zleconych przez Unię Europejską wykazują, że 21% młodych osób doświadczyła w swoim życiu zjawiska cybernękania. Źródło: http://www.egospodarka.pl/

Rozwiązanie? Szczera i regularna rozmowa z dzieckiem Umieszczenie komputera w widocznym miejscu Czujna obserwacja i ograniczenie czasu spędzonego w Sieci Sprawdzanie historii przeglądanych stron internetowych Sprawdzanie gier na obecność szkodliwych dla dziecka treści

Rozwiązanie? cd. Utworzenie dla naszego dziecka osobnego konta na komputerze Pomocne programy antywirusowe z opcją kontroli rodzicielskiej (np. ESET Mobile Security, Norton Online Family, Kaspersky Internet Security itp.) Zmiana ustawień komputera Zabezpieczenie solidnymi hasłami (artykuł „Wskazówki dotyczące tworzenia silnego hasła” na stronie http://windows.microsoft.com/) Pielęgnowanie nawyku każdorazowego wylogowania się ze swojego konta Uświadomienie dzieci o istnieniu oszustów internetowych

Jak uwrażliwić dziecko na cybernękanie? Naucz dziecko tego, że nie należy udostępniać zbyt wielu osobistych informacji na swoim profilu Regularnie rozmawiaj z dzieckiem o tym co można umieścić w internecie i w jaki sposób należy to zrobić („Pomyśl zanim opublikujesz”) Ucz swoje dziecko o tym jakie konsekwencje mogą wyniknąć jeśli będzie znęcało się nad innymi Zapewnij swoje dziecko o tym, że może zawsze liczyć na Twoją pomoc, oraz że nigdy nie powinno być obojętne gdy dostrzega, że ktoś się znęca nad innymi .

Jak postępować gdy dziecko zgłasza nam przykład cybernękania? Reaguj od razu! Zgromadź jak najwięcej informacji (zrzuty ekranu, zapisanie zdjęć, filmów, przesłanych mailem wiadomości od dręczyciela) Poinformuj operatorów strony internetowej Spróbuj rozwiązać sprawę łagodnie Jeśli druga strona konfliktu nie wyraża chęci współpracy, nie zwlekaj – poinformuj władze!

Strony poświęcone problemowi cybernękania: http://www.cyberprzemoc.pl/ Strona Programu Komisji Europejskiej odnosząca się do przemocy w Internecie oraz promująca bezpieczne korzystanie z nowych technologii i Internetu http://helpline.org.pl/ Strona dla młodych internautów oraz rodziców, opiekunów i nauczycieli, pomocna przy rozwiązywaniu problemów wywołanych przez cybernękanie http://www.dyzurnet.pl/ Strona tworzona przez zespół ekspertów Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, działająca jako punkt kontaktowy do zgłaszania nielegalnych treści w Internecie

Inne pomocne strony internetowe: http://www.dzieckowinternecie.com.pl/ strona autorstwa Fundacji Dzieci Niczyje http://lupiko.pl/ wyszukiwarka stron dla dzieci http://www.pegi.info/pl/ system klasyfikacji gier z względu na treści w nich zawarte oraz wiek gracza

Zagrożenie – tylko z Internetu?

Zagrożenia ze strony elektroniki nie ograniczają się tylko do Internetu. Odnoszą się one do takich urządzeń jak: Konsole do gier Telewizja Radio Telefony komórkowe

Konsole do gier Podobnie jak w przypadku gier komputerowych należy zawsze zapoznać się z grą zanim oddamy ją w ręce naszego dziecka.

Telewizja Naszym obowiązkiem jest kontrolowanie co nasze pociechy oglądają w telewizji w czasie wolnym. Pomocne są specjalne oznaczenia często wyświetlane w rogu ekranu, dzięki którym możemy sprawdzić np. odpowiedni wiek do oglądania poszczególnych filmów/seriali.

PAMIĘTAJ! W dzisiejszych czasach nie wszystkie seriale i filmy animowane są przystosowane do oglądania przez młodych widzów! Zawsze upewniaj się czy materiały dostępne w telewizji są odpowiednie dla Twojego dziecka!

Radio Często zapomniane i bagatelizowane jako zagrożenie, jednakże niektóre stacje radiowe mogą mieć nieco zaniżoną cenzurę prezentowanych audycji. Wulgarny język, agresję i podteksty seksualne możemy też odnaleźć w wielu emitowanych piosenkach.

Telefony komórkowe / Smartfony Pozwalają Twojemu dziecku na natychmiastowy kontakt ze znajomymi Poprzez technologię SMS dziecko dzieli się treściami ze znajomymi Poprzez technologię MMS młodzież może dzielić się zdjęciami oraz plikami multimedialnymi Dzięki wbudowanym kamerom można robić zdjęcia oraz nagrywać krótkie filmy Również poprzez Smartfony można korzystać z Internetu oraz wielu aplikacji tworzonych specjalnie na komórki, umożliwiających stały kontakt ze znajomymi i dzielenie różnych treści

Czy telefon też jest zagrożeniem? TAK! Dzielenie się numerem telefonu osobistego (swojego lub innych osób) często jest nagminne, przez co może on się dostać w niepowołane ręce Jest to bardzo łatwe narzędzie do nagrywania niestosownych filmów i zdjęć Internet w telefonie jest tak samo niebezpieczny jak w tablecie czy na komputerze Smartfon to bardzo małe urządzenie, przez co może być łatwo skradzione. Wykorzystanie takiego urządzenia może być różne jednak musimy zdać sobie sprawę, że razem z telefonem zostaje skradziona TOŻSAMOŚĆ WŁAŚCICIELA To właśnie telefon komórkowy jest jednym z najczęściej używanych urządzeń w celu CYBERNĘKANIA

Jak zabezpieczyć swój telefon? Uświadomienie dzieci i młodzieży jak poprawnie korzystać z telefonu osobistego Do czego służy telefon? Spersonalizuj telefon poprzez zmianę ustawień Razem utwórz książkę teleadresową na urządzeniu (numery kontaktowe do służb ratowniczych, rodziny i przyjaciół) NIE ZAPOMNIJ WPROWADZIĆ NUMERU ICE! (z ang. In Case of Emergency = „W razie nagłego wypadku”) Korzystanie z funkcji i programów antykradzieżowych (np. Kaspersky Mobile Security, ESET Mobile Security itp.)

Co na koniec?

„Czy moje dziecko jest na to wszystko gotowe?” Zadaj sobie pytanie: „Czy moje dziecko jest na to wszystko gotowe?” Dojrzałość emocjonalna jest kwestią indywidualną i to Twoje szeroko otwarte oczy powinny dostrzec czy Twoje dziecko jest wystarczająco odpowiedzialne do korzystania z nowoczesnych technologii.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ