Elementy dzieła muzycznego. Podstawowa terminologia muzyczna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykonawca ; Monika Bartoś
Advertisements

Klasyfikacja danych Metoda hierarchiczne
FALE Równanie falowe w jednym wymiarze Fale harmoniczne proste
BADANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Malowanie 10 palcami.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Genologia filmu Rodzaje i gatunki to przedmioty genologiczne (formy organizacji strukturalnej, stylistycznej i estetycznej obecne w konkretnym materiale.
POLSKIE TAŃCE NARODOWE
SYSTEMY WIERSZA Aneta Woźniak.
Krzyżówka muzyczna. Krzyżówka muzyczna 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej wysokości dźwięku (używany np 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej.
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Temat: Muzyka średniowiecza.
PIANO LAZAR International Music Education Atelier Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu w każdej grupie wiekowej. Grupy 4 i 5 - Grupy 6 i 7.
Percepcja słuchowa.
Instrumenty strunowe smyczkowe
Elementy dzieła muzycznego
TIK w szkole podstawowej MAPY MYŚLOWE i MAPY POJĘĆ
CHORDOFONY INSTRUMENTY STRUNOWE mgr inż. Marek Miller.
Polskie Tańce Narodowe
Fale dźwiękowe.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Krakowiak.
POLSKIE TAŃCE NARODOWE
Matematyka w muzyce Mateusz Gajos kl. I a.
NIEPEWNOŚĆ POMIARU Politechnika Łódzka
Polskie tańce narodowe
Polonez jest tańcem pochodzenia ludowego. Pierwsze znaki o tańcu w rodzaju poloneza pochodzą z II połowy XVI i początków XVII w., głównie z relacji cudzoziemców.
Skala pentatoniczna, starogrecka, średniowieczna i ich rodzaje oraz skala cygańska, góralska, całotonowa i dwunastodźwiękowa. Małgorzata Roszak.
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Trening metodą Warnkego
Historia Fortepianu Kuba Bronisz IV „a”.
tło towarzyszenie czy utwór może składać się wyłącznie z pojedynczej melodii? czy przykłady brzmiały dobrze czy źle? czy akompaniament do melodii.
CZYLI HISTORIA O DUCHACH…
RYTM. RYTM CO TO JEST RYTM? element muzyki mówiący o RYTM element muzyki mówiący o RELACJACH CZASOWYCH między dźwiękami który dźwięk jest krótszy?
Matematyka w muzyce.
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Zasady kompozycji w architekturze krajobrazu
Matematyka w muzyce.
RELACJE I WZAJEMNE UWARUNKOWANIA ELEMENTÓW KOMPOZYCJI
Matematyka w muzyce.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM Z FIZYKI
Muzyka klasyczna.
METAL MUZYKA. Heavy metal (często nazywany po prostu metalem) jest podgatunkiem muzyki rockowej. Powstałym na przełomie lat 60. i 70. XX wieku, głównie.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Elementy dzieła muzycznego
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
Elementy dzieła muzycznego
Strefa środkowa Strefa północno-zachodnia Strefa północno-wschodnia Strefa wschodnia Strefa południowa.
Elementy dzieła muzycznego
Ruch jednowymiarowy Ruch - zmiana położenia jednych ciał względem innych, które nazywamy układem odniesienia. Uwaga: to samo ciało może poruszać się względem.
Stanisław Miścicki Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych
III STUDIUM ŚPIEWU GREGORIAŃSKIEGO Niepokalanów , sesja I.
„Muzyka oznacz tylko samą siebie” - Aldous Huxley
Romantyzm w muzyce zaczął się rodzić już za życia Beethovena, w okresie po rewolucji francuskiej, kiedy to w całej Europie zaczęły zachodzić zmiany.
Zjawisko rezonansu w obwodach elektrycznych. Rezonans w obwodzie szeregowym RLC U RCI L ULUL UCUC URUR.
SALSA. "Za siedmioma górami, za siedmioma lasami, było sobie malutkie, nikomu nie wchodzące w drogę królestwo - Polska - do którego pewnego dnia po dłuuuugiej.
MATEMATYKA W MUZYCE. METRUM - METRUM - obowiązujący w utworze muzycznym schemat, który określa układ akcentów w obrębie taktu oraz sposób zapisu wartości.
Początki programowości w muzyce. Berlioz i jego Symfonia fantastyczna
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Matematyka w muzyce Matematyka w muzyce Matematyka w muzyce.
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Judyta Izabela Stepaniuk klasa 2 B
Co do tej pory robiliśmy:
Polskie tańce narodowe
Percepcja słuchowa.
Zapis prezentacji:

Elementy dzieła muzycznego. Podstawowa terminologia muzyczna Anna Al-Araj (UJ)

Pojęcia Interwał muzyczny – odległość między dwoma (dowolnymi) dźwiękami Półton – najmniejsza odległość między dwoma dźwiękami w systemie równomiernie temperowanym Cały ton – odległość, na którą składają się dwa półtony Ambitus – odległość między najniższym a najwyższym dźwiękiem w danym utworze (à la skala głosu) Akord – współbrzmienie przynajmniej trzech dźwięków (pozostających wobec siebie w określonej relacji)

Pojęcia Metrum – czynnik porządkujący ugrupowania rytmiczne za pomocą regularnie powtarzających się akcentów (à la stopa poetycka); WYZNACZA MIARY CZASU Rytm (gr. rhythmós – miarowy przebieg) – czynnik regulujący następstwo dźwięków w utworze muzycznym w czasie i organizujący je w pewne określone ugrupowania; USTALA CZASOWY PRZEBIEG IMPULSÓW DŹWIĘKOWYCH

Pojęcia Ostinato – stała formuła melodyczna, rytmiczna lub harmoniczna powtarzana na przestrzeni całego lub części utworu Pauza – znak graficzny oznaczający czas trwania przerwy między dwoma dźwiękami Synkopa (gr. synkopé – obcięcie) – zjawisko polegające na przedłużeniu wartości rytmicznej, znajdującej się na słabej części taktu, o wartość znajdującą się już w następnej części taktu lub grupy taktowej; wiąże się ze zmianą akcentacji (por. ma-te-ma-ty-ka: akcent proparoksytoniczny)

Pojęcia Motyw czołowy – główna myśl melodyczna utworu (pojawiająca się zazwyczaj w części inicjalnej), stanowiąca jego kanwę i poddawana przetworzeniom (technika ewolucyjna) Motyw przewodni (leitmotif) – myśl muzyczna odsyłająca do konkretnych kategorii (postaci, miejsc, przedmiotów, uczuć, idei) i wpływająca na formalną koherencję utworu; technika motywów przewodnich została na szeroką skalę wykorzystana w dramatach muzycznych R. Wagnera

MELODYKA Odnosi się do linearnego (horyzontalnego) następstwa dźwięków Wybrane typy melodyki: Kantylenowa – niewielkie odległości między dźwiękami, płynność, często w połączeniu z lirycznym nastrojem Figuracyjna – oparta na pochodach dźwiękowych o charakterze wirtuozowskim (często utrzymanych w szybkim tempie), eksponująca większe odległości (skoki) interwałowe (np. w etiudzie, toccacie)

MELODYKA sylabiczna – na jedną (ew. kilka) sylabę tekstu przypada jeden dźwięk melizmatyczna – na jedną sylabę tekstu przypadają dwa lub więcej dźwięków Kierunek: wznosząca (ascendentalna) opadająca (descendentalna) falująca łukowa repetytywna

HARMONIKA Odnosi się do wertykalnego wymiaru utworu muzycznego (budowy akordów, układu wielodźwięków i połączeń między nimi) Wybrane typy harmoniki: Konsonansowa (oparta na zgodnie brzmiących współbrzmieniach), eufoniczna Dysonansowa (oparta na niezgodnie brzmiących współbrzmieniach), kakofoniczna

RYTMIKA Pełni szczególnie istotną rolę w gatunkach tanecznych, decyduje o charakterze tańca (np. polonez, kujawiak, menuet, walc…) Wybrane typy rytmiki: jednorodna – oparta na schematycznej pulsacji, powtarzanej w trakcie utworu (jeśli towarzyszy jej szybkie tempo – motoryczna) zróżnicowana – wykorzystująca różne schematy rytmiczne taneczna - wykorzystująca wzorzec rytmiczny typowy dla danego tańca

AGOGIKA Określa szybkość przebiegu impulsów dźwiękowych (tempo) Wybrane rodzaje tempa: wolne (largo, lento, adagio) umiarkowane (moderato, allegretto) szybkie (allegro, vivace, presto)

AGOGIKA Zmiany tempa accelerando (accel.) – przyspieszając rallentando (rall.), ritenuto (rit.) – zwalniając, opóźniając Tempo rubato (wł. rubare – kraść) – chwiejne tempo, polegające na (arbitralnym) skracaniu i wydłużaniu niektórych wartości rytmicznych przy jednoczesnym zachowaniu rytmu taktu lub frazy

DYNAMIKA Odnosi się do wolumenu, stopnia natężenia dźwięku (głośność) Określenia: pianissimo (pp) – bardzo cicho piano (p) – cicho mezzo piano (mp) – średnio (prawie) cicho

DYNAMIKA mezzo forte (mf) – średnio (prawie) głośno forte (f) – głośno fortissimo (ff) – bardzo głośno - crescendo (<) – wzmacniając descrescendo (>) – osłabiając diminuendo – stopniowo wyciszając

DYNAMIKA Określenia dotyczące całego utworu jednorodna płaszczyznowa (brak cieniowania dynamicznego, charakt. dla muzyki barokowej) falująca

ARTYKULACJA Element odnoszący się do sposobu wydobycia dźwięków (zarówno z instrumentu, jak i głosu wokalnego) i ich łączenia Najpopularniejsze określenia staccato – oddzielanie od siebie poszczególnych dźwięków legato – ścisłe łączenie ze sobą dźwięków

ARTYKULACJA spiccato – bardziej energiczny i ostry sposób oddzielania od siebie dźwięków niż staccato glissando – płynne przechodzenie z jednego dźwięku na inny przez wszystkie możliwe wysokości między tymi dźwiękami tremolo – szybkie powtarzanie jednego lub kilku dźwięków (współbrzmień)

ARTYKULACJA arpeggio (na sposób „harfowy”) – sposób wykonywania współbrzmień akordowych polegający na kolejnym szybkim następstwie dźwięków składowych akordu, poczynając od najniższego pizzicato – szarpiąc strunę palcem con legno – uderzając po strunie drzewcem smyczka con sordino – z tłumikiem

FAKTURA Odnosi się do sposobu łączenia elementu melodycznego z harmonicznym - monodyczna – jednogłosowa (np. chorał gregoriański) homofoniczna – jedna linia melodyczna + towarzyszenie w postaci akordów lub figuracji polifoniczna – dwa (lub więcej) samodzielnie prowadzone głosy, stosowana od wczesnego średniowiecza

FAKTURA Może też się odnosić do sposobu wykorzystania, operowania poszczególnymi rodzajami środków wykonawczych homogeniczna (jednopłaszczyznowa) – dająca jednorodne, niezróżnicowane brzmienie poligeniczna (wielopłaszczyznowa) – o zróżnicowanym brzmieniu topofoniczna – polegająca na przestrzennym oddziaływaniu zespołu wykonawczego

KOLORYSTYKA Określa jakości brzmieniowe utworu muzycznego, zależne od środków wykonawczych (rodzaju artykulacji, harmoniki, składu wykonawczego, wykorzystanego rejestru instrumentu)

Forma Element związany z budową utworu, jego kompozycją, układem architektonicznym Forma a gatunek: nazwa gatunkowa ściśle zależna jest od obsady wykonawczej danego utworu i jego budowy na poziomie makro (np. symfonia – na ork. symf., 4-częściowość) forma określa budowę poszczególnych części, nie pozostaje w zależności wobec typu wykorzystanego instrumentarium

Forma Wybrane rodzaje: szeregowa – złożona z niezależnych odcinków, np. o układzie ABCD repryzowa (ABA lub ABA’) – o cechach klamrowości, z kontrastującym odcinkiem mutatio (typowa dla tańców, części wolnych w sonatach i w symfoniach, arii operowych o cechach da capo)

Forma wariacyjna – zasadzająca się na przetwarzaniu pierwotnego materiału tematycznego (przy jednoczesnym zachowaniu czytelnych odniesień do „źródła”), np. A A’ A’’ A’’’ rondowa – oparta na powtarzalności zamkniętego odcinka muzycznego (refrenu) i przeplataniu go myślami pobocznymi (kupletami), np. ABACADA

Forma forma fugi – typowa zwłaszcza dla muzyki polifonicznej XVI i XVII wieku monotematyczna (jednorodna) – pozbawiona wyraźnych „wcięć”, nie posiadająca budowy odcinkowej, np. A