Charakterystyka metody Glenna Domana

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: mgr Lidia Szklarska. W pracowni pisarza. Pisarz to człowiek, który pisze książki. Mówi się też o nim - autor książki. Aby książka mogła powstać,
Advertisements

Przecinki.
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
Jak pisać pracę dyplomową?
Czytanie ze zrozumieniem
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Praca z wersetem biblijnym
Bezpiecznie w wirtualnym świecie.
Strategia skutecznego szukania informacji w Internecie
SZYBKIE CZYTANIE Opracowała: mgr Małgorzata Kaczyńska.
GLOTTODYDAKTYKA Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi
Pogoda w j. niemieckim Zajęcia przeprowadzone w dniu r. w klasie III a
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH KLASA 1
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
logopedyczny-prezentacja
JAK DBAĆ O WZROK SWOJEGO DZIECKA PRZYCIŚNIJ ENTER PO KAŻDEJ STRONIE
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Nauczanie zintegrowane
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
KLOCKOMANIA.
Co to są alternatywne i wspomagające metody komunikacji?
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
Moje dziecko idzie do szkoły
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych
To coś dla mnie! WOLONTARIAT przyłącz się!. CZYM JEST WOLONTARIAT? Wolontariat to:  świetna przygoda  nowe doświadczenia i znajomości  możliwość sprawdzenia.
Przygotowanie dobrej prezentacji
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Jak projektujemy prezentację multimedialną?
Metody pracy samokształceniowej ucznia
= = = 6 3 +
= = = 4 1 +
„Zabawa w czytanie” G. Doman, J. Doman
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
METODA GLENNA DOMANA DELACATO
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Wychowawcy: mgr Agnieszka Grześkowiak, mgr Honorata Dreczkowska
Prawa dziecka Prezentacja na podstawie książki „Twoje Prawa” opracowanej przez UNICEF Anna Rak.
METODA DOBREGO STARTU.
Etapy rozwoju mowy. Urodziłam się 1984 r. W Gdańsku w rodzinie słyszącej. W tym czasie nie badano słuchu noworodkom, tak jak to się robi obecnie.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DZIELNICOWA KAMPANIA „SZEŚCIOLATKI W PIERWSZEJ KLASIE”
Tajemnicze pismo Potrzebne: Działanie
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych Autor: Switek Marian.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Kiedy piszemy wielkie litery? Ola i Tomek nam to przedstawią.
Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyków obcych?. 6 języków, których najczęściej się uczymy.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
JAK DBAĆ O WZROK SWOJEGO DZIECKA
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA
GLOTTODYDAKTYKA.
NAUKA CZYTANIA METODĄ GLENNA DOMANA
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Rozwój mowy dziecka.
Nauka czytania. Metoda Glenna Domana.
Weronika D. , Natalia H. , Agnieszka W. - uczennice klasy VI
Zapis prezentacji:

Charakterystyka metody Glenna Domana „Zabawa w Czytanie” Charakterystyka metody Glenna Domana

Glenn Doman- fenomen postaci Amerykański fizjoterapeuta Maksyma: „Dzieci mogą czytać słowa gdy mają rok, zdania gdy mają dwa lata,i całe książki gdy mają trzy lata” G. Doman 1992 Instytut Osiągania Potencjału Ludzkich Możliwości” w Filadelfii Prowadził badania na temat uszkodzeń mózgu u dzieci Twórca metody czytania globalnego

Założenia metody czytania globalnego Proces nauki czytania przebiega wg ściśle określonych etapów Jako środek dydaktyczny używane są tzw. bity informacji, czyli białe kartoniki o odpowiedniej szerokości i długości (10cm wysokości i 60cm szerokości, litery mają mieć wielkość 8cm), na których napisane są słowa w kolorze czerwonym ( kolor czerwony przyciąga wzrok szczególnie małych dzieci)- stymulacja wzrokowa

Etapy nauki czytania wg G. Domana I Etap: pojedyncze słowa Wprowadzenie 15 słów z najbliższego otoczenia w zestawach( po 5 słów) Naukę czytania zaczynamy od wyrazu mama, potem tata, jego imię, potem inne np. nazwy sprzętów, zabawek Materiał leksykalny prezentujemy w sesjach 3 razy w ciągu dnia, w tym jeden wyraz ok. 1 sekundy Wprowadzenie kolejnych 20 słów połączone z wycofywaniem starych i wprowadzeniem kolejnych wyrazów ( łącznie ok. 150 wyrazów) Proces wycofywania i wprowadzania nowych słów jest charakterystyczny również dla II, III i IV etapu.

II Etap: wyrażenia dwuwyrazowe Nauka kolorów, połączona z wprowadzeniem podstawowych przymiotników, tak aby tworzyły sensowne całości z wprowadzonymi w I etapie przymiotnikami . Najlepiej w prowadzać wyrażenia w parach przeciwieńst: duży- mały, ładny, brzydki III Etap: proste zdania Wprowadzenie nazw czynności umożliwiające budowę zdań. IV Etap: rozbudowane zdania Etap ten poprzedza wprowadzenie przyimków: „na, pod, w” w wyrażeniach dwuwyrazowych, potem w zdaniach.

V Etap: Książki Początkowo teksty książeczek można układać wspólnie z dzieckiem. Ich treść dotyczy najbliższego otoczenia, wydarzeń w rodzinie. Wiedzę zawartą w książeczkach łączy się w cykle tematyczne. Książka dla dzieci musi spełniać określone warunki 1. Powinna zawierać słownictwo od 50 do 100 słów. 2. Powinna mieścić nie więcej niż jedno zdanie na jednej stronie. 3. Litery nie mogą być mniejsze niż 2 cm. 4. Tekst powinien poprzedzać ilustrację i znajdować się na oddzielnej stronie. Dziecko musi przewrócić stronę, żeby zobaczyć ilustrację po przeczytaniu zdania.

Metoda Glenna Domana- jak osiągnąć sukces? Według Glenna Domana nauka czytania to element dziecięcej zabawy, jest to tzw. Zabawa w czytanie. Doman sformułował zasady będące gwarantem sukcesu nauki czytania: 1.Zacznij w możliwie najmłodszym wieku. 2. Bądź zawsze radosna. 3. Szanuj swoje dziecko. 4. Ucz tylko wtedy, gdy ty i twoje dziecko jesteście szczęśliwi. 5. Skończ zanim twoje dziecko chce skończyć. 6. Pokazuj materiały szybko. 7. Często wprowadzaj nowe materiały. 8.Bądź systematyczna.

Zalety zastosowania metody G Zalety zastosowania metody G. Domana w pracy z dziećmi z upośledzeniem umysłowym Doskonalenie analizy i syntezy słuchowej Stymulowanie funkcji percepcyjno- wzrokowych Zaangażowanie emocjonalne wpływa na poziom motywacji dziecka

Przykłady zabaw z wykorzystaniem metody G. Domana Wizytówki: Rozdajemy wizytówki z imionami dzieci na chybił trafił jedno dziecko nie dostaje swojego imienia i próbuje odnaleźć je, zabiera swoją wizytówkę koledze i tak do końca. Bingo wyrazowe: Każde dziecko otrzymuje jeden ze znanych mu wyrazów. Nauczyciel czyta i pokazuje wyrazy a dziecko patrzy czy ma ten wyraz W sklepie: Różne przedmioty do sprzedawania oraz ich podpisy. Dzieci udają, że nie potrafią mówić, więc posługują się napisami.

Dziękuję za Uwagę Bibliografia: Doman G.: Jak nauczyć małe dziecko czytać? Bydgoszcz 1992. Doroszewska J.: Pedagogika specjalna, Wrocław 1989. Dykcik W.: Pedagogika specjalna, Poznań 2001. Kaja B.: Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001.   Katarzyna Rojkowska „Naucz małe dziecko myśleć i czuć”,2008 Kamińska K. Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa, 1999. Agnieszka Mroczek