Stres: człowiek – zespół-organizacja

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Samoocena.
Advertisements

Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
ZABURZENIA LĘKOWE „Niełatwo jest być odważnym, kiedy jest się tylko Bardzo Małym Zwierzątkiem” – rzekł Prosiaczek pociągając noskiem.
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Kierowanie twórczością w organizacji
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
O aktywności dorosłych i seniorów
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
W SZPONACH STRESU… Opracowanie: Anna Nawrocka.
Materiały z warsztatów
Napięcie emocjonalne i stres
Uzależnienia a rozwój dziecka
Dobrostan w pracy.
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Teoria społecznego uczenia się
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Psychologia w zarządzaniu
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
w praktyce pedagogicznej
Stres – jak sobie z nim radzić?
Sztuka negocjowania dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ
Projekt "Transgraniczne Centrum Wsparcia Rynku Pracy" realizowany jest przy pomocy finansowej Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Jak prowadzić zdrowy tryb życia ?
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Wprowadzenie teoretyczne
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 „Choroby” informacyjne Paweł Perekietka.
DIAGNOZA … I CO DALEJ ? Hanna Wiśniewska-Śliwińska.
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
mgr Małgorzata Piasecka
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Radzenie sobie w sytuacjach trudnych
Badanie stresowe i profilaktyka
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
Razem przeciw dopalaczom Paula Lutowska, 16 lat Liceum Ogólnokształcące im. T. Kotarbińskiego w Sępólnie Krajeńskim, ul. Młyńska 42 Sępólno Krajeńskie.
Psychologiczne skutki sytuacji kryzysowych i sposoby ich łagodzenia
STRES = INTERAKCJA Relację między osobą a otoczeniem oceniana jako
Stres w pracy nauczyciela
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Proces przewodzenia i kontrolowania
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Stres w pracy i metody radzenia sobie ze stresem
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Psychologia kryzysu Wykład I Kilka słów o kryzysach
Stres informacyjny użytkowników Internetu
PSYCHOLOGIA ZARZĄDZANIA W BIZNESIE Stres
Psychologia w zarządzaniu
Metody radzenia sobie ze stresem
Patologie w kierowaniu
Metody radzenia sobie ze stresem
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Stres: człowiek – zespół-organizacja Zarządzanie zespołem pracowników Dr Jolanta Babiak

Pojęcie stresu Stres psychologiczny stanowi nieodłączny atrybut emocji Reakcje stresowe – znaczenie jakie osoba nadaje czynnikowi szkodliwemu czyli stresorowi (subiektywny charakter oceny poznawczej) Stres – bodziec, sytuacja lub wydarzenie o określonych właściwościach (sytuacja trudna, deprywacja potrzeb) Stres – reakcje emocjonalne człowieka, doświadczane jako określone przeżycie, najczęściej o treści lękowej Stres – relacja między czynnikami zewnętrznymi a właściwościami jednostki (procesy wewnętrzne)

Stres w ujęciu Strelau’a (1996) „Stan, który charakteryzowany jest przez silne emocje negatywne, takie jak strach, lęk, złość, wrogość, a także inne stany emocjonalne wywołujące dystres oraz sprzężone z nimi zmiany fizjologiczne i biochemiczne, ewidentnie przekraczające bazalny poziom aktywacji” (s. 92) Powodem tego stanu jest brak równowagi między obiektywnymi i subiektywnymi wymaganiami a obiektywnymi i subiektywnymi możliwościami ich spełnienia przez jednostkę

Koncepcja Richarda Lazarusa (1984) Podmiotowa percepcja sytuacji stresowej, jej poznawcza reprezentacja i ocena Znaczenie kontekstu sytuacyjnego Znaczenie relacji jednostka-otoczenie Znaczenie wzajemnych oddziaływań w tym układzie = transkacja „stres to określona relacja między osobą a otoczeniem, która oceniana jest przez osobę jako obciążająca lub przekraczająca jej zasoby i zagrażająca jej dobrostanowi” s.19 Transakcja podlega ocenie poznawczej podmiotu Proces oceniania dotyczy tych elementów w otoczeniu, które są ważne dla (well-being) dobrostanu jednostki Relacja może być oceniona jako niemająca znaczenia, sprzyjająco-pozytywna lub stresująca

Koncepcja Richarda Lazarusa (1984) Uznanie relacji za stresową rozstrzyga subiektywna ocena jej znaczenia przez osobę w niej uczestniczącą Można uznać, że czynnik obiektywnie groźny dla człowieka nie powoduje stresu, jeśli zostanie oceniony jako nie wywołujący go Transakcja stresowa może być ujmowana w ocenie pierwotnej jako: Krzywda/strata – utrata wartości: samoocena, ocena społeczna, bliska osoba Emocje towarzyszące: złość, żal, smutek Zagrożenie – antycypowane szkody Emocje towarzyszące: strach, lek, martwienie się Wyzwanie – antycypowane szkody, straty ale też korzyści Emocje towarzyszące: strach, lek, nadzieja, zapał, ekscytacja

Koncepcja Richarda Lazarusa (1984) Ocena pierwotna – sytuacja stresowa – uruchamiana jest ocena wtórna Ocena wtórna: możliwość podjęcia działania usuwającego przyczyny stresu/osiągnięcia korzyści Ocena wtórna odnosi się do źródeł stresu i własnych zasobów Oba procesy poznawcze – ocena pierwotna i wtórna przebiegają jednocześnie np. ocena optymistyczna własnych zasobów może zmienić sytuację pierwotnie określoną jako stresową na wyzwanie Ocena wtórna jest zatem punktem wyjścia aktywności ukierunkowanej na zmianę transakcji stresowej – określanej jako radzenie sobie

Przyczyny stresu – podstawowe rozróżnienie Dramatyczne wydarzenia o rozmiarach katastrof, obejmujące całe grupy (katastrofy naturalne, wojny, katastrofy komunikacyjne, ataki terrorystyczne: atakują najbardziej podstawowe wartości człowieka jak życie i schronienie, często przychodzą be ostrzeżenia, pozostawiają potężny ślad Poważne wyzwania i zagrożenia dotyczące jednostek lub kilku osób Odejście osoby bliskiej: śmierć, rozwód Kara więzienia Zawarcie związku małżeńskiego, nowy członek w rodzinie, wyjazd na wakacje Drobne codzienne utrapienia Niemożność znalezienia potrzebnej rzeczy Nieporozumienia rodzinne Nieprzyjemne spotkanie

Stres jest kosztowny – garść danych $ 500 miliardów wypływa z państwowego portfela jako ogólny skutek zestresowanych pracowników Prawie 50% dorosłych skarży się na problemy zdrowotne związane ze stresem Około 75% - 90% wizyt lekarskich związanych jest ze skutkami stresu Około 1 mln zestresowanych pracowników dziennie nie przychodzi do w pracy Około 60% do 80% wypadków w pracy związane jest z nadmiernym stresem $12 miliardów zostaje rocznie wydanych na szkolenia związane z radzeniem sobie ze stresem

Cztery główne źródła stresu Presja czasu Zbyt dużo do zrobienia – nawał pracy Utrata kontroli nad czasem, który przeznaczamy na pracę Stres związany z relacjami społecznymi Konflikt ról Konflikt związany z zadaniami Konflikt związany z rozwiązywaniem zadań Stres związany z sytuacją/okolicznościami Niekorzystne warunki pracy Gwałtowne zmiany Stres związany z przewidywaniem negatywnych zdarzeń Oczekiwanie nieprzyjemnych sytuacji Lęk i obawa

Presja czasu Zbyt dużo do zrobienia – zbyt mało czasu Najczęstsze i powszechne źródło stresu wśród menadżerów Która jest godzina? Około 2:30 czy 2:28? Badania wskazują na ścisłe powiązania między chroniczną presją czasu a niską satysfakcją z pracy, napięciem, poczuciu bycia zagrożonym, przyspieszonym biciem serca, podwyższonym poziomem cholesterolu, co może prowadzić do bardzo poważnych chorób Krótkoterminowa obecność stresu związanego z presją czasu jest z kolei motywująca! Wtedy można dużo więcej osiągnąć, bowiem mobilizujemy energię do krótkotrwałej wytężonej pracy Stres związany z presją czasu jest inaczej postrzegany w różnych kulturach i społeczeństwach

Stres związany z relacjami społecznymi Konflikt interpersonalny może być źródłem głęboko odczuwanego stresu Wiele badań wskazuje, że konflikt interpersonalny leży u źródła dysfunkcji w organizacji Brak zaufania: niskiej jakości komunikacja, ukrywanie informacji, Konflikt ról: role pełnione przez członków grupy są źle zdefiniowane i nieadekwatnie przydzielone Konflikt związany z zadaniami: nieadekwatnie przydzielone (specjalizacja), zbyt wiele, zbyt mało W kulturach wspierających pracę zespołową, ten rodzaj stresu jest szczególnie rozpowszechniony Stres związany z relacjami społecznymi okazuje się być głównym powodem zjawiska wypalenia zawodowego (7 na 10)

Stres związany z sytuacją/okolicznościami Stres sytuacyjny związany jest ze środowiskiem, w którym osoba funkcjonuje lub specyficznych okoliczności, w których się właśnie znajduje Niekorzystne warunki pracy: długie godziny, funkcjonowanie w sytuacji chronicznego kryzysu, zbyt gwałtowne i częste zmiany nie tylko w sferze profesjonalnej ale też osobistej Stres sytuacyjny przyczynia się do zapadania na poważne choroby Wśród sportowców stres sytuacyjny okazał się głównym czynnikiem wywołującym wypadki

Stres związany z przewidywaniem negatywnych zdarzeń Przewidywanie negatywnych zdarzeń związane jest często z irracjonalnym lękiem przed niewiadomym W organizacjach przechodzących gwałtowne zmiany, bądź restrukturyzację stres antycypacyjny jest mocno rozpowszechniony i w wielu przypadkach uzasadniony Obawa przed odniesieniem porażki jest częstym czynnikiem stresującym wśród menedżerów Niepokój związany z byciem źle ocenionym często dotyczy osób, które pracują w grupach i zespołach Oczekiwanie wydarzeń bardzo negatywnych może prowadzić do wielu zaburzeń emocjonalnych, osobowościowych i w konsekwencji do patologii

Radzenie sobie ze stresem O skutkach konfrontacji stresowej bardziej decyduje radzenie sobie ze stresem niż obiektywne działanie stresora Ludzie różnią się ze względu na nawykowy sposób radzenia sobie w sytuacjach stresowych Style poznawcze: ignorowanie informacji, poszukiwanie informacji, zniekształcanie informacji Style behawioralne: podejmowanie czynności angażujących uwagę, odwracających od stresora Style emocjonalne – kontrolowanie emocji, dawanie „upustu emocjom”

Podsumowanie Sugestia Kurta Lewina (1951) jednostki i organizacje funkcjonują w rzeczywistości przeciwstawnych sił tzw. Stresorów Niektóre z nich motywują i zachęcają do pożądanych zachowań, inne powodują blokowanie i hamowanie Odczucie stresu wywołane jest czynnikami stresogennymi pochodzącego zarówno z otoczenia jak i procesów zachodzących wewnątrz jednostki Jeśli odczucie stresu jest szczególnie wysokie może prowadzić do patologicznych rezultatów (lęk, załamanie nerwowe, choroby serca) Niektórzy mają wypracowane sposoby radzenia sobie ze stresem; najogólniej są to specyficzne wzorce zachowań, charakterystyki psychologiczne i wsparcie społeczne