Poznajemy układ współrzędnych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przekształcenia geometryczne.
Advertisements

Opracowała: Maria Pastusiak
JEJ WŁASNOŚCI ORAZ RODZAJE
WŁASNOŚCI FUNKCJI LINIOWEJ
Prostokątny układ współrzędnych
Alicja Prus Szkoła Podstawowa nr 5 W Nowym Dworze Mazowieckim
PREZENTACJA PÓL FIGUR PŁASKICH
Figury płaskie-czworokąty
W królestwie czworokątów
POLA FIGUR PŁASKICH.
Okręgiem o środku O i promieniu r nazywamy zbiór punktów płaszczyzny, których odległości od punktu O są równe r r - promień okręgu. r O O - środek.
PROSTOKĄTNY UKŁAD WSPÓŁRZĘDNYCH
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Pola i obwody figur płaskich
Pola Figur Płaskich.
Te figury nie są symetryczne względem pewnej prostej
Spis treści : Definicja trójkąta Definicja trójkąta Definicja trójkąta Definicja trójkąta Własności Własności Własności Podział trójkątów ze względu na.
TRÓJKĄTY I ICH WŁASNOŚCI
Maria Jolanta Różańska
Figury geometryczne Opracowała: mgr Maria Różańska.
WŁASNOŚCI FUNKCJI LINIOWEJ
W krainie geometrii.
Bryły Pola powierzchni i objętości
Jakie jest pole kwadratu?
Wykonała: mgr Renata Ściga
,, W KRAINIE CZWOROKĄTÓW ,, Adam Filipowicz VA SPIS TREŚCI
Prostokąt i kwadrat.
Prezentacja A.Burghardt
Wyprowadzenie wzoru. Przykłady.
Symetrie.
Graniastosłupy.
Symetrie.
POLA FIGUR PŁASKICH.
Pola figur płaskich Stanisława Kalita.
Środek dydaktyczny dla klasy VI szkoły podstawowej
OPERACJE NA WYKRESACH FUNKCJI
Bryły geometryczne Wielościany Wielościany_foremne Bryły obrotowe
Wielokąty foremne ©M.
Szkoła Podstawowa nr 29 w Lublinie, kl. VIa
Opracowała: Julia Głuszek kl. VI b
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Przypomnienie wiadomości o figurach geometrycznych.
Matematyka 4 Prostokąt i kwadrat
CZWOROKĄTY Autor: Anna Mikuć START.
Kwadrat -Wszystkie boki są jednakowej długości,
Prezentacja dla klasy III gimnazjum Przedmiot: matematyka Dział: Funkcja liniowa Temat: Pole czworokąta a funkcja liniowa.
Funkcje trygonometryczne dowolnego kąta
Prostopadłościan Bryły.
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
WIELOKĄTY Karolina Zielińska kl.v Aleksandra Michałek kl v
Zadanie z egzaminu gimnazjalnego 2015
Prezentację opracowała mgr inż. Krystyna krawiec
Czworokąty 1. Czy znasz te czworokąty? 2. Uzupełnij schemat.
Powtórzenie do klasówki trójkąty i czworokąty
Obliczanie długości odcinków w układzie współrzędnych.
Figury płaskie Układ współrzędnych.
Definicje Fot: sxc.hu, wyszukano r.
Obliczanie wartości liczbowych wyrażeń algebraicznych.
Prostopadłościan i sześcian.
FIGURY PŁASKIE.
POLE TRÓJKĄTA Wyprowadzenie wzoru. Przykłady. Pojęcie trójkąta Punkty A, B i C to wierzchołki trójkąta Odcinki a, b i c to boki trójkąta Kąty α, β i.
Wielokąty wpisane w okrąg
Przekształcenia wykresów funkcji
Wyprowadzenie wzoru. Przykłady.
Twierdzenie Pitagorasa w układzie współrzędnych.
Mnożenie sum algebraicznych
Opracowała: Justyna Tarnowska
CZWOROKĄTY Autor: Anna Mikuć START.
Zapis prezentacji:

Poznajemy układ współrzędnych. Waldemar Kołodziej © 2017 Creative Commons – Uznanie autorstwa 3.0 Polska http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode

To jest…. oś liczbowa -2 -1 1 2 3 kodemar2017

To jest…. To też jest oś liczbowa -2 -1 1 2 3 oś liczbowa 3 2 1 -1 -2 1 2 3 -1 -2 -3 -4 kodemar2017

Oś OY A (x,y) Oś OX Y X Początek Zaznaczymy punkt A Oś rzędnych Punkt ma współrzędne A (x,y) x Początek Układu współrzędnych 1 2 -1 -2 3 y jednostka 1 kratka = 1 ale może być inna Oś OX Oś odciętych kodemar2017

Y X A (5,y) 1 2 -1 -2 3 y 5 kodemar2017

Y X A (5,3) 1 2 -1 -2 3 3 5 kodemar2017

Zaznacz punkt B( -3 ,5 ) Y X B(-3,5) 1 2 -1 -2 3 kodemar2017

Y Zaznacz punkt C ( -6 ,-2 ) B(-3,5) X C(-6,-2) 1 2 -1 -2 3 X B(-3,5) 1 2 -1 -2 3 C(-6,-2) kodemar2017

Y Zaznacz punkt D ( 6 ,-1) B(-3,5) X D(6,-1) C(-3,5) 1 2 -1 -2 3 X B(-3,5) 1 2 -1 -2 3 D(6,-1) C(-3,5) kodemar2017

Zaznacz punkty K ( 0 ,-3) i M ( -3 ,0) Y X B(-3,5) 1 2 -1 -2 3 M(-3,0) D(6,-1) C(-3,5) K(0,-3) Ciekawe, czy łapiesz….? kodemar2017

E J H M K A I C N B F G L D (-3,5) (-8,4) (0,3) (7,3) (-1,2) (4,1) Y X E (-3,5) J (-8,4) H (0,3) M (7,3) 1 2 -1 -2 3 K (-1,2) A (4,1) I (-4,0) C (0,0) N (8,0) B (-7,-1) F (2,-1) G (4,-2) L (-3,-3) D (0,-4) Sprawdzę, czy odczytasz prawidłowo ?  kodemar2017

Y II I X III IV Te osie dzielą płaszczyznę na cztery… ĆWIARTKI kodemar2017

E J H M K A I C N B F G L D (-3,5) (-8,4) (0,3) (7,3) (-1,2) (4,1) Y X E (-3,5) J (-8,4) H (0,3) M (7,3) K (-1,2) A (4,1) I (-4,0) C (0,0) N (8,0) B (-7,-1) F (2,-1) G (4,-2) L (-3,-3) D (0,-4) I ćwiartce II ćwiartce III ćwiartce IV ćwiartce A, M E, J, K B, L Które punkty leżą w : F, G kodemar2017

Co możesz powiedzieć o współrzędnych punktów leżących w poszczególnych ćwiartkach? odcięta x rzędna y + + I ćwiartce II ćwiartce III ćwiartce IV ćwiartce - + - - - + kodemar2017

W której ćwiartce leżą punkty? II I B ( 203 , -5) F ( -38, -61) IV III C ( 101, 99) G ( -13, 49) I II D ( -0,5 , ) H ( 49, -57) III IV kodemar2017

Y X K E A 1 M H C J G N -2 -1 1 2 B F I D L -1 Jeszcze raz sprawdzę, czy odczytasz prawidłowo ?  kodemar2017

Jak leży motyl względem osi OY ? X Jak leży motyl względem osi OY ? kodemar2017

A’ (-6,6) A (6,6) C (9,3) C’ (-9,3) B (-7,-3) B’ (7,-3) Y X 1 2 -1 -2 3 C (9,3) C’ (-9,3) B (-7,-3) B’ (7,-3) Znajdź punkty symetryczne względem osi OY do zadanych kodemar2017

Jak leży motyl względem osi OX? Jakie współrzędne ma punkt A ? ( x , y ) A X Jakie współrzędne ma punkt A’ ? Jak leży motyl względem osi OX? ( x , - y ) A’ kodemar2017

To jest odcinek jednostkowy (1) Zaznacz punkty K (-4 , -3 ) M (2 , -3 ) Narysuj odcinek KM Y X To jest odcinek jednostkowy (1) 1 1 K (-4, -3) M (2, -3) KM =6 jednostek Jaką długość ma odcinek KM ? kodemar2017

EF = 8 jednostek Jaką długość ma odcinek EF ? Zaznacz punkty E (5 , 6 ) F ( 5 , -2 ) Narysuj odcinek EF Y X Y X E (5, 6) 1 1 F (5, -2) K (-4, -3) M (2, -3) EF = 8 jednostek Jaką długość ma odcinek EF ? kodemar2017

A (5,-3) ; B (5,4) ; C (0,4) ; D (0, -1) ; E (-5, -1), F (-5,5)) Y X F (5,5) C (0,4) B (5,4) BC = 5 EF = 6 CD = 5 AB = 7 1 1 DE = 5 E(-5,-1) D (0,-1) A (5,-3) Oblicz długość łamanej ABCDEF jeżeli: A (5,-3) ; B (5,4) ; C (0,4) ; D (0, -1) ; E (-5, -1), F (-5,5)) Długość łamanej (jakiej?) ABCDEF wynosi ? 28 jednostek kodemar2017

Y X P ABCD = 40 * 20= =800 jed2 A’ (-20,10) A (20,10) 5 AB = 20 5 B’ (-20,-10) B (20,-10) B’B = 40 Oblicz pole prostokąta ABA’B’ jeżeli: A (20,10) , zaś B jest symetryczne do A względem osi OX ; B’ jest symetryczne do B względem osi OY , zaś A’ symetryczne B’ względem osi OX) kodemar2017

C (50,20) A (-50,-30) B (10,-30) Y Wzór na pole trójkąta 60 50 X długość podstawy = długość wysokości = 60 50 C (50,20) 10 10 A (-50,-30) B (10,-30) Oblicz pole trójkąta ABC o wierzchołkach A(-50, -30) ; B(10, -30) C( 50,20) kodemar2017

Punkty A, B , C są trzema wierzchołkami równoległoboku X I ćwiartka D (-8,3) C (-2,3) Jak obliczamy pole równoległoboku? 1 1 A (-5,-1) B (1,-1) Punkty A, B , C są trzema wierzchołkami równoległoboku A(-5,-1) ; B(1,-1) ; C(-2,3) , zaznacz je! Czwarty punkt leży w II ćwiartce, znajdź go i oblicz pole otrzymanego równoległoboku. kodemar2017

Potrafisz!!! Sprawdzę czy potrafisz: zaznaczać punkty w układzie współrzędnych? wskazywać punkty symetryczne względem osi OX lub OY? obliczać długość odcinków w układzie współrzędnych? czy pamiętasz wzory na pole powierzchni i potrafisz je zastosować? Potrafisz!!! kodemar2017