Rozwiązywanie konfliktów Magdalena Wierzańska
Konflikt Conflictus (łac.) ZDERZENIE Confligre (łac.) Różnica tendencji, poglądów, pomysłów, idei, wartości, potrzeb …
Konflikt powstaje gdy: strony są od siebie zależne, poglądy są trudne do pogodzenia, nie można osiągnąć celów, strony blokują się wzajemnie.
Cykl konfliktu
Struktura konfliktu – koło Moore’a K.WARTOŚCI K.RELACJI K. STRUKTURALNY K.DANYCH K. INTERESÓW
Konflikt wartości Różnice religii, ideologii… Wartości związane z własnym „ja” (tożsamości). Różnice konwenansów, obyczajowości dnia codziennego.
Konflikt relacji Błędne spostrzeganie. Nieefektywna komunikacja. Silne emocje. Stereotypy. Chęć odwetu.
Konflikt danych Brak informacji. Błędna lub różna interpretacja danych. Różne procedury zbierania danych.
Konflikt interesów Rzeczowy: finanse, czas, ilość obowiązków. Proceduralny: sposób postępowania. Psychologiczny: poczucie godności, bezpieczeństwa.
Konflikt strukturalny Wynika z sytuacji zewnętrznej: złego rozplanowania zasobów, obowiązków, czasu realizacji, stanowisk…
Rozwiązywanie konfliktów Sprowadźmy konflikt do wspólnej negocjowalnej płaszczyzny: struktury lub interesów, które są realne w rozwiązaniu.
Style reagowania na konflikt Rywalizacja Unikanie Dostosowanie Współpraca Kompromis
Rozwiązywanie konfliktu: Nawiązanie kontaktu (spotkanie, przedstawienie się, okazanie szacunku). Komfortowe warunki spotkania. Rozmowa: przedstawienie i wysłuchanie racji obu stron, ustalenie wspólnych norm. Przełamanie oporu do współpracy.
Rozwiązywanie konfliktu Dialog (zmiana postawy z walki na współpracę, zdefiniowanie przyczyn konfliktu, skupienie się na rozwiązaniu problemu: wybór najlepszego rozwiązania w stylu „wygrana-wygrana”). Oddzielenie problemu od osoby!!! Spisanie umowy.
Negocjacje Wspólnie wypracowane porozumienie na drodze negocjacji daje najlepszy efekt. Negocjator, mediator, arbiter a sędzia? Rozstrzyganie sporów przez sędziego daje efekt „wygrany-przegrany” i pozostawia poczucie niesprawiedliwego werdyktu. Negocjacje to współpraca.
Bariery współpracy Reakcje. Emocje. Chęć wygranej i/lub odwetu. Brak zaufania, satysfakcji i poczucia bezpieczeństwa. Dążenie do „swojej racji”. Biegunowe myślenie i podwójne normy.
Komunikaty typu „Ja” … „bo TY znowu …” Ocenianie drugiej strony. Brak odzwierciedlania w komunikacji.
Dziękuję za uwagę ;) Magdalena Wierzańska kontakt: magdalena.wierzanska@ gmail.com www.mwierzanska.blogspot.com