System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów Opracował: Promotor: Tadeusz Pyda mgr inż. Andrzej Ptasznik
System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów 1. Zadanie Projekt i częściowa implementacja systemu Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów
System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów 1. Zadanie 20 milionów posiadaczy Prawa Jazdy (CEPiK – stan na 31 grudnia 2011) Ponad 10 000 ośrodków szkolenia kierowców. 24 189 000 zarejestrowanych pojazdów (GUS – stan na 31 grudnia 2011) Dziesiątki do setek milionów rocznie popełnianych wykroczeń i przestępstw drogowych. Zakres przetwarzanych danych. Miesięcznie w 2012 roku Od ok 80 do ok 130 tyś rejestrowanych pojazdów, Razem 1314476 Od ok 43 do 53 tys wydanych praw jazdy W 2012 roku policjanci zatrzymali 169 323 nietrzeźwych kierowców Tu też o roli projektowanego systemu.
System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów 1. Zadanie Baza danych Odpowiednia technologia Wydajność (indeksy dobrze zaprojektowana baza) Automatyzacja – triggery Bezpieczeństwo (AD zarządzanie uprawnieniamui)
System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów 1. Zadanie Wysoka dostępność 99,999 % Liczba dziewiątek - Osiągalność systemu w procentach - Całkowity roczny przestój 2 - 99% -3 dni, 15 godzin 3 - 99,9% - 8 godzin, 45 minut 4 - 99,99% - 52 minuty, 34 sekundy 5 - 99,999% - 5 minut, 15 sekund
System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów 1. Zadanie Zarządzanie uprawnieniami i dostęp do zasobów Grupowanie użytkowników Uwierzytelnianie dostępu Automatyczne wysyłanie wiadomości email na skutek wystąpień określonych zdarzeń w bazie danych.
System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów 1. Zadanie Integracja podsystemów i problem zasilania systemu danymi Baza Danych Reporting services Aplikacje Dobór technologii i rozwiązań gwarantujących bezkonfliktową współpracę wszystkich komponentów systemu oraz integracja ze źródłami danych. (Replikacje, Oracle Golden Gate, Double-Take SHARETM) Zasilanie systemu danymi Email Backup Active Directory SAN
System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów 2. Analiza Analiza wymagań funkcjonalnych (UML) Wybór technologii Analiza wymagań pozafunkcjonalnych
2.1. Diagramy UML i diagram ERD System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów 2.1. Diagramy UML i diagram ERD
2.2. Analiza wymagań pozafunkcjonalnych System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów 2.2. Analiza wymagań pozafunkcjonalnych Kompatybilność komponentów systemu. Łatwość konfiguracji i zarządzania systemem. Wysoka niezawodność systemu. Techniczny aspekt zasilania systemu aktualnymi danymi z systemów zewnętrznych. Bezpieczeństwo danych. Aplikacje i raportowanie.
System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów 3. Implementacja To nie reklama firmy Microsoft.
3.1. Ogólny schemat implementowanego systemu System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów 3.1. Ogólny schemat implementowanego systemu
3.1. Windows Server 2012 Core Edition System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów 3.1. Windows Server 2012 Core Edition Bezpieczeństwo, Krótkie czasy restartu Minimalne aktualizacje Zwiększona wydajność
3.2. AlwaysOn z podziałem na 2 centra danych System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów 3.2. AlwaysOn z podziałem na 2 centra danych Rok 2012 przyniósł kilka nowości, między innymi Windows 2012 i SQL Server 2012.
3.2. AlwaysOn w MS SQL Management Studio System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów 3.2. AlwaysOn w MS SQL Management Studio
3.3. Programowanie bazy danych System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów 3.3. Programowanie bazy danych
3.3. Programowanie bazy danych - XML System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów 3.3. Programowanie bazy danych - XML Dokumentacja wygenerowana przy użyciu programu XMLSpy firmy Altova opisująca schemat tylko danych jakie w myśl Ustawy o ruchu drogowym powinien przetwarzać projektowany system mieści się na czterdziestu stronach, w związku z powyższym w ww. tabeli przedstawiono jedynie niewielki fragment struktury węzła XML.
3.4. Implementacja – prezentacja danych System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów 3.4. Implementacja – prezentacja danych
3.5. Implementacja – zasilanie systemu danymi System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów 3.5. Implementacja – zasilanie systemu danymi W przypadku jednorodnych systemów – brak problemów, można wykorzystać replikacje. Oracle GoldenGate – umożliwia integracje systemów bazodanowych ale w jedną stronę – do Oracle. Zgodnie z informacjami producenta Double-Take SHARETM , produkt ten integruje w czasie niemal rzeczywistym najpopularniejsze systemy bazodanowe.
Podsumowanie i wnioski System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów Podsumowanie i wnioski Ograniczenia. Osiągnięte cele poznawcze. Napotkane problemy. Praca inżynierska jako résumé kształcenia w WWSI. Ograniczenia – ograniczone zasoby sprzętowe w odniesieniu do rzeczywistych wymaganych do wdrożenia takiego systemu.
System Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów Dziękuję za uwagę. Ograniczenia – ograniczone zasoby sprzętowe w odniesieniu do rzeczywistych wymaganych do wdrożenia takiego systemu.