Wpływ hałasu na słuch.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Hałas - niewidzialny wróg
Advertisements

HAŁAS W NASZEJ SZKOLE Raport z przeprowadzonych badań w Gimnazjum nr 1 im Ojca Świętego Jana Pawła II w Rabie Wyżnej Raba Wyżna r.
UCHO BEZ TAJEMNIC Ankieta w V LO
i hałas ultradźwiękowy.
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 W CZARNKOWIE W RAMACH PROMOCJI ZDROWIA.
HAŁAS Opracowała Agnieszka Terebus.
Ucho Ucho składa się z trzech części: ucha zewnętrznego, ucha środkowego oraz ucha wewnętrznego. Ucho zewnętrzne występuje jedynie u ssaków. Ucho zewnętrzne.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Autor: Krzysztof Wolsa
Ucho bez tajemnic.
Jak jest zbudowane? Jak słyszymy?
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
„Zmysłami otwieram okna
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum nr 1 w Rumi ID grupy: 96/66_mp_g2 Opiekun: Maria Palmąka Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: „Zmysłami.
Hałas w szkole Co to jest hałas? Wpływ hałasu na nasze zdrowie
HAŁAS I JEGO SZKODLIWE DZIAŁANIE.
Hałas mgr Marta Iwaniuk Aby wstawić ten slajd do prezentacji
Implantacja w Laryngologii
jako nauka eksperymentalna
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
Działania pamięciowe na liczbach naturalnych
Fizyka – drgania, fale.
Budowa ucha 1 - czaszka 2 - przewód słuchowy zewnętrzny
Fale dźwiękowe.
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
WPŁYW HAŁASU I FAL ELEKTROMAGNETYCZNYCH NA CZŁOWIEKA
Analiza wyników ankiety o hałasie.
Spis Treści Definicja dźwięku (slajd 4) Schemat i działanie ludzkiego ucha (slajd 5) Co to jest hałas ? (slajd 6) Poziom natężenia dźwięku a reakcja organizmu.
i jego wpływ na zdrowie człowieka
Sposoby zapobiegania hałasowi w szkole
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
Ci.... Cho....sza.....
Słuch i hałas.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
Bezpieczna przerwa.
Karol Wilim Patryk Bombik Kamil Wawoczny Mateusz Grzegórzek
Świat Dźwięków W naszym środowisku dźwięk pełni najrozmaitsze funkcje. Dostarcza przyjemności (szum morza, śpiew ptaków) lub przykrości (hałas). Może.
Brak dźwięków zdolnych wytworzyć wrażenia słuchowe. Od hałasu wolę ciszę, wtedy wszystko lepiej słyszę !
NIE LUBIĘ HAŁASU, LUBIĘ CISZĘ!
Zagrożenia wypadkowe i zagrożenia dla zdrowia występujące w zakładzie i podstawowe środki zapobiegawcze.
Szkodliwość hałasu w szkole
Szkodliwość hałasu.
-nasz niewidzialny wróg
Hałas. Hałas – dźwięk, który w określonym miejscu, czasie jest niepożądany lub szkodliwy dla zdrowia Hałas – wszelkie niepożądane, nieprzyjemne, dokuczliwe,
Hałas w szkole Co to jest hałas? Wpływ hałasu na nasze zdrowie.
Temat: Hałas i jego wpływ na zdrowie człowieka
„ Świat bez dopalaczy, narkotyków i… ”
D źwięk W tej prezentacji: D owiecie się, jak brzmi definicja dźwięku; P rzyjrzycie się budowie ucha; D owiecie się więcej na temat ruchu drgającego; Z.
Temat: Jak powstaje fala? Rodzaje fal.
BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM
Fala mechaniczna jest to rozchodzące się w ośrodku zaburzenie wywołane drganiem źródła. Ośrodkiem będziemy nazywać ciało materialne, np. powietrze, woda,
Ucho. Budowa I Funkcje Ucho Zewnętrzne: -małżowina uszna ( jest zbudowana z tkanki chrzęstnej pokrytej skórą. -Przewód słuchowy ( ma około 3cm długości)
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SŁUCH.
Bezpieczna przerwa.
Elementy akustyki Dźwięk – mechaniczna fala podłużna rozchodząca się w cieczach, ciałach stałych i gazach zakres słyszalny 20 Hz – Hz do 20 Hz.
Słowo „hałas” Natalia Jąder.
Od czego zależy wrażenie głośności dźwięku?
Szkodliwość hałasu w szkole
Negatywny wpływ hałasu
TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI ZAGROŻENIA HAŁASEM
Aleksandra Lewandowska
Hałas Jak szkodzi ....
Szkoła Promująca Zdrowie – reaktywacja
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Budowa ucha Ucho składa się z: Kanału słuchowego Błony bębenkowej
Zapis prezentacji:

Wpływ hałasu na słuch

Jaka kość w ciele człowieka jest najmniejsza i mierzy około 3 mm?

W jaki sposób zbudowane jest ucho? Małżowina uszna (1) zbiera fale dźwiękowe i kieruje je do przewodu słuchowego zewnętrznego(2) a także pomaga zlokalizować źródło dźwięku. Przewód słuchowy zewnętrzny jest jak rura, w której dźwięki ulegają wzmocnieniu. Fale dźwiękowe kierują się dalej do elastycznej, błony bębenkowej o owalnym kształcie, która zamyka koniec przewodu słuchowego i dzięki swojej specyficznej budowie powoduje dalsze wzmocnienie dźwięku. Błona bębenkowa (3) drga pod wpływem fali dźwiękowej jak membrana prawdziwego bębna. Drgania te są przekazywane do ucha środkowego,

W uchu środkowym znajdują się najmniejsze w organizmie człowieka kosteczki (4): młoteczek, kowadełko i strzemiączko. Rolą kosteczek słuchowych jest wzmocnienie fali dźwiękowej i przekazanie drgań poprzez okienko owalne (7) do płynu wypełniającego ucho wewnętrzne. Dźwięk dociera do ślimaka (5), który jest systemem kanałów. Wypełniony jest płynem, który przemieszcza się pod wpływem drgań okienka owalnego. Przemieszczający się płyn wprawia w ruch komórki narządu Cortiego, które przekształcają energię mechaniczną w impulsy elektryczne przekazywane do włókien nerwu słuchowego (6). Te wędrują dalej do mózgu, gdzie są analizowane i interpretowane przez wyspecjalizowane ośrodki w korze mózgowej. W ten sposób słyszymy.

Natężenie dźwięku Poziom natężenia dźwięku mierzy się za pomocą jednostek umownych – decybeli (dB). Najcichszy dźwięk, który może być usłyszany przez człowieka wynosi 0 dB. Maksymalne tolerowane natężenie dźwięku wynosi 140 dB. Dźwięki o natężeniu powyżej tej wartości poza wrażeniem słuchowym wywołują również czucie bólu związane z uszkodzeniem narządu spiralnego. Ludzie młodzi odbierają dźwięki o częstotliwości w zakresie od 20 do 20 000 Hz. W miarę starzenia się organizmu górna granica obniża się i dźwięki o dużej częstotliwości nie są słyszane. Najlepiej odbierane są dźwięki w zakresie od 1000 do 3000 Hz.

Wykres przedstawiający skalę natężenia dźwięku w decybelach

- Bezpieczne dźwięki to 20-60 decybeli tj - Bezpieczne dźwięki to 20-60 decybeli tj. szelest liści, tykanie zegara , szum cichej ulicy, zwykła rozmowa , śpiew ptaków. Ryzykowne 75-100 decybeli – gwar w restauracji z muzyką, szum głośnej ulicy, odgłos jadącej ciężarówki i autobusu. - Groźne 100- 140 decybeli- warkot motocykla bez tłumika, dźwięki koncertu rockowego, pracujący młot pneumatyczny.

Hałas Niepożądane, nieprzyjemne lub uciążliwe dźwięki, zazwyczaj o nadmiernym natężeniu (zbyt głośne) w danym miejscu i czasie. Pojęcie hałasu jest generalnie subiektywne i zależy od poziomu odniesienia.

Źródła hałasu pojedyncze np. środki komunikacji, transportu i produkcji w obiektach i na zewnątrz zgrupowane na określonej przestrzeni np. drogi, lotniska, dworce, zajezdnie, stacje rozrządowe, obiekty przemysłowe, rozrywkowe, sportowe itp.

Szkodliwość hałasu Hałas może być szkodliwy dla zdrowia człowieka. Zbyt duże jego natężenie może prowadzić do uszkodzenia narządu słuchu. Mniejsze wartości natężenia hałasu, występujące długotrwale lub przenikliwie, mogą wpływać negatywnie na psychikę.

Wpływ hałasu na zdrowie człowieka Z punktu widzenia psychologii hałas jest dźwiękiem nieprzyjemnym i niepożądanym, powodującym drażliwość, zmęczenie całego organizmu a szczególnie słuchu. Nie wszyscy są jednakowo wrażliwi na po hałasowe uszkodzenie słuchu. Istnieją czynniki predysponujące zależne od genów, ogólnego stanu zdrowia, warunków środowiskowych.

Hałas może powodować Czasowe lub trwałe uszkodzenia słuchu Bóle i zawroty głowy Bezsenność Nerwowość i rozdrażnienie Podwyższone ciśnienie krwi Zaburzenia trawienia Choroby żołądka Choroby serca i zaburzenia krążenia Przedwczesne zmęczenie, zaburzenia orientacji Obniżenie uwagi i trudności ze skupieniem uwagi Obniżenie zdolności obserwacji Gorszą wydajność nauki Czasowe lub trwałe uszkodzenia słuchu U małych dzieci budzi duży niepokój, niepewność, zagubienie

Hałas w szkole 20 procent dzieci ze szkół podstawowych ma zaburzenia słuchu a 30 procent ma tzw. szumy uszne. Większe zaburzenia mają dzieci ze starszych klas. Powodem jest hałas w szkołach ponad dopuszczalne normy.

Hałas w szkole Hałas na szkolnej przerwie może być porównywalny z tym na koncercie rockowym. Przy jego natężeniu przekraczającym 100 decybeli większość ludzi odczuwa ból. Naukowcy ostrzegają: w szkołach jest za głośno, uczniowie nie mogą efektywnie przyswajać wiedzy nawet po krótkotrwałej obecności w takich warunkach.

Hałas w szkole podczas przerw poziom hałasu dochodzi w szkołach nawet do 110 decybeli, podczas gdy dopuszczalna norma w Polsce wynosi 85 decybeli. Natomiast średni poziom hałasu to 90 dB, czyli tylko nieco poniżej progu uszkodzenia słuchu. Tyle decybeli ma także dźwięk szkolnego dzwonka Po spędzeniu 60 minut w takim hałasie potrzeba aż 480 minut (ile to godzin?) odpoczynku, aby stan słuchu powrócił do normy.

Hałas w szkołach jest tak poważnym problemem, że niektóre placówki, jak na przykład SP nr 25 w Rzeszowie, zdecydowały się na zainstalowanie „sygnalizatorów hałasu”, które w widoczny dla dzieci sposób alarmują, gdy sytuacja zaczyna robić się niebezpieczna.