Pytania w niej zawarte:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W skrócie ADMINISTRACJA PUBLICZNA SEKTOR PRYWATNY
Advertisements

Prawo administracyjne
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Jak powstaje ustawa?.
Procedura ustawodawcza
Temat: Konstytucja. Konstytucja jest najważniejszym aktem prawnym w państwie. W dokumencie tym opisane są zasady określające ustrój danego kraju (np. trójpodział.
Proces wyborczy w Polsce
WOLONTARIAT.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Co rozumie Pan/Pani pod pojęciem demokracja?
jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Przygotowała Aleksandra Kowalczyk-nauczyciel SP4
HIERARCHIA AKTÓW PRAWNYCH
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
Jak społeczność lokalna może wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
DEBATA Nie tylko wybory czy młodzi ludzie mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? w ramach realizacji programu CEO - Sejm Dzieci.
Angażować się w życie społeczne? TAK czy NIE. Nie tylko wybory, Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Kwiecień 2014 r. Debata.
1. Strona tytułowa Strona tytułowa 2. Spis treści Spis treści 3. Słowo wstępu Słowo wstępu 4. Prawo do informacji publicznej Prawo do informacji publicznej.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADANIA W RAMACH PROJEKTU „MŁODZI GŁOSUJĄ” LEKCJA O PARLAMENCIE EUROPEJSKIM MŁODZIEZOWY OŚRODEK WYCHOWAWCZY KWIDZYN.
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Debata „Jakie działania należy podjąć aby zaktywizować, zachęcić młodzież do czynnego udziału w życiu społecznym ziemi pszczyńskiej”, która jest realizowana.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Czy Pana/Pani zdaniem zaangażowanie młodzieży w sprawie demokracji zmieniło się na przestrzeni kilku lat?
Jakie są możliwości działania/włączenia się jeśli nie mam jeszcze prawa do głosowania ?
Nie tylko wybory- jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i uczestniczyć w demokracji?
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
DEBATA 2014,,Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?” Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać.
Wolontariat-( łac. volontariaus- dobrowolny)dobrowolna, bezpłatna, świadoma praca na rzecz innych lub całego społeczeństwa, wykraczająca poza związki.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
 1. Czym jest demokracja?  2. Młodzież o władzy ludu.  3. Jak młodzież może wpływać na ludowładztwo?  4. Dorośli o młodych aktywnie uczestniczącej.
Plan debaty Czas trwania debaty: Stworzenie przez uczestników „mapy form aktywności społecznej” Przedstawienie wyników z ankiety dot. aktywności.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
WOLONTARIAT.
Samorząd Uczniowski.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
XX SESJA SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY „Młodzi aktywni?... … czyli co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?”
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
22 marca )Proces legislacyjny w Rzeczpospolitej Polskiej i zasady funkcjonowania Sejmu przedstawi nam Pani Elżbieta Rafalska 2)Proces legislacyjny.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji ? Prowadzące: Kamila Helbin Karolina Szura.
Nie tylko wybory? Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
W ankiecie wzięło udział 72 uczniów z klas III Gimnazjum w Jedliczu.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
W ramach akcji Młodzi głosują: Uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przygotowują i przeprowadzają w swoich szkołach wybory, działania edukacyjne.
Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych – wykład nr 4
Petycja Twoje Prawo.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Demos i kratos, czyli geneza demokracji:
Demokracja ma swój początek w Starożytnej Grecji. Słowo pochodzi z języka greckiego od słów demos, co znaczy lud oraz kratos – władza. W znaczący wkład.
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Warmińsko-Mazurska Akademia Antydyskryminacyjna
Demokracja bezpośrednia dr Ryszard Balicki
Tworzenie prawa.
Trybunał Konstytucyjny
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Rzeczpospolita jako demokracja konstytucyjna
Tworzenie prawa.
Zapis prezentacji:

„Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?”

Pytania w niej zawarte: Ankieta Wśród siedemdziesięciu uczniów gimnazjum publicznego w Pszczółkach przeprowadzono ankietę na temat aktywności obywatelskiej. Pytania w niej zawarte: Czy wiesz, w jaki sposób możesz działać aktynie na rzecz zmian w swoim otoczeniu? Czy jesteś zainteresowany sprawami publicznymi i społecznymi swojej gminy? Czy angażujesz się w życie społeczne swojej szkoły, miejscowości? Czy uważasz, że autorytety społeczne są potrzebne? Czy wierzysz w to, że obywatele mają wpływ na decyzję podejmowane przez władze?

Czy wiesz, w jaki sposób możesz działać aktynie na rzecz zmian w swoim otoczeniu? Choć więcej uczniów wie, w jaki sposób może działać aktynie, to liczba uczniów niewiedzących jest niemała.

Czy jesteś zainteresowany sprawami pubicznymi i społecznymi swojej gminy i miejscowości? Okazuje się, że większość uczniów, choć z nieznaczną przewagą, nie interesuje się aktywnością.

Czy angażujesz się w życie swojej szkoły i miejscowości? Większość uczniów nie angażuje się w żadne działania.

Czy uważasz, że autorytety społeczne są potrzebne? W zdecydowanej większości uczniowie nie mają zdania na temat autorytetów społecznych. Drugą najczęściej zaznaczaną odpowiedzią było to, że są one potrzebne. Niewielu uczniów uznaje je za zbędne.

Czy wierzysz w to, że obywatele mają wpływ na decyzje podejmowane przez władze? Większość uczniów uważa, ze obywatele mają wpływ na decyzje podejmowane przez władzę. Niezaprzeczalnym jest jednak, że wielu nie posiada takiej wiary.

Zapraszamy do dyskusji!

Formy aktywności obywatelskiej pełnoletnich obywateli Aktywność obywatelska rozumiana jest jako nieprzymuszona działalność społeczeństwa na arenie społeczno-politycznej. Mowa tu o udziale w życiu społeczności lokalnej, krajowej bądź międzynarodowej. Aktywność obywatelska to jedna z cnót obywatelskich, którymi powinien charakteryzować się dobry obywatel państwa demokratycznego.

Referendum Z języka łacińskiego słowo to oznacza „to, z czym należy się odwołać do narodu”, do społeczeństwa. Referendum jest powszechnym głosowaniem obywateli danego kraju, posiadających czynne prawo wyborcze. Przedmiotem głosowania może być projekt konkretnej ustawy, bądź politycznego rozstrzygnięcia. Możemy oddać swój głos „za” lub „przeciw” niemu. Referendum w praktyce nie występuje zbyt często (najczęściej jest stosowane w systemie politycznym Szwajcarii).

Ludowa inicjatywa ustawodawcza Aby zgłosić projekt ustawy musi powstać 15- osobowy komitet ustawodawczej inicjatywy. Komitet ten przygotowany projekt zgłasza do Marszałka Sejmu. Ma także prawo propagować i rozpowszechniać go. Następnie komitet przez trzy miesiące zbiera podpisy (100 tys.), które są później przedkładane Marszałkowi Sejmu. Wówczas rozpoczyna się droga legislacyjna projektu ustawy.   

Organizacja pozarządowa Organizacja obywatelska (założona przez obywateli lub ich organizacje) działająca z własnej inicjatywy na rzecz wybranego interesu publicznego i niedziałająca dla osiągnięcia zysku. W prawie międzynarodowym, w odróżnieniu od organizacji międzynarodowych, organizacje pozarządowe grupują nie państwa lecz osoby fizyczne lub prawne, i to z reguły z różnych krajów (najczęściej przyjmuje się, że minimum z trzech). Działają w oparciu o prawo krajowe siedziby organizacji, a powstają w wyniku nie umowy międzynarodowej, ale umowy cywilnoprawnej.

Związek zawodowy Podstawowym zadaniem związków zawodowych jest obrona interesów pracowników i działanie na rzecz poprawy ich sytuacji ekonomicznej i społecznej. Związki próbują więc przeciwdziałać zwolnieniom, kontrolują przestrzeganie kodeksu pracy przez pracodawców, zabiegają o wyższe pensje i lepsze warunki pracy dla pracowników. Często prowadzą również działalność samopomocową (np. fundusze strajkowe), edukacyjną (np. kursy przekwalifikowujące) i oświatową (np. kampanie informacyjne o prawach przysługujących pracownikom).

Strajk Forma nacisku i protestu społecznego stosowanego przez różne grupy społeczne, głównie jednak przez pracowników najemnych. Znane są różne formy strajku, większość z nich polega na dobrowolnym powstrzymaniu się od pracy przez protestujących.

Petycja Petycja – pismo zawierające jakąś prośbę, kierowane do władz czy osób na wyższym stanowisku na przykład w sprawie likwidacji szkoły przez gminę w danej miejscowości. Petycję składa się bądź przedstawia. Ma ona większą szansę pozytywnego załatwienia sprawy wówczas, gdy zawarte w niej argumenty będą sformułowane jasno i przekonująco. W trakcie szczytu G8 w lipcu 2008 roku 130 tysięcy użytkowników Avaaz.com podpisało petycję wzywającą kraje uprzemysłowione do ograniczenia globalnego ocieplenia do 2ºC. Kraje G8 zgodziły się na ten postulat.

Formy młodzieżowej aktywności obywatelskiej Młodzież niepełnoletnia nie może uczestniczyć w wymienionych wcześniej formach aktywności obywatelskiej z racji tego, że nie posiada jeszcze pełni praw. Nie znaczy to jednak, że nie ma możliwości aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym.

Wolontariat Wolontariat jest zapewne tak stary, jak sama ludzkość. Na początku nie miał ram instytucjonalnych, z czasem zaistniał w organizacjach kościelnych, samopomocowych, a wreszcie pozarządowych. Zasadniczym pojęciem związanym z wolontariatem jest motywacja. Aby dana praca wolontaryjna była pomyślna, zazwyczaj konieczne jest, aby zarówno wolontariusz, jak i organizacja z nim współpracująca były świadome motywacji wolontariusza.

Happening Happeningi są często elementem wykorzystywanym przy okazji manifestacji, jak i w pracy z młodzieżą. Rodzajem współczesnego happeningu są akcje typu flash mob (wykonanie określonych programem czynności-akcji przez nieznających się uczestników, w publicznej przestrzeni). Często mają one charakter jedynie rozrywkowy, aktywizują jednak i dają możliwość uczestniczenia w wydarzeniu praktycznie każdemu. . Zdjęcie przedstawia happening upamiętniający 75. rocznicę pierwszych Kindertransportów - wyjazdów żydowskich dzieci do Wielkiej Brytanii tuż przed wybuchem II Wojny Światowej. Flashmob z symbolicznymi walizkami oraz złożenie symbolicznych róż zorganizowała młodzież z Gdańskiego Gimnazjum Autonomicznego

Manifestacja Głos obywateli ma znaczenie, zarówno tych niepełnoletnich jak i dorosłych. W roku 2012 głośno było o „ACTA” – ustawie, która miała bardzo kontrolować przepływ plików w Internecie. Internauci w każdym wieku zjednoczyli się i wyszli na ulicę. We wszystkich miastach Polski (ale i reszty Europy) młodzi ludzie organizowali demonstracje przeciw owej ustawie. Zwyciężyli oni i ustawa nigdy nie weszła w życie. Zdjęcie pochodzi z manifestacji gdańskiej młodzieży. Przedstawia ono maskę, którą ubierali uczestnicy.

Zapraszamy do dyskusji! Petycja Petycja – pismo zawierające jakąś prośbę, kierowane do władz czy osób na wyższym stanowisku na przykład w sprawie likwidacji szkoły przez gminę w danej miejscowości. Petycję składa się bądź przedstawia. Ma ona większą szansę pozytywnego załatwienia sprawy wówczas, gdy zawarte w niej argumenty będą sformułowane jasno i przekonująco. W potocznym rozumieniu petycją nazywa się dokument podpisany przez wiele osób i skierowany do jakiegoś urzędu. Poza pisemnymi występują również petycje ustne. Petycje mogą być podpisywane i składane przez Internet. Termin ten może również oznaczać prośbę kierowaną do sądu bądź trybunału administracyjnego. Obywatele Unii Europejskiej mają prawo składania petycji do Parlamentu Europejskiego.