Rozwiązywanie konfliktów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Konflikt w negocjacjach
Negocjacje w obrocie nieruchomościami
Rozwiązywanie konfliktów w organizacji
Negocjacje handlowe Szymon Woźniak.
Negocjacje handlowe Szymon Woźniak.
Co naprawdę utrudnia wdrażanie elastycznego czasu pracy w polskich firmach? Panel dyskusyjny pt „Elastyczne formy zatrudnienia – bariery i możliwości.
Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
GRUPOWE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
Dzień dobry Mariusz Wilk. Efektywna współpraca to taka gdzie dba się o trzy obszary INFORMACJE INFORMACJE PROCEDURY PROCEDURY ODCZUCIA ODCZUCIA.
Małgorzata Bogdanowicz
Konfliktowi towarzyszą zwykle silne emocje.
Dr Anna Okońska-Walkowicz
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Negocjacje. prof. WSIiZ, dr Dariusz Tworzydło
6 kroków do porozumienia
Materializm a idealizm
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Konflikt społeczny - przyczyny, dynamika rozwoju, metody rozwiązywania
MOBBING definicja zjawiska
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
KONFLIKTY INTERPERSONALNE
Podstawy przedsiĘbiorczoŚci
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Szkolenia, Coaching, PR.
DZIECKO I JEGO PRAWA Temat:” NASZE MAŁE WOJNY, CZYLI RZECZ O KONFLIKCIE I SPOSOBIE WYRAŻANIA GNIEWU”
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
Psychologia w zarządzaniu
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Zarządzanie zespołami ludzkimi
Rozwiązywanie konfliktów
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Sposoby podejmowania decyzji
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Negocjacje jako forma interakcji w sytuacjach społecznych
Sztuka negocjowania dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ
Stowarzyszenie Doradców Europejskich RODZINA W RÓWNOWADZE - rozmawiajmy empatycznie!
ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW w ZESPOLE MEDYCZNYM
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Zarządzanie przez konflikt
Reguły zarządzania zespołem. Zespoły projektowe bardzo często zawodzą jeśli chodzi o ustalenie wspólnej stratrgii zarządzania grupą, która to definiuje.
Mediacja jako alternatywna forma rozwiązywania konfliktów
Postawa asertywna.
Wychowywać to kochać i wymagać
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
To nie konflikt jest źródłem nieporozumień i walki między ludźmi, lecz sposób jego rozstrzygnięcia...
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
konflikty w pracy i sposoby ich rozwiązywania
Konflikty społeczne we współczesnym świecie
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
Mediacje rówieśnicze „Kiedy pozwolę sobie zrozumieć drugą osobę, zrozumienie może mnie zmienić” Carl R. Rogers.
GRUPY LOKALNE CECHY EFEKTYWNYCH ZESPOŁÓW. 2 1– WYRAŹNY PORYWAJĄCY CEL (tracą poczucie czasu, częsta komunikacja między członkami, postęp, wywołuje dużo.
Temat 1. Negocjacje Dr Grzegorz Myśliwiec SGH By Grzegorz Myśliwiec Katedra Rozwoju Kapitału Ludzkiego,
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Konflikty rówieśnicze
Mediacje w szkole Jak działa mediacja ?
Opresyjna i nieopresyjna
POZNANIE SPOSOBÓW ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W GRUPIE
„O mediacji” Marta Maciejuk radca prawny
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
Dr Magdalena Makieła Adwokat/Mediator/Arbiter
Zapis prezentacji:

Rozwiązywanie konfliktów Magdalena Wierzańska

Konflikt Conflictus (łac.)  ZDERZENIE Confligre (łac.) Różnica tendencji, poglądów, pomysłów, idei, wartości, potrzeb …

Konflikt powstaje gdy: strony są od siebie zależne, poglądy są trudne do pogodzenia, nie można osiągnąć celów, strony blokują się wzajemnie.

Cykl konfliktu

Struktura konfliktu – koło Moore’a K.WARTOŚCI K.RELACJI K. STRUKTURALNY K.DANYCH K. INTERESÓW

Konflikt wartości Różnice religii, ideologii… Wartości związane z własnym „ja” (tożsamości). Różnice konwenansów, obyczajowości dnia codziennego.

Konflikt relacji Błędne spostrzeganie. Nieefektywna komunikacja. Silne emocje. Stereotypy. Chęć odwetu.

Konflikt danych Brak informacji. Błędna lub różna interpretacja danych. Różne procedury zbierania danych.

Konflikt interesów Rzeczowy: finanse, czas, ilość obowiązków. Proceduralny: sposób postępowania. Psychologiczny: poczucie godności, bezpieczeństwa.

Konflikt strukturalny Wynika z sytuacji zewnętrznej: złego rozplanowania zasobów, obowiązków, czasu realizacji, stanowisk…

Rozwiązywanie konfliktów Sprowadźmy konflikt do wspólnej negocjowalnej płaszczyzny: struktury lub interesów, które są realne w rozwiązaniu.

Style reagowania na konflikt Rywalizacja Unikanie Dostosowanie Współpraca Kompromis

Rozwiązywanie konfliktu: Nawiązanie kontaktu (spotkanie, przedstawienie się, okazanie szacunku). Komfortowe warunki spotkania. Rozmowa: przedstawienie i wysłuchanie racji obu stron, ustalenie wspólnych norm. Przełamanie oporu do współpracy.

Rozwiązywanie konfliktu Dialog (zmiana postawy z walki na współpracę, zdefiniowanie przyczyn konfliktu, skupienie się na rozwiązaniu problemu: wybór najlepszego rozwiązania w stylu „wygrana-wygrana”). Oddzielenie problemu od osoby!!! Spisanie umowy.

Negocjacje Wspólnie wypracowane porozumienie na drodze negocjacji daje najlepszy efekt. Negocjator, mediator, arbiter a sędzia? Rozstrzyganie sporów przez sędziego daje efekt „wygrany-przegrany” i pozostawia poczucie niesprawiedliwego werdyktu. Negocjacje to współpraca.

Bariery współpracy Reakcje. Emocje. Chęć wygranej i/lub odwetu. Brak zaufania, satysfakcji i poczucia bezpieczeństwa. Dążenie do „swojej racji”. Biegunowe myślenie i podwójne normy.

Komunikaty typu „Ja” … „bo TY znowu …” Ocenianie drugiej strony. Brak odzwierciedlania w komunikacji.

Dziękuję za uwagę ;) Magdalena Wierzańska kontakt: magdalena.wierzanska@ gmail.com www.mwierzanska.blogspot.com