Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wojciech Kreft ECORYS Polska Konferencja - Zamek Książ System Informacji Branżowej narzędziem pomocy w planowaniu kariery i aktywności zawodowej.
Chcę się uczyć i pracować EFS – ZPORR /Działanie 2.1/ Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
ZZDZ jest pozarządową organizacją oświatową skupiającą aż 24 Zakłady Doskonalenia Zawodowego.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Jaka jest struktura szkolnictwa zawodowego
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA EDUKACJI
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Zespół Szkół Rolniczych w Kijanach Współpraca z pracodawcami w zakresie kształcenia zawodowego - realizacja praktycznej nauki zawodu: zajęcia praktyczne.
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
Doświadczenia pierwszych naborów w ramach osi Kadry dla gospodarki oraz działania 10.6 Usługi rozwojowe dla MŚP Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Kształcenie dualne.
PROJEKT: NAUKA, PRAKTYKA, PRACA
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla
Szkoła Nauczycielem stoi
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Dualne kształcenie zawodowe
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Innowacyjna Edukacja - POWER
Zapis prezentacji:

Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza Korzyści wynikające ze współpracy pomiędzy pracodawcami a szkołami kształcącymi w zawodach Wojciech J. Jabłoński Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza Motto „….Ci, którzy odpowiadaj za politykę edukacyjną na poziomie centralnym, regionalnym i lokalnym oraz kształcą w szkołach powinni w sposób ciągły konsultować się z pracodawcami, żeby poznać ich potrzeby i oczekiwania obecne oraz te powiązane z przyszłym ich rozwojem. Aktualnie system kształcenia zawodowego nie nadąża za zmianami organizacyjnymi w gospodarce i nowymi technologiami produkcji i usług stosowanymi w przedsiębiorstwach…” Fragment wypowiedzi pracodawcy Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza Tezy W dzisiejszych czasach następuje zmiana oczekiwań wobec edukacji i w coraz w większym stopniu postrzega się ją jako czynnik wzrostu. Należy zacząć myśleć o edukacji w kategoriach gospodarczych, a nie w kategoriach wyłącznie poznawczych, jak to było do tej pory. Rozwój edukacyjny i zawodowy człowieka jest obecnie ściśle powiązany z gospodarką. Rozwijanie współpracy pomiędzy pracodawcami a szkołami zawodowymi jest niezbędne w celu efektywnego kształcenia zawodowego dostosowanego do potrzeb rynku pracy oraz poprawy jakości kształcenia. Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Stan obecny - udział pracodawców w kształceniu zawodowym uczniów 65,3% uczniów zasadniczych szkół zawodowych odbywa zajęcia praktyczne u pracodawców tylko 8,7% uczniów technikum odbywa kształcenie praktyczne u pracodawców nie wszyscy uczniowie technikum (86,5%) odbywają praktyki zawodowe u pracodawców dane wg. Systemu Informacji Oświatowej stanu na dzień 30.09.2015r. Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Kwalifikacje zawodowe Przygotowanie teoretyczne i wiedza Poziom i kierunek wykształcenia Umiejętności praktyczne, doświadczenie Szczególne cechy wymagane w danej pracy Nabyte podczas nauki w szkole Kwalifikacje formalne Nabyte na rynku pracy (pomoc pracodawców) Kwalifikacje realne Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Rola pracodawców w procesie kształtowania szkolnictwa zawodowego Rolę pracodawców w procesie kształtowania szkolnictwa zawodowego ZPWiM wypracował z udziałem ekspertów Ośrodka Pedagogiki Pracy Innowacyjnej Gospodarki ITeE-PIB w Radomiu w formie rekomendacji/ propozycji dla systemu edukacji/. Celem rekomendacji jest wskazanie możliwości podnoszenie poziomu praktycznej nauki zawodu i szerszego udziału pracodawców w dostosowywaniu oferty kształcenia zawodowego do potrzeb stale zmieniającego się rynku pracy. Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza Wsparcie szkół w procesie pozyskiwania partnerów po stronie przedsiębiorstw. Współpraca partnerska ze szkołami może być realizowana poprzez tworzenie tzw. klas patronackich, w przypadku których część kształcenia teoretycznego i większość praktycznego zostaje przeniesiona na przedsiębiorców. Proces dydaktyczny powinien być tak zorganizowany, by pracodawcy mogli skutecznie przygotować ucznia do pracy w rzeczywistych warunkach Bezpośrednią korzyścią dla szkoły jest wsparcie wynikające z umów współpracy i dotyczące przekazywania sprzętu dydaktycznego, delegowanie pracowników firmy w charakterze wykładowców/ instruktorów, zapewnienie miejsc odbywania praktyk oraz gwarancja zatrudnienia określonej części absolwentów. Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Tworzenie Branżowych Rad Pracodawców przy szkołach zawodowych Zadaniami Rady mogą być m.in.: prace nad strategią rozwoju szkoły, opiniowanie oferty kształcenia i finansowania bazy dydaktycznej, nadzór nad realizacją praktycznej nauki zawodu/ praktyk, opiniowanie zmian w ofercie programowej szkoły. Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Dofinansowanie kosztów ponoszonych przez pracodawców Praktyki zawodowe Utworzenie bazy rekomendowanych miejsc odbywania praktycznej nauki zawodu/praktyk zawodowych w oparciu o system informacji o jakości kształcenia w zakładach pracy (wykorzystujący narzędzia informatyczne), w tym nagrody pieniężne dla wyróżniających się uczniów oraz prowadzących praktyczną naukę zawodu. Dofinansowanie kosztów ponoszonych przez pracodawców w ramach prowadzenia praktyk zawodowych oraz praktycznej nauki zawodu, wsparcie finansowe dla opiekunów praktyk oraz uczniów. Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza Monitoring losów absolwentów szkolnictwa zawodowego w środowisku pracodawców. 1 Prowadzenie systematycznych i wielowymiarowych analiz obejmujących losy zawodowe absolwentów. 2 Analizy te powinny objąć nie tylko mierzalne wskaźniki, jak poziom zatrudnienia czy bezrobocia z podziałem na profile kierunków kształcenia, ale i dane o charakterze jakościowym: kluczowe czynniki sukcesu (np. praca w zawodzie, wysoki poziom satysfakcji z pracy, awanse itp.) oraz źródła ewentualnych „porażek" (np. stan pozostawania bez pracy, niezgodność wykonywanych zadań zawodowych z profilem kształcenia, niski poziom satysfakcji z wykonywanej pracy itp.). 3 Celem monitoringu powinny być weryfikacja efektów kształcenia na rynku pracy; możliwość promocji szkół poprzez przedstawianie sylwetek absolwentów, którzy odnieśli sukces zawodowy; możliwość modyfikacji oferty edukacyjnej na podstawie informacji na temat umiejętności, wiedzy i kompetencji potrzebnych na rynku pracy. Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Prognozowanie popytu na pracę oraz nowe zawody i kwalifikacje Obecnie brak jest badań trendów rozwojowych na rynku pracy oraz prognozowania popytu na pracę. Konieczne jest prowadzenie monitoringu zawodów zwłaszcza z z obszaru inteligentnych specjalizacji, z udziałem ekspertów dziedzinowych z przedsiębiorstw i środowisk naukowych. Pozwoli to rzetelnie prognozować zawody przyszłości - nowe zawody i kwalifikacje, które będą poszukiwane na rynku pracy. Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza Wykorzystanie technologii informatycznych i narzędzi dydaktyki cyfrowej Opracowanie środków i materiałów dydaktycznych do kształcenia z zawodach przy współpracy placówek naukowo-badawczych, związków branżowych, samorządu gospodarczego, organizacji pracodawców; Tworzenie branżowych lub regionalnych platform edukacyjnych będących „bankami wiedzy” z danej branży. Wypracowanie zasad współpracy dotyczącej aktualizacji materiałów dydaktycznych między nauczycielami zawodu a pracodawcami; Współpraca z placówkami naukowo-badawczymi, organizacjami pracodawców, samorządem gospodarczym, pracodawcami w celu aktualizowania treści materiałów dydaktycznych. Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza Współpraca pracodawców ze szkołami w celu dostosowania oferty edukacyjne do potrzeb rynku pracy Wsparcie dla edukacji nauczycieli kształcenia zawodowego - staże i praktyki w innowacyjnych przedsiębiorstwach oraz placówkach naukowo-badawczych Upowszechnianie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w edukacji poprzez szersze włączanie pracodawców w życie szkoły. Włączanie pracodawców do tworzonych na Mazowszu Klasterów Edukacji Zawodowej. Wspieranie transferu wiedzy i doświadczenia pomiędzy szkołami a pracodawcami. Współorganizowanie konferencji poświęconych kształceniu zawodowemu. Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza Korzyści dla szkół Doskonalenie nauczycieli przedmiotów zawodowych Wymiana doświadczeń wynikających z realizacji zadań dotyczących kształcenia zawodowego teoretycznego i praktycznego Dostosowywanie oferty kształcenia zawodowego do potrzeb stale zmieniającego się rynku pracy Podniesienie poziomu praktycznej nauki zawodu, w tym praktyk zawodowych Umożliwienie odbywania stażów absolwenckich Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Korzyści dla uczniów Nabywanie umiejętności zawodowych przy uwzględnieniu nowoczesnych technik i technologii stosowanych przez pracodawców Realizowanie praktycznej nauki zawodu w rzeczywistych warunkach pracy Większe szanse zatrudnienia dla absolwentów Większe zainteresowanie uczniami po ukończeniu kształcenia zawodowego wśród pracodawców zaangażowanych we współpracę ze szkołami Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Korzyści dla pracodawców Poznanie zakresu i jakości kształcenia młodzieży w zawodach i kierunkach istotnych z perspektyw rozwoju firmy Informacje o umiejętnościach i wiedzy uczniów w danym zawodzie, którzy wchodzą na rynek pracy Realny wpływ na proces kształcenia uczniów Możliwość wcześniejszego przygotowania absolwentów szkół do podjęcia pracy w firmie (kuźnia kadr) Wzmocnienie wizerunku firmy jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie (CSR), promocja firmy Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza Samorząd lokalny Zwiększenie dostępności do miejsc pracy na lokalnym rynku Poprawa gospodarki Zmniejszenie bezrobocia wśród absolwentów Rozwój lokalny Promocja i wizerunek jst jako miejsca przyjaznego przedsiębiorcom Szkoła Powiązanie kształcenia teoretycznego z praktyką rynkową Lepsze dostosowanie uczniów do potrzeb rynku pracy Możliwość dokształcania nauczycieli przedmiotów zawodowych poprzez staże u przedsiębiorców Promocja szkoły Przedsiębiorcy Realny wpływ na kształcenie w zawodach Wykształcone pod swoje potrzeby kadry Wzmocnienie wizerunku firmy jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie Promocja firmy Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Zaangażowanie funduszy europejskich Zgodnie z informacją z na inwestycje w kształcenie zawodowe uczniów przeznaczone zostanie prawie 200 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020. Dofinansowanie obejmie m.in. realizację praktyk i staży, wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych we współpracy szkół z pracodawcami, czy też tworzenie klas patronackich. Unijne wsparcie zainwestowane zostanie w kursy przygotowawcze na studia, a także przygotowujące kandydatów do czeladniczych i mistrzowskich egzaminów kwalifikacyjnych. Wsparcie obejmie również doposażenie placówek edukacyjnych, aby ułatwić zdobycie kompetencji niezbędnych do pracy. Dane z Serwisu Regionalnego Programu Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza Dziękuję za uwagę wojciech.jablonski@zpwim.pl Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza