Generatory chmur wyrazowych Programy Web 2.0 w edukacji dorosłych Generatory chmur wyrazowych Targu Mures, 25 maja 2011 r. Iwona Moczydlowska, MSCDN Wydział w Siedlcach
Generatory chmur wyrazowych narzędziami technologii Web 2.0 funkcjonują w oparciu o Internet są dostępne dla każdego aby tworzyć, publikować i dzielić się inni użytkownicy Internetu mogą komentować są bezpłatne Cechy charakterystyczne technologii Web 2.0
Co to jest generator chmur wyrazowych? Program internetowy do tworzenia graficznych prezentacji tekstów; słowa, które w tekście pojawiają się najczęściej są przedstawione większą czcionką. Definicja generatora chmur wyrazowych
Definicja generatora chmur wyrazowych Chmura wygenerowana za pomocą ABCYa (uwaga: program nie obsługuje polskich liter)
Jak utworzyć chmurę wyrazów? Wejdź na stronę generatora chmur. Otwórz aplikację do tworzenia chmur. Wprowadź swój tekst do okna tekstowego Wpisz lub Skopiuj i wklej Podaj adres strony internetowej Pobierz plik Kliknij Prześlij/Zwizualizuj. Generatory chmur wyrazowych
Generowanie chmury za pomocą Wordle Opis projektu ITAAT skopiowany ze strony internetowej projektu Tekst, który ma być przetworzony w chmurę został skopiowany i wklejony do okna tekstowego w programie Wordle
Prezentacja projektu ITAAT w postaci chmur Ten sam tekst, różne rezultaty wygenerowane za pomocą Wordle
Przykłady generatorów chmur Tagxedo Różne programy, różne możliwości, różne efekty
Chmura strony projektu ITAAT www. itaat Chmura strony projektu ITAAT www.itaat.eu (wygenerowana za pomocą WorditOut)
Różne efekty Tekst Wyrazy Chmura Chmura strony projektu ITAAT www.itaat.eu (wygenerowana za pomocą Tagxedo)
Ustawienia na poziomie tekstu Pomijanie wyrazów Wyrazy często używane tzw. strukturalne Wyrazy 1/2/3 itd. literowe Usuwanie znaków interpunkcyjnych Przedstawianie wyrazów Wyrażenia wielowyrazowe (dodanie znaku „~” pomiędzy dwoma wyrazami powoduje, że są one prezentowane obok siebie) Słowa z tej samej rodziny np. nauczyciel, nauczyciela (dobre generatory dokonują grupowania wyrazów i liczą je razem w odniesieniu do wielu języków) Generatory chmur wyrazowych
Ustawienia na poziomie słów Kolejność wyrazów według częstości występowania alfabetycznie losowo Wielkość liter najczęściej spotykane małe litery WIELKIE LITERY Generatory chmur wyrazowych
Ustawienia na poziomie chmury Wielkość wyrazów proporcjonalnie do liczby występowania danego wyrazu w tekście wszystkie słowa takiej samej wielkości Kolor (tła, wyrazów - jednakowego koloru lub zróżnicowane) Krój czcionki Układ kierunek (poziomo, pionowo, układ mieszany, losowo kształt chmury (geometryczny, organiczny) margines Generatory chmur wyrazowych
Zaawansowane możliwości Chmura w kształcie dostarczonym przez użytkownika (np. zdjęcie) - Tagxedo Interaktywne wyrazy w chmurze, połączenie wyrazów z zasobami w sieci – Tagul Współpraca ze słownikiem Visual Thesaurus (wyświetlanie definicji słów) – WordSift, VocabGrabber Współpraca z Google (dodawanie ilustracji, filmów) - WordSift Generatory chmur wyrazowych
Generatory chmur wyrazowych Sposoby publikowania Wydrukowanie Zapisanie w publicznej lub prywatnej galerii w Internecie Zapisanie jako obrazu na dysku komputera Wklejenie zrzutu ekranu do tekstu w programie Word lub prezentacji PowerPoint Wklejenie kodu źródłowego na stronie internetowej Przesłanie pocztą elektroniczną Wysłanie na Facebooka, Twittera, do bloga, itd. Generatory chmur wyrazowych
Dlaczego używać chmury wyrazowe? atrakcyjne piękne zabawne więcej niż listy i graficzne uporządkowanie wyrazów niosą wiele informacji stymulujące wyzwalają kreatywność, ekspresję i wyobraźnię wzmacniają krytyczne myślenie generatory chmur są proste i łatwe w użyciu są też bezpłatne! Cechy charakterystyczne chmur wyrazowych
Pomysły na wykorzystanie chmur wyrazowych prezentacja pomysłu/tematu zadanie typu badawczego na określony temat wprowadzenie do dyskusji gramatyczne/słownikowe ćwiczenie językowe przewidywanie podsumowanie stylizacja prezentacji PowerPoint powtórzenie refleksja na temat plakat konferencji/warsztatów podpowiedź w celu rekonstrukcji identyfikatory uczestników konferencji porównanie tekstów wprowadzenie artykułu informacja o osobie (życiorys) analiza strony internetowej wizualizacja treści (wiersza itp.) informacja o firmie ………….. recenzja książki/filmu Chmury wyrazowe w edukacji dorosłych
Generatory chmur wyrazowych Adresy stron http://www.tagxedo.com http://www.wordle.net http://www.imagechef.com http://www.worditout.com http://tagul.com http://www.tagcrowd.com http://www.abcya.com http://www.wordsift.com http://www.vocabgrabber.com Generatory chmur wyrazowych
Generatory chmur wyrazowych Źródła Tim Barret (red.), 52 Interesting Ways to use Wordle in the classroom, https://docs.google.com/present/view?id=dhn2vcv5_157dpbsg9c5& pli=1 Terry Freedman, Word Cloud Shoot-Out, http://www.mirandanet.ac.uk/vl_blog/?page_id=1049 Hardy Leung, 101 Ways to Use Tagxedo, http://www.tagxedo.com Nik Peachey, Using Word Clouds in EFL ESL, http://nikpeachey.blogspot.com (3 Sept.2008) Shelly Terrell, 19 Word Cloud Resources, Tips & Tools, http://teacherbootcamp.edublogs.org/2010/02/14/12 Simon Thomas, Language Activities with Wordle and word clouds, http://www.efl-resource.com/language-activities-with-wordle-and- word-clouds-2 Text + Image = Tagxedo: The Next Generation of Word Cloud Fun, http://www.tengrrl.com/blog/2010/06/19/text-image-tagxedo-the- next-generation-of-word-cloud-fun Generatory chmur wyrazowych
Jak chmury wyrazowe wykorzystywane są w MSCDN? Na blogu MSCDN poświęconym projektowi ITAAT publikowane są chmury wyrazowe czyli word clouds, aby: podsumować informacje, ułatwić zapamiętywanie informacji, pokazać relacje, zwrócić uwagę, ozdobić bloga. Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Siedlcach
Blog MSCDN ITAAT Blog stanowi polską stronę projektu ITAAT i dostępny jest tylko dla zaproszonych czytelników. Język bloga – polski. Adres: http://iwonam3.blogspot.com Cele: 1) przekazać polskim uczestnikom projektu ITAAT informację na temat projektu w języku polskim; 2) promować technologie Web 2.0. Zawartość: opis projektu, informacja o partnerach, materiały projektowe, bieżące informacje (tematy, zadania, spotkania partnerów), kwestie międzykulturowe. Programy Web 2.0 wykorzystane jak dotąd: Blogger Google Docs, Slideshare, You Tube, Podomatic, Picasa, Survey Monkey, Jigsaw Planet, Wallwisher, Voki, Tagxedo, Tagul, ImageChef (a także inne narzędzia, takie jak Photo Story 3, Hot Potatoes) Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Siedlcach
MSCDN ITAAT blog Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Siedlcach
Technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane w edukacji dorosłych iwona.moczydlowska@mscdn.edu.pl Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Siedlcach