MOTYWACJA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Bez pozytywnej motywacji zdobywanie wiedzy przekształca się w uciążliwą, mozolną prace. "Tego się trzeba nade wszystko strzec, aby nie znienawidził nauki.
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Teorie zarządzania dr Joanna Jasińska
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Motywacja Warszawa, Akademia Liderów Samorządowych”
Jaki jest następny wyraz ciągu: 1, 2, 4, 8, 16, …?
Jak motywować dziecko do nauki?
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Psychologia w zarządzaniu
PRAWA MOTYWACJI Aby motywować innych, sami musimy mieć motywację Motywowanie wymaga celu Motywacja nie trwa wiecznie Motywacja wymaga uznania Współuczestnictwo.
PODNIESIENIE EFETYWNOŚCI STOSOWANIA DOSTĘPNYCH NAGRÓD
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Zasady dobrej komunikacji
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Motywacja.
Pozycja lidera – kierowanie
Procesy grupowe A.Kawalec.
Psychologia w zarządzaniu
Analiza wpływu regulatora na jakość regulacji (1)
Psychologia w zarządzaniu
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
AUTOMOTYWACJA.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Zarządzanie pracownikami Działu Reklamacji
Prof. nadzw. dr Edward Wiktor Radecki Zakład Problemów Społecznych
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
(C) Jarosław Jabłonka, ATH, 5 kwietnia kwietnia 2017
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Kultura organizacyjna MSP
Potrzeby i motywacja.
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
Wartości w życiu człowieka
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Zastosowanie techniki Motywacyjnej Analizy Potencjału Pracowniczego (MAPP) na bazie systemu w wersji MAPP3 Konferencja “Skuteczna rekrutacja – intuicja,
Kalendarz 2020.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Wyznaczanie celów SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Motywacja Instytut Nauk Administracyjnych Uniwersytet Wrocławski.
 Inscenizacja „Które podejście jest pożądane w XXI wieku?” PJWSTK 2015/16.
Motywacja © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Arkadiusz Król Grupa II a
Zachowania organizacyjne 2 i 3
Teorie i modele motywowania Motywowanie (pochodzi od łacińskiego słowa motivae), to „proces świadomego i celowego oddziaływania na motywy postępowania.
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
Proces przewodzenia i kontrolowania
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
Motywacja w sporcie.
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Psychologia w zarządzaniu
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

MOTYWACJA

Plan wykładu Dlaczego motywacja ? Definicje. Historyczne i aktualne teorie motywacji. Polska Mapa Motywacji. Trzynaście zasad skutecznego motywowania. Pytania i odpowiedzi.

32,56 % kierowników stwierdziło, że: pracownik jako jednostka nie jest ważny Żródło: Agnieszka Izabela Baruk „Dlaczego pracownicy odchodzą?” w „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” nr. 5, 2006 r.

18,60% kierowników uważa, że : nie ma potrzeby rozpoznawania indywidualnych celów i dążeń pracowników, gdyż intuicyjnie wiemy, że są bardzo podobne i znane Żródło: Agnieszka Izabela Baruk „Dlaczego pracownicy odchodzą?” w „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” nr. 5, 2006 r.

Brak podejmowania badań nad poziomem zmotywowania pracowników 87,73 % kierowników twierdzi, że w ich firmach takie badania nigdy nie były prowadzone i nie będą prowadzone w przyszłości Żródło: Agnieszka Izabela Baruk „Dlaczego pracownicy odchodzą?” w „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” nr. 5, 2006 r.

Motywacja- „Aktywizujące ukierunkowanie aktualnego aktu życiowego na pozytywnie oceniony stan docelowy” Falko Rheinberg

Motywacja- Proces psychicznej regulacji, dzięki któremu formułują się dążenia do podejmowania czynności ukierunkowanych na określony cel Janusz Reykowski

„Łagodna forma obsesji” DeCharms ( 1979) Motywacja- „Łagodna forma obsesji” DeCharms ( 1979) Fascynacja, pożądanie, pragnienie, uparte dążenie, napięcie , wewnętrzny niepokój i aktywacja.

Potrzeby wyższego rzędu Samo- realizacja Uznanie Potrzeby wyższego rzędu Przynależność Potrzeby niższego rzędu Bezpieczeństwo Potrzeby fizjologiczne PIRAMIDA POTRZEB MASLOVA

Krytyka Teorii Maslova Nie zawsze kolejność występowania potrzeb odpowiada rzeczywistej kolejności U pewnej grupy osób potrzeby na wyższych poziomach nigdy się nie rozwijają Zdolność do samorealizacji występuje mimo, niezaspokojenia potrzeby bezpieczeństwa. Założenia teorii są tak skonstruowane, że nadają się do efektywnego wyjaśnienia nawet sprzecznych faktów

Teoria Claytona P. Alderfera ( Teoria ERG) 1. Potrzeby egzystencji ( E-existence) fizjologiczne, materialne, poprawa warunków pracy 2. Potrzeby stosunków społecznych (R-relatedness) potrzeby i aspiracje, potrzeba integracji w zespole 3. Potrzeby rozwoju społecznego (G-growth) potrzeby wyższego rzędu wg Maslova

Teoria X i Y Douglas McGregora MOTYWOWANIE Teoria X i Y Douglas McGregora Teoria Y – Pracownicy uważają pracę za rzecz naturalną jak odpoczynek lub rozrywka Osoba zaangażowana jest zdolna do kierowania działaniem i samokontroli przeciętny człowiek może nauczyć się akceptować odpowiedzialność a nawet do niej dążyć. Kreatywność i umiejętność podejmowania słusznych decyzji jest cechą powszechną w populacji.

MOTYWOWANIE Teoria X i Y Douglas McGregora Teoria X – TRAINING PARTNERS Gliwice MOTYWOWANIE Teoria X i Y Douglas McGregora Teoria X – menedżer wierzy, że ludzie są z natury leniwi i starają się pracy unikać Trzeba ich zachęcać, kontrolować lub grozić, aby osiągnąć cel Uchylają się od odpowiedzialności, wolą poddawać się formalnym decyzjom Większość z nich przekłada bezpieczeństwo ponad inne czynniki, wykazują mało ambicji.

Teoria X i Y Douglas McGregora MOTYWOWANIE Teoria X i Y Douglas McGregora Teoria X – DOMINACJA POTRZEB NIŻSZEGO RZĘDU Teoria Y – DOMINACJA POTRZEB WYŻSZEGO RZĘDU

Teoria dwuczynnikowa – Frederick Herzberg 1959 MOTYWOWANIE Teoria dwuczynnikowa – Frederick Herzberg 1959 Zadowolenie i niezadowolenie nie są skrajnymi biegunami jednego uczucia Przeciwieństwem niezadowolenia jest brak niezadowolenia Przeciwieństwem zadowolenia jest brak zadowolenia

MOTYWOWANIE Teoria dwuczynnikowa – Frederick Herzberg Czynniki „niezadowolenia”: Polityka firmy i administracja Nadzór Stosunki z przełożonymi Warunki pracy Stosunki z kolegami Stosunki z podwładnymi

MOTYWOWANIE Teoria dwuczynnikowa – Frederick Herzberg Czynniki „zadowolenia”: Osiągnięcia Uznanie Sama praca Odpowiedzialność Awans Rozwój

Krytyka Teorii Hercberga Podejście Hercberga nieco upraszcza rzeczywistość Robotnicy są skłonni uznać wynagrodzenie za motywator, podczas gdy pracownicy nadzoru mogą mieć odwrotne zdanie Koncepcja nie dotyczy motywacji a satysfakcji z pracy Badanie wykonano na grupie 200 inżynierów i księgowych i nie jest reprezentatywne dla całej populacji !!!!!.

TEORIA OCZEKIWAŃ Teoria oczekiwań (TO) obejmuje trzy zmienne: 1. Atrakcyjność (A) – znaczenie, jakie jednostka przypisuje potencjalnemu skutkowi swojego działania lub nagrodzie uzyskanej w wyniku wykonanej pracy. ZMIENNA TA UWZGLĘDNIA NIEZASPOKOJONE POTRZEBY JEDNOSTKI. (atrakcyjność nagrody)

TEORIA OCZEKIWAŃ Teoria oczekiwań (TO) obejmuje trzy zmienne: 2. Związek pomiędzy efektywnością a nagrodą (E) … w jakim jednostka jest przekonana, że wykonanie pracy na odpowiednim poziomie doprowadzi do pożądanego skutku. ( wkład pracy)

TEORIA OCZEKIWAŃ Teoria oczekiwań (TO) obejmuje trzy zmienne: 3. Związek pomiędzy wysiłkiem a efektem pracy ( P) – postrzegane przez jednostkę prawdopodobieństwo, że dzięki odpowiedniemu wysiłkowi osiągnie zamierzony sukces. (prawdopodobieństwo sukcesu)

TO =( P x A)/ E TEORIA OCZEKIWAŃ Teoria oczekiwań (TO) obejmuje trzy zmienne: 1. Atrakcyjność (A) 2. Związek pomiędzy efektywnością a nagrodą (E) 3. Związek pomiędzy wysiłkiem a efektem pracy ( P) TO =( P x A)/ E

Co nas motywuje ? POLSKA MAPA MOTYWACJI

Trzynaście zasad skutecznego motywowania. 1.Motywowanie wymaga prawidłowej komunikacji 2.Motywowanie zacznij od siebie 3.Nie motywuj bez podania celu 4.Nieosiągalne cele demotywują 5.Wspólne osiąganie celów motywuje 6.Nie motywuj innych dopóki nie poznasz potrzeb

Trzynaście zasad skutecznego motywowania. 7. Motywuj umożliwiając rozwój 8. Nie oczekuj , że motywacja trwa wiecznie 9. Motywuj dostrzegając sukcesy 10. Etyczne współzawodnictwo motywuje 11. Elitarność jest źródłem motywacji 12. Przynależność do grupy motywuje 13. Motywowanie wymaga dobrej atmosfery

DZIĘKUJĘ PAŃSTWU Jan Mądry jan.madry@trenerzy.pl

Hierarchia potrzeb Abrahama Maslowa MOTYWOWANIE Hierarchia potrzeb Abrahama Maslowa Potrzeby fizjologiczne Podstawowe potrzeby, Pożywienie Woda, Tlen sen

Hierarchia potrzeb Abrahama Maslowa MOTYWOWANIE Hierarchia potrzeb Abrahama Maslowa Potrzeba bezpieczeństwa Stabilność Ochrona Porządek Sprawiedliwość Wyeliminowanie zagrożeń

Hierarchia potrzeb Abrahama Maslowa Motywowanie Hierarchia potrzeb Abrahama Maslowa Potrzeby społeczne dobra atmosfera w miejscu pracy Relacje z innymi Przyjaźń wyjazdy integracyjne

Hierarchia potrzeb Abrahama Maslowa Motywowanie Hierarchia potrzeb Abrahama Maslowa Potrzeba uznania oznaki aprobaty i właściwego statusu u miejscu pracy Pochwały, publiczne uznanie osiągnięć nagrody formalne i nieformalne

Hierarchia potrzeb Abrahama Maslowa MOTYWOWANIE Hierarchia potrzeb Abrahama Maslowa Potrzeba samorealizacji chęć wykorzystania w pełni swojego potencjału Samodoskonalenie Potrzeby estetyczne - symetrii, piękna Potrzeby poznawcze – wiedzy, odkrywania