Gminny Program Rewitalizacji gminy Niedźwiedź na lata

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Miejski Obszar Funkcjonalny
FUNDUSZE UNIJNE JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH Malwina Wrotniak MKN Bankier.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Lokalny program rewitalizacji – Czym jest rewitalizacja
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Strategia Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Miasta Sochaczew na lata
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Ustawa o rewitalizacji. Nowe możliwości dla miast
Rola Ministerstwa Rozwoju we wspieraniu rewitalizacji gmin w Polsce Projekt jest współfinansowany przez Unie Europejską ze środków Funduszu Spójności w.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Miasto Sochaczew
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
Rewitalizacja od nowa Bielsko – Biała r.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy – potrzeba opracowania dokumentu w przypadku aplikowania gminy o środki unijne Cmolas, marzec 2016r.
„Reintegracja, Aktywność, Praca. Program na rzecz integracji społeczno-zawodowej w gminie Zabrze” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata Warsztat III ZADANIA REWITALIZACYJNE GÓRA,
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Propozycje obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Urząd Miasta Bydgoszczy Bydgoszcz, 3 sierpnia 2016.
Program Rewitalizacji Gminy Karczew
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
PLAN SPOTKANIA Podstawowe pojęcia Obszar rewitalizacji Misja, wizja i cele rewitalizacji Warsztaty.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Hyżne na lata
I SPOTKANIE KONSULTACYJNE ROZPOCZYNAJĄCE OPRACOWANIE Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Serniki na lata
Program Rewitalizacji Gminy Boniewo
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
Program Rewitalizacji Gminy Międzylesie na lata Konsultacje społeczne nad dokumentem i postępy realizacji r.
SPOTKANIE INFORMACYJNE I WARSZTATY
Gmina Supraśl Od NOWA Rewitalizacja Supraśl 16 lutego 2017 roku.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Besko na lata
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI dla Gminy Kornowac
Warsztat projektowy nr 2
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Korczyna na lata
Rewitalizacja w gminie Świekatowo.
CECHY PRAWIDŁOWO PRZYGOTOWANEGO PROGRAMU REWITALIZACJI
Gminny Program Rewitalizacji Miasta i Gminy Kock na lata
„Przygotowanie programów rewitalizacji”,
Program Rewitalizacji dla Gminy Kęsowo na lata
Konsultacje społeczne projektu uchwały o wyznaczeniu obszarów zdegradowanych i obszarów do rewitalizacji Jacek Kwiatkowski, Marcin Papuga Fundacja Małopolska.
Warsztat konsultacyjny nr 2
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Chorkówka na lata
Warsztat konsultacyjny
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Brzesko na lata
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Warsztat konsultacyjny
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
KONSULTACJE Z PARTNERAMI PROJEKTU
Opracowanie Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Muszyna na lata Warsztat projektowy Temat: wizja i przedsięwzięcia podobszarów rewitalizacji.
Program Rewitalizacji – Gmina Białowieża
Warsztat konsultacyjny nr 2
GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ZIELONA GÓRA
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Besko na lata
Zapis prezentacji:

Gminny Program Rewitalizacji gminy Niedźwiedź na lata 2016-2022 I spotkanie konsultacyjne

Ustawa o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r. Podstawa prawna Gminny Program Rewitalizacji Gminy Niedźwiedź na lata 2016-2022 tworzony jest zgodnie z Ustawą z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji. Ustawa o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r.

Rewitalizacja „Rewitalizacja stanowi proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych, prowadzony w sposób kompleksowy, poprzez zintegrowane działania na rzecz lokalnej społeczności, przestrzeni i gospodarki, skoncentrowane terytorialnie, prowadzone przez interesariuszy rewitalizacji na podstawie gminnego programu rewitalizacji.” Ustawa o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r. (Dz. U. 2015 poz. 1777) art. 2 ust. ?

Obszar zdegradowany Stan kryzysowy obszar, na którym zidentyfikowano stan kryzysowy. Stan kryzysowy stan spowodowany koncentracją negatywnych zjawisk społecznych (w szczególności bezrobocia, ubóstwa i przestępczości) współwystępujących z negatywnymi zjawiskami w co najmniej jednej z następujących sfer: PRZESTRZENNO-FUNKCJONALNEJ GOSPODARCZEJ ŚRODOWISKOWEJ TECHNICZNEJ

= + OBSZAR ZDEGRADOWANY KRYZYS W SFERZE SPOŁECZNEJ KRYZYS W CO NAJMNIEJ JEDNEJ Z POZOSTAŁYCH SFER

Co oznacza pojęcie: delimitacja obszaru zdegradowanego? Delimitacja obszaru zdegradowanego polega na wyznaczeniu granic obszaru, gdzie w szczególności koncentrują się negatywne zjawiska.

Procedura delimitacji obszaru zdegradowanego i rewitalizacji 1) Podział Gminy na jednostki funkcjonalno-przestrzenne (sołectwa) dla których zostały zebrane dane. 2) Analiza porównawcza wskaźników obliczonych dla przyjętych jednostek funkcjonalno-przestrzennych ze średnią wartością dla całej gminy. 3) Wyodrębnienie obszaru zdegradowanego 4) Wskazanie obszaru rewitalizacji

Podobin - obszar wschód Gminę Niedźwiedź podzielono na 9 obszarów. Każdy obszar obejmuje swoim zasięgiem najbliższe osiedla/przysiółki. Obszar Sołectwo/przysiółek Podobin - obszar wschód Podobin – Poczekaj Podobin – Spyrki Podobin – Dyrki Podobin – Draby Podobin – Sutory Podobin - Papiernia Podobin - Zawada Podobin - Rapty Podobin - Rzeźniczaki Podobin - Zmysłówka

Podobin - obszar zachód Podobin – Pudlaki Podobin – Pudły Podobin – Rogi Podobin – Jarose Podobin – Godki Podobin – Janaski Podobin – Gawły Podobin – Jamrozy Podobin – Potaczki Podobin – Adamczyki Podobin – Wieś Podobin – Niedojady Podobin – Moskały Podobin – Piwowary Podobin – Smaciarze Podobin - Lipówka

Niedźwiedź - obszar północ Niedźwiedź – Droga na Porębę Niedźwiedź - Belweder Niedźwiedź - Gliniska Niedźwiedź - Szwaje Niedźwiedź - Cieluchy Niedźwiedź - Krężele Niedźwiedź - Rynek Niedźwiedź - Buliki Niedźwiedź - Korce Niedźwiedź - Murzyny Niedźwiedź - Stramy

Niedźwiedź - obszar południe Niedźwiedź – Jamrozy Niedźwiedź – Grońskie Niedźwiedź – Podgronie Niedźwiedź - Mierniki Niedźwiedź – Moskały Niedźwiedź – Maciejki Niedźwiedź - Cechy Konina - obszar zachód Konina - Hudomięty Konina - Bulasy Konina - Michalczewskie Konina - Dziołek Konina - Zagrody Konina - Napory Konina - Bekace Konina - Halamy

Konina – obszar wschód Konina - Palace Konina - Gęby Konina - Cieśle Konina - Grzędy Konina - Przybytki Konina - Frączki Konina - Pazyrówka Konina - Woźne Konina - Lupy Konina - Majerze Konina - Garłyty Konina - Kurki Konina - Talarki Konina - Trojaki Konina - Zające Konina - Bednarze Konina - Lachy Konina - Domagały Konina - Krzany Konina - Natanki

Poręba Wielka - obszar zachód Poręba Wielka - Dwór Poręba Wielka - Pańskie Poręba Wielka - Porębscy Poręba Wielka - Liberdy Poręba Wielka - Stróże Poręba Wielka - Cichorze Poręba Wielka - Buchole Poręba Wielka - Chlipały Poręba Wielka - Bastówka Poręba Wielka - Jopki Poręba Wielka - Groń Poręba Wielka - Pod Dworem

Poręba Wielka - centrum Poręba Wielka - Kopajdy Poręba Wielka - Gwałty Poręba Wielka - Zochry Poręba Wielka - Rusnaki Poręba Wielka - Tramy Poręba Wielka - Misiury Poręba Wielka - Kurki Poręba Wielka - Kaczory Poręba Wielka - Zapały Poręba Wielka - Ostra Poręba Wielka - Halamy Poręba Wielka - Białonie Poręba Wielka - Nowina Poręba Wielka - Malarze

Poręba Wielka - obszar wschód Poręba Wielka - Kaciki Poręba Wielka - Morgi Poręba Wielka - Nowa Wieś Poręba Wielka - Starmachy Poręba Wielka - Borek Poręba Wielka - Hyby Poręba Wielka - Słomiany Poręba Wielka - Brzyzek Poręba Wielka - Filipy Poręba Wielka - Mrałty Poręba Wielka - Gąsiory Poręba Wielka - Leśniczówka Poręba Wielka - Kaczorówka Poręba Wielka - Podgronie Poręba Wielka - Kozyry Poręba Wielka - Zagronie Poręba Wielka - Mościska

TECHNICZNO-ŚRODOWISKOWEJ PRZESTRZENNO-FUNKCJONALNEJ W celu identyfikacji obszarów zdegradowanych w Gminie Niedźwiedź zebrane dane przyporządkowano do poszczególnych sfer: SPOŁECZNEJ GOSPODARCZEJ TECHNICZNO-ŚRODOWISKOWEJ PRZESTRZENNO-FUNKCJONALNEJ

Wskaźniki wykorzystane w procesie wyznaczania obszarów zdegradowanych i obszaru rewitalizacji Obszar tematyczny Nazwa wskaźnika Źródło danych SFERA SPOŁECZNA Demografia Stosunek osób w wieku produkcyjnym do osób w wieku poprodukcyjnym Urząd Gminy Niedźwiedź Pomoc społeczna Liczba osób korzystających ze świadczeń socjalnych na 100 mieszkańców Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Liczba osób korzystających ze świadczeń socjalnych z tytułu ubóstwa na 100 mieszkańców Liczba przypadków potrzeby ochrony macierzyństwa w wieku produkcyjnym na 100 osób Liczba przypadków bezradności w sprawach opiekuńczo – wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego w wieku produkcyjnym na 100 mieszkańców Bezpieczeństwo liczba wydanych Niebieskich Kart na 100 osób Integracja społeczna Frekwencja w wyborach do Sejmu i Senatu (%) Państwowa Komisja Wyborcza

SFERA TECHNICZNA I ŚRODOWISKOWA SFERA PRZESTRZENNO-FUNKCJONALNA SFERA GOSPODARCZA Aktywność gospodarcza Liczba przedsiębiorców zarejestrowanych w CEIDG na 100 mieszkańców Urząd Gminy Niedźwiedź SFERA TECHNICZNA I ŚRODOWISKOWA Ochrona środowiska Procentowy udział budynków przyłączonych do instalacji wodociągowej Procentowy udział budynków przyłączonych do instalacji kanalizacyjnej Procentowy udział budynków przyłączonych do instalacji gazowej SFERA PRZESTRZENNO-FUNKCJONALNA Przestrzeń Liczba przystanków komunikacyjnych na 100 mieszkańców Gęstość zaludnienia

Analiza porównawcza: 1. Wartość średnią poszczególnych wskaźników dla wyznaczonych obszarów porównano ze średnią dla całego obszaru gminy Niedźwiedź. 2. Następnie, w zależności od wskaźnika każdemu obszarowi przyznawano punkty według odpowiednio przyjętej skali. poziom pozytywny lub nie odbiegający znacząco od średniej dla gminy 1 niekorzystny poziom wskaźnika 2 szczególnie niekorzystny poziom wskaźnika

SFERA SPOŁECZNA DEMOGRAFIA - Stosunek osób w wieku produkcyjnym do osób w wieku poprodukcyjnym obszar Wartość wskaźnika Średnia dla obszaru całej Gminy Podobin – obszar wschód 4,35 1 4,55 Podobin – obszar zachód 4,01 Niedźwiedź – obszar północ 2,82 2 Niedźwiedź – obszar południe 3,75 Konina – obszar zachód 5,98 Konina – obszar wschód 4,23 Poręba Wielka – obszar zachód 6,48 Poręba Wielka - centrum 4,62 Poręba Wielka – obszar wschód 4,75

SFERA SPOŁECZNA POMOC SPOŁECZNA - Liczba osób korzystających ze świadczeń socjalnych obszar Wartość wskaźnika na 100 mieszkańców Średnia dla obszaru całej Gminy Podobin – obszar wschód 6,46 6,55 Podobin – obszar zachód 7,32 1 Niedźwiedź – obszar północ 8,45 2 Niedźwiedź – obszar południe 6,02 Konina – obszar zachód 7,91 Konina – obszar wschód 7,14 Poręba Wielka – obszar zachód 4,71 Poręba Wielka - centrum 7,58 Poręba Wielka – obszar wschód 3,40

SFERA SPOŁECZNA POMOC SPOŁECZNA - potrzeba ochrony macierzyństwa w wieku produkcyjnym obszar Wartość wskaźnika na 100 mieszkańców Średnia dla obszaru całej Gminy Podobin – obszar wschód 0,92 1,36 Podobin – obszar zachód 1,13 Niedźwiedź – obszar północ 1,48 1 Niedźwiedź – obszar południe 0,95 Konina – obszar zachód 2,39 Konina – obszar wschód 2,14 Poręba Wielka – obszar zachód 0,69 Poręba Wielka - centrum 2,47 2 Poręba Wielka – obszar wschód 0,10

SFERA SPOŁECZNA POMOC SPOŁECZNA - bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego w wieku produkcyjnym obszar Wartość wskaźnika na 100 mieszkańców Średnia dla obszaru całej Gminy Podobin – obszar wschód 0,38 0,49 Podobin – obszar zachód 0,68 1 Niedźwiedź – obszar północ 0,34 Niedźwiedź – obszar południe Konina – obszar zachód 0,87 Konina – obszar wschód 0,63 Poręba Wielka – obszar zachód 0,55 Poręba Wielka - centrum 0,99 Poręba Wielka – obszar wschód

SFERA SPOŁECZNA POMOC SPOŁECZNA - liczba osób korzystających ze świadczeń socjalnych z tytułu ubóstwa obszar Wartość wskaźnika na 100 mieszkańców Średnia dla obszaru całej Gminy Podobin – obszar wschód 4,13 1 3,57 Podobin – obszar zachód 3,38 Niedźwiedź – obszar północ 3,66 Niedźwiedź – obszar południe 3,31 Konina – obszar zachód 3,58 Konina – obszar wschód 2,68 Poręba Wielka – obszar zachód 2,92 Poręba Wielka - centrum 6,26 2 Poręba Wielka – obszar wschód 2,22

SFERA SPOŁECZNA BEZPIECZEŃSTWO - liczba wydanych Niebieskich Kart obszar Wartość wskaźnika na 100 mieszkańców Średnia dla obszaru całej Gminy Podobin – obszar wschód 0,22 0,52 Podobin – obszar zachód 0,84 1 Niedźwiedź – obszar północ 1,21 Niedźwiedź – obszar południe 0,10 Konina – obszar zachód 1,02 Konina – obszar wschód 0,49 Poręba Wielka – obszar zachód Poręba Wielka - centrum 0,57 Poręba Wielka – obszar wschód 0,23

SFERA SPOŁECZNA INTEGRACJA SPOŁECZNA - frekwencja - Wybory do Sejmu i Senatu (%) obszar Wartość wskaźnika Średnia dla obszaru całej Gminy Podobin – obszar wschód 39,13 2 41,10 Podobin – obszar zachód Niedźwiedź – obszar północ 40,21 1 Niedźwiedź – obszar południe Konina – obszar zachód 39,21 Konina – obszar wschód Poręba Wielka – obszar zachód 44,28 Poręba Wielka - centrum Poręba Wielka – obszar wschód

SFERA GOSPODARCZA AKTYWNOŚĆ GOSPODARCZA - liczba zarejestrowanych podmiotów gospodarczych wg rejestru CEIDG obszar Wartość wskaźnika na 100 mieszkańców Średnia dla obszaru całej Gminy Podobin – obszar wschód 5,55 4,81 Podobin – obszar zachód 3,91 1 Niedźwiedź – obszar północ 5,16 Niedźwiedź – obszar południe 6,94 Konina – obszar zachód 3,44 2 Konina – obszar wschód 3,82 Poręba Wielka – obszar zachód 4,58 Poręba Wielka - centrum 4,14 Poręba Wielka – obszar wschód 5,71

SFERA TECHNICZNO-ŚRODOWISKOWA OCHRONA ŚRODOWISKA - % budynków podłączonych do sieci wodociągowej obszar Wartość wskaźnika Średnia dla obszaru całej Gminy Podobin – obszar wschód 15,56 2 33,74 Podobin – obszar zachód 3,75 Niedźwiedź – obszar północ 35,00 Niedźwiedź – obszar południe 47,88 Konina – obszar zachód 32,50 1 Konina – obszar wschód 44,25 Poręba Wielka – obszar zachód 38,33 Poręba Wielka - centrum 28,21 Poręba Wielka – obszar wschód 58,24

SFERA TECHNICZNO-ŚRODOWISKOWA OCHRONA ŚRODOWISKA - % budynków podłączonych do sieci kanalizacyjnej obszar Wartość wskaźnika Średnia dla obszaru całej Gminy Podobin – obszar wschód 100 27,81 Podobin – obszar zachód 87,5 Niedźwiedź – obszar północ 35,82 Niedźwiedź – obszar południe 1 Konina – obszar zachód Konina – obszar wschód Poręba Wielka – obszar zachód 21,83 Poręba Wielka - centrum Poręba Wielka – obszar wschód 5,18

SFERA TECHNICZNO-ŚRODOWISKOWA OCHRONA ŚRODOWISKA - % budynków podłączonych do sieci gazowej obszar Wartość wskaźnika Średnia dla obszaru całej Gminy Podobin – obszar wschód 85,33 81,73 Podobin – obszar zachód 89,38 Niedźwiedź – obszar północ 84,36 Niedźwiedź – obszar południe 72,86 1 Konina – obszar zachód 83,88 Konina – obszar wschód 83,80 Poręba Wielka – obszar zachód 76,58 Poręba Wielka - centrum 84,64 Poręba Wielka – obszar wschód 74,75

SFERA PRZESTRZENNO-FUNKCJONALNA PRZESTRZEŃ - liczba przystanków komunikacyjnych obszar Wartość wskaźnika na 100 Średnia dla obszaru całej Gminy Podobin – obszar wschód 2 0,28 Podobin – obszar zachód 0,06 1 Niedźwiedź – obszar północ 0,11 Niedźwiedź – obszar południe Konina – obszar zachód 0,69 Konina – obszar wschód 0,05 Poręba Wielka – obszar zachód 0,67 Poręba Wielka - centrum 0,43 Poręba Wielka – obszar wschód 0,49

SFERA PRZESTRZENNO-FUNKCJONALNA PRZESTRZEŃ - gęstość zaludnienia obszar Wartość wskaźnika na 100 Średnia dla obszaru całej Gminy Podobin – obszar wschód 0,01 Podobin – obszar zachód Niedźwiedź – obszar północ 1 Niedźwiedź – obszar południe Konina – obszar zachód Konina – obszar wschód Poręba Wielka – obszar zachód Poręba Wielka - centrum Poręba Wielka – obszar wschód

Obszar zdegradowany w gminie Niedźwiedź Obszary, które uzyskały najwięcej punktów uznano za zdegradowane i zaznaczono na kolor czerwony. Na obszarze gminy Niedźwiedź wyodrębniono następujące obszary zdegradowane: Podobin – obszar wschód Poręba Wielka – centrum Niedźwiedź – obszar północ Konina – obszar wschód Konina – obszar zachód

8 10 7 11 9 SPOŁECZNA GOSPODAR-CZA PRZESTRZENNO-FUNKCJONALNA TECHNICZNO-ŚRODOWIKO-WA SUMA Podobin – wschód 4 2 8 Podobin – zachód 6 1 10 Niedźwiedź – północ Niedźwiedź – południe 3 7 Konina – zachód 11 Konina – wschód 9 Poręba Wielka – zachód Poręba Wielka - centrum Poręba Wielka – wschód OBSZAR SFERA

< 30% liczby ludności gminy Wyznaczenie obszaru rewitalizacji Gminy Niedźwiedź OBSZAR REWITALIZACJI obejmuje całość lub część obszaru zdegradowanego < 30% liczby ludności gminy < 20% powierzchni gminy cechuje się szczególną koncentracją negatywnych zjawisk Zgodnie z Ustawą jest to warunek konieczny! będą na nim prowadzone działania rewitalizacyjne

Wybrany obszar rewitalizacji to: Niedźwiedź – obszar północ Dodatkowo w procesie wyboru tego obszaru wzięto pod uwagę: opinię mieszkańców gminy udzieloną podczas konsultacji społecznych wyniki analizy porównawczej propozycję władz gminy Wybrany obszar rewitalizacji to: Niedźwiedź – obszar północ

CELE REWITALIZACJI wyprowadzenie obszaru ze stanu kryzysowego stymulacja rozwoju obszaru oraz całej Gminy poprawa estetyki zwiększenie atrakcyjności obszaru oraz Gminy poprawa życia mieszkańców wyznaczonego obszaru, jak i również całej Gminy

! ! ETAPY TWORZENIA GMINNEGO PROGRAMU REWITALIZACJI KONSULTACJE SPOŁECZNE 30 DNI ! Analiza sytuacji Gminy Wyznaczenie obszaru zdegradowanego Wybór obszaru rewitalizacji projekt Uchwały w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Sporządzenie GPR Diagnoza obszaru rewitalizacji Wizja i cele KONSULTACJE SPOŁECZNE 30 DNI ! Wybór przedsięwzięć Projekt GPR Uchwalenie GMINNEGO PROGRAMU REWITALIZACJI projekt Uchwały o przyjęciu Gminnego Programu Rewitalizacji

Konsultacje społeczne

PARTYCYPACJA SPOŁECZNA uzupełnianie fiszek projektowych Partycypacja społeczna ma na celu zapewnienie udziału interesariuszy w działaniach zbiorowych, podejmowanych w społeczności do której należą. Partycypacja społeczna jest realizowana przez: uczestnictwo w konsultacjach społecznych i w spotkaniach z mieszkańcami wypełnianie ankiet uzupełnianie fiszek projektowych (fiszki stanowią podstawę zgłaszania projektów do ujęcia w programie rewitalizacji. Zgłaszane działania rewitalizacyjne, powinny być realizowane na obszarach rewitalizacji i powinny odpowiadać na zdiagnozowane problemy w Gminie)

W rozumieniu Ustawy o rewitalizacji interesariuszami rewitalizacji są: Partycypacja społeczna jest fundamentem działań na każdym etapie procesu rewitalizacji: diagnozowania, programowania, wdrażania i monitorowania. W rozumieniu Ustawy o rewitalizacji interesariuszami rewitalizacji są: mieszkańcy gminy, szczególnie mieszkańcy obszaru rewitalizacji właściciele i podmioty zarządzające nieruchomościami znajdującymi się na obszarze rewitalizacji, w tym spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe i towarzystwa budownictwa społecznego podmioty prowadzące lub zamierzające prowadzić na obszarze gminy działalność gospodarczą organizacje pozarządowe i stowarzyszenia jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne oraz organy władzy publicznej

DZIAŁANIA NA OBSZARACH REWITALIZACJI PROJEKTY REWITALIZACYJNE: Rodzaje działań podejmowanych w projektach rewitalizacyjnych: Działania „twarde” – związane z polepszeniem stanu infrastruktury, zabudowy itp., Działania „miękkie” – związane z polepszeniem stanu społeczności lokalnej oraz szans jej rozwoju, w tym wyjścia ze stanu kryzysowego.

Działania „przestrzenne” – odnoszące się do obiektów i infrastruktury: DZIAŁANIA „TWARDE”: Działania „przestrzenne” – odnoszące się do obiektów i infrastruktury: zagospodarowanie przestrzeni publicznych budowa/przebudowa/remonty obiektów oraz ich adaptacja na różnorodne cele przebudowa, konserwacja i renowacja obiektów – o ile wiązać się będzie z rozwiązaniem problemów społecznych lub gospodarczych Działania „gospodarcze” – odnoszące się do kwestii ekonomicznych: inicjatywy na rzecz inteligentnego rozwoju terenów wskazanych do rewitalizacji działania mające na celu wspieranie przedsiębiorczości na terenach wskazanych do rewitalizacji wspieranie podmiotów ekonomii społecznej organizacja okresowych targowisk, jarmarków na terenach wskazanych do rewitalizacji w celu ożywienia przestrzeni oraz wsparcia przedsiębiorców

DZIAŁANIA „MIĘKKIE”: Działania „społeczne” – odnoszące się do społeczności lokalnych: organizacja przedsięwzięć integrujących i aktywizujących lokalną społeczność organizacja warsztatów, kursów, szkoleń indywidualnych i grupowych, które służą przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu organizacja zajęć dla dzieci i młodzieży, które zamieszkują na terenach wskazanych do rewitalizacji, mające na celu wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów oraz rozwijanie ich zainteresowań

Gminny Program Rewitalizacji zawiera w szczególności: Opis przedsięwzięć rewitalizacyjnych, w szczególności o charakterze społecznym oraz gospodarczym, środowiskowym, przestrzenno-funkcjonalnym lub technicznym, w tym: listę planowanych podstawowych przedsięwzięć rewitalizacyjnych, wraz z ich opisami zawierającymi w odniesieniu do każdego przedsięwzięcia: nazwę i wskazanie podmiotów je realizujących, zakres realizowanych zadań, lokalizację, szacowaną wartość, prognozowane rezultaty wraz ze sposobem ich oceny w odniesieniu do celów rewitalizacji; charakterystykę pozostałych dopuszczalnych przedsięwzięć rewitalizacyjnych, realizujących kierunki działań

Finansowanie działań rewitalizacyjnych Rewitalizacja w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014 – 2020 Oś Priorytetowa 11 – Rewitalizacja przestrzeni regionalnej Działanie 11.2 Odnowa obszarów wiejskich W ramach działania zadania z zakresu odnowy obszarów wiejskich koncentrować się będą na inwestycjach, których realizacja prowadzić będzie do rozwiązywania zdiagnozowanych problemów społecznych.

FUTURE GREEN INNOVATIONS S.A. Kto będzie odpowiedzialny za opracowanie projektu Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Niedźwiedź? FUTURE GREEN INNOVATIONS S.A. ul. Podole 60, 30-394 Kraków tel. 508 002 242 NIP: 945-215-42-78 REGON: 121433047 www.greenfuture-projekt.pl

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ !