AUTYZM.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr hab. prof. AP Jolanta Zielińska
Advertisements

Metoda integracji sensorycznej
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Autyzm co powinniśmy o nim wiedzieć? mgr Ilona Kwiatkowska
ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PRACY Z DZIECKIEM AUTYSTYCZNYM
Spowodowane trisomią chromosomów
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Miej uszy i oczy, serce i duszę szeroko otwarte
Jaki jest rozkład wybranych cech dominujących i recesywnych wśród populacji uczniów klas 1? Prezentacja grupy B.
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Kształcenie specjalne
Zmiany psychospołeczne u mężczyzny – ojca dziecka.
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
FAS – Fetal Alcohol Syndrome (alkoholowy zespół płodowy)
Diagnoza w autyzmie Aneta Szymańska-Klepacz
Spektrum zaburzeń autystycznych
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie.
Otyłość u dzieci.
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Indywidualny plan resocjalizacji
System wypychania (kretowania) rurociągów produktu & Systemy CIP (Cleaning In Place) Barbara Gołaska Technical Manager 28/03/2017.
Europejski Tydzień Autyzmu 1-7 grudnia 2013 r.
Informowanie pacjentki o niepowodzeniu położniczym Magdalena Szymańska Studium Filozofii i Psychologii Człowieka AMB.
W jaki sposób użytkownik komunikuje się z komputerem?
Pedagogika szkoły wyższej
Sieci komputerowe Wstęp Renata Dróbek 3/30/2017.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Etapy rozwoju mowy dziecka
BIZON Biznes Odpowiedzialny i Nowoczesny Patronat Honorowy:
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
Lekcja 1 Temat:.
Metoda Ruchu Rozwijającego
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Specjalizujemy się w terapii autyzmu. EKLEKTYCZNE PODJŚCIE DO TERAPII EKLEKTYCZNE PODEJŚCIE DO ZABURZEŃ ZE SPEKTRUM AUTYZMU.
Zmiany w Oficjalnych Przepisach Gry w Koszykówkę 2014 Spała, 13 września 2014.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
METODY PODEJMOWANIA DECYZJI
ANOREKSJA.
wyk. Monika Granica kl. Ib
Krajowe Towarzystwo Autyzmu Oddział w Lublinie
Autyzm.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Uczeń ze spektrum autyzmu w przedszkolu i szkole – optymalne rozwiązania mgr Agata Pieniążek.
Komunikacja niewerbalna – mimika twarzy
Genetyczne aspekty upośledzenia umysłowego
Objawy uzależnienia od narkotyków
Dziecko z zespołem Aspergera
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:
Autyzm Jolanta Mrozińska Agnieszka Piątek. Funkcjonowanie społeczne a) wczesne oznaki:  brak zainteresowania ludźmi, dziecko woli przedmioty  brak uśmiechu.
10 FAKTÓW NA TEMAT CUKRZYCY. Ok. 347 mln ludzi na świecie ma cukrzycę. 1 Istnieje rosnąca globalna epidemia cukrzycy, u której podłoża leży szybki przyrost.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Jakub Skonieczny Animacja ruchu twarzy i postaci.
Uczeń z Zespołem Aspergera w szkole. Funkcjonowanie. Metody i formy pracy edukacyjnej Szkolenie Rady Pedagogicznej I ALO w Gdyni. Osoba prowadząca: mgr.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
„Dzieci – Dzieciom” konkurs inicjatyw społecznych organizowany przez
Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:
ROZWÓJ SEKSUALNY CZŁOWIEKA
Autyzm i zespół Aspergera
lek. med. Małgorzata Jędrzejczyk neonatolog, pediatra
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
AUTYZM zespół symptomów widocznych w zachowaniu obejmujący trzy grupy psychopatologii:
główną potrzebą emocjonalną dziecka.
Zapis prezentacji:

AUTYZM

Autyzm -to bardzo złożone zaburzenie zachowania, które charakteryzuje się wieloma objawami. Większość z nich ujawnia się przed trzecim rokiem życia dziecka. PPPDM 2014

Częstość występowania autyzmu Według danych Autism Europe 0,6 % populacji Unii Europejskiej dotkniętych jest autyzmem, co stanowi około 5 milionów osób (szacunki z 2009r.). PPPDM 2014

W Polsce nie prowadzi się dokładnych badań dotyczących liczby osób dotkniętych autyzmem - wg różnych szacunków może to być od 30 tys. nawet do 200 tys. osób. PPPDM 2014

Autyzm a płeć Autyzm i jego pochodne występują cztery razy częściej u chłopców niż dziewczynek. Jednak u dziewcząt problemy w rozwoju są głębsze. Jest to prawidłowość typowa dla zaburzeń neurobiologicznych. PPPDM 2014

Przyczyny autyzmu Wciąż nie wiemy dokładnie, jak dochodzi do powstania autyzmu. W tym procesie fundamentalne znaczenie mają dysfunkcje mózgowe, jednak nie udało się jednoznacznie określić mechanizmów leżących u ich podłoża. Autyzm dość często występuje z zaburzeniami uwarunkowanymi genetycznie. Jak dotąd nie udało się odnaleźć genu autyzmu PPPDM 2014

Diagnoza autyzmu PPPDM 2014

Wczesne oznaki autyzmu 1/2 rok życia: brak reakcji na własne imię, brak wskazywania, brak empatycznego reagowania, nie wyciąganie rąk do ludzi, brak kontaktu wzrokowego, brak adekwatnej mimiki, PPPDM 2014

Wczesne oznaki autyzmu 2 rok życia: ignorowanie ludzi, nie interesowanie się innymi dziećmi, nie uśmiechanie się w sytuacjach społecznych, preferowanie samotności, nietypowe pozy, pasywność, bierność, hypotonia, brak naśladowania PPPDM 2014

Wczesne oznaki autyzmu 3 rok życia: nieposzukiwanie pocieszenia i nie oferowanie go, nieposzukiwanie kontaktu z innymi osobami w celu dzielenia się z nimi swoimi emocjami, PPPDM 2014

Ograniczone i stereotypowe wzory zachowań AUTYZM Upośledzenie interakcji społecznych Zaburzenia komunikacji Ograniczone i stereotypowe wzory zachowań PPPDM 2014

Przykłady nietypowych zachowań dzieci autystycznych PPPDM 2014

Obronność dotykowa niechęć do mycia i czesania włosów, kłopoty ze ssaniem a później z gryzieniem i żuciem, unikanie kontaktu z podłogą, unikanie lepkich i ziarnistych materiałów (piasek, klej) lub miękkich i puszystych (maskotki), nie toleruje ubrań z szorstkich dzianin, rzeczy obcisłych oraz metek ubraniowych nadwrażliwość dotykowa jest najbardziej widoczna w obrębie twarzy, ust, szyi i na podeszwach stóp PPPDM 2014

Niepewność grawitacyjna bardzo duży strach przed upadkiem, wysokością nie lubi obracać się kręcić, bo czuje , że straci równowagę, może dłużej niż inne dzieci uczyć się wchodzenia i schodzenia po schodach, nie lubi bawić się na placu zabaw, gdzie są drabinki, huśtawki, PPPDM 2014

Inne nietypowe zachowania zachowania autostymulujące, agresja, autoagresja, napady złości, PPPDM 2014

Mity na temat autyzmu Autyzm spowodowany jest deprywacją emocjonalną dziecka (pozbawieniem dziecka uczuć i opieki rodziców), Istnieje gen odpowiedzialny za autyzm, Ludzie z autyzmem mają niższy niż przeciętny iloraz inteligencji Ludzie z autyzmem to ekscentryczni geniusze Ludzie z autyzmem wolą być sami PPPDM 2014

Bibliografia Delacato C.H. (1999). Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko. Warszawa: Fundacja Synapsis. Lotter V. (1996). Epidemiology of autistic conditions in young children. I, Prevalence. Social Psychiatry 1, 124- 137. Pisula E.(2000). Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia: Warszawa Wydawnictwo naukowe PWN. Pisula E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. PPPDM 2014

Dziękuję za uwagę PPPDM 2014