O potrzebie dziecka bycia zauważanym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Advertisements

Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Wybierając zawód, musisz wziąć pod uwagę zarówno swoje zainteresowania, wartości, umiejętności, jak i informacje o różnych zawodach.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
AUTOPREZENTACJA mgr ANNA SIEDLECKA.
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Sprawdzian także dla rodziców
Anna Paszkowska-Rogacz
Gazetka Szkolna LUZ Projekt realizowany w ramach programu wyrównywania
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
PUNKT PRZEDSZKOLNY DOLINA MUMINKÓW ZAPISY DZIECI OD 3-5 LAT CZESNE ZA MIESIĄC: 70 ZŁ.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
ANKIETA ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH nr 3 WE WROCŁAWIU
Senior Life Coaching Czy starych drzew się nie przesadza?
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Prezentacja w ramach projektu ORE OE – edukacja obywatelska EPC – edukacja na rzecz prawa człowieka Przygotowany przez zespół wychowawców klas IV-VI SP.
Jak budować więzi z dziećmi?
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Konferencja MaterCare International
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Praca z dzieckiem agresywnym
WSPÓŁPRACA SZKOŁY I RODZICÓW
Motywacja do nauki.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Wczesne dzieciństwo jako fundament rozwoju w dalszych latach życia
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
 brak czasu dla dzieci  niewłaściwa komunikacja interpersonalna  brak umiejętności radzenia sobie w sytuacji konfliktu,  brak rozpoznawania i interpretowania.
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Przeprowadzenie konwersatoriów na temat: „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia…”. Podstawowe reguły prawa cywilnego i karnego – w konwencji.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Prawa Dziecka 10 grudnia Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
środowisko wychowawcze
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Rodzice nie muszą być samotni
Wystąpienia publiczne Akcja Masz Głos, Masz Wybór
Szkolny plan zachowania
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
Grupa Liderów Klubu Samopomocy
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Jak ustrzec dziecko wpływowe przed presją rówieśniczą?
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

O potrzebie dziecka bycia zauważanym dr Anna Drozdowicz Zakład Pedagogiki Specjalnej UAM

Dylemat AKCEPTOWANIE WYMAGANIE

Dylemat WYMAGANIE AKCEPTOWANIE

Dylemat AKCEPTOWANIE WYMAGANIE

Dylemat AKCEPTOWANIE WYMAGANIE to, co dane wolna wola płeć kondycja zdrowotna temperament uzdolnienia pragnienia wiek ... przestrzeganie zasad kultura osobista realizowanie obowiązków dokonywanie wyborów cnoty ...

RODZIC DZIECKO WŁADZA PSYCHICZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ

POTRZEBY ZWIĄZANE Z DOJRZEWANIEM OSOBOWOŚCI EMOCJONALNO-SPOŁECZNEJ być dostrzeganym – doświadczanie siebie jako osoby znaczącej, ważnej, potrzeba uznania mieć poczucie własnej wartości i sprawowanie określonej roli społecznej H. Olechnowicz „ Wychowanie i nauczanie ...”

  PROCES INTERAKCJI INTENCJA komunikat N kanał - kod N komunikat O O ODCZYTANIE INTENCJI   komunikat N kanał - kod N komunikat O O

Uwaga kierowana na dziecko stymulująca wartościująca   niewartościująca 

Metoda obdarzania uwagą niewartościującą Hanna Olechnowicz

Dla kogo? 1. wobec uczniów nie przejawiających gotowości do działania i współpracy; 2. wobec dzieci nieśmiałych, które są bierne i apatyczne, gdyż „czują się nikim”; 3. wobec dzieci prowokujących, „domagających się” nagan i kar po to tylko, by dać się zauważyć; domagających się uwagi w sposób niepożądany i irytujący;

zespół : BIERNOŚĆ – SMUTEK – ODWRACANIE SIĘ OD LUDZI - postawa skulona - wyłączanie ludzi z pola widzenia - aktywne zwiększanie dystansu przestrzennego między sobą a nauczycielką lub koleżankami - samouspokajanie się

Obdarzanie uwagą niewartościującą    dyskretne intensywne 5 – 6 dni

Rodzaje bodźców niewartościujących BODŹCE WERBALNE pytania typu: co dziś jadałaś? oglądałaś film? stwierdzenia typu: masz nowy sweter; inaczej się uczesałaś; zwracanie się do ucznia przy zwrocie do całej grupy: słuchajcie, słuchaj Zosiu, dziś... łatwe polecenia o zabarwieniu wyróżniającym BODŹCE NIEWERBALNE spojrzenie z zainteresowaniem uśmiech przystanięcie przy dziecku gest zachęcający do jakiegoś działania np. wskazanie ręką, że może wyjść na dwór, pomachanie na pożegnanie, położenie ręki na ramieniu;

Ilość kontaktów z nauczycielką Ilość kontaktów z koleżankami Efekty eksperymentu Dzień eksperymentu Ilość kontaktów z nauczycielką Ilość kontaktów z koleżankami 1 dzień 1 3-4 dzień 12 8 6 dzień 9 16

zespół : RADOŚĆ – AKTYWNOŚĆ – DĄŻENIE DO LUDZI - samorzutne zmniejszanie dystansu przestrzennego - otwarcie kontaktów wzrokowych - obdarzanie pieszczotą – bezsłowne lub słowne - wzrost aktywności werbalnej - zabawy, w których wspólnemu dynamicznemu ruchowi towarzyszy śmiech; - udział w zabawach iluzyjnych;

Inne wersje metody „terapia zauważania” systematyczne zwracanie uwagi na wygląd zewnętrzny uczniów

Czy opisane metody można zastosować w domu ?

Kiedy czujemy się ważni, przyjęci przez drugą osobę?

SPOSOBY OKAZYWANIA AKCEPTACJI poświęcenie czasu okazywanie szacunku poprzez gest i słowo uważne słuchanie liczenie się z wolnością drugiej osoby koncentracja uwagi na osobie i jej przeżywaniu powstrzymywanie się od ocen

Panie, naucz mnie przyjąć to, czego zmienić nie mogę; daj mi siły, bym zmienił to, co zmienić mogę i umiał odróżnić jedno od drugiego. Dopomóż, abym znalazł światło, gdy jestem w błędzie i abym nie był nieznośny, gdy mam słuszność. 