Kierownik Wydziału Kontroli

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
Prowadzący: Hubert Nowak
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Zlecenie i wybór wykonawcy
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ostrołęka
Realizacja umowy w ramach POIG
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ostrołęka
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Nowelizacja ustawy i jej cele
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu III PO KL Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu.
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Jak udzielać zamówienia w oparciu o Wytyczne IZ RPO WP na lata w sprawie udzielania zamówień współfinansowanych ze środków EFRR, w stosunku do.
ZAMÓWIENIA W PROJEKTACH REALIZOWANYCH W RAMACH FUNDUSZU AZYLU, MIGRACJI I INTRGRACJI.
Zasady konkurencyjności wydatków w ramach PROW Krystyna Grygiel Zastępca Dyrektora Wydziału Obszarów Wiejskich.
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Jak zabezpieczyć interes Szpitala w umowie o zamówienie publiczne? Aspekty praktyczne zamawiania leków.
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Zasady konkurencyjności Poddziałanie 19.4 „Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji” Autor: Marek Buczkowski Materiał opracowany przez: Departament.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Naruszenia zasad udzielania zamówień - korekty finansowe.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.4. Wsparcie atrakcyjności walorów dziedzictwa przyrodniczego Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Podtytuł prezentacji Piotr Makuch Dyrektor Departamentu Kontroli Przedsięwzięć Przygotowanie Wniosku o Dofinansowanie pod kątem wymagań procedur zawierania.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
ZAMÓWIENIA W RAMACH PROJEKTÓW
Zasady konkurencyjności przy realizacji zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Konkurencyjny tryb wyboru wykonawców w ramach PROW
„Zasada konkurencyjności”
Zamówienia udzielane w ramach projektów Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020 zgodnie z zasadami w zakresie udzielania zamówień w.
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Zatrudnianie nauczycieli
Prowadzący: Jarosław Myśko Koszalin, r.
Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Materiał opracowany przez Departament Rozwoju Obszarów.
Kierownik Wydziału Kontroli
Kwalifikowalność wydatków w RPO Poddziałanie
Kierownik Wydziału Kontroli
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Zamówienia udzielane w ramach projektów Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020 zgodnie z zasadami w zakresie udzielania zamówień w.
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wydział Kontroli Wrocław,
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Data: 22\ 02\2017 Spotkanie informacyjne dotyczące zasad rozliczania projektów w ramach Programu Ministra pn. „Inkubator Innowacyjności+”
Prawo zamówień publicznych – najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień w ramach projektów współfinansowanych z Funduszy Europejskich Gdańsk,
OBOWIĄZKI WNIOSKODAWCY PRZED PODPISANIEM UMOWY O DOFINANSOWANIE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Prawidłowe udzielanie zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w projektach współfinansowanych Jacek Nowak Wydział Kontroli DIP Wrocław,
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Województwa Śląskiego/ Wydział Rozwoju Regionalnego
Zapis prezentacji:

Kierownik Wydziału Kontroli Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Jacek Nowak Kierownik Wydziału Kontroli Wrocław, 17.11.2016 r.

Ogólne zasady udzielania zamówień Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Podstawowymi aktami prawnymi regulującymi kwestie związane ze stosowaniem procedur dotyczących zamówień publicznych są: ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, zwana dalej ustawą PZP; dokument pn. Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, zwany dalej Wytycznymi. stosuje się wersję Wytycznych wg daty wszczęcia postępowania - AKTUALNA WERSJA obowiązuje od dnia 14 października 2016 r.

Ogólne zasady udzielania zamówień Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Podczas realizacji zamówień przy zakupie dostaw, usług i robót budowlanych w Projekcie, Wnioskodawca/Beneficjent zobowiązuje się do: stosowania przepisów o zamówieniach publicznych w takim zakresie, w jakim ustawa PZP ma zastosowanie do Wnioskodawcy/Beneficjenta i realizowanego Projektu oraz stosowania zaleceń zawartych w sekcji 6.5 Wytycznych

Szacowanie wartości zamówienia Przed podjęciem decyzji o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia Zamawiający dokonać musi szacowania wartości zamówienia celem wyboru odpowiedniej procedury. Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku VAT ustalone przez Zamawiającego z należytą starannością. Zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania odpowiednich przepisów dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości prowadzącej do stosowania niewłaściwej procedury. W celu właściwego oszacowania wartości zamówienia, należy wziąć pod uwagę konieczność łącznego spełnienia następujących przesłanek: usługi, dostawy oraz roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie; możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie; możliwe jest wykonanie zamówienia publicznego przez jednego wykonawcę.

Szczegółowe zasady udzielania zamówień Szczegółowe zasady udzielania zamówień w Projekcie, w przypadku których nie stosuje się zasad i trybów wskazanych w ustawie PZP, w zależności od rodzaju i wartości zamówienia Wydatki do 20 tys. PLN Wydatki od 20 tys. PLN do 50 tys. PLN netto włącznie – ROZEZNANIE RYNKU Wydatki powyżej 50 tys. PLN – ZASADA KONKURENCYJNOŚCI

SZACOWANIE WARTOŚCI ZAMÓWIENIA Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez Wnioskodawcę/Beneficjenta z należytą starannością. do 50 tys. PLN netto włącznie powyżej 50 tys. PLN netto ZASADA KONKURENCYJNOŚCI Do 20 tys. PLN netto włącznie Należy potwierdzić, że wydatek został dokonany w sposób racjonalny, efektywny i przejrzysty, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów powyżej 20 tys. PLN netto do 50 tys. PLN netto włącznie ROZEZNANIE RYNKU upublicznienie zapytania ofertowego na stronie internetowej lub jego wysłanie do co najmniej 3 potencjalnych oferentów oraz porównanie ofert dla potwierdzenia, że wydatek został dokonany w sposób racjonalny, efektywny i przejrzysty, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów dla wartości niższej niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Ustawy PZP ZASADA KONKURENCYJNOŚCI dla wartości równej lub wyższej niż próg określony w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy PZP ZASADA KONKURENCYJNOŚCI Dodatkowo: - opcjonalne upublicznienie zapytania ofertowego w Dzienniku Urzędowym UE - obowiązkowe wydłużenie terminu na składanie ofert

Szczegółowe zasady udzielania zamówień Wydatki do 20 tys. PLN SEKCJA 6.2 Wytycznych: Wydatkiem kwalifikowalnym jest wydatek spełniający m.in. następujące warunki: g) został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów

Szczegółowe zasady udzielania zamówień ROZEZNANIE RYNKU Rozeznanie rynku ma na celu potwierdzenie, że dana usługa, dostawa lub robota budowlana została wykonana po cenie nie wyższej niż cena rynkowa zapytanie ofertowe zamieszczone na stronie internetowej beneficjenta wraz z otrzymanymi ofertami lub potwierdzenie wysłania zapytania ofertowego do co najmniej trzech potencjalnych wraz z otrzymanymi ofertami W przypadku braku ofert - przedstawienie np. wydruków stron internetowych z opisem towaru/usługi i ceną lub wydruków maili z informacją na temat ceny za określony towar/usługę, albo innego dokumentu Zawarcie pisemnej umowy z wykonawcą nie jest wymagane.

Szczegółowe zasady udzielania zamówień ZASADA KONKURENCYJNOŚCI Wnioskodawca/Beneficjent niebędący podmiotem zobowiązanym zgodnie z art. 3 ustawy PZP do jej stosowania, jak również Wnioskodawca/Beneficjent zwolniony z jej stosowania ze względu na wartość zamówienia nieprzekraczającą kwot określonych odpowiednio w art. 4 pkt. 8 oraz art. 11 ust. 8 ustawy PZP (dla zamówień sektorowych), celem wyłonienia wykonawcy na realizację zamówienia publicznego, którego wartość szacunkowa jest większa niż 50 tys. PLN netto tj. bez podatku od towarów i usług (VAT), zobowiązany jest do przeprowadzenia postępowania zgodnie z zasadą konkurencyjności opisaną w sekcji 6.5.2 Wytycznych.

Zasada konkurencyjności W celu spełnienia zasady konkurencyjności należy: Upublicznić zapytanie ofertowe na stronie internetowej wskazanej w komunikacie ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego. https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ Uwaga! Do czasu podpisania umowy o dofinansowanie lub w przypadku zawieszenia działalności bazy potwierdzonego odpowiednim komunikatem ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego należy upublicznić zapytanie ofertowe, co najmniej na stronie internetowej beneficjenta (o ile posiada taką stronę) oraz wysłać zapytanie ofertowe do co najmniej trzech potencjalnych wykonawców (o ile na rynku istnieje trzech potencjalnych wykonawców) Jeżeli szacunkowa wartość zamówienia jest równa lub przekracza wartość 5 225 000 euro w przypadku zamówień na roboty budowlane lub 209 000 euro w przypadku zamówień na dostawy i usługi, można dodatkowo umieścić zapytanie ofertowe w Dzienniku Urzędowym UE

Zasada konkurencyjności 2. Zapytanie ofertowe zawiera co najmniej: niedyskryminacyjny opis przedmiotu zamówienia; warunki udziału w postępowaniu oraz sposób dokonywania oceny ich spełniania, przy czym stawanie warunków nie jest obowiązkowe; kryteria oceny ofert wraz z opisem przyznawania punktacji dla danego kryterium; termin składania ofert, przy czym termin na złożenie oferty wynosi w przypadku dostaw i usług nie mniej niż 7 dni, a w przypadku robót budowlanych nie mniej niż 14 dni od daty upublicznienia zapytania ofertowego. W przypadku zamówień o wartości szacunkowej równej lub przekraczającej 5 225 000 euro w przypadku zamówień na roboty budowlane, 209 000 euro w przypadku zamówień na dostawy i usługi, termin wynosi nie mniej niż 30 dni od daty upublicznienia zapytania ofertowego. Terminy liczy się od dnia następnego po dniu upublicznienia zapytania ofertowego informacja na temat zakazu powiązań osobowych lub kapitałowych (konflikt interesów); termin realizacji umowy określenie warunków zmian umowy zawartej w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia o ile przewiduje się możliwość zmiany takiej umowy; informację o możliwości składania ofert częściowych, o ile zamawiający taką możliwość przewiduje, informację o planowanych zamówieniach uzupełniających , ich zakres oraz warunki, na jakich zostaną udzielone, o ile zamawiający przewiduje udzielenie tego typu zamówień.

Zasada konkurencyjności 3. Należy wybrać najkorzystniejszą z pośród złożonych ofert w oparciu o ustalone kryteria 4. Należy sporządzić pisemny protokół postępowania o udzielenie zamówienia zawierający w szczególności: informacje o sposobie upublicznienia postępowania ofertowego; wykaz ofert wraz z datą wpłynięcia; informację o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu nie podleganiu/podleganiu wykluczeniu; Informację o wagach punktowych lub procentowych przypisanych do poszczególnych kryteriów oceny i sposobie przyznania punktacji poszczególnym wykonawcom; wskazanie wybranej oferty wraz z uzasadnieniem wyboru; data i podpis zamawiającego; Załączniki w postaci: potwierdzenia upublicznienia zapytania ofertowego we właściwy sposób, złożonych ofert, oświadczenia/oświadczeń o braku powiązań z wykonawcami, którzy złożyli oferty, podpisane przez osoby wykonujące w imieniu zamawiającego czynności związane z procedurą wyboru wykonawcy, w tym biorące udział w procesie oceny ofert .

Zasada konkurencyjności 5. Informację o wyniku postępowania upublicznia się w taki sposób, w jaki zostało upublicznione zapytanie ofertowe. W przypadku upublicznienia polegającego na wysłaniu zapytania ofertowego do co najmniej trzech potencjalnych wykonawców, informację o wyniku postępowania przesyła się do wykonawców, którzy złożyli oferty. Informacja o wyniku postępowania powinna zawierać co najmniej nazwę wybranego wykonawcy. 6. Umowę z wykonawcą, który złożył najkorzystniejszą ofertę, zawiera się obowiązkowo w formie pisemnej. Uwaga! W przypadku gdy wybrany wykonawca odmówi podpisania umowy możliwe jest podpisanie umowy z kolejnym wykonawcą, który uzyskał kolejną najwyższą liczbę punktów. Jeżeli w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia nie wpłynie żadna oferta dopuszcza się zawarcie umowy z dowolnym wykonawcą na warunkach określonych w zapytaniu ofertowym. Nie jest możliwe dokonywanie istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że w zapytaniu ofertowym została przewidziana możliwość oraz warunki dokonania takiej zmiany lub zmiana ma charakter niezależny od zamawiającego.

Zasada konkurencyjności Zasady konkurencyjności nie stosuje się m.in.: do zamówień określonych w art. 4 Pzp, z wyjątkiem zamówień określonych w art. 4 pkt 8 Pzp (czyli np. nabycie gruntów, nieruchomości, umów o pracę, wydatków rozliczanych metodami uproszczonymi, o których mowa w podrozdziale 6.6 i 8.5 Wytycznych oraz w przypadkach wskazanych w sekcji 6.5 punkt 8 Wytycznych np. brak konkurencji na rynku W przypadku beneficjenta, który jest zamawiającym w rozumieniu Pzp, zasadę konkurencyjności uznaje się za spełnioną, jeżeli postępowanie o udzielenie zamówienia przeprowadzone jest na zasadach i w trybach określonych w Pzp.

Konflikt interesów Co do zasady niekwalifikowalne będą wydatki poniesione w wyniku udzielonego zamówienia, w którym doszło do konfliktu interesu. Konflikt interesu należy rozumieć w szczególności jako taką zależność, która oznacza brak bezstronności i obiektywizmu przy wyłanianiu przez beneficjenta wykonawcy do realizacji usług, dostaw lub robót budowlanych w ramach realizowanego projektu. Konfliktem interesu będzie również realizacja zamówienia przez wykonawcę/podwykonawcę powiązanego kapitałowo lub osobowo z beneficjentem.

Korekty finansowe i pomniejszenia Naruszenia Wytycznych, w tym zasad dokonywania zakupów w projektach, co do zasady skutkuje brakiem kwalifikowalności całości lub części wydatku czyli korektą finansową/ pomniejszeniem Wartość korekty finansowej lub pomniejszenia może zostać obniżona, jeżeli anulowanie całości współfinansowania UE lub całości wydatków kwalifikowalnych poniesionych w ramach zamówienia jest niewspółmierne do charakteru i wagi nieprawidłowości indywidualnej Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień tzw. Taryfikator

Najczęstsze naruszenia Błędne szacowanie wartości zamówienia skutkujące jego nieuprawnionym podziałem (i wyborem niewłaściwego trybu udzielania zamówień) Różnice w treści zapytania publikowanego w różnych miejscach Skrócenie terminu na składanie ofert Formułowanie nadmiernych warunków udziału w postępowaniu (w szczególności dotyczących doświadczenia) Zmiana istotnych warunków umowy (termin wykonania, warunki płatności, itp.) w stosunku do zapytania lub oferty

Dolnośląska Instytucja Pośrednicząca ul. Strzegomska 2-4 53-611 Wrocław tel. 71 776 58 12 71 776 58 13 info.dip@umwd.pl www.dip.dolnyslask.pl