Formative Assessment - assessment for learning 1

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
In Father Piotr Skarga Secondary School in Sedziszow Malopolski INTERNAL EVALUATION based on School Profile method.
-Witam nazywam się Weronika Zgorzelska oraz Oliwia Kołakowska. -Witam serdecznie 1.Od kiedy pan gra w FC Barcelonie… -W FC Barcelonie gram od 13 roku.
Akcja eTwinning w Szkole Podstawowej nr 5 w Rybniku jako przykład wykorzystania Multimedialnego Centrum Informacji mgr Ewa Łopatka.
GRAMATYKA Zastosowanie czasowników SHOULD i OUGHT TO.
Zestawienie wyników badań Researches summary. 1. Czy Twoi rodzice uprawiają jakieś sporty lub w inny aktywny sposób spędzają wolny czas poświęcając im.
ocenianie, które pomaga się uczyć
Egzamin maturalny ustny z języka obcego obowiązujący od roku szkolnego 2011/2012 Prezentacja przygotowana na podstawie informacji zawartych w informatorze.
Present simple vs Present continuous
Author: Welcome to London's history and culture.
European teens speak through the art. Europejscy nastolatkowie wypowiadają się poprzez sztukę.
Ocenianie kształtujące
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Watch and how we learned on German lessons. Rodzaje uczenia się kind of learning Piosenki ( songs ) Zadania pisemne ( written works ) Oglądanie filmu.
Tweak of the Week. Supporting Polish EAL students.
Music: Nightengale Serenade
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Idea oceniania kształtującego
Holidays in Poland Christmas and Easter.
POLISH FOR BEGINNERS.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Katarzyna Zielińska Kinga Bujak Kl. IV TI. Nazywam się Katarzyna a to jest moja koleżanka Kinga. Uczęszczamy razem do Zespołu Szkół Elektoniczno-Telekomunikacyjnych.
SHOPPING- ROBIENIE ZAKUPÓW.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Hallo again! Your task is to translate the following sentences paying close attention to : Verb + ing To + infinitive Infinitive.
 Primary School no 17  John Paul II, Chorzow, Poland  Made by Monika Winkler`s Project Group.
REMEMBER THE HUMAN Netykieta - Netiquette 1. Staraj się zawsze pisać na temat. Przed wzięciem udziału w dyskusji zapoznaj się z tematyką sporu. 2. Przemyśl.
Rights of the child. Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu  Trzeci poziom konspektu Czwarty poziom konspektu  Piąty poziom.
Okres warunkowy typu 0,I,2 Okresy warunkowe występują w takich zdaniach, które mówią, co by się stało, gdyby, jeżeli. Np. Gdybym był bogaty, to bym kupił.
POLISH LANGUAGE COURSE Lesson 2: Asking and showing the way.
Wstęp do Fizyki Środowiska - Podstawy mechaniki płynów Problems 1 Lecture 1 1)In a vertical capillary filled with water air bubbles are rising Sketch the.
CROSSWORD: SLANG. Konkurs polega na rozwiązaniu krzyżówki. CROSSWORD: SLANG Wypełnione karty odpowiedzi prosimy składać w bibliotece CJK, lub przesyłać.
COMENIUS REGIO Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Łodzi 1Analiza ankiety przeprowadzonej wśród czytelników Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Łodzi.
… there was someone in the past who said: „To earn million you need billion”. In my opinion, it’s true.
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC A life for two, full of tenderness, obtains happiness as they get closer to heaven. Życie we dwoje,
Gustaw Morcinek was born in a very poor family. Gustaw Morcinek urodził się w bardzo biednej rodzinie.
Assessment of the impact of regular pilates exercises on static balance in healthy adult women. Preliminary report. 1 Rehabilitation Department, Division.
You are about to see a few sentences in Polish. Try to translate them into English, but keep in mind they are: The First Conditonal The Second Conditional.
Hallo again! Your task is to translate the following sentences paying close attention to : Verb + ing To + infinitive Infinitive.
S: Present Simple vs Present Continuous.
1 Summary of the survey on dedicated bus lanes EMTA GM, , Budapest Tamás Dombi, ZTM Warsaw.
JOB SEARCH IS A JOB Career planning is building bridges from one’s current job/career.
Przetłumacz podane w nawiasach fragmenty zdań na j. angielski.
Zdania okolicznikowe przyczyny clauses of reason.
Dr Wojciech Woźniak Department for General Sociology University of Lodz Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie.
Marcin Gliński Instytut Języków Romańskich i Translatoryki UŚ Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli WOM w Katowicach NOCNE POWTÓRKI MATURALNE 2016.
2. SCHOOL School subjects, school activities. Types of schools – vocabulary rodzaje szkół - słownictwo kindergartenprimary school lower secondary school.
CIECHANÓW My town Author: Irena Ulinska. MÓJ CEL nauczę się prezentować i uzyskiwać w języku angielskim najważniejsze informacje o swoim mieście powiatowym;
Www,mojesilnedrzewo.pl. W dniach 15 marca – 30 kwietnia 2010.r.wytwórnia wody mineralnej Żywiec Zdrój SA wspólnie z Fundacją Nasza Ziemia i Regionalną.
Opracowanie: Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
Gustaw Morcinek was born in a very poor family.
Music: Nightengale Serenade
Music: Nightengale Serenade
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Przetestuj Usability Mateusz Kaczmarek
11. Work Praca.
A prototype of distributed modelling environment
More than teaching English
Running Dictation Activity to Engage Students in Reading, Writing, Listening, and Speaking.
EMPOWEREMENT IN ICT SKILLS. I CREATED MY WEBSITE TO USE IT FOR TEACHING.
PROGRESS ON MONITORING OF SMART SPECIALISATION IN WARMIA-MAZURY REGION, POLAND July 2017, Barcelona.
Zaproszenie na seminarium „OECD Economic Survey on Poland 2016”
Research project management
Polish L3 Learning Pack Saying your name
zl
1) What is Linux 2) Founder and mascot of linux 3) Why Torvalds created linux ? 4) System advantages and disadvantages 5) Linux distributions 6) Basic.
Combining chemical and biological methods for integrated environmental assessment The safety and quality of environment (living space, human and animal.
Zapis prezentacji:

Formative Assessment - assessment for learning 1  - assessment for learning Ocenianie często pojmujemy jako podsumowanie pewnego etapu nauczania. Tymczasem ocenianie kształtujące towarzyszy procesowi nauczania od samego jego początku, aż do informacji zwrotnej na temat indywidualnych efektów nauczania. W takim sensie ocenianie kształtujące jest czymś więcej niż samym ocenianiem, jest to sposób nauczania nastawiony na pomoc uczniowi w przyswajaniu wiedzy i umiejętności. Ocenianie kształtujące jest obecne zatem od samego początku procesu nauczania, ważnym jego elementem jest więc określenie celów lekcji: co chcemy osiągnąć, poznając dany temat? Przedstawienie celów rozpocznie więc i tę prezentację. Składa się ona z 30 slajdów i będzie trwała około 45 minut. 1 1

Definition Formative Assessment refers to frequent, interactive assessment of student progress and understanding, and adjustment of teaching to meet identified student needs. Organization for Economic and Co-operation Development Definicja podana za Raportem Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Definicja nie jest prosta, ale można z niej wyczytać, że ocenianie kształtujące powinno być stosowane systematycznie, poprzez osobiste, wielokrotne przekazywanie przez nauczyciela informacji uczniowi. Informacje powinny odnosić się do kolejnych etapów nauki ucznia i wskazywać mu dalszą drogę uczenia się. Informacja ta jest przekazywana nie jako podsumowanie, ale towarzyszy i wspomaga proces uczenia się ucznia. 2 2

Definition Formative Assessment is giving information helping to learn Definicja robocza. 3 3

Formative Assessment versus Summative Assessment Teachers employing formative assessment, employ summative assessment as well. Dont't give up giving marks! Jak na razie nie jest jasny związek oceniania kształtującego z tradycyjnym ocenianiem, czyli stopniem. Wbrew obiegowym sądom, OK nie rezygnuje z oceny stopniem, ale ogranicza ją tylko do podsumowania pracy ucznia nad danym zagadnieniem. OK to ocena w postaci informacji zwrotnej, przekazywanej uczniom w ustalonym czasie i systematycznie. Ale w OK są też stopnie wystawiane na koniec procesu nauczania, czyli np. jako ocena klasówki podsumowującej. To, co jest ważne to rozdzielenie tych ocen i informacja na temat tego, która z nich będzie stosowana. Często nauczyciele zgadzają się z potrzebą dawania komentarza do pracy ucznia, ale uważają jednocześnie, że stawianie stopnia uzupełnia komentarz. Niestety mylą się. Badania wykazują, że jeśli uczeń otrzymuje komentarz i jednocześnie stopień wyrażony cyfrą, to nie czyta wnikliwie komentarza, tylko zaczyna porównywać otrzymaną cyferkę z cyferkami kolegów. Nauczyciel stawiający stopień może więc właściwie darować sobie komentarz. Jak więc sobie radzić? Trzeba ustalić, które prace będą oceniane sumująco, a które kształtująco. Najlepiej, gdy kształtująco oceniane są prace w czasie procesu uczenia się, a sumująco prace końcowe. 4 4

Formative Assessment versus Summative Assessment Summative Assessment is given periodically to determine at a particular point of time what students know and what do not know. *Teachers give marks, however not very often. *Formative Assessment is receiving feedback what students do right and what students do wrong. Students receive commentaries to their work.

Elements of Formative Assessment Establishment of learning goals The key question Receiving feedback Self-assessment and peer-assessment Active involvement of students and their parents in the learning process

Establishing Goals Your students need to know where they aim. If they know that it is easier for You and your students to achieve the goal. Students, who know only the subject of the lesson but do not know what is the aim, participate in the lesson less conciously If students know the goals, they can work faster, or stop at the important moment of the lesson

When You define the aim of the lesson, then try to express it in Informing students about the goals When You define the aim of the lesson, then try to express it in a comprehensible language for students.

After each lesson You need to check if the goal was achieved. Summing up the lesson After each lesson You need to check if the goal was achieved. Proposal – give students sentences to complete: * Today, I have learned … * I understand that … * I have reminded myself … * It surprised me … *I have achieved the goal, because...

WILF „What I am looking for” Assessment Criteria WILF „What I am looking for” Teachers should point out, to what they will pay attention while assessing students' work

„Wilf” during the lesson Defining assessment criteria for the lesson is profitable: *the teacher does not deal with the minor tasks, knows what and how to assess, chooses suitable methods; *the student knows exactly what material and skills should be aquired, concentrates on the goal achivement, can define what is already known

Key Questions

Key Questions Questions: show students the wider context, encourage them to look for the answers, engage students Jak powiedziano na początku, problem, z którym boryka się polska szkoła to brak motywacji uczniów do nauki. Często dzieje się tak dlatego, że uczniów nie interesuje to, co się dzieje na lekcjach. Podawanie uczniom celów lekcji może pomóc zainteresować ich tematem, ale często to nie wystarcza. Aby zaangażować uczniów najlepiej opracować wcześniej ciekawe pytanie kluczowe. Takie pytanie, które zachęci ich do poszukiwania odpowiedzi. Jest to trudne zadanie dla nauczyciela, ale jeśli uda mu się zachęcić uczniów pytaniem kluczowym, to wspólnie mogą poszukiwać na nie odpowiedzi. Dzięki takiemu pytaniu można „przemycić” również mniej ciekawe tematy, których poznanie jest konieczne do udzielenia odpowiedzi. Np. 1. Jak myślicie, co by się stało gdyby Hitler zwyciężył w II Wojnie Światowej? Jak by wyglądało dziś nasze życie? Aby uzyskać odpowiedź na to pytanie musimy poznać dzieje II Wojny Światowej, a to jest temat naszej lekcji. Np. 2. Czy dla czterech osób mieszkających w różnych miejscowościach zawsze można znaleźć miejsce, do którego wszystkie osoby będą miały jednakowo blisko? Zauważcie, że z punktu matematycznego jest to pytanie o to, czy na każdym czworokącie można opisać okrąg. 13 13

Key Questions The key questions: show students the wider perspective of the task, they are strictly connected with aim of the lesson, they assemble the main problems of the lesson, they cause student's interest.

Feedback

Feedback Feedback is a dialogue between the teacher and the student, dialogue, which helps the student in the learning process.

Feedback - elements Effective feedback consists of four elements: *the specification and appreciating good elements of the student's work; *a hint - what requires improvement or additional work; *a hint - how student should improve the work.

Oral Feedback Oral feedback is the best way of the dialogue between the teacher and the student. It allowes to explain doubts. The well-prepared feedback allowes the teacher to get to know student's way of thinking, work methods and gives the opportunity for better communication.

Feedback for parents Feedback is essential for parents as well. Properly formulated, allowes parents to watch children's progress, helping them or motivating to improve their results. Organizing meetings parents - teacher - student is very helpful. It is the perfect opportunity to discuss the student's way of learning and finding out the best strategy in concrete cases.

Self and Peer Assessment

Odpowiedzialność za własne uczenie się School is nowadays a place where one has to attend or a place where teachers work, and their duty is to teach. How to convince students, that they need to learn, rather than we have to teach them? We can encourage students to learn using self and peer- assessment. If students can assess themselves, it helps them in the learning process and makes them more active.

Role Changing Peer-Assessment: student understands the other student but on the other hand he/she can learn a diffrent approach to the task. it is easier for a student to be assessed by a friend because it is expressed in their language friendly opinion reduces pupils' rivalry, which possitively influences the process of learning students see, that pees-assessment improves their work and does not compare results students in the role of "teacher” become more responsible and they try hard to write a good comment.

Self - Assessment  If a student is able to assess what he already knows and what to do to reach the goal, then it helps him in the learning process and makes him more active. Samoocena jest najwyższym stopniem OK. Bardzo trudno ocenić samego siebie, ale taka ocena jest zawsze sprawiedliwa i daje od razu informację jak trzeba dalej się uczyć. 23 23

Cooperating with parents Pupils and parents need to be concious participants of the process of the formative assessment. Student – formative assessment helps you to learn.   Parents – can help their children to learn Ocenianie kształtujące wymaga współpracy z rodzicami. Rodzice muszą się zgodzić na to, ze ich dzieci będą często otrzymywać komentarz do swoich prac zamiast stopnia. Powinni też przestać pytać swoje dzieci o uzyskane stopnie i porównywać wyniki swoich dzieci z wynikami innych uczniów. Zamiast pytać: Jaki stopień dostałeś w szkole, powinni zadać pytanie: Czego się dzisiaj nauczyłeś? Rodzicom trudno jest zaakceptować taki system oceniania, gdyż sami kiedyś byli oceniani stopniami i są do tego przyzwyczajeni. Nauczyciel powinien wyjaśnić rodzicom korzyści płynące z OK i uzyskać ich zgodę na ten system oceniania. 24 24

Cooperation with parents We explain parents, that we do not give up marks, but we want to show them what they already know to build their self-confidence and positive motivation. Parents got used to marks. We want parents to ask: What have you learned today? What have you managed to understand?

Thank You For Your Attention Katarzyna Kondratowicz