To oznacza, że można się tego nauczyć i można nauczyć tego innych. Sukces startupu można zaplanować i wypracować, realizując odpowiedni proces. To oznacza, że można się tego nauczyć i można nauczyć tego innych.
Mam genialny pomysł na biznes, muszę tylko zbudować produkt! Jak to najczęściej wygląda? Mam genialny pomysł na biznes, muszę tylko zbudować produkt!
Źródło: http://ks27729.kimsufi.com/p5/200606/46/982918.jpg
Źródło: http://fc07. deviantart
Dlaczego nikt nie chce mojego produktu Źródło: http://celebixy.pl/gollum-4073
Dodam jeszcze więcej funkcjonalności, może teraz będzie lepiej! Źródło: http://www.theoutsiders.net/artist/ian-stevenson
Większość startupów nie umiera z powodu braku produktu. Umiera z powodu braku produktu, którego potrzebują klienci!
Proces przekształcenia pomysłu w produkt Ok, ale jak to robić? Proces przekształcenia pomysłu w produkt
PROCES Ta droga, którą przebyłem – od tej osoby namacalnie tworzącej produktu, po zarządzającego i patrzącego biznesowo, pozwoliła mi zobaczyć jak źle podchodzimy do tworzenia nowych produktów i usług. Jak wiele czasu tracimy na tworzenie produktów, które nie są nikomu potrzebne, których nikt nie chce kupić, których nie da się zmonetyzować lub skalować. To co zwróciło moją szczególną i uwagę, i to w czym sam nie raz popełniłem błędy, to skupienie się tylko na jednym aspekcie tworzonego biznesu: Programowanie Ux Nawiązywanie relacji I o tym właśnie jak nie skupiać się tylko na jednej części, a spojrzeć szerzej na Was tworzony biznes za pomocą modelu biznesowego chciałbym Wam dzisiaj opowiedzieć. Źródło: Cowan Publishing
Przekształć pomysł w wizję, wizję w realne działania KROK 1 Przekształć pomysł w wizję, wizję w realne działania
Wizja Dlaczego chcesz stworzyć produkt? Co chcesz osiągnąć? Jak chcesz zmienić świat? Rozbij wizję na cele, aktywności Wyznacz mierniki Naucz się mierzyć działania cyklicznie
Jak przekształcić wizję w rzeczywistość Źródło: http://insideintercom.io/why-startups-need-a-strong-vision/
Jak przekształcić wizję w rzeczywistość Źródło: http://insideintercom.io/why-startups-need-a-strong-vision/
Skoncentruj się na użytkowniku KROK 2 Skoncentruj się na użytkowniku
Mapa empatii Źródło: http://www.brand-commerce.net/analiza-i-strategia/mapowanie-potrzeb-odbiorcow-na-funkcje-sklepu-on-line/
Mapa empatii – jak szybko możesz ją stworzyć! To jest skomplikowane Jakiś przykład? Innych ludzi Czy warto to robić? Pewność prelegenta Wystąpienia Oferty Opinie znajomych Komentuje Prezentacje Zapisuje notatki Analizuje Inspiracja Nie wiem jak zacząć Wiedza Brakuje mi zespołu Kontakty Źródło: http://www.brand-commerce.net/analiza-i-strategia/mapowanie-potrzeb-odbiorcow-na-funkcje-sklepu-on-line/
Persony Źródło: Stock Photo
Źródło: Cooper, About Face
Ludzie mają różne potrzeby! Źródło: Cooper, About Face
Przykładowa persona!
Persony to świetny sposób do zrozumienia kto jest naszym odbiorcą, ale także wczucia się w tą osobę (empatii) Źródło: http://www.thisnext.com/item/4E8183FF/The-Empathy-Belly-Pregnancy
Model C-P-S http://productmanager.pl/2013/rozszerzony-model-c-p-s/
KROK 3 Zatrzymaj się! Jaką unikalną wartość proponujesz? Przygotuj model biznesowy!
Value proposition canvas (kanwa propozycji wartości)
Value proposition canvas (kanwa propozycji wartości) Podobni ludzie Poznanie ludzi Realizacja pomysłu Warsztaty w BPNT Nie znam się Wiedza, mentorzy
Bussines model canvas (kanwa modelu biznesowego)
Czym jest model biznesowy? Model biznesowy opisuje przesłanki w sposobie jak firma tworzy, dostarcza i uzyskuje wartość czerpie zyski (pieniądze) z wytworzonej wartości.
Zweryfikuj swoje hipotezy! KROK 4 Dobra robota! Masz teraz koncepcje pełną założeń i hipotez – nic więcej. Zweryfikuj swoje hipotezy!
Repeat Źródło: http://startappz.tumblr.com/post/22310614166/startup
Przejdź do wytwarzania MVP, szybko (rapid) i zwinnie (iteracyjnie)! KROK 5 Przejdź do wytwarzania MVP, szybko (rapid) i zwinnie (iteracyjnie)!
Pretotyping – czyli sprawdź ideę zanim zbudujesz i przetestujesz rozwiązanie
Alberto Savoia - metody pretotypowania: metoda Pinokio, czyli tworzenie prototypu, który jedynie imituje funkcjonalności prawdziwego produktu, metoda Mechaniczny Turek, czyli zastąpienie kosztownych rozwiązań technicznych pracą ludzką, metoda prowincjonalna, czyli przetestowanie produktu na małym wycinku danych metoda fake door, czyli sprawdzenie zainteresowania użytkowników jedynie poprzez zaprezentowanie możliwości bez jej faktycznego wykonania, np. umieszczenie na stronie aplikacji linku do nowej funkcjonalności, np. forum, które jeszcze nie istnieje i sprawdzenie współczynnika kliknięcia/wyświetlenia,
Rapid Prototyping czyli najszybsza, stosunkowa łatwa i tania droga do przetestowania idei, konceptu
Rapid Prototyping Testuj z użytkownikiem protypy na wczesnym etapie (nie istnieje właściwy poziom szczególowości prototypu!) Źródło: http://www.thoughtworks.com/insights/articles/providing-just-enough-design-can-make-agile-software-delivery-more-successful
PODSUMOWANIE Dlaczego taki proces?
Czym według Was jest startup? Startup jest organizacją stworzoną w celu poszukiwania powtarzalnego, skalowalnego i rentownego modelu biznesowego. Steve Blank
Czym według Was jest startup? Eric Ries, autor The Lean Startup definiuje startup jako przedsiębiorstwo działające w warunkach skrajnej niepewności. Niepewności, którą stara się zredukować za pomocą eksperymentów.
Eksperymenty (uczenie się) = Ograniczanie niepewności http://pathfindersoftware.com/enterprise-innovation/
Rentowny model biznesowy Model to swego rodzaju schemat pozwalający opisać (modelować) w przybliżony sposób jakiś aspekt rzeczywistości. W przypadku modelu biznesowego tym opisywanym w przybliżeniu fragmentem rzeczywistości jest Twój biznes. Model biznesowy jest schematem działania Twojej firmy, pozwalającym z oddali przyjrzeć się i wyłapać najważniejsze elementy jej funkcjonowania. A, że celem biznesu jest mnożenie gotówki, to model powinien odpowiadać na pytanie „jak Twoja firma zarabia?”. Źródło: Cowan Publishing
Co dalej? http://businessmodelalchemist.com/ http://productmanager.pl https://bmfiddle.com
Dziękuję za uwagę! Mariusz Muraszko UX Designer w ATENA Usługi Informatyczne i Finansowe S.A. Poprzednio: Analityk / p.o.Product Owner’a w Grupa Polskapresse (Naszemiasto.pl, Telemagazyn.pl, Wiadomosci24.pl,Polskatimes.pl) mariusz.muraszko@gmail.com http://inqub.it http://productbox.pl