Badanie poziomu bezpieczeństwa w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Radzionkowie w pierwszym semestrze roku szkolnego 2016/17 Badanie zostało przeprowadzone.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
Advertisements

JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
Autorzy: Aleksandra Walasek Kinga Urban Klasa 1a
Analiza przeprowadzonej ankiety na temat.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Polacy i ich poczucie bezpieczeństwa. Przestępczość na Podkarpaciu
Analiza wyników ankiety
„Zero” tolerancji dla przemocy
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
PRZEMOC W RODZINIE…… to sytuacja ,w której ktoś wykorzystuje to, że ma przewagę nad Tobą - jest silniejszy, starszy i ważniejszy a Ty czujesz.
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
Projekt realizowany w roku szkolnym 2008/2009 Szkoła bez przemocy Szkoła Podstawowa nr 15 im. Alfreda Szklarskiego w Mysłowicach.
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Ankieta została przeprowadzona wśród uczniów klas pierwszych w listopadzie 2013 r., przez uczennice klasy 3B: Annę Klecuń, Karolinę Gaczoł i Martę Eljaszewicz.
porównanie Ankieta dla uczniów Ankieta dla rodziców.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Co to jest naruszenie nietykalność cielesnej ?
Czy Twoje dziecko czuje się bezpiecznie w szkole?
EWALUACJA 2012/2013 BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla uczniów klas I odbyły się w okresie od września do listopada 2006r. i objęły 138 uczestników czyli 5 klas I. Ponadto.
Ewaluacja: „Bezpieczeństwo w szkole”
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
„Tylko życie poświęcone innym, warte jest przeżycia” Albert Einstein
Dla uczniów bardzo ważna jest otwarta komunikacja z wychowawcami, nauczycielami i dyrektorami. Stworzenie atmosfery sprzyjającej otwartej komunikacji może.
Janusz Korczak.
i bezpieczeństwa uczniów
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE i w drodze do szkoły
Szkoła Współpracy.
Współpraca w naszej szkole
Debata pracowników szkoły
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
Regulamin Świetlicy Szkolnej
Reżyseria: Patrycja Bajowska Hanna Sawin
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Raport z ewaluacji wewnętrznej
Szkolny system wychowawczy
SZKOŁA DEMOKRACJI SZKOŁA SAMORZĄDNOŚCI SZKOŁA PODSTAWOWA klasy IV – VI Kuźnica Czarnkowska.
Telefony komórkowe w szkole
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Ewaluacja wewnętrzna: Bezpieczeństwo w szkole r. szk. 2012/13.
Szkoła bez przemocy.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
PILOTAŻ KONCEPCJI PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE I NARZĘDZI DO AUTOEWALUACJI DZIAŁAŃ W PRZEDSZKOLU NR 7 W ŁOWICZU Łowicz, maj 2017r.
Mam nadzieję, że ta prezentacja skłoni Was do przemyśleń.
Wyniki ankiet dla rodziców przeprowadzonej w dn
Szkolny plan zachowania
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA I ZACHOWANIA UCZNIÓW W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
Mądrze, grzecznie i bezpiecznie korzystam z Internetu
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
1 1.
Zapis prezentacji:

Badanie poziomu bezpieczeństwa w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Radzionkowie w pierwszym semestrze roku szkolnego 2016/17 Badanie zostało przeprowadzone 18.12.2016 roku w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Radzionkowie. Ankietą objęto 50 wychowanek przebywających w tym czasie w placówce.

1. Uważam, że w placówce poziom bezpieczeństwa jest a) 31 głosów (62%) - duży b) 18 głosów (36%) - średni c) 1 głos (2%) - mały

2. Jak zostałam przyjęta do ośrodka przez moje koleżanki w grupie: a) 47 głosów (94%) - życzliwie b) 3 głosy (6 %) - mało życzliwie c) 0 głosów (0 %) - nieżyczliwie

Uzasadnienie odpowiedzi A. Życzliwie 1) 33 głosy (66%) - dziewczyny rozmawiały ze mną, opowiadały jak tu jest, wspierały mnie i pomagały mi 2) 5 głosów (10%) - brak uzasadnienia 3) 3 głosy (6%) - dziewczyny nie patrzyły krzywo i nie musiałam się bić 4) 2 głosy (4%) - było ok 5) 1 głos (2%)- wszyscy mnie znają i bardzo lubią 6) 1 głos (2%) - dostałam drugą szansę 7) 1 głos (2%) - od razu złapałam kontakt 8) 1 głos (2%) - dziewczyny pokazały mi grupę i pożyczały rzeczy B. Mało życzliwie 1) 1 głos (2%) - poczułam brak ufności starych wychowanek względem nowych 2) 1 głos (2%) - dziewczyny mało ze mną rozmawiały i krzywiły się 3) 1 głos (2%) - było pół na pół C. Nieżyczliwie 1) 0 głosów (0%)

3. Jaki wpływ na twoje poczucie bezpieczeństwa mieli w tym okresie dorośli a) 35 głosów (70%) - dorośli wspierają mnie, pomagają i tłumaczą mi b) 6 głosów (12%) - brak odpowiedzi na pytanie c) 3 głosy (6%) - nie mieli wpływu na moje poczucie bezpieczeństwa d) 3 głosy (6%) - tylko jeden wychowawca się mną interesował e) 1 głos (2%) - nie potrzebuję ich pomocy f) 1 głos (2%) - nie wiem g) 1 głos (2%) - nie miałam obaw

4. Na czyją pomoc mogłaś w tym okresie najbardziej liczyć a) 16 głosów (32%) - wychowawców b) 16 głosów (32%) - koleżanek i wychowawców c) 3 głosy (6%) - koleżanki d) 3 głosy (6%) - wszystkich e) 3 głosy (6%) - nie liczyłam na niczyją pomoc f) 2 głosy (4%) - brak odpowiedzi g) 1 głos (2%) - na siebie h) 1 głos (2%) - wychowawców, dyrektora i) 1 głos (2%) - dorosłych j) 1 głos (2%) - koleżanek, wychowawców, psycholog k) 1 głos (2%) - koleżanek, wychowawców, nauczycieli l) 1 głos (2%) - brak odpowiedzi m) 1 głos (2%) - koleżanek, wychowawców, mamy

5. Moje obawy związane z pobytem w placówce po przyjęciu do MOW w Radzionkowie 3 głosy (6%) - zwiększyły się 45 głosów (90%) - zmniejszyły się 2 głosy (4%) - brak odpowiedzi

Uzasadnienie przeżywanych obaw A. Zwiększyły się 1) 1 głos (2%) - nie potrafię przyjmować zwrotów, obawiam się wywózki 2) 1 głos (2%) - bo wróciłam 3) 1 głos (2%) - brak uzasadnienia B. Zmniejszyły się 1) 18 głosów (36%) - zobaczyłam jak tu jest (jakie obowiązują zasady, ośrodek bez przemocy) 2) 15 głosów (30%) - otrzymałam wsparcie od koleżanek i dorosłych 3) 10 głosów (20%) - brak uzasadnienia 4) 1 głos (2%) - nie spełniła się żadna z obaw 5) 1 głos (2%) - nie miałam obaw 6) 1 głos (2%) - przyzwyczaiłam się 7) 1 głos (2%) - dwa dni czekałam aż dostanę i się zdziwiłam, że tak się nie stało

6. Czy byłaś ofiarą przemocy w placówce 16 głosów (32%) - tak 34 głosy (68%) - nie

7. Jeśli byłaś ofiarą przemocy, to jaka była jej forma (możesz zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź) a) 11 głosów (68,75%) - przezywanie b) 13 głosów (81,25%) - wyśmiewanie c) 5 głosów (31,25%) - zaczepianie d) 3 głosy (18,75%) - szturchanie e) 1 głos (6,25%) - kopanie f) 0 głosów (0%) - zabieranie jedzenia g) 2 głosy (12,5%) - niszczenie rzeczy h) 1 głos (6,25%) - wymuszenie pieniędzy i) 1 głos (6,25%) - kradzieże j) 3 głosy (18,75%) - straszenie pobiciem k) 0 głosów (0%) - pobicie l) 0 głosów (0%) - rozbój m) 0 głosów (0%) - inne  

8. Czy powiadomiłaś kogoś o tym fakcie 13 głosów (81,25%) - tak 3 głosy (18,75%) - nie

9. Jeżeli tak, to kogo (możesz zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź) 11 głosów (84,61%) - wychowawcę 2 głosy (15,38%) - psychologa 0 głosów (0%) - pedagoga 0 głosów (0%) - kierownika internatu 0 głosów (0%) - dyrektora szkoły 0 głosów (0%) - nauczyciela 3 głosy (23,07%) - koleżankę z grupy/ klasy 0 głosów (0%) - rodziców 0 głosów (0%) - inne ( kogo?)  

10. Gdzie zdarzenie miało miejsce (możesz zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź) 7 głosów (43,75%) - w szkole 6 głosów (37,5%) - w internacie 8 głosów (50,%) - na terenie grupy wychowawczej 0 głosów (0%) - w innym miejscu

11. Czy byłaś świadkiem przemocy w placówce a) 23 głosy (46%) - tak b) 25 głosów (50%) - nie c) 2 głosy (4%) - brak odpowiedzi

12. Jeżeli tak, to gdzie to miało miejsce 8 głosów (34,78%) - grupa wychowawcza 7 głosów (30,43%) - szkoła, grupa wychowawcza 5 głosów (21,74%) - szkoła 1 głos (4,34%) - grupa feryjna 1 głos (4,34%) - internat 1 głos (4,34%) - palarnia

13. Czy zareagowałaś na tę sytuację 10 głosów (43,47%) - tak 12 głosów (52,17%) - nie 1 głos (4,34%) - czasami

14. Jeśli tak, to w jaki sposób to zrobiłaś (możesz zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź) 9 głosów (39,13%) - stanęłaś w obronie ofiary 9 głosów (39,13%) - powiadomiłaś wychowawcę/nauczyciela 0 głosów (0%) - powiadomiłaś rodziców 5 głosów (27,74%) - powiadomiłaś koleżanki z grupy/ klasy 0 głosów (0%) - inne ( kogo?)

15. Jak często dzieje się coś złego w placówce 0 głosów (0%) - bardzo często 4 głosy (8%) - często 25 głosów (50%) - rzadko 17 głosów (34%) - bardzo rzadko 4 głosy (8%) - brak odpowiedzi

16. Kiedy dzieje się coś złego w ośrodku 3 głosy (6%) - rano 13 głosów (26%) - w czasie zajęć szkolnych 14 głosów (28%) - popołudniu 8 głosów (16%) - wieczorem 0 głosów (0%) - w nocy 12 głosów (24%) - brak odpowiedzi

17. Czy Ty dokonywałaś przemocy w placówce 18 głosów (36%) - tak 29 głosów (58%) - nie 3 głosy (6%) - brak odpowiedzi

18. Jeśli tak, to działałeś 6 głosów (33,33%) - sam 8 głosów (44,44%) - w grupie 3 głosy (16,66%) - sam i w grupie 1 głos (5,55%) - brak odpowiedzi

19. Jaka była to forma przemocy (możesz zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź) 10 głosów (55,55%) - przezywanie 9 głosów (50%) - wyśmiewanie 6 głosów (33,33%) - zaczepianie 2 głosy (11,11%) - szturchanie 0 głosów (0%) - kopanie 0 głosów (0%) - zabieranie jedzenia 0 głosów (0%) - niszczenie rzeczy 0 głosów (0%) - wymuszenie pieniędzy 0 głosów (0%) - kradzieże 2 głosy (11,11%) - straszenie pobiciem 0 głosów (0%) - pobicie 0 głosów (0%) - rozbój 0 głosów (0%) - inne jakie?  

20. Czy sprawca przemocy ponosi konsekwencje na terenie placówki 37 głosów (74%) - tak 3 głosy (6%) - nie 1 głos (2%) - tak i nie 9 głosów (18%) - brak odpowiedzi

20 głosów (54,05%) - wywózka do innego ośrodka 16 głosów (43,24%) - zmiana grupy 10 głosów (27,02%) - brak odpowiedzi 10 głosów (27,02%) - utrata posiadania telefonu 5 głosów (13,51%) - praca na rzecz ośrodka 3 głosów (8,1%) - utrata przywilejów 2 głosy (5,4%) - zgodnie z regulaminem 2 głosy (5,4%) - zależy od grupy i wychowawców 1 głos (2,7%) - pomoc psychologa 1 głos (2,7%) - indywidualnie 1 głos (2,7%) - zależy od sytuacji 1 głos (2,7%) - zadośćuczynienie i przeprosiny 1 głos (2,7%) - nie pamiętam 1 głos (2,7%) - utrata przepustki   21. Jeżeli tak, to jakie

22. W ośrodku czuję się 41 głosów (82%) - bezpiecznie 7 głosów (14%) - średnio bezpiecznie 0 głosów (0%) - mało bezpiecznie 2 głosy (4%) - brak odpowiedzi

35 głosów (70%) - atmosfera w grupie/ klasie 39 głosów (78%) - wsparcie ze strony dorosłych 31 głosów (62%) - wsparcie ze strony koleżanek 6 głosów (12%) - pomoc psychologa 17 głosów (34%) - rozwiązywanie problemów podczas zebrań grupowych 19 głosów (38%) - swoboda wypowiedzi i możliwość rozwijania się 0 głosów (0%) - inne 2 głosy (4%) - brak odpowiedzi 23. Na moje poczucie bezpieczeństwa wpływ mają (zaznacz trzy odpowiedzi)

23 głosów (46%) - brak odpowiedzi 16 głosów (32%) - więcej rozmów indywidualnych, zebrań grupy 6 głosów (12%) - możliwość posiadania telefonu na noc 4 głosów (8%) - zajęcia o przemocy 2 głosy (6%) - wzmożone obserwacje wychowanek przez wychowawców 2 głosy (4%) - stare wychowanki mogłyby lepiej traktować nowe 2 głosy (4%) - praca z psychologiem 2 głosy (4%) - kamery w ośrodku 1 głos (2%) - monitoring pokoju wychowawców 1 głos (2%) - zamki w pokojach 1 głos (2%) - nie prowokowanie 1 głos (2%) - równość 1 głos (2%) - nic bo dorośli zawsze dowiadują się po fakcie przemocy 24. Jakie są twoje propozycje na poprawę bezpieczeństwa w naszej placówce (wymień trzy)

25. Jestem w placówce dłużej niż pół roku 30 głosów (60%) - tak 18 głosów (36%) - nie 2 głosy (4%) - brak odpowiedzi

Wnioski: Placówka jest miejscem bezpiecznym 62% i średnio bezpiecznym 36% dla przebywających w niej wychowanek. Tylko 2% ankietowanych (1osoba) twierdzi, iż placówka jest mało bezpieczna. Wychowanki przyjmowane są do placówki w większości życzliwie 94%. Dzieje się tak dzięki dużemu wsparciu ze strony dłużej przebywających w ośrodku wychowanek 66% oraz dorosłych 70%. Zdecydowana większość podopiecznych 90% została mile zaskoczona zasadami obowiązującymi w ośrodku, co spowodowało zmniejszenie obaw związanych z przyjęciem do placówki. Placówka nie jest jednak miejscem wolnym od przemocy. 32% wychowanek była ofiarami przemocy. W większości polegała ona na: przezywaniu 68,75%, wyśmiewaniu 81,25%, zaczepianiu 31,25% oraz straszeniu pobiciem 18,75%. Prawie zawsze o incydencie powiadamiano dorosłych (wychowawców) 84%. Zdarzenia miały miejsce zarówno w internacie 56,25 % jak i w szkole 43,75%.

Wnioski: Prawie połowa wychowanek 46% była świadkami przemocy w placówce. Sytuacje te miały miejsce zarówno w internacie jak i w szkole. Prawie połowa wychowanek 43,47% zareagowała na powyższe sytuacje. Niespełna 40% stanęła w obronie ofiary i powiadomiła o tym fakcie dorosłych. Zachowania przemocowe na terenie placówki pojawiają się rzadko lub bardzo rzadko 84%. Jeżeli już dzieje się coś złego w placówce to najczęściej ma to miejsce w porze popołudniowej 28% oraz w szkole 26%. 36 % ankietowanych przyznaje się do stosowania na terenie placówki przemocy. 44% czyniła to w grupie a 33% sama. Przemoc polegała na przezywaniu 55,55%, wyśmiewaniu 50%, zaczepianiu 33,33% oraz straszeniu pobiciem 11,11%. 74 % wychowanek jest przekonana, iż sprawca przemocy każdorazowo ponosi za nią konsekwencje. Najczęściej jest to: karne przekierowanie do innego ośrodka 54,05%, zmiana grupy wychowawczej 43,24%, pozbawienie praw do posiadania telefonu komórkowego27,02% oraz praca na rzecz ośrodka13,51%.

Wnioski: Na poczucie bezpieczeństwa w placówce największy wpływ mają: wsparcie ze strony dorosłych 78%, atmosfera w grupie/klasie 70% oraz wsparcie ze strony wychowanek 62 %. Niespełna połowa wychowanek 46% nie ma pomysłu na poprawę bezpieczeństwa w ośrodku, 32% ankietowanych uważa, że warto więcej rozmawiać indywidualnie oraz robić zebrania grupy. Pojedyncze wychowanki uważają również, iż aby czuć się bezpieczniej należałoby: umożliwić każdej wychowance posiadanie telefonu na noc, założenie monitoringu w całym ośrodku, czy nawet w pokoju wychowawców oraz założenie zamków w pokojach wychowanek, by mogły się zamykać na noc 60% ankietowanych to wychowanki przebywające w placówce dłużej niż pół roku. Dane statystyczne dotyczące poziomu bezpieczeństwa w placówce uzyskane od sprawców, świadków oraz ofiar przemocy są spójne, a zatem wiarygodnie przedstawiają obraz przemocy w placówce.