Elementy etyki lekarskiej na tle innych podręczników tej dyscypliny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania inteligentnej specjalizacji regionów Toruń, 20 marca 2013 Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem.
Advertisements

w ramach prac doktorskich i magisterskich
czyli Wprowadzenie do filozofii
Jak korzystać z literatury popularnonaukowej
Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r
BIOETYKA Krzysztof G. Jeziorski.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
M. Skotnicki Środowisko a rozwój społeczno-gospodarczy Grzegorz Łach, Aleksander Tittenbrun, Wojciech P. Wilczewski.
Normy praktyki zawodowej
Skąd pochodzą zasady moralne?
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Przygotował Andrzej Potucha
Pedagogika ogólna.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Materializm a idealizm
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Innowacje pedagogiczne
Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Pedagogika szkoły wyższej
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Kodeks Etyki Aptekarza Rzeczpospolitej Polskiej
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Metodologia badań empirycznych
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
BALAST I KONIECZNOŚĆ „ETYKA – nie można nauczyć jej ani na kursie ani przymusić prawem ani skodyfikować.” K. Gibiński.
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Logika i argumentacja dla prawników
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
KLONOWANIE W NAUCZANIU KOŚCIOŁA
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Etyka Patrycja Zalewska.
Praca dyplomowa (magisterska, licencjacka i inżynierska) powinna mieć charakter:
Seminarium magisterskie. Formalności rok akademicki 2013/2014 dr Małgorzata Zięba.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Redakcja tekstów naukowych dla orientalistów
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Wstęp do prawoznawstwa Administracja wykład 1
dr hab. Iwona Sierpowska
Zasada lojalności.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Zasada lojalności.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
PRZYRZECZENIE LEKARSKIE Przyjmuję z szacunkiem i wdzięcznością dla moich Mistrzów nadany mi tytuł lekarza i w pełni świadomy związanych z nim.
KLASA Społeczno-prawna
Co to jest bioetyka Bios życie rozumiane w wymiarze biologicznym, materialnym. Etos (z gr. ethos zwyczaj, zachowanie). Etyka jedna z gałęzi filozofii,
Nowa Karta Pracowników Służby Zdrowia 2017 przygotowana przez Papieską Radę ds. Służby Zdrowia jest wydaniem krytycznym, uzupełnionym i poprawionym pierwszej.
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Elementy etyki lekarskiej na tle innych podręczników tej dyscypliny Ks. dr hab. Tadeusz Biesaga prof. UPJPII

Charakterystyczną cechą pierwszego działu książki, omawiającego wybrane źródła etyki lekarskiej, jest próba umieszczenia obok siebie różnych propozycji wzajemnie się ubogacających: starożytnej myśli etycznej Hipokratesa, chrześcijańskiej myśli etycznej wyrażonej w Karcie Pracowników Służby Zdrowia, europejskiej propozycji rozwiązań bioetycznych wyrażonej w Konwencji Bioetycznej oraz zasad etycznych sformułowanych w polskim Kodeksie Etyki Lekarskiej. Przykładem jest choćby ujęcie powołania lekarskiego.

Druga charakterystyczną cechą prezentowania tych źródeł to niejako ciągłe pytanie o człowieka, o jego ujęcie, o antropologię kryjącą się w przytaczanych dokumentach, która staje się podstawą rozstrzygnięć etycznych. Antropologię tę rekonstruuje się jak świadczą poniższe tytuły zarówno przy omawianiu Karty Pracowników Służby Zdrowia, jak też Europejskiej Konwencji Bioetycznej

Drugą, ale w kwestii uzasadnień, zasadniczą częścią podręcznika, jest odwołanie się do filozoficznych podstaw etyki lekarskiej. W swej strukturze część ta, po przeprowadzeniu sporu personalizmu z utylitaryzmem i deontonomizmem etycznym, zmierza do wypracowania podstawowych kryteriów na terenie etyki medycznej, następnie krytycznie odnosi się do absolutyzowania wolności, przeciwstawia się zagrożeniom sumienia lekarza, podkreśla rolę jego cnót, oraz krytycznie ocenia propozycje relacji lekarz-pacjent w medycynie skomercjalizowanej.

Wyraźnie prezentowana jest w tej części antropologia i etyka, która kontynuuje propozycję K. Wojtyły i jego uczniów ubogacenia filozofii realistycznej, filozofią podmiotu. Pomysł ten w jakieś mierze zostal teoretyczne sprawdzony w mojej książce Spór o normę moralności, WN PAT, Kraków 1998. Tutaj jest on w jakiejś mierze kontynuowany i zastosowany w poszukiwaniu normatywnych wskazań na terenie etyki medycznej.

Podstawowe rozstrzygnięcia w poszczególnych nurtach filozoficznych w punkcie wyjścia filozofii decydują o takiej, a nie innej antropologii i etyce. Metody redukcjonistyczne, przydatne dla nauk ścisłych, dla opisu specyficznych aspektów rzeczywistości, na terenie integralnego ujęcia człowieka i sformułowania zasadniczych norm etycznych są niewystarczające i prowadzą do propagowania błędnych norm etycznych i społecznych.

Oprócz dość wyraźnego przywołania w tym podręczniku antropologii personalistycznej, próbowano w nim za amerykańskim lekarzem i etykiem Edmundem Pellegrino wypracować odpowiednie kryteria wewnątrz samej etyki medycznej. Refleksja nad natura profesji medycznej prowadziła do wyraźniejszego odróżnienia celów wewnętrznych praktyce medycznej, od celów zewnętrznych tej profesji. Owo teleologiczne ujęcie działalności medycznej pozwoliło też dokładniej określić cel medycyny, dobro pacjenta (dobro medycznej, dobro osobiste i dobro osobowe) oraz główną zasadę wynikła z relacji pacjent-lekarz, określaną jako „dobroczynność w zaufaniu”.

Dwie następne części podręcznika to problemy etyki początku i końca życia. Ogólnie refleksja dość wyraźnie nachylona jest antropologicznie. W poszukiwaniu ocen i wskazań normatywnych implicite czy explicite ciągle pamięta się, że chodzi o pacjenta, podmiot, osobę ludzka. Z tej pozycji obnaża się pewną błędną terminologię etyczną. Np. wobec używanego sformułowania „klonowanie terapeutyczne”, można zapytać, czy jest ono dla klonu ludzkiego terapeutyczne czy eutanatyczne? Jeśli jest eutanatyczne, to w takim razie, czy nazwanie go terapeutycznym nie jest manipulacja psychologiczną i etyczną? Czy stosowanie przez Państwo tzw. zgody domniemanej, nie jest w rzeczywistości zawłaszczaniem zwłok do transplantacji? Czy aborcję z pozycji podmiotowości embrionu ludzkiego, można nazwać metodą planowania rodziny jak chcą organizacje proaborcyjne?

Od strony formalnej i treściowej podręcznik, pisany w postaci zwięzłych artykułów kierowanych do środowiska medycznego, chciał zrealizować zarówno cele naukowe jak i dydaktyczne. Cele dydaktyczne chciał osiągnąć przez dyskusję z Redakcją Medycyny Praktycznej w sprawach odpowiedniego języka, zrozumiałego dla środowiska medycznego, przez zwięzłą i przejrzystą strukturę każdego tematu. Cele naukowe chciał osiągnąć przez rozwijanie pewnej filozoficznej propozycji antropologicznej i etycznej w dyskusji z innymi propozycjami, w formułowaniu argumentów i wykorzystaniu współczesnej literatury bioetycznej, cytowanej w tekście i dokumentowanej w przypisach i bibliografii.

Elementy etyki lekarskiej nie są pełnym podręcznikiem. Każdy z istniejących działów, szczególnie działy dotyczące różnych, szczegółowych problemów etyki medycznej, powinny być uzupełnione nowymi tematami. Trzeba opracować wiele tematów w brakującym dziale, które można nazwać etyka trwania życia. Ponadto, brakuje tematów dotyczących diagnostyki prenatalnej, sztucznej prokreacji, eksperymentów na ludziach, związku lekarza z przemysłem farmaceutycznym, problematyki opieki paliatywnej i hospicyjnej oraz wielu innych.