O prezentacjach cel, zawartość, zadania
Dwa ważne pytania Jak przygotować slajdy, aby zachęciły słuchaczy do poświęcenia im uwagi? Jak przygotować treść slajdów, ich zawartość graficzną, aby ich ślady pozostały w pamięci słuchaczy?
Pytanie o cel Jakie zadanie ma pełnić prezentacja?
Czy ma stanowić uzupełnienie referatu (uzupełnienie treści przekazywanych werbalnie przez referującego)? Czy ma być prezentacją stanowiącą samodzielny referat? (autoprezentacja)
Jakie zadanie ma spełniać prezentacja multimedialna?
Zadanie prezentacji multimedialnej ułatwienie i ulepszenie jakości odbioru słuchaczom ułatwienie i ulepszenie jakości przekazu nadawcy. „Jak to powiedzieć, aby słuchacze dobrze to zrozumieli?”
Elementy prezentacji Plan prezentacji
Slajd tytułowy Otwiera prezentację. Powinien zawierać jej tytuł oraz krótką „notkę o autorze” (imię nazwisko, szkoła/uczelnia). Można zawrzeć także czas i miejsce docelowego przedstawienia prezentacji (np. w tytuł konferencji/seminarium, data i miejsce).
Slajd z planem wystąpienia Pozwoli odbiorcom zaznajomić się ogólnie z tym, co będzie się działo, czego tematyka będzie dotyczyć. Plan nie powinien być zbyt szczegółowy, aby już na wstępie nie zniechęcić słuchaczy. Plan powinien wzbudzić zainteresowanie treścią.
Slajdy informacyjne Odniesienie do tematyki i zgodne z planem prezentacji: Prezentowanie treści: unikać formy tekstu ciągłego, informacje ujmować w prostych, pojedynczych zdaniach, wypunktowywać bądź wyliczać, rozmieszczać dane w tabelce lub prezentować je za pomocą grafu.
Slajdy informacyjne Ilość tekstu prezentowanego na pojedynczym slajdzie powinna mieścić się w 8—10 linijkach. liczba obiektów graficznych (zdjęć, rysunków, schematów, wykresów itp.) — nie powinna przekraczać 6 takich elementów.
Zawartość informacyjna wybranego slajdu Ilość treści lub obiektów graficznych albo zawartość treściowa i graficzna — powinna zostać skomponowana w taki sposób, aby odbiorca mógł w czasie 15 sekund dokonać jej wstępnego oglądu, pozwalającego mu na ogólne zorientowanie się w zawartości slajdu. To krótkie zetknięcie się z wyświetlonymi danymi ma decydujące znaczenie dla dalszego losu prezentowanej problematyki: odbiorca albo poświęci jej uwagę, albo nie.
Tekst a grafika Relacja między tekstem a obiektami graficznymi, współwystępującymi na danym slajdzie zależy od tego, na co autor prezentacji chce położyć nacisk. Najbliżej lewej strony slajdu należy umieszczać te elementy, które są ważniejsze. Jeśli większe znaczenie w danym kontekście ma ilustracja niż tekst — ilustracja powinna znaleźć się po lewej stronie, natomiast zawartość treściowa — po prawej stronie slajdu.
Slajd podsumowujący wystąpienie Zawiera wnioski i wskazujący np. na kolejne problemy i pytania, które — w perspektywie prezentacji — warto postawić. Może stanowić zarówno pełne i porządkujące domknięcie całości prezentacji, które wydobędzie explicite jej ważne stwierdzenia, jak też — może okazać się bardzo dobrą inspiracją do dyskusji słuchaczy z prelegentem.
Slajd z bibliografią Prezentuje wykaz wykorzystanej literatury, zachęci do zgłębienia poruszanych zagadnień. Zestawiamy ją jak typową bibliografię pracy.
Slajd zamykający Podziękowanie słuchaczom za uwagę.
Trzy pytania, na które musi odpowiedzieć mówca przygotowując prezentację Ile slajdów przygotować Ile tekstu na nich umieścić Ile czasu ma trwać prezentacja Zasada 10 – 20 – 30 Guy Kawasaki