O korzeniach i skrzydłach…

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

Adam Miratyński Towaroznawsto 1021b.
„Moje i oboWWWiązki” Natalia Gałka II f
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Uczeń z trudnościami - problem czy wyzwanie?.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Wychowanie dziecka według Janusza Korczaka
Zosia Samosia Julian Tuwim.
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
WĘDRÓWKA KU MĘSKIEJ MIŁOŚCI
Adoracja Eucharystyczna
Moi drodzy ! Moi drodzy, Wysyłam te słowa do wielu osób nie bacząc, czy ktoś jest wierzący czy nie... Dla mnie jest to przesłanie do Wszystkich......
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
RACHUNEK SUMIENIA.
Prawa dziecka.
20 reguł dobrego wychowania dzieci.
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
To dziwne, jak proste jest dla ludzi wyrzucić Boga,
Od smutku do radości Do wszystkiego myśli, które mogą nas zdołować
Twoja przyjaźń jest: cennym skarbem....
Twoja przyjaźń jest: cennym skarbem....
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Dziękuję Ci Ojcze Święty z wyrazami największego szacunku
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
OBRAZKOWY KODEKS 2.0 Klasa IIC
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Placówki specjalistyczne świadczące pomoc Szkole, Rodzinie i Uczniowi
Mój Synu, Wiesz dobrze, że Ja jestem Miłością
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI JAK MĄDRZE KOCHAĆ.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Parę słów do młodszych kolegów i koleżanek od absolwenta.
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
Prawa dziecka ... a co to takiego???
Definicja zapomnienia : Definicja zapomnienia : 1. Skasowanie z pamięci tego co było. 1. Skasowanie z pamięci tego co było. 2. Sposób wymazania z pamięci.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
NOWOROCZNE POSTANOWIENIA
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
8 zasad postępowania lidera
APEL TWOJEGO DZIECKA. NN ie psuj mnie, dając mi wszystko, o co cię proszę. Niektórymi prośbami wystawiam cię jedynie na próbę.  Nie psuj mnie, …wystawiam.
Test z komentarzem Postawa życiowa.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Co to znaczy zapomnieć? Co to znaczy zapomnieć? 1. Wymazać z pamięci. 2. Wymazać z serca. 3. Nie pamiętać o Kimś kto powinien zostać w pamięci.
Przyjaciel najcenniejszy dar
Co myślisz o ludziach, którzy przypatrują Ci się na ulicy? Staram się jak najszybciej do tych osób uśmiechnąć. Uśmiech powoduję, że myślę o tych osobach.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
KODEKS PRZEDSZKOLAKA PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
O stresie – kilka rzeczy ważnych
osób z mojej listy adresowej.
Spotkanie ze Słowem Łk 11, 5-13 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Spotkanie ze Słowem Łk 11, 5-13 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
IM. IZABELI Z CZARTORYSKICH
Lubię czytać!.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Dziękuję Ci Ojcze Święty z wyrazami największego szacunku
Dzień Bezpiecznego Internetu w naszej szkole
Poczucie własnej wartości dziecka
Spotkanie ze Słowem Mk 12, Z Ewangelii według świętego Marka:
Wolontariusz roku.
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Zapis prezentacji:

O korzeniach i skrzydłach… Czyli jak budować poczucie własnej wartości u dziecka?

Co o sobie myślę?

Budować poczucie własnej wartości… Co to znaczy? Budować wizję samego siebie. Na podstawie tego, co mówią i jak mówią Rodzice oraz inni ważni dla mnie dorośli. Ta wiedza pozwala mi myśleć o sobie w pewnych kategoriach.

Poczucie własnej wartości POSTAWA WOBEC SAMEGO SIEBIE Czy lubię samego siebie? Co czuję do siebie samego? Jaki jestem? Jaki chciałbym być? W jaki sposób siebie traktuję? Co robię dla samego siebie?

Z taką wizją o sobie samym dziecko idzie przez życie… Idzie z bagażem wiedzy o sobie samym… W co jako Rodzic mogę go wyposażyć? Co zrobić aby plecak był kapitałem, z którego dziecko może czerpać… … a nie był dodatkowym obciążeniem, które nie pozwala iść do przodu?

„Poczucie własnej wartości to zaufanie do swoich umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami jakie stawia przed nami życie. To wiara w MOJE prawo do szczęścia, poczucie że jestem wartościowym człowiekiem, zasługującym na miłość, uprawnionym do spełniania własnych potrzeb i realizacji pragnień” Nathaniel Branden, 2007

Każdy człowiek jest wartościowy. Ale czy każdy ma takie samo poczucie własnej wartości?

Jak się kręci? Budowanie poczucia własnej wartości to proces. Wiem jaki jestem, co potrafię, ile już umiem Podejmuję wysiłek, mam ambitne cele Mam satysfakcję, jestem dowarto-ściowany Jestem pewny siebie, ufny, otwarty na zmiany. Mam poczucie własnej wartości. Budowanie poczucia własnej wartości to proces. Jak się kręci?

Co robić aby się kręciło? Mówić dziecku jakie jest. Skupiać się na tym co pozytywne. Nie oznacza to jednak że mamy chronić przed tym co trudne i nieprzyjemne?

Budowanie poczucia własnej wartości = budowanie realnej wizji samego siebie

„Świetnie narysowałeś te drzewa. Widać, że się starałeś” „Pamiętałeś żeby posprzątać ze stołu. Cieszę się że dbasz o porządek!” „Włożyłeś wiele pracy w przygotowanie się do tego sprawdzianu!” „Wygrana w takim konkursie! To Twój ogromny sukces. Możesz być z siebie dumny! Jak mówić o niepowodzeniach? Tłumaczyć niepowodzenia w odniesieniu do konkretnych zadań. Nie osoby. Zamiast: Nie radzisz sobie z tym… To jest trudne zadanie… Magiczne słowo ALE…

Ćwiczenie JESTEM DOBRYM RODZICEM ALE … … SĄ SYTUACJE W KTÓRYCH MI TRUDNO SĄ SYTUACJE W KTÓRYCH MI TRUDNO ALE ... … JESTEM DOBRYM RODZICEM

Akcent położony jest na zdanie występujące po tym słowie… Liczenie idzie Ci świetnie, ale pisanie nadal sprawia trudność. Pisanie nadal sprawia Ci trudność, ale liczenie idzie Ci świetnie. Dobrze to zrobiłeś, ale musisz jeszcze popracować. Musisz jeszcze popracować, ale dobrze to zrobiłeś. W naszych wypowiedziach słowo ALE neguje to, co znajduje się przed nim. Akcent położony jest na zdanie występujące po tym słowie…

3. Zasada „podwójnej uczciwości” Czy jako Rodzic mogę nie wiedzieć wszystkiego? Warto uświadamiać, że każdy ma słabe i mocne strony. Wspólnie z dzieckiem należy ich szukać. Należy uczciwie pokazać, że rodzice tez wszystkiego nie potrafią.

4. Nie porównywać dzieci. Dziecko będzie miało wtedy mniejszą tendencję do porównywania się z innymi.

5. Zachęcać do samodzielności i własnej aktywności. Pozwól dziecku dokonywać wyborów „Potrzebuję pomocy przy obiedzie. Wolisz nakryć do stołu czy umyć warzywa?” Okaż szacunek dla dziecięcych zmagań „To jest trudne, nie każdy sobie z tym poradzi” Zachęć dziecko do korzystania z cudzych doświadczeń „Zobaczymy co jest napisane o tym w książce” „To ważne o co pytasz…,zobaczymy co myśli o tym tato” Nie spiesz się z dawaniem odpowiedzi „A Ty co byś zrobił? Co o tym myślisz?”

PORADZĘ SOBIE ! Wspieraj mnie mądrze. Pozwól mi doświadczać. Gdy pozwalasz mi na próby czuję, że zmierzam się z tym sam. Wtedy czuję, że to moje zwycięstwo! Potrzebuję Twojej wiary we mnie. Ty, moja mądra dorosła Mamo we mnie wierzysz. Ty dorosły, potężny tato, ufasz, że dam radę. Więc ja – Wasze dziecko… PORADZĘ SOBIE !

Dziękuję za uwagę! Literatura: Katarzyna Wnęk-Joniec „Nie przydeptuj małych skrzydeł” A.Faber, E.Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” A.Faber, E.Mazlish „Rodzeństwo bez rywalizacji”