Obecnie wyraźnie zauważalny jest spadek poziomu czytelnictwa nie tylko dorosłych, ale także dzieci i młodzieży. Istnieje wiele przyczyn tego, że dzieci.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Advertisements

Dojrzałość szkolna dziecka
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Jak pomagać dziecku w nauce?
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Rozwój społeczny dziecka
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Umiejętność obserwacji.
Dlaczego warto korzystać z
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Uznaje się, że jedną z ważniejszych dróg wiodących do czytelnictwa jest wyrobienie w dziecku nawyku - najpierw zabawy książką, później słuchania. Aby czytanie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Wpływ czytania na rozwój dziecka
Eco - woodfun. Cechy naszych puzzli edukacyjno – rozrywkowych Pozytywne cechy dla małych dzieci : poprawiają sprawność palców i wspomagają koordynację.
Szkolny projekt edukacyjny „Książki naszych marzeń’’
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
WYNIKI BADAŃ.  1. LEKTURA KSZTAŁTUJE SAMODZIELNE MYŚLENIE I FORMUŁOWANIE MYŚLI.  2. JEST NAJLEPSZYM SPOSOBEM RELAKSU.  3. KSZTAŁTUJE POSTAWĘ CIERPLIWOŚCI,
Wpływ czytania na rozwój dzieci
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
BIBLIOTEKA SZKOLNA ZSTiO
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez wicedyrektora szkoły pana Janusza Jemioła SZACHY ODDZIAŁ 0A opracowanie prezentacji Kowalska Bernarda.
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Dlaczego warto czytać książki dzieciom?
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Wpływ czytania na rozwój dzieci
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Dlaczego warto czytać książki?
Dlaczego warto czytać ? „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa,
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Wychowanie przez czytanie
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Lubię czytać!.
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
Dlaczego warto czytać dziecku ?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
Czytanie wspiera rozwój dziecka
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
Dlaczego warto czytać ?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Zapis prezentacji:

Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła Wisława Szymborska

Obecnie wyraźnie zauważalny jest spadek poziomu czytelnictwa nie tylko dorosłych, ale także dzieci i młodzieży. Istnieje wiele przyczyn tego, że dzieci i młodzież czytają coraz mniej, np. książki są coraz droższe, czytanie książek jest czasochłonne, brak wyrobionej potrzeby, nawyku czytania, dzieci i młodzież nie czytają, bo nie mają wyrobionej świadomości wartości lektury, książka przestaje być źródłem wiedzy o świecie. Tę wiedzę zdobywają z radia, telewizji, Internetu. czytanie przestało być również atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu,  brak zamiłowania do czytania. Czytanie trzeba polubić, nikogo nie zmusi się do niego siłą. czytanie nie kojarzy się z zabawą, przyjemnością, nie przynosi spodziewanej satysfakcji. Jego miejsce zajmują zabawy na podwórku, sport, wycieczki, spotkania z rówieśnikami, telewizja, komputer. brak zachęty ze strony rodziców, brak przykładu, fakt, że dziecko nie widzi czytających rodziców, a książka jest w domu przedmiotem obcym lub tylko ozdobą regału.

Mimo, że książka przestała pełnić rolę głównego nośnika informacji o otaczającym świecie i jej funkcja jest obecnie inna, niż to miało miejsce kilkadziesiąt lat temu, to jednak ciągle: *dostarcza modeli wytyczających sposób bycia, *określa kodeksy postępowania, podaje przykłady dla rozwiązywania problemów życia własnego, grup i szerszych środowisk społecznych, *uczy sztuki wyboru wśród społecznych opinii i interesów, wśród różnych pojęć i chaosu, wskazuje źródła i cele wspólne, *wzbogaca psychikę czytelnika, dając mu podstawy do rozumienia siebie jako jednostki wyodrębniającej się od reszty społeczeństwa własnym światem odczuć i do zrozumienia innych ludzi.

W dzisiejszym świecie książka nie jest dla dzieci ani jedynym źródłem informacji, ani głównym źródłem rozrywki. Dlaczego zatem powinniśmy sięgać po książki?  Specjaliści zajmujący się rozwojem dzieci i młodzieży w sposób szczególny podkreślają wpływ czytania na aktywizację pięciu obszarów kompetencyjnych: komunikacji, odpoczynku, inteligencji emocjonalnej, koncentracji i emocji.   

KOMUNIKACJA Czytanie poszerza doświadczenia językowe, rozwija słownictwo, uczy wyrażać myśli i rozumieć sposoby mówienia innych ludzi. Im bogatszy język, tym sprawniejsze wyrażanie własnego zdania, lepsza umiejętność werbalizowania uczuć i potrzeb. Przeczytane w książkach historie uczą dostrzegania związków przyczynowo- skutkowych, odnajdywania zależności i wyciągania własnych wniosków. Jednym słowem, czytanie kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia i formułowania myśli – kompetencje niezbędne do właściwego funkcjonowania społecznego.   

ODPOCZYNEK Są dzieci, które mają spore trudności ze zrelaksowaniem się, wyciszeniem i odpoczynkiem od nadmiaru stymulacji i wrażeń. Bywają przez to nadmiernie pobudzone i chaotyczne w działaniu. Czytanie książek to jeden z najlepszych sposobów relaksu. Podróż w świat wyobraźni daje wytchnienie i tak potrzebną współczesnym dzieciom ciszę, zwłaszcza po zbyt długim oglądaniu telewizji czy graniu na komputerze.   

INTELIGENCJA EMOCJONALNA Samodzielne czytanie wymaga od dziecka podjęcia wysiłku oraz wytrwania w nim dla osiągnięcia celu (przeczytania książki do końca). Wyrabia w dziecku cierpliwość i umiejętność oczekiwania na nagrodę odroczoną w czasie. Nagrodę tym większą, że osiągniętą wyłącznie własną pracą. Realizowanie przez dzieci zadań z tzw. odroczonym efektem wpływa pozytywnie na rozwój ich inteligencji emocjonalnej, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania psychicznego. Kształtuje postawę cierpliwości, skupienia i refleksji nad tym, co się robi.   

KONCENTRACJA  Brak koncentracji u dzieci jest naturalnym zjawiskiem na jednym z etapów rozwoju. Obecnie jednak psychologowie dziecięcy, wychowawcy, a także rodzice napotykają coraz większe trudności w pracy z dzieckiem nad umiejętnością skupiania uwagi. Wynika to z rosnącej liczby bodźców, jaka otacza nas w codziennym życiu. Dzieci bywają niespokojne i nadmiernie pobudzone. Nieumiejętność skupienia się na rzeczach istotnych sprawia, że stają się niepewne siebie i trudno znoszą porażki. Ćwiczenie koncentracji uwagi to bardzo trudne zadanie, ale niezbędne do prawidłowego rozwoju intelektualnego. 

EMOCJE Treść książki często staje się pretekstem do rozmowy z rodzicami czy rówieśnikami na ważne dla dziecka tematy. Czytanie odpowiednich książek jest polecane jako forma leczenia psychoterapeutycznego dzieci nieśmiałych, nadmiernie agresywnych, z szeroko pojętymi trudnościami w rozwoju emocjonalno-społecznym. Książka może pomóc zarówno w poznaniu sytuacji, z którymi dziecko się nie zetknęło, jak też posłużyć za temat rozmowy o trudnych emocjach, których samo doświadcza. Czytanie uczy empatii i wrażliwości. Ile przyjemności i radości daje samodzielne czytanie! Kontakt z literaturą to nie przykry obowiązek, ale świetna zabawa. Książki wzbogacają wyobraźnię, poszerzają horyzonty i są wspaniałym sposobem na spędzanie wolnego czasu – zarówno samemu, jak z rodzeństwem czy rodzicami.

Podsumowując wyraźnie widać, iż mimo spadku poziomu czytelnictwa dzieci i młodzieży rola książki jest niepodważalna. Najogólniej mówiąc, kontakt z nią poszerza wiedzę jednostki o świecie, dostarcza bogactwa przeżyć wewnętrznych i refleksji kształtujących nie tylko umysły czytelników, ale również ich charaktery. Słowa drukowanego nie zastąpi film i telewizja. Musimy jednak zwrócić uwagę na to, by już od najmłodszych lat zapewnić dziecku jak najczęstszy kontakt z książką, co stanowi niezbędny warunek kształtowania potrzeby obcowania z literaturą.

Najważniejszym zadaniem szkoły i domu jest wytworzenie silnej motywacji do lektury, uczynienie czytania książki zajęciem atrakcyjnym i przyciągającym w taki sposób, aby książka zaspokajała różnorodne pragnienia i potrzeby dziecka, zarówno emocjonalne jak i intelektualne.

„Książka to mistrz, co darmo nauki udziela, Kto ją lubi – doradcę ma i przyjaciela, Który z nim smutki dzieli, pomaga radości, Chwilę nudów odpędza, osładza cierpkości” Ambroży Grabowski Dziękuję z uwagę Grażyna Dobosz