POMYSŁY DO PRACY Z PRZEDSZKOLAKIEM NAD KSZTAŁTOWANIEM JEGO TOLERACJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EWANGELIZACJA.
Advertisements

Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Poprawienie relacji miedzy ludzkich – prezentacja .
realizacja VIII punktu
Samoocena mgr Paulina Hapka.
Hej, nazywam się Sylwia Maciejewska i chodzę do klasy 3A. Myślę, że kojarzycie mnie ze szkolnych korytarzy i rozmaitej działalności w samorządzie.
Czy jesteś osobą otwartą?
Duże dzieci – wielkie sprawy
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Mój sześciolatek idzie do szkoły
Spis treści: Czym jest zawód dyspozytora transportu samochodowego ?
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
warsztaty dla rodziców
PRZEDSZKOLE W TYKOCINIE. Przedszkole w Tykocinie w roku 2013 roku po raz pierwszy uczestniczyło w programie Akademia Zdrowego Przedszkolaka. Edycja nosiła.
SPRAWNI - NIEPEŁNOSPRAWNI
WOLONTARIAT NA RZECZ AKTYWNOŚCI OBYWATELSKIEJ XVII SESJA SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY.
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
Przygotowały: Monika Meyer Agnieszka Stacherzak
Czy autorytety są nam potrzebne?
Czy wiesz, co znaczy „zapomnieć” ?
Innowacja pedagogiczna
Rozwój społeczny dziecka
„Dlaczego warto być aktywnym fizycznie?”
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Kierownik Zakładu Problemów Społecznych WSIE
Czym jest dla nas tolerancja?
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
O korzeniach i skrzydłach…
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Umiejętność obserwacji.
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
,,NASZA BAJKA”. Inspiracją do podjęcia działań w zakresie tworzenia programu edukacji teatralnej stały się dla nas doświadczenia z pracy pedagogicznej.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność?”.
NIEPEŁNOSAPRAWNOŚCIĄ
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Prawa dziecka ... a co to takiego???
Forma Aktywności Społecznej !
Postawa asertywna.
„Migające przedszkolaki”
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
INTEGRACJA DZIECI PEŁNOSPRAWNYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Szczytnie Opracowały Hanna Ojcewicz i Alina Witkowska MAJ 2014.
Konwencja Praw Dziecka
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
Idź przez życie tak, aby ślady Twoich stóp przetrwały Cię
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 W BARTOSZYCACH „Niepełnosprawni są wśród nas”
Analiza ankiety: „Tolerancja jako wizytówka mojego zachowania ”
Przykładowe metody prowadzenia spotkań partnerskich 1. Metody przekazywania informacji: wykłady, prezentacje, materiały audiowizualne, teksty do czytania.
Podstawowe umiejętności pomagania
Niepełnosprawni wśród nas
DZIEŃ OTWARTY SZKOŁY PODSTAWOWEJ nr 30 w Dąbrowie Górniczej 19 maja 2016 r. „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” Janusz Korczak.
RADY STRAŻAKA DLA MĄDREGO PRZEDSZKOLAKA. BEZPIECZNY DOM Dom to miejsce bezpieczne, tutaj wypoczywasz, bawisz się, rozmawiasz z rodzicami. Jednak czasami.
MŁODZIEŻOWE MINIPRZEDSIĘBIORSTWO
Miejskie Przedszkole nr 17 „CHATKA PUCHATKA” - praca na konkurs.
AKTYWNI NA RZECZ TOLERANCJI
ŚWIATOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA 20 LISTOPAD 2015
SPRAWNI - NIEPEŁNOSPRAWNI
BLIŻEJ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI.
Budowa ucha Ucho składa się z: Kanału słuchowego Błony bębenkowej
…czyli nie taki diabeł straszny
Jakim jesteś człowiekiem?
Zapis prezentacji:

POMYSŁY DO PRACY Z PRZEDSZKOLAKIEM NAD KSZTAŁTOWANIEM JEGO TOLERACJI Edyta Ciach Ewelina Bobyk Paulina Hybner Monika Kornet

Spis treści: Przedmowa…………………………..3 Bajka „Przedszkole na chmurce”……5 Pytania do bajki……………………...13 Ćwiczenia w formie zabawy………...14 Podsumowanie………………………16

  Drodzy rodzice!  Nasze rozważania odnoszą się bardzo często do problematyki tolerancji. Dziś termin "tolerancja" odnosi się do dystansu, do obojętności bardziej, niż do współdziałania. Sugeruje, że postępowanie, wygląd, myśli drugiej osoby są odstępstwem od (mojej) normy. Często słyszymy ,że jakieś społeczeństwo jest tolerancyjne bądź też nie . W większości uważamy swoje społeczności za tolerancyjne , a czy zastanawiamy się w jaki sposób wychowujemy swoje dzieci aby również były tolerancyjnymi ludźmi?? Tak naprawdę dzieci rodzą się jako bardzo tolerancyjne istotki – są bardzo otwarte na odmienność i różnorodność. Małe dziecko bardzo chętnie bawi się ze swoim rudym kolegą, czy z niedosłyszącą koleżanką w piaskownicy – zupełnie nie zwraca na to uwagi. Pamiętając o fakcie, że dziecko jest najlepszym obserwatorem, możemy być pewni tego, że za kilka lat, dziecko powie, że nie będzie się bawić z „kalekom”, czy „rudzielcem”. Z czego wyniknie ta nietolerancja? Z obserwacji rodziców oraz osób dorosłych.

Małe pociechy posiadają naturalną umiejętność naśladowania dorosłych, dlatego tak ważne jest dawanie dobrego przykładu dziecku m.in. w czasie rozmowy z sąsiadem, z cudzoziemcem, z ludźmi o odmiennym wyglądzie, wyznaniu, czy poglądach.  Tak więc kształtowanie postaw tolerancji musi być wpisane w nasze życie. Powinniśmy do tego wykorzystać każdą nadarzającą się okazję. Należy wyjaśniać i tłumaczyć dzieciom, że każdy człowiek ma prawo do odmienności, że to że ktoś jeździ na wózku czy jest osobą niesłyszącą wcale nie oznacza, że jest gorszy od nas.  Należy także pamiętać, że badania i doświadczenia wykazują, że raz wyuczona postawa nietolerancji związana z silnymi uczuciami, pogardy, nienawiści i strachu, jest bardzo odporna na próby jej zmiany.     Więc to od Was rodzice zależy czy wasze dziecko będzie tolerancyjne czy też nie. To Wy musicie uczyć wasze pociechy tolerancji , czyli zrozumienia dla ludzkiej inności , poszanowania innych poglądów. Poprzez własne zachowanie i postawy wobec innych     Dlatego powstał ten poradnik. Adresowany jest do dzieci, bo mają wyobraźnię i wrażliwość a dla rodziców – by mieli czynny wkład w kształtowaniu tolerancji u swojej pociechy.

Pytania do bajki: 1.Jakie szczególne talenty miała Zosia, Maciuś i Henio? 2.Jak nasi bohaterowie: Zosia, Maciuś i Henio pomogli uratować przedszkole? 3.Jak reszta przedszkolaków pomogła naszym bohaterom? 4.Jak Ty mógłbyś/mogłabyś pomóc swojemu koleżance/koledze, który jeździ na wózku (jak Henio), nie widzi na oczka (jak Zosia) lub nie słyszy (jak Maciuś)? Pamiętaj aby za każdym razem uświadamiać dziecku jaki cel maja wykonywane ćwiczenia!

Ćwiczenie w formie zabawy 1: Rodzic stawia ławeczkę i prosi dwóch ochotników. Jednemu dziecku związuje oczy. Drugie dziecko, lub też drugo rodzic podtrzymując pierwsze, prowadzi je przez ławeczkę (rodzic asekuruje). Na trasie mogą znajdować się przeszkody. Dziecko prowadzące udziela instrukcji słownych i łagodnymi ruchami przeprowadza między przeszkodami. Po zakończeniu ćwiczenia pyta uczestników o wrażenia. Pamiętaj aby za każdym razem uświadamiać dziecku jaki cel maja wykonywane ćwiczenia!

Ćwiczenie w formie zabawy 2: Dziecko ma za zadanie trzymać jedną rączkę z tylu głowy, natomiast za pomocą drugiej, wolnej rączki musi się samodzielnie ubrać. Rodzic nadzoruje zmaganie się dziecka z utrudnieniem w postaci aktywności tylko jednej rączki i tuż po wykonaniu zadania rozmawia z dzieckiem na temat trudności jakie maja dzieci niepełnosprawne oraz wspomina o tym jakimi bohaterami są osoby niepełnosprawne. Pamiętaj aby za każdym razem uświadamiać dziecku jaki cel maja wykonywane ćwiczenia!

Podsumowanie: Mamy nadzieję, że nasze porady będą przydatne w procesie kształtowania postaw tolerancji Waszych pociech. Pamiętajcie o tym, że to Wy jesteście wzorem do naśladowania dla swoich dzieci- dlatego pamiętajmy, że to od nas zależy na jakich ludzi wyrosną!