Proces przewodzenia i kontrolowania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Psychologia Zarządzania
Bez pozytywnej motywacji zdobywanie wiedzy przekształca się w uciążliwą, mozolną prace. "Tego się trzeba nade wszystko strzec, aby nie znienawidził nauki.
Teorie zarządzania dr Joanna Jasińska
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Motywacja Warszawa, Akademia Liderów Samorządowych”
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
FUNKCJA PERSONALNA.
Teoria wyboru konsumenta
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Etapy podejmowania decyzji
Psychologia w zarządzaniu
Dobrostan w pracy.
PRAWA MOTYWACJI Aby motywować innych, sami musimy mieć motywację Motywowanie wymaga celu Motywacja nie trwa wiecznie Motywacja wymaga uznania Współuczestnictwo.
Lider- Przywódca.
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Motywacja.
Procesy grupowe A.Kawalec.
Psychologia w zarządzaniu
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
Psychologia w zarządzaniu
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
MOTYWACJA.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
Wprowadzenie teoretyczne
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Zastosowanie techniki Motywacyjnej Analizy Potencjału Pracowniczego (MAPP) na bazie systemu w wersji MAPP3 Konferencja “Skuteczna rekrutacja – intuicja,
Personal Management w bibliotece
Wyznaczanie celów SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
Motywacja Instytut Nauk Administracyjnych Uniwersytet Wrocławski.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Podstawy zarządzania ćwiczenia nr 9 i 10 Horacy Dębowski
 Inscenizacja „Które podejście jest pożądane w XXI wieku?” PJWSTK 2015/16.
Zarządzanie PLANOWANIE ORGANIZOWANIE KONTROLOWANIE KIEROWANIE
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Motywacja © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Arkadiusz Król Grupa II a
Kontrola –podstawowa funkcja zarządzania zespołem pracowników
Zachowania organizacyjne 2 i 3
Teorie i modele motywowania Motywowanie (pochodzi od łacińskiego słowa motivae), to „proces świadomego i celowego oddziaływania na motywy postępowania.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
Podstawy Zarządzania mgr Justyna Kulawik-Dutkowska Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska,
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Psychologia w zarządzaniu
Zapis prezentacji:

Proces przewodzenia i kontrolowania

Motywacja (pragnienie wykonywania pracy). Motywowanie – układ sił, który wywołuje w ludziach określone działania. Czynniki decydujące o wynikach osiąganych przez pojedynczego pracownika: Motywacja (pragnienie wykonywania pracy). Możliwości (zdolność do wykonywania danej pracy). Środowisko pracy (zasoby niezbędne do wykonywania pracy). Potrzeba (brak) Poszukiwanie sposobów zaspokojenia potrzeby Wybór zachowania pozwalającego zaspokoić potrzebę Określenie przyszłych potrzeb i poszukiwanie (wybór) sposobu ich zaspokojenia Ocena stopnia zaspokojenia potrzeby

Dawne podejścia do motywowania Podejście tradycyjne: Główną siłą motywacyjną jest korzyść materialna – nie dostrzega się innych czynników motywacyjnych. Praca jest czymś nieprzyjemnym. Można oczekiwać od pracowników gotowości do wykonywania każdej pracy pod warunkiem zaproponowania odpowiedniego wynagrodzenia. Podejście od strony stosunków międzyludzkich: Istotna jest rola procesów społecznych w miejscu pracy. Bazowanie na wzbudzaniu poczucia (często iluzorycznym) współuczestnictwa pracownika w procesie decydowania. Podejście od strony zasobów ludzkich: Zachęcanie pracowników do rzeczywistego uczestnictwa i tworzenia środowiska pracy (faktyczny udział w procesie decydowania i samokontroli).

Podejście do motywowania od strony treści Podejście to stara się wyróżnić czynnik lub czynniki motywujące ludzi do pracy. Teoria hierarchii potrzeb Maslowa

Teoria motywacji ERG Potrzeby egzystencji (odpowiadają potrzebom fizjologicznym i bezpieczeństwa). Potrzeby kontaktów społecznych (odpowiadają potrzebie przynależności i szacunku). Potrzeba wzrostu (odpowiada potrzebie samorealizacji). Teoria ERG sugeruje, iż motywacja może być wywoływana jednocześnie różnymi kategoriami potrzeb. Teoria ERG obejmuje element nazwany „frustracja-regresja”. Teoria dwuczynnikowa Zakłada, że na zadowolenie lub niezadowolenie ludzi wpływają dwa niezależne zestawy czynników – czynniki motywacji (związane z konkretną treścią pracy) i czynniki higieny psychicznej (związane ze środowiskiem pracy).

Czynniki motywacji: Osiągnięcia Uznanie Sama praca Odpowiedzialność Awanse i rozwój Czynniki higieny: Przełożeni Warunki pracy Stosunki interpersonalne Płaca i bezpieczeństwo Polityka i administracja firmy Zadowolenie Brak zadowolenia Brak zadowolenia Niezadowolenie

Podejście do motywowania od strony procesu Podejście to zajmuje się sposobem powstawania motywacji do pracy (wyjaśnia dlaczego ludzie wybierają pewne zachowania do zaspokojenia swoich potrzeb oraz jak ludzie oceniają stopień ich zaspokojenia). Teoria oczekiwań Motywacja zleży od 2 czynników (siły pragnienia i prawdopodobieństwa zaspokojenia pragnienia). O zachowaniu decyduje pewna kombinacja sił tkwiących w jednostce i otoczeniu. Ludzie podejmują decyzję o swoim zachowaniu w organizacji. Różni ludzie mają różne potrzeby, pragnienia i cele. Ludzie dokonują wyboru spośród możliwych wariantów, biorąc pod uwagę ich postrzeganie zakresu, w jakim dane zachowanie będzie prowadziło do pożądanych efektów.

Teoria sprawiedliwości WYSIŁEK OSIĄGNIĘCIA WYNIK WARTOŚCIOWOŚĆ Teoria sprawiedliwości Ludzie dążą do sprawiedliwości społecznej w kontekście nagród, które otrzymują za swoje osiągnięcia. Wynik (ja) ? Wynik (inni) Nakłady (ja) = Nakłady (inni) Teoria wyznaczania celów Uznaje się w tym podejściu, iż zadowolenie jest wynikiem uświadomionych celów i zamierzeń. Trudność celu – zakres, w jakim cel jest ambitny, a jego osiągnięcie wymaga wysiłku. Konkretność celu – odpowiednie sformułowanie celu.

Podstawowe elementy kontrolowania Akceptacja celu – zakres, w jakim dana osoba przyjmuje cel jako swój własny. Zaangażowanie na rzecz celu – zakres osobistego zainteresowania pracownika osiągnięciem celu. Podstawowe elementy kontrolowania Kontrola – regulowanie procesów zachodzących w organizacji, tak aby ułatwić osiąganie celów. Kontrola pomaga organizacji: Przystosować się do zmian w otoczeniu. Ograniczać kumulowanie się błędów. Radzić sobie ze złożonością organizacji. Minimalizować koszty.

Typy kontroli: Kontrola zasobów rzeczowych (zarządzanie zapasami, kontrola jakości, kontrola sprzętu). Kontrola zasobów ludzkich (dobór pracowników, ich szkolenie, ocena pracy pracowników, kwestie wynagrodzeń, itp.). Kontrola zasobów informacyjnych (prognozowanie sprzedaży, analiza otoczenia, układanie harmonogramów, itp.). Kontrola finansowa (poziom zadłużenia, terminowe ściąganie należności, terminowe regulowanie zobowiązań, itp.).

Szczeble kontroli: Odpowiedzialność za kontrolę (menedżerowie i kontrolerzy). Kontrola strategiczna Kontrola strukturalna Kontrola operacji Kontrola finansowa

Etapy procesu kontrolowania: Ustalenie norm Zmierzenie wyników Porównanie wyników z normami Ustalenie potrzeby działania korygującego Utrzymanie status quo Korekta odchyleń Korekta norm