O potrzebie dziecka bycia zauważanym dr Anna Drozdowicz Zakład Pedagogiki Specjalnej UAM
Dylemat AKCEPTOWANIE WYMAGANIE
Dylemat WYMAGANIE AKCEPTOWANIE
Dylemat AKCEPTOWANIE WYMAGANIE
Dylemat AKCEPTOWANIE WYMAGANIE to, co dane wolna wola płeć kondycja zdrowotna temperament uzdolnienia pragnienia wiek ... przestrzeganie zasad kultura osobista realizowanie obowiązków dokonywanie wyborów cnoty ...
RODZIC DZIECKO WŁADZA PSYCHICZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ
POTRZEBY ZWIĄZANE Z DOJRZEWANIEM OSOBOWOŚCI EMOCJONALNO-SPOŁECZNEJ być dostrzeganym – doświadczanie siebie jako osoby znaczącej, ważnej, potrzeba uznania mieć poczucie własnej wartości i sprawowanie określonej roli społecznej H. Olechnowicz „ Wychowanie i nauczanie ...”
PROCES INTERAKCJI INTENCJA komunikat N kanał - kod N komunikat O O ODCZYTANIE INTENCJI komunikat N kanał - kod N komunikat O O
Uwaga kierowana na dziecko stymulująca wartościująca niewartościująca
Metoda obdarzania uwagą niewartościującą Hanna Olechnowicz
Dla kogo? 1. wobec uczniów nie przejawiających gotowości do działania i współpracy; 2. wobec dzieci nieśmiałych, które są bierne i apatyczne, gdyż „czują się nikim”; 3. wobec dzieci prowokujących, „domagających się” nagan i kar po to tylko, by dać się zauważyć; domagających się uwagi w sposób niepożądany i irytujący;
zespół : BIERNOŚĆ – SMUTEK – ODWRACANIE SIĘ OD LUDZI - postawa skulona - wyłączanie ludzi z pola widzenia - aktywne zwiększanie dystansu przestrzennego między sobą a nauczycielką lub koleżankami - samouspokajanie się
Obdarzanie uwagą niewartościującą dyskretne intensywne 5 – 6 dni
Rodzaje bodźców niewartościujących BODŹCE WERBALNE pytania typu: co dziś jadałaś? oglądałaś film? stwierdzenia typu: masz nowy sweter; inaczej się uczesałaś; zwracanie się do ucznia przy zwrocie do całej grupy: słuchajcie, słuchaj Zosiu, dziś... łatwe polecenia o zabarwieniu wyróżniającym BODŹCE NIEWERBALNE spojrzenie z zainteresowaniem uśmiech przystanięcie przy dziecku gest zachęcający do jakiegoś działania np. wskazanie ręką, że może wyjść na dwór, pomachanie na pożegnanie, położenie ręki na ramieniu;
Ilość kontaktów z nauczycielką Ilość kontaktów z koleżankami Efekty eksperymentu Dzień eksperymentu Ilość kontaktów z nauczycielką Ilość kontaktów z koleżankami 1 dzień 1 3-4 dzień 12 8 6 dzień 9 16
zespół : RADOŚĆ – AKTYWNOŚĆ – DĄŻENIE DO LUDZI - samorzutne zmniejszanie dystansu przestrzennego - otwarcie kontaktów wzrokowych - obdarzanie pieszczotą – bezsłowne lub słowne - wzrost aktywności werbalnej - zabawy, w których wspólnemu dynamicznemu ruchowi towarzyszy śmiech; - udział w zabawach iluzyjnych;
Inne wersje metody „terapia zauważania” systematyczne zwracanie uwagi na wygląd zewnętrzny uczniów
Czy opisane metody można zastosować w domu ?
Kiedy czujemy się ważni, przyjęci przez drugą osobę?
SPOSOBY OKAZYWANIA AKCEPTACJI poświęcenie czasu okazywanie szacunku poprzez gest i słowo uważne słuchanie liczenie się z wolnością drugiej osoby koncentracja uwagi na osobie i jej przeżywaniu powstrzymywanie się od ocen
Panie, naucz mnie przyjąć to, czego zmienić nie mogę; daj mi siły, bym zmienił to, co zmienić mogę i umiał odróżnić jedno od drugiego. Dopomóż, abym znalazł światło, gdy jestem w błędzie i abym nie był nieznośny, gdy mam słuszność.