Wewnątrzszkolny System doradztwa zawodowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Poradnictwo Zawodowe II
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA SZKOLNEGO DORADZTWA KARIERY
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Opracowała Izabela Suckiel W WCIES, marzec 2017
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r Prawo oświatowe
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego istota i potrzeba prowadzenia tego typu działań w szkołach Opracowanie: Alina Urbańska Powiatowy Konsultant.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego istota i potrzeba prowadzenia tego typu działań w szkołach Opracowanie: Alina Urbańska Powiatowy Konsultant.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Wewnątrzszkolny System doradztwa zawodowego Zdzisława Barankiewicz Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Obowiązujące ustawy Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U z 2016 r. poz. 1943) Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku 2

Zapisy ustawowe dotyczące doradztwa zawodowego Ustawa – Prawo oświatowe Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności: /…/ 17) dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy; 18) kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych; 19) przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia. Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Zapisy ustawowe dotyczące doradztwa zawodowego Ustawa – Prawo oświatowe Art. 109. 1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego i z zakresu kształcenia w zawodzie, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3, w tym praktyczną naukę zawodu, a w przypadku szkół artystycznych – zajęcia edukacyjne artystyczne; dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się: zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt 1, zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania; zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych; zajęcia prowadzone w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych; 5) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 6) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności; 7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Zapisy ustawowe dotyczące doradztwa zawodowego Ustawa – Prawo oświatowe Art. 109. ust. 6. Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum. ust. 7. Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane niezależ nie od pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu udzielanej uczniom w ramach zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Zapisy ustawowe dotyczące doradztwa zawodowego Ustawa – Prawo oświatowe Art. 47. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia: /…/ 3) ramowe plany nauczania dla poszczególnych typów szkół, w tym: c) minimalny wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, 4) treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, warunki i sposób realizacji i organizacji doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach (cku, ckp, oddiz) oraz wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo zawodowe w szkołach i placówkach (cku, ckp, oddiz), uwzględniając rolę doradztwa zawodowego we wspieraniu uczniów i słuchaczy w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych /…/ Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Zapisy ustawowe dotyczące doradztwa zawodowego Ustawa – Prawo oświatowe Art. 47. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia: /…/ Nowa delegacja do wydania rozporządzenia 5) zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach, które powinny tworzyć warunki dla zaspokajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, w szczególności wspomagać rozwój uczniów i efektywność uczenia się Dotychczasowe rozporządzenie wydane zostało na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy o systemie oświaty . W związku z art. 363 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe rozporządzenie o PPP z 30 kwietnia 2013 r. zachowuje moc do czasu zakończenia kształcenia w szkołach dotychczasowego systemu lub ich oddziałach ale w formie zmienionej Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Zapisy ustawowe dotyczące doradztwa zawodowego Ustawa – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe Art. 292. W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego te zajęcia i dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Program zawiera treści dotyczące informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi. Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego Ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System powinien określać: role i zadania nauczycieli w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy. (Alicja Łukaszewicz – materiały KOWEZiU, 2003) dokument, który powinna posiadać każda szkoła od 2001 r (Rozporządzenie MEN z dn.21.05.2001 w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół) określa wieloletnie działania podejmowane w szkole w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia Organizację tego systemu należy zapisać w statucie szkoły. Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Godziny na doradztwo zawodowe Realizatorzy Koordynatorzy doradztwa zawodowego w szkołach, PPP, wychowawcy, nauczyciele przedmiotu Godziny na doradztwo zawodowe Lekcje przedmiotowe Godziny wychowawcze Zajęcia dodatkowe Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Zadania szkolnego doradcy zawodowego realizacja działań WSDZ Konsultacje indywidualne diagnozowanie Warsztaty grupowe Gromadzenie i udostępnianie informacji edukacyjnych Współpraca z partnerami Prowadzenie zajęć Wspieranie nauczycieli w realizacji pomocy psychologiczno pedagogicznej Koordynowanie działalności informacyjnej Szkolenia dla nauczycieli Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności: § 26. 1. (Rozp. MEN z 9.08.2017r. Dz.U. 2017 poz. 1591) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów; koordynowanie działalności informacyjno- doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę; współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu; wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej § 25. 1 ( Rozp. MEN z 30.04.2013r. Dz.U. z 2013 r poz.532) po zmianie z 28 sierpnia 2017 r. (D. U. poz.1643) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów; koordynowanie działalności informacyjno- doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę; współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego; wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Konstrukcja WSDZ - dokument Tytuł-nazwa (nie musi być WSDZ, może być niestandardowe zatytułowanie dokumentu- pozytywne skojarzenia wobec doradztwa zawodowego) Mogę! Chcę! Wybieram! , Krok za krokiem…w dobrym kierunku, Masz wybór ! Podstawy prawne Wstęp ( założenia ) Cele ogólne i szczegółowe Adresaci Koordynator i osoby odpowiedzialne za realizację programu Treści i czas realizacji, organizacji programu Metody i formy pracy Współpraca Przewidywane rezultaty (efekty) Ocena i ewaluacja Załączniki: Scenariusze zajęć Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Układ treści WSDZ Układ linearny- przypisanie do poszczególnych lat nauki 1. samopoznanie 2.zawodowwoznawstwo- rynek pracy 3.strategie poszukiwania pracy, podejmowanie decyzji Modułowy układ treści WSDZ Te same moduły co w układzie linearnym, wszystkie moduły są realizowane na każdym poziomie edukacyjnym w każdej klasie Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Główne cele WSDZ Cele ukierunkowane na: przyszłość rynek pracy na realizację celów związanych z karierę zawodową przybliżenie uczniom informacji dotyczących zawodów i rynku pracy przygotowanie uczniów do radzenia sobie z ciągłymi zmianami we współczesnym świecie przygotowanie młodzieży do podjęcia trafnych decyzji o dalszym kształceniu i aktywności zawodowej poznanie swoich zainteresowań Przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu, drogi dalszego kształcenia Przygotowanie do dalszego kształcenia , do roli pracownika na współczesnym rynku pracy…… Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku Przygotowanie młodzieży do podjęcia trafnych decyzji o dalszym kształceniu i aktywności zawodowej, Przygotowanie ucznia do roli pracownika na obecnym rynku pracy, samodzielności w różnych sytuacjach życiowych, Wskazanie źródeł informacji o świecie zawodów, Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu przez nie decyzji edukacyjnych i zawodowych, Wzrost świadomości u uczniów dotyczący odpowiedzialności za własną przyszłość zawodową Wzmacnianie myślenia o karierze zawodowej w perspektywie procesu podejmowania decyzji Rozszerzanie perspektywy na to , co jest po ukończeniu szkoły Kształtowanie proaktywnych postaw wobec zmiany  …… Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Cele szczegółowe można sformułować odrębnie dla bloków tematycznych Uczniowie: Rozwijają umiejętności samooceny Wzmacniają poczucie własnej wartości Znają system kształcenia znają harmonogram rekrutacji Znają czynniki trafnego wyboru zawodu Znają możliwości rozwijania swoich zainteresowań Poznają i nazywają swoje mocne strony Znają rolę zainteresowań w wyborze zawodu Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Formy oddziaływań Indywidualne porady- testy, kwestionariusz Warsztaty grupowe Tablica z informacjami Informatory, broszury, programy komputerowe Informacje o zawodach Współpraca z instytucjami zewnętrznymi Filmy zawodoznawcze Konkursy, targi Współpraca całej Rady Pedagogicznej- korelacja przedmiotowa Nowoczesne środki przekazu informacji – nowe technologie, internet Wolontariat Spotkania z przedstawicielami zawodów Zajęcia w ramach PPP ( było 60 teraz 45 min.) Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Zadania osób realizujących WSDZ Dyrektor Doradca zawodowy ( opis zadań doradcy zawodowego, jego rola w WSDZ) Wyznaczony koordynator –zespół Pedagog, psycholog- diagnoza, kompetencje społeczne Nauczyciel bibliotekarz- gromadzenie aktualnych publikacji, źródła informacji o zawodach, popularyzacja informatorów Nauczyciel informatyki Pozostali nauczyciele uczący różnych przedmiotów-korelacja Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

W ramach lekcji przedmiotowych Możliwe treści do realizacji Podstawy przedsiębiorczości Rynek pracy Prawo pracy PDG Geografia Struktura zatrudnienia w regionie Migracja zarobkowa Bezrobocie Wiedza o społeczeństwie Elementy prawa pracy Informatyka Wyszukiwanie informacji Wzory pism urzędowych Język polski Pisanie CV i listu motywacyjnego, Sztuka autoprezentacji Biologia Prezentuje zawody medyczne, przyrodnicze Omawiając anatomię i choroby człowieka, przeciwwskazania do wykonywania zawodu Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Nowy program doradztwa zawodowego wrzesień 2017/2018 Szkoła Podstawowa klasa VII Szkoła Branżowa I Stopnia Program nauczania przygotowany przez nauczyciela prowadzącego zajęcia dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. WSDZ z uwzględnieniem założeń rozporządzenia wskazującym obszary działań doradczych: - kwalifikacje na rynku pracy - kompetencje - zawody przyszłościowe - rynek pracy Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Zmiany w WSDZ – wrzesień2017/2018 Wszystkie typy szkół zobowiązane są do modyfikacji WSDZ Aktualizacja podstawy prawnej Zmiana treści w doradztwie zawodowym (nowe scenariusze, tematy) Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

ZALECENIA DO REALIZACJI PROGRAMU DORADZTWA ZAWODOWEGO Do realizacji programu doradztwa zawodowego w szkole podstawowej należy wykorzystać : wycieczki do szkół zawodowych spotkania z przedstawicielami zawodów organizowanie konkursów zawodoznawczych udział w przedsięwzięciach lokalnych: targi szkół, giełdy, lekcje pokazowe w szkołach wycieczki do firm udział w programach fundacji Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Zapisy w statucie minimum to: informacja, że w szkole funkcjonuje WSDZ kto koordynuje WSDZ zadania doradcy zawodowego Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Projekt ORE – Efektywne doradztwo zawodowe program preorientacji dla przedszkola orientacji zawodowej (szkoła podstawowa – klasy 1–3 i 4–6), programy doradztwa edukacyjno- zawodowego (dla szkoły podstawowej – klasy 7–8, dla branżowej szkoły I i II stopnia, technikum, liceum i szkoły policealnej), wzorcowe rozwiązania organizacyjne WSD Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku

Zapytaj siebie, co robiłbyś nawet wtedy, gdyby nikt Ci za to nigdy nie miał zapłacić. To wskazówka, która pomoże Ci, czym powinieneś się zajmować, oczywiście wciąż szukając sposobu na zarobienie na tym. (Joe Vitale) Dziękuję za uwagę Opracowano z wykorzystaniem materiałów ze strony WCIES Zdzisława Barankiewicz Doradca zawodowy zbaranek@interia.pl Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku