Dr inż. Wiesław Czarnecki Dyrektor Departamentu Rolnictwa i Geodezji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Ochrona gruntów rolnych i leśnych”
Advertisements

Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
Zmiany w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.
,,Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego"
Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
CZYSTA INWESTYCJA – ROZWÓJ I EKOLOGIA
Priorytet 5 Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym,
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego w rozdziale na realizację zadań z zakresu administracji rządowej.
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
Stan wdrożenia Osi 4 PROW na lata LEADER
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
Społeczno – gospodarcze funkcje Lasów Państwowych
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
Ochrona gruntów rolnych i leśnych
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Departament Ewidencji Gospodarstw ARiMR
Informacja na temat PROW 2014 – 2020 Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami ONW Departament Płatności.
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
Sposób rejestracji CIS Opracował: Wojciech Zarzycki.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Ustrój samorządu terytorialnego
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
I OPOLSKIE FORUM MIKRORETENCJI Opole - 1 październik 2015r. Potrzeba prowadzenia mikroretencji do programów strategicznych Opolszczyzny oraz do priorytetów.
1 Gminne oraz Miejsko-Gminne Spółki Wodne kluczowi partnerzy Opolskiego Programu Mikroretencji.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Zakres obowiązywania kpa
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Zespół-Komitet do Spraw Monitorowania Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich Warszawa, 9 grudnia 2005 r.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca stan na r. Instytucja.
Zobowiązania po przekształconym SPZOZ-ie w Kluczborku, przejęte z mocy prawa - ustawa o działalności leczniczej, na dzień 10 maja 2012 roku wynosiły ,50.
PRZEGLĄD PRASY 5 marca 2013 roku Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach Biuro Prasowe tel. (41) ; fax. (41) rzecznik.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Podatek rolny Gmina Kęty 2017
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
POWIAT WŁOCŁAWSKI.
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Potrącanie wierzytelności
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
Informacja o stanie wdrażania
Rządowa administracja zespolona w administracji
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
Przykładowy model podziału środków
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Drugostronne zasilanie energetyczne GPZ Góra Linia 110kV Rawicz - Góra
Zapis prezentacji:

Dr inż. Wiesław Czarnecki Dyrektor Departamentu Rolnictwa i Geodezji Realizacja ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych w latach 2014-2016 Dr inż. Wiesław Czarnecki Dyrektor Departamentu Rolnictwa i Geodezji Toruń, 24 kwietnia 2017 r.

Departament Rolnictwa i Geodezji Kwestie dotyczące ochrony gruntów rolnych i leśnych oraz wyłączania gruntów z produkcji rolniczej, rekultywacji i zagospodarowania terenów reguluje ustawa z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. 2015 r., poz. 909 z późn. zm.). Poza tym zasady gospodarowania środkami budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego pochodzącymi z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolnej na terenie naszego określa Uchwała Nr 34/562/11 Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 19 maja 2011 r. w sprawie regulaminu naboru i rozpatrywania wniosków dotyczących realizacji zadań z zakresu ochrony, rekultywacji i poprawy jakości gruntów rolnych w województwie kujawsko-pomorskim przy udziale środków budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego pochodzących z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolnej (z późn. zm.). Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Celem Ochrony Gruntów Rolnych jest realizacja zadań z zakresu ochrony, rekultywacji i poprawy jakości gruntów rolnych Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Cele te realizowane są poprzez dofinansowanie przedsięwzięć w zakresie: * zabiegów rekultywacyjnych, ochrony i poprawy jakości gruntów rolnych, * budowy i modernizacji dróg dojazdowych do gruntów rolnych. Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Środki budżetu województwa przeznaczane na ww. cele pochodzą z należności i opłat naliczanych z tytułu wyłączenia gruntów rolnych z produkcji rolniczej Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Na cele nierolnicze i nieleśne można przeznaczać przede wszystkim grunty oznaczone w ewidencji gruntów jako nieużytki, a w razie ich braku – inne grunty o najniższej przydatności produkcyjnej. Przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne: gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas I–III – wymaga uzyskania zgody w formie decyzji ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, z zastrzeżeniem ust. 2a, gruntów leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa – wymaga uzyskania zgody w formie decyzji Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych, pozostałych gruntów leśnych – wymaga uzyskania zgody w formie decyzji marszałka województwa wyrażanej po uzyskaniu opinii izby rolniczej. Departament Rolnictwa i Geodezji

Wnioski o zmianę przeznaczenia gruntów w latach 2014-2016 Rok Liczba wniosków grunty rolne grunty leśne Skarbu Państwa pozostałe grunty leśne   zgoda (ha) odmowa (ha) oczekuje na decyzję (ha) odmowa (ha) oczekuje na decyzję 2014 75 69,3569 62,2299 33,3836 28,1784 2015 85 117,7815 91,7992 12,925 27,5299 2016 69 91,6031 0,991 224,542 94,191 5,1595 21,666 Razem 229 278,7415 155,0201 140,4996 77,3743 Departament Rolnictwa i Geodezji

Wnioski o zmianę przeznaczenia gruntów w latach 2014-2016 Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Wyłączenia gruntów rolnych i leśnych z produkcji w latach 2014-2016 (w ha) Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Z tytułu wyłączenia ww. gruntów naliczane są jednorazowe należności oraz opłaty uiszczane przez okres 10 lat. Środki te stanowią dochody budżetu województwa na realizację celów z zakresu ochrony gruntów określonych przedmiotową ustawą. Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Egzekucja należności i opłat z tytułu wyłączenia gruntów rolnych z produkcji Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Do 2013 r. egzekucję należności i opłat z tytułu wyłączenia gruntów rolnych z produkcji prowadzili właściwi miejscowo naczelnicy urzędów skarbowych, a wierzycielem tych należności był starosta, który wydawał decyzje o wyłączaniu z produkcji rolnej użytków rolnych. Od 2013 r. Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego przejął kompetencje organu egzekucyjnego uprawnionego do egzekwowania zaległych należności z tytułu opłat za wyłączenia gruntów rolnych z produkcji. Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji W związku ze sporami o rolę wierzyciela pomiędzy marszałkami województw a starostami dodany został zapis art. 22b ust. 4 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych „Marszałek województwa jest wierzycielem i organem egzekucyjnym uprawnionym do egzekucji należności za zobowiązania z tytułu dochodów, o których mowa w ust. 1”. 23 listopada 2015 r. Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego jest zarówno organem egzekucyjnym jak i wierzycielem w sprawach związanych z egzekwowaniem zaległych należności z tytułu wyłączeń gruntów rolnych z produkcji. Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Tytuły wykonawcze przekazane do Departamentu Rolnictwa i Geodezji w latach 2014 – 2016 Departament Rolnictwa i Geodezji

Egzekucja należności w latach 2014 – 2016 Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Od roku 2014 do dnia dzisiejszego w Departamencie Rolnictwa i Geodezji prowadzono 665 spraw z zakresu egzekucji należności z tytułu opłat za wyłączenia gruntów rolnych z produkcji, z czego zakończono 317 postępowań. W toku zakończonych postępowań organ egzekucyjny doprowadził do odzyskania kwoty w wysokości 1 747 794,00 zł. Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Na dzień dzisiejszy w toku postępowania egzekucyjnego pozostaje 296 spraw, zaś kwota zaległych zobowiązań wynosi 5 266 012,90 zł. Z tej kwoty zobowiązania dwóch spółek znajdujących się w Pomorskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Łysomicach (UMC Poland sp. z o. o. oraz Boryszew Tensho Poland sp. z o. o.) opiewają łącznie na kwotę 4 817 207,90 zł. Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Mając na uwadze oczekiwania samorządów gminnych z terenu województwa środki uzyskane z tytułu wyłączeń gruntów z produkcji przeznaczane są na budowę i modernizację dróg dojazdowych do gruntów rolnych. Departament Rolnictwa i Geodezji

BUDOWA I MODERNIZACJA DRÓG DOJAZDOWYCH DO GRUNTÓW ROLNYCH Z DOFINANSOWANIEM ZE ŚRODKÓW BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO W LATACH 2014 - 2016 Departament Rolnictwa i Geodezji

DRÓGI DOFINANSOWANE W LATACH 2014 - 2016 Departament Rolnictwa i Geodezji

WIELKOŚĆ DOFINANSOWANIA W LATACH 2014 – 2016 ORAZ PLAN NA ROK 2017 Departament Rolnictwa i Geodezji

Modernizacja dróg w latach 2014-2016 (w km) Departament Rolnictwa i Geodezji

Modernizacja dróg w latach 2014-2016 wg rodzaju nawierzchni (w %) Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Od 2016 roku Zarząd Województwa zrezygnował z dofinansowania dróg w nawierzchni tłuczniowej ze względu na jej małą trwałość jak i na małe zainteresowanie gmin tą technologią (przykład drogi realizowanej w tej technologii). Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Przykłady zrealizowanych zadań z zakresu modernizacji dróg dojazdowych do gruntów rolnych Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Gmina Papowo Biskupie Modernizacja drogi dojazdowej do gruntów rolnych w technologii nawierzchni bitumicznej, realizowanej dwuwarstwowo, składającej się z warstwy wiążącej i ścieralnej o minimalnej łącznej grubości warstw 6 cm – miejscowość Papowo Biskupie Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Gmina Lubraniec Modernizacja drogi dojazdowej do gruntów rolnych w technologii nawierzchni bitumicznej, realizowanej dwuwarstwowo, składającej się z warstwy wiążącej i ścieralnej o minimalnej łącznej grubości warstw 6 cm – miejscowość Skaszyn Departament Rolnictwa i Geodezji

Gmina Złotniki Kujawskie Modernizacja drogi dojazdowej do gruntów rolnych w technologii nawierzchni bitumicznej, realizowanej dwuwarstwowo, składającej się z warstwy wiążącej i ścieralnej o minimalnej łącznej grubości warstw 6 cm – miejscowość Leszcze Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Gmina Lisewo Modernizacja drogi dojazdowej do gruntów rolnych w technologii nawierzchni tłuczniowej z powierzchniowym utrwalaniem emulsją i grysami – miejscowości Bartlewo i Tytlewo Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Gmina Żnin Modernizacja drogi dojazdowej do gruntów rolnych w technologii nawierzchni bitumicznej, realizowanej dwuwarstwowo, składającej się z warstwy wiążącej i ścieralnej o minimalnej łącznej grubości warstw 6 cm – miejscowość Jaroszewo Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Gmina Wielgie Modernizacja drogi dojazdowej do gruntów rolnych w technologii nawierzchni bitumicznej, realizowanej dwuwarstwowo, składającej się z warstwy wiążącej i ścieralnej o minimalnej łącznej grubości warstw 6 cm – miejscowość Nowa Wieś Departament Rolnictwa i Geodezji

Gmina Janowiec Wielkopolski Modernizacja drogi dojazdowej do gruntów rolnych w technologii nawierzchni bitumicznej, realizowanej dwuwarstwowo, składającej się z warstwy wiążącej i ścieralnej o minimalnej łącznej grubości warstw 6 cm – miejscowość Flantrowo Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji Gmina Bobrowo Modernizacja drogi dojazdowej do gruntów rolnych w technologii nawierzchni bitumicznej, realizowanej dwuwarstwowo, składającej się z warstwy wiążącej i ścieralnej o minimalnej łącznej grubości warstw 6 cm – miejscowość Drużyny Departament Rolnictwa i Geodezji

Departament Rolnictwa i Geodezji W roku 2017 wnioski na dofinansowanie budowy/modernizacji dróg dojazdowych do gruntów rolnych złożyło 117 gmin, a potrzeby zadeklarowane przez gminy sięgają 24 mln. zł. Ograniczony budżet pozwala jedynie na zaspokojenie oczekiwań samorządów gminnych na poziomie ok 30% deklarowanych potrzeb. Departament Rolnictwa i Geodezji

Dziękuję za uwagę