Zarządzaj sobą, a nie swoim czasem!!

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
ORGANIZACJA PRACY WŁASNEJ I SZEFA
Adam Miratyński Towaroznawsto 1021b.
Projekt Centrum Młodego Przedsiębiorcy realizowany w ramach programu Kreator Innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej współfinansowany.
Październik Kariera na rynku kapitałowym - makler / doradca inwestycyjny.
ANALIZA BADAŃ WSTĘPNYCH NA TEMAT STRESU przeprowadzonych na spotkaniu w dniu r. Badania dotyczyły: OBJAWÓW STRESU I ODPORNOŚCI ORGANIZMU.
„SPONSOROWANIE TO PODSTAWA, BY ODNIEŚĆ SUKCES W MARKETINGU SIECIOWYM”
JAK ZDAĆ EGZAMIN??.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Efektywne gospodarowanie czasem
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Jak być własnym szefem?.
Osiągaj Swoje Cele z Lekkością!
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
JAK OSIĄGAĆ CELE? „Żaden wiatr nie jest dobry dla statku, który nie wie, gdzie chce dopłynąć” Seneka.
Prowadzenie spotkań Przygotowanie agendy.
Jak pomagać dziecku w nauce?
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
Nauczyłeś się jakoś radzić sobie ze stresem
działający w Zespole Szkół nr 1 w Pabianicach
Prezentacja Zając Martyna
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane Salamon Consulting.
czyli szkolenie dla tych, co nie mają czasu
Planowanie czasu nauki, cele Spotkanie 2
Planowanie i zarządzanie czasem nauki Zajęcia 2
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
i efektywność osobista
przypadku prześladowania
O korzeniach i skrzydłach…
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Zwycięstwo prywatne 3 zasady
Co to znaczy “ dobra frekwencja “ w szkole?
Stres przed sprawdzianem
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Ekonomicznych w Lubsku Spotkanie otwierające.
Idea oceniania kształtującego
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Wykonał: Jakub Pasieczny ZS nr.6 w Zamościu Pod kierunkiem nauczyciela: mgr Wiesławy Klimczuk.
7 nawyków lidera.
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
Zarządzanie czasem i efektywność osobista. Charakterystyka czasu Plany i planowanie Wstęp  Określenie celu treningu Ustalanie priorytetów i terminów.
Test i wybrane informacje
Prawa Dziecka 10 grudnia Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.
Biurko a efektywne wykorzystanie czasu pracy Zmieniając niewiele, możemy w ciągu roku zaoszczędzić nawet kilka tygodni.
1 Jak Zdecydowanie Zwiększyć Skuteczność Sprzedaży? W ielowymiarowe Z arządzanie E fektem w praktyce Projekt i realizacja: dr Mariusz Salamon.
Jak formułować efektywne cele? Z. Korzeniewski przedstawia.
Świadome planowanie – świadomy wybór, czyli zajęcia z doradztwa zawodowego w gimnazjum Dorota Cebulak, Jolanta Wydmuch – doradca zawodowy w Gimnazjum nr.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Lubię czytać!.
NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PODCZAS ZARZĄDZANIA SWOIM CZASEM
Pytania i odpowiedzi - Etap 1 - KTO
Radosne chwile!.
Wolontariusz roku.
Zapis prezentacji:

Zarządzaj sobą, a nie swoim czasem!! ZARZĄDZANIE CZASEM Zarządzaj sobą, a nie swoim czasem!!

Agenda Wstęp- Test Charakterystyka czasu Plany i planowanie Ustalanie priorytetów i terminów Pozostałe zasady zarządzania czasem Stres i jego rola

Zarządzanie czasem - test 1. Kiedy masz do wykonania kilka rzeczy na raz: a) Biegasz nerwowo po pokoju b) Robisz plan zajęć na kartce c) Część spraw odkładasz na następny dzień 2. Bez którego z przedmiotów nie wyobrażasz sobie życia: a) Zegarek b) Kalendarz c) Telefon komórkowy

Zarządzanie czasem - test 3. Który z zawodów wydaje ci się najbardziej nudny: a) Bibliotekarz b) Księgowy c) Przedstawiciel handlowy 4. Jutro masz test, a koledzy zapraszają cię na imprezę. Co robisz? a) Idziesz i bawisz się do późnych godzin nocnych b) Pozostajesz w domu, aby się uczyć c) W połowie imprezy wracasz do domu, żeby się uczyć

Zarządzanie czasem - test 5. Kiedy widzisz osobę obłożoną książkami, myślisz: a) Marnuje tylko czas b) Uparcie dąży do celu c) Pewnie ma jutro egzamin 6. Kiedy rano dowiadujesz się, że odwołano lekcje: a) Postanawiasz się wyspać b) Czytasz zaległą lekturę c) Najchętniej idziesz ze znajomymi do pubu

Zarządzanie czasem - test 7. Kiedy masz wolny czas, najchętniej: a) Idziesz na siłownię lub basen b) Oglądasz telewizję c) Postanawiasz wybrać się na dyskotekę 8. W weekendy zwykle: a) Postanawiasz nadrobić zaległości i śpisz do południa b) Znajdujesz czas na imprezy c) Jedziesz ze znajomymi na zakupy

Zarządzanie czasem - test 9. Kiedy wakacje zbliżają się ku końcowi: a) Przygotowujesz się do nowego roku szkolnego b) Próbujesz zarobić trochę gotówki na początek roku szkolnego c) Jedziesz na kilka dni w góry.

Zarządzanie czasem - punktacja Pytanie 1 A -1 B -3 C -2 Pytanie 2 A - 2 B - 3 C - 1 Pytanie 3 A - 1 B-2 C-3 Pytanie 4 A-1 B-3 C-2 Pytanie 5 A-1 B-3 C-2 Pytanie 6 A-2 B-3 C-1

Zarządzanie czasem - punktacja Pytanie 7 A-3 B-1 C-2 Pytanie 8 A-1 B-3 C-2 Pytanie 9 A-3 B-2 C-1

Zarządzanie czasem - wyniki Jeżeli uzyskałeś 9 - 16 pkt. Czas, jak mówi powiedzenie "przelatuje Ci przez palce". Masz trudności z jego właściwym wykorzystaniem. Postaraj się skupić na sprawach najbardziej istotnych, które musisz wykonać w danym dniu, a rzeczy mniej istotne odkładaj na sam koniec. Więcej energii wkładaj w to, co przynosi ci korzyści. Zacznij notować w kalendarzu sprawy, które masz wykonać następnego dnia, wtedy o wiele łatwiej będzie ci ustalić kolejność wykonywania obowiązków. Jeśli nie nauczysz się wykonywać powierzonych ci zadań w terminie, możesz mieć poważne problemy ze znalezieniem dobrej pracy.

Zarządzanie czasem - wyniki Jeżeli uzyskałeś pomiędzy 17 a 22 pkt. Maksyma "czas to pieniądz" nie jest ci obca, choć nie zawsze o niej pamiętasz. Czasem, kiedy wpadniesz w wir ciągłych imprez, zaniedbujesz swoje obowiązki związane z pracą lub szkołą. W związku z tym potem nie potrafisz się pozbierać i ciężko ci jest zapanować nad nadmierną ilością obowiązków do wykonania. Może warto czasem przystopować i wybierać z życia tylko to, co jest dla ciebie naprawdę korzystne. Czasem warto zrezygnować z imprezy w imię wyższych celów albo dać sobie spokój z nauką, kiedy i tak nie ma szans na zdanie testu.

Zarządzanie czasem - wyniki Jeżeli uzyskałeś powyżej 22 pkt. Doskonale organizujesz swój czas. Jesteś zdyscyplinowany i sumienny. Masz jasno określone cele, do których wytrwale zmierzasz. Umiesz właściwie dzielić swój czas między pracę, naukę i rozrywkę. Nie zaniedbując żadnej z tych dziedzin jednocześnie czerpiesz zadowolenie z prowadzonego trybu życia. Masz zdolności, które warto wykorzystać w życiu zawodowym. Niewątpliwie sprawdzisz się jako osoba odpowiedzialna za kierowanie grupą ludzi, którzy jako zespół mieliby wykonać określone zadanie w wyznaczonym przez kierownictwo terminie.

Co to jest CZAS?

Co to jest CZAS? jest wartościowym kapitałem nie jest na sprzedaż nie daje się zaoszczędzić ani zmagazynować nie daje się rozmnożyć ucieka stale i nieodwołalnie czas to życie nie można go zatrzymać „Czas to pieniądz, a pieniądz to więcej niż czas”

Zarządzanie czasem czyli jak dążyć do sukcesu dzień po dniu jak być zadowolonym i szczęśliwym oraz nie zmarnować swojego czasu “Z czasu albo się nas ograbia, albo się go od nas wyłudza, a to, co pozostaje, znika niepostrzeżenie” - Seneka

Efektywność osobista = osiąganie rezultatów przy optymalnym wykorzystaniu zasobów Jak być efektywnym ? 1. mieć cel; 2. wiedzieć jakie zadania przyczynią się do osiągnięcia celu; 3. znaleźć czas na TE zadania; OSOBA EFEKTYWNA = OSOBA ZAJĘTA

Efektywne zarządzanie czasem pomoże: zdobyć rozeznanie co do przyszłych działań i planów zachować większą swobodę twórczego działania lepiej radzić sobie ze stresem zyskać więcej wolnego czasu konsekwentnie i systematycznie realizować cele, by nadać życiu sens i kierunek.

Umiejętność planowania Delegowanie obowiązków Organizacja Kierowanie Te same umiejętności do zarządzania innymi jak i do zarządzania samym sobą Umiejętność planowania Delegowanie obowiązków Organizacja Kierowanie Kontrolowanie

„Złodzieje czasu” Przerywanie pracy/nauki – telefonami Przerywanie pracy/nauki – odwiedziny Spotkania Odwlekanie i brak zdecydowania Działanie na podstawie niepełnych informacji

„Złodzieje czasu” Niejasne zadania i priorytety Brak planowania Stres i zmęczenie Nieumiejętność powiedzenia „nie” Bałagan na biurku i brak samoorganizacji

Określanie priorytetów Analiza planu działania „Jeśli możesz coś zmierzyć, to znaczy, że możesz to kontrolować. Obserwuj w jaki sposób wykorzystujesz czas i dokonuj zmian swojego zachowania

Ustalanie priorytetów Jasno określ swoje cele Cele długoterminowe powinny mieć wpływ na codzienne czynności Lista „rzeczy do zrobienia” Bez określenia celów ludzie mają tendencję do bezproduktywnego spędzania czasu

Zbyt wiele rzeczy na raz Przeanalizuj swoje wykorzystanie czasu Upewnij się, że dałeś/łaś sobie wystarczająco dużo czasu na wykonanie zadań Ustal terminy ostateczne i trzymaj się ich

Zbyt wiele rzeczy na raz Spróbuj ustalić stałe godziny wykonywania pewnych czynności Spróbuj ustalić godziny, kiedy nie wolno Ci przeszkadzać i trzymaj się tego Zrób sobie przerwy kiedy nie możesz pracować wydajnie

Zaśmiecone biurko Posprzątaj biurko Papiery na biurku rozpraszają uwagę i dekoncentrują Pozbądź się nieistotnych dokumentów najczęściej stanowią one 85%

Odkładanie na później Miej plan. Przygotuj plan roczny, tygodniowy i dzienny Najpierw wypisz elementy określone w czasie, a potem zapisz zadania do wypełnienia Najpierw wykonaj prace trudne, kiedy masz najwięcej sił

Odkładanie na później Nie odkładaj na później ważnych zadań, które są nieprzyjemne. Zrób je natychmiast! Gdy jesteś zmęczony/a zajmij się zadaniami mniejszej wagi Stres i zmęczenie rzadko są wynikiem wykonanej pracy, najczęściej powoduje je myśl o tym, co masz jeszcze do zrobienia!

Wyznaczanie celów Metoda SMART Specific Ściśle określony Measurable Mierzalny Actionable Wymagający działania Realistic Realny Time lined Określony w czasie

Które cele są SMART? - + - - - + - + Nauczę się pierwszej pomocy CEL SMART musi być: Ściśle określony Mierzalny Wymagający działania Realny Określony w czasie Metoda SMART Które z przykładów są SMART? Nauczę się pierwszej pomocy W ciągu roku zdam prawo jazdy Wylecę w kosmos w ciągu dwóch lat W tym roku schudnę Będę się dobrze uczył Zdam dzisiaj Insighta Moja koleżanka, Magda jutro przestaje palić W środę pójdę kupić dwa chleby - + - - - + - +

Cztery generacje zarządzania czasem

Pierwsza generacja lista rzeczy do zrobienia

Druga generacja zadania wpisane w kalendarz

Trzecia generacja zadania wraz z priorytetami

Czwarta generacja nasze życiowe cele

Macierz Eisenhowera PILNE NIEPILNE I ćwiartka II ćwiartka WAŻNE III ćwiartka IV ćwiartka NIEWAŻNE

Pierwsza ćwiartka PILNE NIEPILNE I ćwiartka I ćwiartka kryzysy sprawy naglące sprawy „na wczoraj” II ćwiartka WAŻNE III ćwiartka IV ćwiartka NIEWAŻNE

Druga ćwiartka PILNE NIEPILNE I ćwiartka II ćwiartka zapobieganie budowanie związku planowanie, rekreacja szukanie możliwości II ćwiartka WAŻNE III ćwiartka IV ćwiartka NIEWAŻNE

Trzecia ćwiartka PILNE NIEPILNE I ćwiartka II ćwiartka WAŻNE III ćwiartka III ćwiartka niektóre telefony najbliższe sprawy naglące niektóre spotkania IV ćwiartka NIEWAŻNE

Czwarta ćwiartka PILNE NIEPILNE I ćwiartka II ćwiartka WAŻNE III ćwiartka IV ćwiartka IV ćwiartka codzienność przyjemności złodzieje czasu pewna korespondencja NIEWAŻNE

Macierz Eisenhowera PILNE NIEPILNE I ćwiartka kryzysy sprawy naglące sprawy „na wczoraj” II ćwiartka zapobieganie budowanie związku planowanie, rekreacja szukanie możliwości WAŻNE III ćwiartka niektóre telefony najbliższe sprawy naglące niektóre spotkania IV ćwiartka codzienność przyjemności złodzieje czasu pewna korespondencja NIEWAŻNE

Macierz Eisenhowera 1 2 3 4 1. zrób teraz lub deleguj; PILNE NIEPILNE 1 2 WAŻNE 3 4 NIEWAŻNE 1. zrób teraz lub deleguj; 2. zaplanuj - 1 tydzień 3. deleguj lub upriorytetyzuj; 4. zapomnij o tym !!!

skupienie uwagi na TYCH 20 % działań ! Zasada Pareto 20 / 80 80 % naszych wysiłków powoduje 20 % rezultatów; 20 % wysiłków daje 80 % rezultatów. skupienie uwagi na TYCH 20 % działań !

Stwórz sobie codzienną rutynę Złote zasady Stwórz sobie codzienną rutynę

Używaj głowy, gdy jest na to czas Złote zasady Używaj głowy, gdy jest na to czas

Ustal deadline’y i trzymaj się ich !!! Złote zasady Ustal deadline’y i trzymaj się ich !!!

Nie przekładaj rzeczy niemiłych - zatrują ci życie ! Złote zasady Nie przekładaj rzeczy niemiłych - zatrują ci życie !

Ustal kiedy pracujesz i nie chcesz, aby ci nie przeszkadzano Złote zasady Ustal kiedy pracujesz i nie chcesz, aby ci nie przeszkadzano

Złote zasady Nie zajmuj się rzeczami nieważnymi dla ciebie - wiele problemów rozwiąże się samych

Kiedy zaczynasz coś ważnego – skończ to! Złote zasady Kiedy zaczynasz coś ważnego – skończ to!

Używaj kalendarza - nie próbuj pamiętać drobnych rzeczy do załatwienia Rady praktyczne Używaj kalendarza - nie próbuj pamiętać drobnych rzeczy do załatwienia

Naucz się mówić NIE - asertywność Rady praktyczne Naucz się mówić NIE - asertywność

Planuj w oparciu o metodę Rady praktyczne Planuj w oparciu o metodę SMART CEL SMART musi być: Ściśle określony Mierzalny Wymagający działania Realny Określony w czasie

A co z papierami? 4 sposoby radzenia sobie z papierami: Podziel papiery : na priorytety A, B, C; tak samo jak rzeczy, nad którymi pracujesz; 4 sposoby radzenia sobie z papierami: 1. zrób coś z tym teraz; 2. daj je komuś innemu; 3. włóż je do akt; 4. wyrzuć je !!!

I czy my się przejmujemy ??! Zmartwienia = stres ...z rzeczy, którymi się martwimy: 40 % nigdy się nie zdarzy; 35 % wyjdzie lepiej niż nam się wydawało; 15 % można zmienić niewielkim kosztem; 8 % to rzeczy, na które i tak nie mamy wpływu; 2 % no tak ... I czy my się przejmujemy ??!

 pragnienie  planowanie  działanie  posiadanie 5 kroków do sukcesu marzenie  pragnienie  planowanie  działanie  posiadanie

 decyzja  działanie  udoskonalanie  SUKCES Wystarczy chcieć chęci  decyzja  działanie  udoskonalanie  SUKCES

Wnioski Im więcej czasu spędzimy na zaplanowanie działań, tym więcej czasu zostanie nam na ich wykonanie. Poprzez codzienne wyznaczanie celów i eliminację złodziei czasu będziemy w stanie wygospodarować czas na czynności i zadania najważniejsze